Home

Gerechtshof Amsterdam, 13-09-2016, ECLI:NL:GHAMS:2016:4372, 15/00844

Gerechtshof Amsterdam, 13-09-2016, ECLI:NL:GHAMS:2016:4372, 15/00844

Gegevens

Instantie
Gerechtshof Amsterdam
Datum uitspraak
13 september 2016
Datum publicatie
8 december 2016
ECLI
ECLI:NL:GHAMS:2016:4372
Zaaknummer
15/00844

Inhoudsindicatie

Belanghebbende houdt zich onder meer bezig met het geven van loopbaanadvies, begeleiding van startende ondernemers en het ontwikkeling van taalvaardigheid Nederlands. het Hof acht het aannemelijk dat de activiteiten van belanghebbende (in kwalitatieve zin) rechtstreeks gericht zijn op het dienen van het algemeen belang. Voorts acht het Hof het voldoende aannemelijk dat belanghebbende ook aan het 90%-criterium voldoet.

Uitspraak

kenmerk 15/00844

13 september 2016

uitspraak van de derde meervoudige belastingkamer

op het hoger beroep van

Stichting [BELANGHEBBENDE] te [PLAATS 1] , belanghebbende,gemachtigde: mr. drs. W.A.P. Nieuwenhuizen te Almere

tegen de uitspraak van 5 november 2015 in de zaak met kenmerk HAA 14/3135 van de rechtbank Noord-Holland (hierna: de rechtbank) in het geding tussen

belanghebbende

en

de inspecteur van de Belastingdienst, de inspecteur.

1 Ontstaan en loop van het geding

1.1.

Belanghebbende heeft bij schrijven, gedagtekend 1 november 2013, een aanvraag gedaan om als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) te worden aangemerkt. De inspecteur heeft deze aanvraag bij op de voet van artikel 5b, zesde lid, Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR) genomen beschikking, gedagtekend 16 april 2014, afgewezen.

1.2.

Na daartegen gemaakt bezwaar heeft de inspecteur bij uitspraak, gedagtekend 4 juli 2014, de beschikking van 16 april 2014 (hierna: de ANBI-beschikking) gehandhaafd.

1.3.

Het tegen deze uitspraak ingestelde beroep heeft de rechtbank in haar uitspraak ongegrond verklaard.

1.4.

Het tegen deze uitspraak ingestelde hoger beroep is bij het Hof ingekomen op 10 december 2015. De inspecteur heeft een verweerschrift ingediend.

1.5.

Van de inspecteur is op 6 juni 2016 een nader stuk ontvangen waarvan de griffier een kopie aan belanghebbende heeft verstrekt.

1.6.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 22 juni 2016. Van het verhandelde ter zitting is een proces-verbaal opgemaakt dat met deze uitspraak wordt meegezonden.

2 2. Feiten

2.1.

De rechtbank heeft in de onderdelen 1 tot en met 5 van haar uitspraak de navolgende feiten vastgesteld. Belanghebbende wordt daarin aangeduid als ‘eiseres’ en de inspecteur als ‘verweerder’:

“1. Eiseres is op 13 juni 2013 opgericht door [A.] , [B.] en [C.] .

2. In de statuten die zijn vastgesteld ten tijde van de oprichting van eiseres is onder meer het volgende opgenomen:

Doel

Artikel 2

1. De stichting heeft ten doel:

a. Bewoners en organisaties met een maatschappelijk doel in en om [PLAATS 1] door de inzet van vrijwilligers te ondersteunen en te adviseren, met het oog op hun functioneren in de samenleving;

b. het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.

2. De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door aanvragers te koppelen aan vrijwilligers, met het oog op het volgen van advies- en ondersteuningsdiensten.

3. De stichting heeft geen winstoogmerk.

Vrijwilligers

Artikel 3

1. Er is een vrijwilligersraad waarvan de samenstelling, bevoegdheden en werkwijze worden geregeld in een door het bestuur vastgesteld vrijwilligersstatuut.

2. Tot lid van de vrijwilligersraad kunnen uitsluitend natuurlijke personen worden benoemd, die zich inzetten voor de stichting en die de statuten onderschrijven.

3. (...)

