Gerechtshof Amsterdam, 03-07-2014, ECLI:NL:GHAMS:2014:2689, 12/00965
Gerechtshof Amsterdam, 03-07-2014, ECLI:NL:GHAMS:2014:2689, 12/00965
Gegevens
- Instantie
- Gerechtshof Amsterdam
- Datum uitspraak
- 3 juli 2014
- Datum publicatie
- 23 juli 2014
- ECLI
- ECLI:NL:GHAMS:2014:2689
- Zaaknummer
- 12/00965
Inhoudsindicatie
In geschil is de tariefindeling van netwerkanalysatoren. Het Hof oordeelt dat de goederen niet naar hun wezen voor metingen van elektrische grootheden bestemd zijn. Post 9030 mist derhalve toepassing. Het wezen van de goederen is het verifiëren en analyseren van het functioneren van een netwerk op zeven niveaus. De goederen moeten worden ingedeeld onder post 9031 van de GN.
Uitspraak
kenmerk 12/00965
3 juli 2014
uitspraak van de meervoudige douanekamer
op het hoger beroep van
[A], te [P]belanghebbende,
tegen de uitspraak in de zaak met kenmerk 08/3225 van de rechtbank Haarlem (hierna: de rechtbank) in het geding tussen
belanghebbende
en
de inspecteur van de Belastingdienst/Douane,
de inspecteur.
1 Ontstaan en loop van het geding
De inspecteur heeft met dagtekening 25 januari 2007 aan belanghebbende een uitnodiging tot betaling (UTB) uitgereikt voor een bedrag van € 480.757,90.
Na daartegen gemaakt bezwaar heeft de inspecteur bij uitspraak, gedagtekend 21 februari 2008, de UTB gehandhaafd.
Bij uitspraak van 20 april 2011, ECLI:NL:RBHAA:2011:BR2596, heeft de rechtbank het geding geschorst en het Hof van Justitie de volgende prejudiciële vragen gesteld:
“I. Moeten de onder 2.3. genoemde actieve netwerkanalysatoren worden ingedeeld onder post 9030 40 of onder post 9031 80?
II. Is de Verordening (EG) Nr. 129/2005 van de Commissie van 20 januari 2005, PB L 25 van 28.1.2005 van de Europese Unie ongeldig, omdat de Commissie in deze verordening de onder de punten 3 en 4 genoemde netwerkanalysatoren onjuist heeft ingedeeld, te weten in post 9031 80 39, in plaats van onder post 9030 40?”
Het Hof van Justitie heeft naar aanleiding van voormelde vragen bij beschikking van 19 januari 2012, C-227/11,
, voor recht verklaard:“ De gecombineerde nomenclatuur, opgenomen in bijlage I bij verordening (EEG) nr. 2658/87 van de Raad van 23 juli 1987 met betrekking tot de tarief- en statistieknomenclatuur en het gemeenschappelijk douanetarief, zoals gewijzigd, respectievelijk bij verordening (EG) nr. 1810/2004 van de Commissie van 7 september 2004 en bij verordening (EG) nr. 1719/2005 van de Commissie van 27 oktober 2005, moet aldus worden uitgelegd dat netwerk analyzers zoals die aan de orde in het hoofdgeding kunnen worden ingedeeld onder postonderverdeling 9030 40 90 van de gecombineerde nomenclatuur in de versie die voortvloeit uit verordening (EG) nr. 1810/2004, of onder postonderverdeling 9030 40 00 van de gecombineerde nomenclatuur in de versie die voortvloeit uit verordening (EG) nr. 1719/2005, naargelang van de datum waarop zij zijn ingevoerd, mits deze toestellen naar hun wezen zijn bestemd om elektrische grootheden te meten of te verifiëren; het staat aan de nationale rechter dit na te gaan. Is dit niet het geval, dan moeten deze toestellen worden ingedeeld onder postonderverdeling 9031 80 39 van de gecombineerde nomenclatuur in de versie die voortvloeit uit verordening (EG) nr. 1810/2004, of onder postonderverdeling 9031 80 38 van de gecombineerde nomenclatuur in de versie die voortvloeit uit verordening (EG) nr. 1719/2005, naargelang van de datum waarop zij zijn ingevoerd.”
