Gerechtshof Amsterdam, 22-05-2014, ECLI:NL:GHAMS:2014:1992, 13/00112
Gerechtshof Amsterdam, 22-05-2014, ECLI:NL:GHAMS:2014:1992, 13/00112
Gegevens
- Instantie
- Gerechtshof Amsterdam
- Datum uitspraak
- 22 mei 2014
- Datum publicatie
- 4 juni 2014
- ECLI
- ECLI:NL:GHAMS:2014:1992
- Zaaknummer
- 13/00112
Inhoudsindicatie
Toeristenbelasting. Inwerkingtreden wijzigingsverordening. Het Hof is van oordeel dat aan de bekendmakingseisen is voldaan van artikel 139, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet. Volgens de wijzigingsverordening gaat de heffing in op 1 augustus 2011. Nu de wijzigingsverordening is vastgesteld bij besluit van 21 juli 2011 in de openbare vergadering van de gemeenteraad, is de wijzigingsverordening ook in zoverre verbindend.
Uitspraak
kenmerk 13/00112
22 mei 2014
uitspraak van de derde meervoudige belastingkamer
op het hoger beroep van
[X] B.V. te [Z], belanghebbende,
gemachtigde: mr. F.A. Pommer (Holla Advocaten) te ‘s-Hertogenbosch
tegen de uitspraak in de zaak met kenmerk AWB 12/3446 van de rechtbank Amsterdam (hierna: de rechtbank) in het geding tussen
belanghebbende
en
de heffingsambtenaar van de gemeente Diemen, de heffingsambtenaar.
1 Ontstaan en loop van het geding
De heffingsambtenaar heeft met dagtekening 29 februari 2012 aan belanghebbende voor het jaar 2011 een aanslag toeristenbelasting opgelegd van € 17.250 (hierna: de aanslag).
Na daartegen gemaakt bezwaar heeft de heffingsambtenaar bij uitspraak, gedagtekend 11 juni 2012, de aanslag gehandhaafd.
Bij uitspraak van 7 januari 2013 heeft de rechtbank het door belanghebbende ingestelde beroep ongegrond verklaard.
Het tegen deze uitspraak ingestelde hoger beroep is bij het Hof ingekomen op 15 februari 2013, aangevuld bij brief van 18 maart 2013. De heffingsambtenaar heeft een verweerschrift ingediend.
Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 2 april 2014. Van het verhandelde ter zitting is een proces-verbaal opgemaakt dat met deze uitspraak wordt meegezonden.
2 Feiten
2.1.1. De rechtbank heeft in haar uitspraak (waarin belanghebbende is aangeduid als ‘eiseres’ en de heffingsambtenaar als ‘verweerder’) de navolgende feiten vastgesteld.
“ Eiseres is een uitzendbureau dat gespecialiseerd is in het werven en plaatsen van veelal Poolse uitzendkrachten in de logistieke- productie-, en technische branche. Het gaat daarbij om tijdelijke arbeid. Naast het faciliteren in werk en begeleiding, biedt eiseres haar werknemers ook tijdelijke huisvesting aan voor de duur dat zij in Nederland werkzaam zijn. Daartoe wordt, indien de tijdelijke werknemers van deze dienst gebruik maken, een deel van het loon als vergoeding ingehouden.
Eiseres heeft Poolse werknemers gehuisvest in de gemeente Diemen. Dat gebeurt in [naam hotel] aan de [adres 1] te [P]. Eiseres huurt dit hotel van de eigenaar, [A] te [Q]. De werknemers staan niet ingeschreven als ingezetene in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Verweerder heeft aan eiseres twee maal een uitnodiging tot het doen van aangifte verzonden voor het belastingjaar 2011, bij brieven van 6 december 2011 en 24 januari 2012. Eiseres heeft hierop niet gereageerd. Met dagtekening 29 februari 2012 heeft verweerder een aanslag toeristenbelasting over het belastingjaar 2011 opgelegd, groot, € 17.250.”
2.1.2. Nu door partijen geen bezwaren zijn geuit tegen deze vastgestelde feiten, zal ook het Hof daarvan uitgaan. In aanvulling hierop stelt het Hof de volgende feiten vast.
Ter zitting van het Hof is door de heffingsambtenaar – voor zover hier relevant – het volgende verklaard:
De wijzigingsverordening is gepubliceerd in een huis-aan-huisblad, daarnaast is de wijzigingsverordening op de site van de gemeente gezet alsmede op de site overheid.nl. Daarnaast is de verordening te allen tijde kosteloos te verkrijgen bij de gemeente.
De stukken die ter inzage liggen op de receptie van het gemeentehuis liggen daar drie tot vier maanden. Het is meestal de bode die op een gegeven moment vraagt of de stukken niet een keer weg kunnen. Ik ga er dus van uit dat de verordening wel degelijk ten minste 12 weken ter inzage heeft gelegen.
Belanghebbende noemt arresten waarin de verordening onverbindend is verklaard wegens gebreken in de bekendmaking. Die arresten zien op andere situaties. Daarin werd geen vermelding van de mogelijkheid tot inzage gemaakt. Bij ons is dat wel gedaan.
De gemeente heeft geen gemeenteblad, wel een huis-aan-huisblad waarin de mededeling wordt gedaan. U heeft gelijk dat er destijds een keuzeregime voor lagere overheden gold voor de bekendmaking van algemeen verbindende besluiten. De gemeente had geen elektronisch gemeenteblad, maar wel een website.
