Home

Kaderbesluit bpm

Geldig vanaf 1 januari 2025
Geldig vanaf 1 januari 2025

Kaderbesluit bpm

Besluit 2024-505244

Voorafgaande besluiten
2022-264440, 2021-213897
Versies van huidig besluit

Opschrift

[Tekst geldig vanaf 01-01-2025]

De Staatssecretaris van Financiën heeft het volgende besloten.

Dit besluit is een actualisering van het besluit van 12 december 2022, nr. 2022-264440. Diverse onderdelen zijn ingekort ten behoeve van de leesbaarheid. Daarnaast zijn enkele onderdelen komen te vervallen omdat het belang hiervan is komen te vervallen, o.a. vanwege codificatie en wetswijzigingen. In onderdeel 3 (nieuw) zijn diverse standpunten van de kennisgroep Auto verwerkt die zien op het bepalen van de handelsinkoopwaarde in de aangifte bpm. Tot slot is de goedkeuring in onderdeel 7.2 in lijn gebracht met de wijziging van de uitvoeringsregeling per 1 januari 2024.

1. Inleiding

In dit besluit zijn standpunten aangepast, verduidelijkt of toegevoegd over de volgende onderwerpen:

  • Maatstaf van heffing (2): de diverse goedkeuringen in dit onderdeel die zien op het buiten beschouwing laten van kosten bij het bepalen van de maatstaf van heffing voor de bpm zijn ten behoeve van de leesbaarheid teruggebracht tot één goedkeuring die op verschillende situaties ziet en een apart onderdeel over kampeerauto’s.

  • Uitbreiding toepassing artikel 16a wet bpm voor inschrijvingen vanaf 1 januari 2022 (voorheen onderdeel 3.1): vervallen i.v.m. codificatie in wet.

  • Vaststelling handelsinkoopwaarde bij ontbreken referentiemotorrijtuig (voorheen onderdeel 4.1): is komen te vervallen omdat de in dit onderdeel opgenomen zienswijze deels terug komt in onderdeel 3 (nieuw) en deels achterhaald is door nieuwe jurisprudentie.

  • Bepalen handelsinkoopwaarde gebruikte motorrijtuigen (onderdeel 3, nieuw): diverse standpunten van de Kennisgroep Auto zijn opgenomen in het kaderbesluit.

  • Onbedoelde tenaamstelling (voorheen onderdeel 5.2.2): bij overschrijding termijn is toepassen goedkeuring alsnog mogelijk na oordeel inspecteur.

  • Onbedoelde tenaamstelling als personen auto (voorheen onderdeel 5.2.4): is komen te vervallen omdat vanaf 1 januari 2025 deze situatie zich niet meer kan voordoen door de afschaffing van de ondernemersvrijstelling voor de bpm per die datum.

  • Voortzetting occasion lijkwagen na tussenkomst van een carrosseriebedrijf (6.3.1) en ombouw tot occasion lijkwagen (6.3.2): per 1 januari 2022 is het ook mogelijk voor gebruikte motorrijtuigen een teruggaaf van belasting aan te vragen. Hiermee is de ratio achter de goedkeuring in deze onderdelen komen te vervallen.

  • Bestelauto wordt vervangen (7.2): goedkeuring in lijn gebracht met aanpassing uitvoeringsregeling per 1 januari 2024.

1.1. Gebruikte begrippen en afkortingen

2. Maatstaf van heffing

2.1. Kampeerauto

2.2. Kosten die bij het bepalen van de catalogusprijs buiten beschouwing mogen worden gelaten

3. Bepalen handelsinkoopwaarde gebruikte motorrijtuigen

3.1. Voorwaarden taxatierapport in Bijlage I bij de uitvoeringsregeling

3.2. Toegang tot de aangiftemethode met taxatierapport

3.3. Correcties op de handelsinkoopwaarde bij gebruik koerslijst in taxatierapport

3.4. Toepassing variabelen die zijn opgenomen in de koerslijst

3.5. Wijzigen van afschrijvingsmethode

4. Vrijstellingen

4.1. Tijdelijke vrijstelling voor rally-auto’s en -motoren

5. Ondernemersvrijstelling

5.1. Maten en firmanten

5.2. Onbedoelde tenaamstelling

5.3. Lease en verhuur

6. Teruggaaf voor motorrijtuigen met een bijzondere bestemming

6.1. Andere motorrijtuigen in gebruik bij ambulancediensten

6.2. Motorrijtuigen in gebruik bij organisaties die zich richten op het voorkomen van de verdrinkingsdood

7. Gehandicaptenregeling

7.1. Bij het verzoek te overleggen bescheiden

7.2. Bestelauto wordt vervangen

7.3. Teruggaaf bestelauto’s voor gehandicapten

8. Materiële toets bij werkgever- en werknemersvrijstelling

8.1. In het buitenland gekentekend motorrijtuig

9. Ingetrokken regelingen

10. Inwerkingtreding

11. Citeertitel