4. De vrijwilligersraad heeft in ieder geval de bevoegdheid tot:

a. Het doen van bindende voordrachten tot benoeming, schorsing of ontslag van bestuurders;

b. Het goedkeuren van voorgenomen bestuursbesluiten betreffende de structuur, de werkwijze en de inrichting van de stichting, het ontslag van bestuurders, alsmede tot wijziging van de statuten en ontbinding van de stichting;

c. Het goedkeuren van de door het bestuur opgestelde concept (meerjaren)begroting, balans en staat van baten en lasten;

d. Het goedkeuren van door het bestuur voorgestelde wijzigingen van het vrijwilligersstatuut.

e. Het bestuur te adviseren omtrent alle aangelegenheden vrijwilligers betreffend

Bestuur: samenstelling, wijze van benoemen en beloning

Artikel 4

(...)

5. De bestuurders ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden.

Zij hebben wel recht op vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte kosten.

(...)

Ontbinding en vereffening

Artikel 13

(...)

3. (...) Het liquidatiesaldo dient te worden besteed ten behoeve van een instelling als bedoeld in artikel 5b van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, dan wel op enigerlei andere wijze waarmee het algemeen belang wordt gediend.”

3. Op 14 augustus 2015 zijn de statuten van eiseres gewijzigd (hierna ook: de gewijzigde statuten). Voor zover hier van belang luiden de artikelen 2 en 13 vanaf genoemde datum als volgt:

Doel

Artikel 2

1. De stichting heeft ten doel het functioneren te verbeteren van de samenleving in en om [PLAATS 1] en de daarin actieve burgers en organisaties met een maatschappelijk doel.

2. De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door:

a. bewoners of organisaties te koppelen aan vrijwilligers, met het oog op het volgen van begeleidings- en ondersteuningstrajecten;

b. het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.

3. De stichting heeft geen winstoogmerk.

(...)

Ontbinding en vereffening

Artikel 13

(...)

3. Indien het bestuur besluit tot ontbinding wordt een batig liquidatiesaldo besteed ten behoeve van een algemeen nut beogende instelling met een soortgelijke doelstelling of van een buitenlandse instelling die uitsluitend of nagenoeg uitsluitend het algemeen nut beoogt en die een soortgelijke doelstelling heeft.”

4. In het Ondernemingsplan van eiseres is onder meer het volgende opgenomen:

“1.1. Voor wie werken we en wat zijn onze doelgroepen

Wij zijn vrijwilligers die zich inzetten voor de samenleving in en om [PLAATS 1] . Vanuit die maatschappelijke betrokkenheid, onze ervaring en onze kundigheid bieden wij ondersteuning en advies. Onze diensten verlenen wij aan individuele mensen en aan maatschappelijke organisaties en initiatieven. Daarmee helpen wij ze om goed te functioneren in de samenleving.

1.2.

Wat bieden we aan en welke diensten hebben we in huis.

Onze vrijwilligers bieden hun diensten aan vanuit hun eigen ervaring en professionaliteit. En natuurlijk ook vanuit betrokkenheid. Wij kunnen maatwerk leveren aan cliënten omdat onze vrijwilligers vanuit heel veel verschillende achtergronden komen. Veel van onze diensten bieden wij aan op individuele basis.

Bijvoorbeeld met het versterken van uw taalbeheersing, zowel mondeling als schriftelijk. (...) Zo adviseren en ondersteunen wij bij (her)oriëntatie op de arbeidsmarkt en bij het zoeken naar werk.

Voor wie uiteindelijk besluit om een eigen bedrijf te beginnen, staan ervaren vrijwilligers klaar die startende ondernemers kunnen adviseren en ondersteunen. (...)

Naast de individuele ondersteuning van [INWONERS PLAATS 1] adviseren en ondersteunen wij maatschappelijke organisaties. (...)

Wij willen belangeloos een bijdrage leveren aan de samenleving. We richten ons daarbij vooral op de vraagstukken die van belang zijn voor het goed functioneren van de stad, de regio [PLAATS 1] en haar bewoners. Wij richten ons op vraagstukken van individuele bewoners en van organisaties met een maatschappelijke opdracht. Opdat zij met een steuntje in de rug weer goed kunnen functioneren in de samenleving.”

5. In het jaarverslag 2014 van eiseres is onder meer het volgende opgenomen:

“Zo begon [BELANGHEBBENDE] . Een netwerk van vrijwilligers die hun kennis en ervaring uit de praktijk met plezier en zonder honorering inzetten voor inwoners en non-profitorganisaties van [PLAATS 1] en zijn directe omgeving.

De vier onderdelen Loopbaancoaching, Startende Ondernemers, Organisatieadvies non-profit en Nederlands Spreken bieden kosteloos coaching, advies en praktische ondersteuning. De vrijwilligers geven zo hun stadgenoten een nieuwe kijk op hun kansen en mogelijkheden en helpen hen om hun doelen te realiseren.