De rechtbank heeft op 19 oktober 2012, ECLI:NL:RBHAA:2012:3303, het beroep van belanghebbende ongegrond verklaard.
Het tegen deze uitspraak ingestelde hoger beroep is bij het Hof ingekomen op 9 november 2012, aangevuld bij brief van 16 november 2012. De inspecteur heeft een verweerschrift ingediend.
Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 27 mei 2014. Van het verhandelde ter zitting is een proces-verbaal opgemaakt dat met deze uitspraak wordt meegezonden.
2 Feiten
De rechtbank heeft in de onderdelen 2.1 tot en met 2.4 van haar verwijzingsuitspraak de navolgende feiten vastgesteld. Belanghebbende wordt daarin aangeduid als ‘eiseres’, de inspecteur als ‘verweerder’.
“2.1. Eiseres heeft in de periode van 1 februari 2005 tot en met 30 september 2006 namens [X] op eigen naam en voor eigen rekening goederen aangegeven voor de douaneregeling brengen in het vrije verkeer. De aangegeven goederen, zogenaamde netwerk analyzers (NWA’s), omvatten 53 verschillende typenummers en zijn aangegeven onder de goederencode 9030 40 00 van de gecombineerde nomenclatuur (GN).
Eiseres heeft in de brief van 17 november 2006 verweerder verzocht een bijbetaling te mogen doen voor de onder 2.1 genoemde aangiften. In deze brief vermeldt eiseres de reden van het verzoek als volgt:
“(…) De rede van dit verzoek is dat de goederencode 9030 4000 00(IR 0%) welke destijds is aangegeven niet juist is. De aangifte had aangepast moeten worden naar de goederencode 9031 8039 90(IR 4%). Bijgaand vindt u de verordening nummer 129/2005 van de Commissie. Ook vindt u de verklaring van [X], waarin zij verklaren dat gebaseerd op de verandering in de verordening nr. 129/2005 van de commissie, hadden zij de goederencode moeten aanpassen naar 9031 8038 90. (…)”
Verweerder heeft op grond van dit verzoek de aangiften op grond van artikel 78 van het Communautair Douanewetboek (CDW) herzien en de onder 1.1 bedoelde utb uitgereikt (artikel 78, derde lid, van het CDW).
Tussen partijen is niet in geschil dat het onderscheid tussen de verschillende NWA’s, afgezien van het onderscheid actief versus passief, vanuit indelingsperspectief nihil is. Met het oog op het eventueel stellen van prejudiciële vragen aan het HvJ hebben partijen de rechtbank voorgesteld het geschil te beperken tot de volgende NWA’s die representatief zijn voor alle in het geding zijnde NWA’s.
1. NWA van het type [1B] (door eiseres en verweerder voorgesteld).
Dit is een Distributed Network Analyzer (DNA). Normaliter is de [1B], een zogenaamde “mainframe”, onderdeel van een grotere modulair opgebouwde NWA, dus een soort “NWA-systeem”. De [1B] wordt niet op individuele basis gebruikt. In een normale setup is een [1B] module bijvoorbeeld verbonden met andere [1B] modules en “Lijn Interface Modules” (“LIMs”). De precieze samenstelling van de NWA die wordt geleverd en geïnstalleerd is afhankelijk van de wensen/eisen van de gebruiker. Welke combinatie wordt gebruikt hangt af van het type netwerk dat geanalyseerd moet worden. De [1B] is onderdeel van een zogenaamde passieve NWA, zijnde een NWA die zelf geen data netwerkverkeer genereert maar die meet en analyseert wat er in een netwerk gebeurt als het gaat om telecommunicatie/data verkeer. De DNA wordt veelal ingezet bij het monitoren en analyseren van bestaande netwerken, bijvoorbeeld een LAN/WAN of 2/3G (GSM of UMTS) netwerk. De DNA, inclusief de [1B], bevat controllers en software, maar beschikt niet over een eigen toetsenbord en monitor. De gebruiker ziet slechts de meetresultaten van de DNA. De complete, door de individuele modules verkregen informatie, wordt door de NWA verzonden naar en gevisualiseerd op een externe computer c.q. computernetwerk.