U vraagt mij waarom de mededeling pas zo laat in het huis-aan-huisblad is geplaatst. Ik had in die periode mijn enkelbanden gescheurd. De verantwoordelijkheid lag bij mij, maar ik had die wel overgedragen aan de afdeling juridische zaken. Bij de afdeling juridische zaken heeft men de publicatie in het huis-aan-huisblad abusievelijk laten liggen. Ik had het beoogd om de mededeling in de krant van de donderdag na het raadsbesluit te publiceren. Dat zou dan in de laatste week van juli zijn geweest.
Een verordening blijft vaak een langere periode liggen bij de receptie van het gemeentehuis. De besluiten blijven daarna altijd nog beschikbaar, maar niet bij de receptie. Als iemand in de twaalfwekenperiode komt, kan die het inzien en kosteloos een exemplaar krijgen. Na de periode waarin het ter inzage heeft gelegen, kun je ook altijd nog een afschrift krijgen, maar dan tegen kopieerkosten.
Er is sprake van een aangifteverzuim. Wij sturen aan het eind van het jaar een aangifte aan belanghebbende. Wij hebben geen reactie gekregen. Dan geven wij de belastingplichtige nog een tweede kans. Als daarna geen aangifte binnen komt, dan leggen wij ambtshalve een aanslag op met omkering van de bewijslast.
3 Relevante regelgeving
3.1.1. Op 1 januari 2011 is de Verordening toeristenbelasting 2011 van de gemeente Diemen (hierna: de Verordening) in werking getreden. Deze luidt, voor zover hier van belang, als volgt:
“Artikel 1 Begripsomschrijving
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder
a. vakantie-onderkomens: woningen en andere verblijven, niet zijnde mobiele kampeeronderkomens of stacaravans, in hoofdzaak bestemd voor en gebezigd als verblijf voor vakantie- en andere recreatieve doeleinden;
b. (…)
2. Artikel 2 Belastbaar feit
Ter zake van het houden van verblijf met overnachten binnen de gemeente in hotels, pensions, vakantieonderkomens, mobiele kampeeronderkomens, niet-beroepsmatig verhuurde ruimten en op vaste standplaatsen tegen vergoeding in welke vorm dan ook door personen die niet als ingezetene in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente zijn opgenomen, wordt onder de naam “toeristenbelasting” een directe belasting geheven.
Artikel 3 Belastingplicht
1. Belastingplichtig is degene die gelegenheid biedt tot het verblijf als bedoeld in artikel 2 in hem ter beschikking staande ruimten dan wel op hem ter beschikking staande terreinen.
2. De belastingplichtige is bevoegd de belasting als zodanig te verhalen op degene ter zake van wiens verblijf de belasting verschuldigd wordt.
3. Indien met toepassing van het eerste lid geen belastingplichtige is aan te wijzen, is belastingplichtige degene die overeenkomstig het bepaalde in artikel 2 verblijf houdt.
(…)
Artikel 5 Maatstaf van heffing
De belasting wordt geheven naar het aantal overnachtingen.
Artikel 6 Belastingtarief.
Het tarief bedraagt per overnachting € 0,92.
Artikel 7 Belastingjaar
Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 8 Wijze van heffing
De belasting wordt bij wege van aanslag geheven.”
3.1.2. De Gemeenteraad van Diemen heeft in de openbare vergadering van 11 november 2010 de Verordening vastgesteld. Van de vaststelling van de Verordening door de gemeenteraad is in het huis-aan-huisblad ‘Diemernieuws’ van 25 november 2010 mededeling gedaan.
3.2.1. De gemeenteraad van Diemen heeft in de openbare vergadering van 21 juli 2011 de 1e wijziging op de “Verordening toeristenbelasting 2011” (hierna: de Wijzigingsverordening) vastgesteld. De Wijzigingsverordening beoogt de Verordening te wijzigen per 1 augustus 2011. Van de vaststelling van de Wijzigingsverordening door de gemeenteraad is in het huis-aan-huisblad ‘Diemernieuws’ van 10 augustus 2011 mededeling gedaan. Deze mededeling luidt, voor zover van belang, als volgt:
“De wijzigingsverordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na bekendmaking. De “Verordening op de heffing en invordering van Toeristenbelasting 2011 ” ligt tot 6 weken na deze publicatie ter inzage bij de receptie van het gemeentehuis.”
3.2.2. De Wijzigingsverordening luidt, voor zover hier van belang, als volgt:
“Artikel 1 Begripsomschrijving
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
a. Onderkomens: woningen en alle overige verblijfsruimten, niet zijnde mobiele kampeeronderkomens of stacaravans, in hoofdzaak bestemd voor en gebezigd voor verblijfsdoeleinden;
b. (…)
Artikel 2 Belastbaar feit
Ter zake van het houden van verblijf met overnachten binnen de gemeente in alle onderkomens tegen vergoeding in welke vorm dan ook door personen die niet als ingezetene in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente zijn opgenomen, wordt onder de naam “toeristenbelasting” een directe belasting geheven.
Artikel 14 Slot- en overgangsbepalingen
1. Deze gewijzigde verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking, doch niet eerder dan 1 augustus 2011.
2. De “Verordening toeristenbelasting 2011”, vastgesteld in de raadsvergadering van 11 november 2010, wordt gewijzigd met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
3. De datum van ingang van de heffing is 1 augustus 2011.”