(...)

[BELANGHEBBENDE] heeft geen betaald personeel, de organisatie draait volledig op vrijwilligers. Dus ook de coördinatietaken van de vier onderdelen en de permanente en incidentele projectactiviteiten worden door vrijwilligers uitgevoerd.

Dat is mogelijk door intensief gebruik te maken van de aanvraagverwerking via de website aangevuld met inloopspreekuren voor met name Nederlands Spreken en Organisatieadvies non-profit. De via de website verstuurde aanvraagformulieren worden rechtstreeks door de coördinatoren van de onderdelen ontvangen. Zij beoordelen of er nog aanvullende informatie gewenst is en maken vervolgens een koppeling met de best passende vrijwilliger. De cliënt wordt daarna per mail geïnformeerd wie dat is en hoe het eerste intakegesprek tot stand zal worden gebracht. Nederlands Spreken en Organisatieadvies nodigen alvorens de match met de vrijwilliger te maken eerst nog de aanvragers in persoon uit op [WIJK 1] .””

Nu tegen deze door de rechtbank vastgestelde feiten in hoger beroep geen bezwaren zijn aangevoerd, zal ook het Hof van die feiten uitgaan. Het Hof voegt daar nog de volgende feiten aan toe.

2.2.

Ter zitting van de rechtbank is omtrent de activiteiten van belanghebbende nog het volgende verklaard:

“De activiteiten van eiseres zijn:1. Advies aan startende ondernemersDit betreft mensen die vanuit uitkeringssituatie onderneming starten. Vaak blijkt dat dit onverstandig is. Het advies is dan om een baan te zoeken. Soms wordt aan mensen geadviseerd de onderneming te starten. (…) Tot nu toe zijn er 50-100 aanvragen behandeld.2. Loopbaan coachingTot nu toe zijn er 50-100 aanvragen behandeld.

3. Nederlandse conversatie Dit betreft tweede generatie gastarbeiders, expats en andere immigranten die thuis een andere taal spreken. Zij worden gekoppeld aan mensen met levenservaring. Eens in de week spreken zij een uur met elkaar in het Nederlands. Inmiddels zijn er meer dan 100 koppels.4 Organisatieadvies aan non-profit instellingenDit betreft organisaties die maatschappelijke problemen aanpakken (…). Per jaar worden 10-15 adviezen uitgebracht.”

2.3.

In het hogerberoepschrift is omtrent de feitelijke activiteiten van belanghebbende het volgende vermeld:

“[Belanghebbende] richt zich op een bevolkingsgroep die de aansluiting met de arbeidsmarkt verliest of dreigt te verliezen en juist niet in staat is om ‘loopbaanadvies’ en ‘coaching’ te kunnen betalen. Weliswaar vraagt [belanghebbende] – om de laagdrempeligheid van de organisatie te waarborgen – in het geheel niet om enig bewijs omtrent financieel onvermogen, toch leert de praktijk – en dat is ook de bedoeling – dat juist diegenen die dergelijke hulp niet kunnen betalen aankloppen bij deze vrijwilligersorganisatie. Commerciële bedrijven richten zich niet op die markt.(…)[Tijdens de zitting van de rechtbank] is (…) toelichting verstrekt op het ‘Nederlands spreken’. De secretaris heeft toegelicht dat het hier niet gaat om een ‘cursus Nederlands’. Het gaat hier om niet-Nederlandstaligen die wellicht cursussen volgen, maar in de praktijk geen gelegenheid krijgen om met iemand Nederlands te spreken. [Belanghebbende] koppelt Nederlandstalige vrijwilligers aan deze niet-Nederlandstaligen om hen zo daadwerkelijk Nederlands te laten praten.”

2.4.

In het nader stuk van de inspecteur is onder meer het volgende vermeld:

“ l. lnleiding

In mijn verweerschrift (…) gaf ik (…) aan dat ik voornemens was een onderzoek te laten in stellen bij een aantal instellingen welke belanghebbende noemde in haar reactie van 26 februari 2014 (…).

Gezien de tijdsdruk heeft de Belastingdienst bij wijze van steekproef bedrijfsbezoeken ingesteld bij een 8 tal [ORGANISATIE(S)] . Deze onderzoeken zijn inmiddels afgerond.

In dit nader stuk zal ik u kort over de uitkomsten van deze onderzoeken informeren.