De indeling van deze DNA is aan de orde geweest bij het GS Comité.
De verschuldigde douanerechten die in geschil zijn betreffende deze NWA bedragen € 9.554,31
2. NWA van het type [0A] Framescope (door eiseres voorgesteld).
Dit betreft een zogenaamde actieve NWA, zijnde een NWA die, in het kader van het monitoren en analyseren van een netwerk, zelf data netwerkverkeer geneert om, door middel van simulatie van netwerkverkeer, kwaliteits- en kwantiteitsanalyses te doen. De Framescope Handheld Analyzer is een relatief klein product voor gebruik in het veld, het apparaat test actief ethernet verbindingen om te controleren of alle netwerk elementen goed werken. Ook voert het metingen uit op de kwaliteit van spraak, video signaal en internetverkeer zonder vertraging. Het product beschikt over een controller, touch screen monitor en toetsenbord, geïntegreerd in één behuizing.
De indeling van deze NWA is niet specifiek aan de orde geweest bij het GS Comité.
De verschuldigde douanerechten die in geschil zijn betreffende deze NWA bedragen
€ 84.379,49.
3. De Voice Quality Tester (VQT) [81] en [7B] (door verweerder voorgesteld).
De VQT meet de kwaliteit van spraak via internet (skype). Hierbij wordt o.a. gemeten op dubbeltalk, echo, blikkerig geluid etc. De VQT wordt ingeplugd op een telefoonaansluiting en simuleert (genereert) gesprekken met een ideale spraakcurve en vergelijkt deze met de geconstateerde spraakcurve. De VQT meet dus de spraakkwaliteit en analyseert aan de hand van bepaalde standaarden. De uitkomsten hiervan worden in een display grafisch weergegeven. De VQT geeft dus aan waar de “fout” zit voor wat betreft de spraak. De VQT geeft niet aan wat de oorzaak is van een eventuele afwijking in het netwerk. Het wordt gebruikt door professionele providers om de kwaliteit van de spraak te verbeteren.
De VQT heeft de volgende functies: Genereren → meten → weergeven → analyseren.
De VQT wordt in een bestaand netwerk gebruikt. Deze VQT is volgens verweerder meer representatief vanwege de uiterlijke kenmerken. Verweerder heeft bij zijn pleitnota als bijlage 4a een foto van de VQT gevoegd, welke als basis heeft gediend voor het apparaat als bedoeld in punt 4 van de onder 3.3 te noemen indelingsverordening.
De verschuldigde douanerechten die in geschil zijn betreffende deze NWA bedragen
€ 9.632,72
Tot de stukken van het geding behoort een brief van [X] aan verweerder van 6 juli 2007, waarin per type NWA staat aangegeven op welke laag uit het OSI-referentiemodel (Reference Model for Open Systems Interconnection) de betreffende NWA meet.
Tot de stukken van het geding behoren verslagen van de vergaderingen van 9 oktober 2009 en 2 september 2010 van het Comité van het Geharmoniseerde Systeem (het Comité), alsmede een lijst met classificatie beslissingen die genomen zijn door het Comité in de zesenveertigste zitting in september 2010. In de vierenveertigste zitting van het Comité is door de delegatie van de Verenigde Staten van Amerika (VS) de indeling van NWA’s aan de orde gesteld. De delegatie van de VS heeft de indeling onder post 90.30 van het Geharmoniseerde Systeem (GS) beargumenteerd. De delegatie van de Europese Commissie heeft beargumenteerd dat de NWA’s moeten worden ingedeeld onder post 90.31. Met 21 stemmen voor en 16 stemmen tegen heeft het Comité de indeling onder post 90.30 en onderpost 90.30 40 met toepassing van de indelingsregels 1 en 6 aanbevolen.
De tekst van die classificatie beslissingen voor zover van belang luidt als volgt:
“The following list contains the classification decisions (other than those subject to a reservation) taken by the Harmonized System Committee (46th Session - September 2010) on specific products, together with their related Harmonized System code numbers and, in certain cases, the classification rationale
Advice
Parties seeking to import or export merchandise covered by a decision are advised to verify the implementation of the decision by the importing or exporting country, as the case may be.
No |
Product description |
Classification |
HS codes considered |
Classification rationale |
(…) |
||||
13 |
Network analyzer that analyzes the operational state of networks that employ multiple protocols (Ethernet, ATM (asynchronous transfer module), IPv6 (Internet Protocol version 6), VoIP (Voice-over-internet protocol), HSDPA (High-Speed Downlink Packet Access), UMTS (Universal Mobile Telecommunications System), CDMA (Code division multiple access), etc.), simulates traffic and fault conditions into existing networks to analyze effects during the design stage, and detects fault condition. It can provide an analysis of every packet on a network, add time stamp data to the packets, filter out packets that are not of interest, break down the packets that are of interest by checking every bit, and then provide the user information about the packet or sequence of packets, such as packet jitter, delay, dropped or lost packets, and bit or data errors. The analyzer includes an acquisition memory (512 MB) and a hot-swapping line interface module (LIM). The analyzer can be connected to art automatic data processing machine. |
9030.40 |
90.30 and 90.31 |
GIRs 1 and 6 |
14. |
Network analyzer that analyzes the operational state of networks that employ multiple protocols (Ethernet, ATM (asynchronous transfer module), IPv6 (Internet Protocol version 6), VoiP (Voice-over-internet protocol), HSDPA (High-Speed Downlink Packet Access), UMTS (Universal Mobi1e Telecommunications System), CDMA (Code division multiple access), etc.), simulates traffic and fault conditions into existing networks to analyze effects during the design stage, and detects fault condition. It can provide an analysis of every packet on a network, add time stamp data to the packets, filter out packets that are not of interest, break down the packets that are of interest by checking every bit, and then provide the user information about the packet or sequence of packets, such as packet jitter, delay, dropped or lost packets, and bit or data errors. The analyzer includes an integrated automatic data processing machine, an acquisition memory (with capacity up to 512 MB), a removable hard disk (with capacity up to 120 GB) and a hot-swapping line interface module (LIM). The analyzer can be connected to an automatic data processing machine.” |
9030.40 |
90.30 and 90.31 |
GIRs 1 and 6 |
Tot de stukken van het geding behoren de schriftelijke opmerking van de Europese Commissie in deze zaak aan het HvJ. De Europese Commissie merkt over de vraag: “Is de “bit”een elektrische grootheid?” onder andere het volgende op:
“29. Het is echter zo dat, vanuit een wetenschappelijk standpunt, digitale signalen opgebouwd uit “bits” en voorgesteld door ‘I” en “0” en gedefinieerd door standaarden als 5 volt voor “I” en 0 volt voor “0” eenvoudigweg niet aanwezig zijn in een telecommunicatienetwerk. Bijgevolg is de Commissie de mening toegedaan dat “bits” voorgesteld als “5 volt voor I” en “0 volt voor 0” niet relevant zijn voor deze zaak aangezien dit type van “bits” enkel bestaan in digitale toestellen voor het verwerken van gegevens doch niet in telecommunicatienetwerken.
30. In een telecommunicatienetwerk zijn de “bits” gemoduleerd over een elektrische stroom (draad/wire) of over elektromagnetische golven (draadloos/wireless) met gebruikmaking van verschillende modulatietechnieken (pulsbreedtemodulatie, amplitudemodulatie, frequentiemodulatie, fasemodulatie en/of combinaties van deze) en zij kunnen verschillen van het ene type netwerk tot het andere. Hoe meer de bitsnelheid voor informatieoverdracht toeneemt, hoe meer de techniek van moduleren complexer wordt. Een aantal voorbeelden van technieken gebruikt in netwerken kunnen hier worden vermeld:
- Ethernet (koper): de modulatie is pulsamplitudemodulatie (PAM);
- UMTS: de modulatie is Quadrature Phase Shift Keying (QPSK);
- GPRS: de modulatie is Gaussian Minimum-Shift Keying (OMSK);
- optische netwerken (met inbegrip van optisch Etemet): de modulatie is frequentieverschuivingsmodulatie (Frequency shift keying, FSK).
31. Een van de meest simpele modulatietechnieken gebruikt frequentieverschuivings-modulatie (FSK) en de “bits” (“0” en “1”) zijn weergegeven door verschillende frequenties. Phase shift keying (PSK) is een modulatietechniek voor het versturen en ontvangen van digitale signalen waarbij de fase van het verzonden signaal verandert om de digitale bits weer te geven. Deze voorbeelden volstaan om aan te geven dat in telecommunicatienetwerken er geen “bits” zijn die worden weergegeven door “5 of 0
volt”.
32. Zelfs indien het gemoduleerde signaal in de vorm is van pulsamplitudemodulatie (PAM) is het signaal niet in de vorm van “5 volt of 0 volt”. Bijvoorbeeld, in het “Fast Ethernet 1 OOBASE-t2” medium (de gewone Eternetverbinding), die loopt aan een snelheid van 100 Mb/s, worden de gegevens doorgestuurd over twee koperen draden, 4 bits per karakter. Ook hier is er bij gevolg geen sprake van een signaal dat kan worden weergegeven als “5 volt of 0 volt”.
33. De verschillend gemoduleerde “bits” in het netwerk worden opgevangen en gedemoduleerd (omgezet) door de “line interface module” (LIM) in “bits” van het type “5 volt of 0 volt” en doorgezonden naar de “Distributed Network Analyzer” (DNA). Gedurende dit proces vindt er geen meting of verifiëring plaats, enkel een demodulatie van het signaal dat binnen het netwerk wordt doorgegeven.
34. Bijgevolg is het duidelijk dat de “bits” die worden weergegeven door standaarden zoals 5 volt voor “I”s en 0 volt voor “O”s niet bestaan in telecommunicatienetwerken. Wij verwijzen naar de zgn. “koperdraadnetwerken” (copper wire networks), maar optische netwerken die kabels met optische vezels gebruiken bestaan eveneens. In dit type van telecommunicatienetwerken worden de “bits” eveneens gecodificeerd door modulatie in een optisch signaal. Zonder hier in al te veel detail te gaan, is het zo dat niemand kan argumenteren dat de “bits” die worden doorgegeven in een dergelijk netwerk elektrisch zouden zijn. (…)
41. Het is dan ook duidelijk dat er geen steun is, noch wetenschappelijk, noch academisch, noch technisch noch in het gewone taalgebruik, om te concluderen dat een “bit” een “elektrische grootheid” is. Dit wordt bevestigd zowel door de hierboven vermelde GS-toelichting bij tariefpost 9030 als door haar voorganger, met name het relevante gedeelte van de CCCN (“Customs Co-Operation Council Nomenclature”, de voorloper van de GS) toelichting bij tariefpost 9028 met betrekking tot elektrische instrumenten of apparaten voor het meten van elektrische grootheden. Uit deze toelichtingen blijkt duidelijk dat de intentie van de opstellers van de GS (en, reeds eerder, de CCCN) dat ‘elektrische grootheden’ moet worden begrepen als universeel aanvaarde grootheden.
42. Gezien digitale telecommunicatiesignalen geen “elektrische grootheden” zijn in de zin van tariefpost 9030, is indeling onder deze tariefpost uitgesloten. Zelfs indien digitale telecommunicatiesignalen wel “elektrische grootheden” zouden zijn, quod non, dan nog zouden ze niet onder tariefpost 9030 kunnen worden ingedeeld. De rechtspraak van Uw Hof geeft immers indicaties over wat een apparaat uitmaakt om elektrische grootheden te meten of te verifiëren.”
Tot de stukken van het geding bevinden zich 4 bindende tarief inlichtingen (bti’s). In de door de Nederlandse autoriteiten afgegeven bti met de goederencode 90 30 40 00 is het goed als volgt omschreven:
“Een zogenoemde Air Protocol Analyzer, zijnde een toestel voor het analyseren en
decoderen van draadloze (radio) signalen tussen een grondstation en een mobiel eindstation
met onder andere de volgende (technische) kenmerken: -UMTS (W-CDMA) Testing Applications; -afmetingen ongeveer 43 x 20 x 55 cm (lxhxb); -gewicht ongeveer 20 kg; -
voorzien van Ethernet port; -AC power Input; -voorziening voor PC card slot.
In de twee door de Duitse autoriteiten afgegeven bti’s met de goederencode 90 30 40 00 zijn de goederen respectievelijk als volgt omschreven:
“Handytester, so genannter 2201 ProLock Mobile Service Tester, im Wesentlichen bestehend
aus 310 mm x 170 mm x 250 mm großen Gehäuse (Gewicht: 5,5 kg) mit Display,
Bedienelementen und Anschlussvorrichtungen, in dem sich verschiedene elektrische und
elektronische Bauelemente befinden. Der Tester dient zur Überprüfung von Mobiltelefonen nach GSM-, GPRS- und/oder WCDMA- Standard, wobei u.a. die Frequenz gemessen wird. Das Gerät wird als “Instrument zum Messen elektrischer Größen (Frequenz), seiner Beschaffenheit nach besonders für die Telekommunikation bestimmt, nicht für zivile Luftfahrzeuge bestimmt” eingereiht.
en
“Gerät zum Messen oder Prüfen elektrischer Größen (Frequenz), seiner Beschaffenheit nach
besonders für die Telekommunikation bestirnmt, so genannter 8140 TETRA AirAnalyzer, im
Wesentlichen bestehend aus einem 19’ Gehäuse rnit Anschlusssteckern und An-/Ausschalter an der Vorderseite, in dem sich verschiedene elektrische und ektronische Bauelemente befinden. Der AirAnalyzer dient zum Überwachen von Telekommunikationsnetzen im Bereich von 360 bis 460 MHz. (z. B. Testen der Netzperformance und Netziast, Aufspüren von Funklöchern und Handover-Problemen.)”
In de door de autoriteiten van het Verenigd Koninkrijk afgegeven bti met de goederencode 90 30 40 00 is het goed als volgt omschreven:
“a telephone tester that used to test the operational service and installation of telephone/data lines. it provides tone and pulse dialling, microphone mute, last number redial, electronic ringer, continuous line polarity indication (talk or monitor) and amplified line monitor for volume levels comparable to ‘off hook’ operation. The instrument has an led display and is battery powered.”
Het Hof vult de feiten als volgt aan.
Tot de stukken behoort een afdruk van Wikipedia, gedagtekend 5 november 2007 waarin het volgende over het OSI-model (Open Systems Interconnection model) staat vermeld.
“Het OSI-model is een verzameling afspraken over de manieren van communiceren tussen twee of meerdere computersystemen van eventueel verschillende merken. Dit model deelt de communicatie in zeven lagen. Daarom wordt dit ook wel het Zevenlagenmodel genoemd.
De zeven lagen zijn (van laagste naar hoogste laag):
1. Fysieke laag - Spanning (volt) en stroomsterkte (ampère), timing, medium (ook wel Fysische laag).
2. Datalinklaag - Foutcorrectie, flow control
3. Netwerklaag - Adressering, routing
4. Transportlaag
5. Sessielaag - Dialog control, token management
6. Presentatielaag - Datastructuur abstraheren
7. Toepassingslaag - Het protocol van het gebruikersprogramma”
Tot de stukken behoort een afdruk van een powerpoint presentatie van [X] ten behoeve van de Wereld Douane Organisatie. Hierna zijn twee sheets uit deze presentatie opgenomen.
Uit de eerste sheet blijkt wat de functie is van de producten. De tweede sheet is een schermafdruk van door het product gegenereerde analysegegevens, onder meer signaalamplitudes, dat wil zeggen de gemeten signaalspanning op de verbinding.
3 Geschil in hoger beroep
Evenals bij de rechtbank is bij het Hof in geschil of de goederen bij de herziening van de aangiften op verzoek van belanghebbende terecht onder post 9031 80 39 (2005) dan wel 9031 80 38 (2006) van de GN zijn ingedeeld, hetgeen de inspecteur stelt en door belanghebbende wordt betwist. Belanghebbende staat indeling onder post 9030 40 00 van de GN voor. Ingeval het gelijk aan belanghebbende is, is niet in geschil dat de UTB dient te worden verminderd tot een bedrag van € 14.759,63. Ingeval het gelijk aan de inspecteur is, is niet in geschil dat de UTB tot het juiste bedrag is vastgesteld.
Voor de standpunten van partijen wordt verwezen naar de gedingstukken waaronder het proces-verbaal van het verhandelde ter zitting.