In onderdeel 2 zal ik een overzicht geven van 6 onderzoeken waarbij de eindconclusie luidt dat de ANBI status kan worden voortgezet.

In onderdeel 3 zal ik een overzicht geven van 2 instellingen waarvan de ANBI status zal moeten worden ingetrokken.

Ik merk daarbij verder op dat deze onderzoeken mij aanleiding geven om tevens de andere 10 [ORGANISATIE(S)] in de hierboven genoemde bijlage nader te onderzoeken.

In onderdeel 4 van dit nader stuk zal ik verder ingaan op de in genoemde bijlage genoemde instelling Stichting [D.] .

2. De bevindingen van het onderzoek: van 6 instellingen kan de ANBI status in stand blijven

2.1.

Stichting [ORGANISATIE PLAATS 2]

De doelstelling van deze stichting is: Het vergroten van de mogelijkheden van mensen uit alle

maatschappelijk categorieën om maatschappelijk actief te blijven en maatschappelijk relevante functies te blijven vervullen, alsmede het bevorderen van een positieve beeldvorming rond ouderen en ouder worden.

De activiteiten bestaan uit:

• het verrichten van gratis klussen bij ouderen thuis en verhelpen van technische

onvolkomenheden;

• voorlichting geven over veilig wonen voor ouderen;

• verwijzen naar recreatieve activiteiten en computervaardigheidslessen;

• kinderen in achterstandssituaties begeleiden in hun schoolperiode;

• het organiseren van stadswandelingen in en om [PLAATS 2] en

• het project ‘samenspraak’ waarbij taalcoaches (taalmaatjes/Nederlandstaligen) anderstaligen

op weg helpen in de Nederlandse taal en maatschappij (doelgroep o.a. vluchtelingen).

De conclusie van de controlerend ambtenaar is dat met de doelstelling en de activiteiten een

algemeen belang wordt beoogd (categorie ‘welzijn’). De gemeente [PLAATS 2] verstrekt ieder jaar een subsidie van ongeveer € 6.500, de giftenstroom neemt langzaam af en de gelden worden voor minstens 90% ten algemenen nutte besteed. De eindconclusie luidt dan ook dat de ANBI status kan worden voortgezet.

2.2.

Stichting [ORGANISATIE PLAATS 3]

De doelstelling van deze stichting is: Het bemiddelen voor alle mensen van vijftig jaar en ouder; die belangeloos hun kennis en ervaring willen overdragen. Eveneens het verzorgen van wandelingen en fietstochten in en rond [PLAATS 3] te bevordering van de kennis van de stad.

De activiteiten bestaan uit:

• het aanbieden, organiseren en houden van stadswandelingen met een gids in de historische

stadskern van [PLAATS 3] ;

• het aanbieden van cultuur- en taalcursussen aan allochtone (anderstalige) burgers (o.a.

vluchtelingen) en

• het doen van uitkeringen aan andere ANBI’s die zich richten op het in stand houden van het

historische erfgoed van [PLAATS 3] .

De laatste activiteit behoort echter niet tot de doelstelling en is in de laatste jaren spontaan ontstaan. De stichting heeft toegezegd de statutaire doelstelling aan te passen. Er is verder geconstateerd dat er in 2013 en 2014 enkele uitgaven zijn gedaan waarmee een particulier belang werd gediend zoals een reisje voor alle vrijwilligers en hun echtgenoten. De stichting heeft toegezegd dit soort activiteiten te schrappen.

De conclusie van de controlerend ambtenaar is dat met de doelstelling en de activiteiten een

algemeen belang wordt beoogd (categorie ‘welzijn’). Na aanpassing van de statutaire doelstelling (het zich mede richten op het in standhouden van historisch erfgoed) en het nalaten van de activiteit waarmee wellicht een particulier belang wordt gediend zal deze stichting dan ook uitsluitend of nagenoeg uitsluitend een algemeen belang beogen en dienen. De eindconclusie van de controlerend ambtenaar is dat de ANBI status onder voorwaarden kan worden voortgezet.

2.3.Stichting [ORGANISATIE PLAATS 4]

De doelstelling van deze stichting is: Het financieren, (doen) uitvoeren van, adviseren over; opzetten van en/of organiseren van binnen de gemeente [PLAATS 4] bestemde sociaal georiënteerde projecten in het algemeen en die van [ORGANISATIE PROJECT 1] en [ORGANISATIE PROJECT 2] , rondleidingen in het bijzonder; alles in de ruimste zin.

De activiteiten bestaan uit:

• het project samenspraak om de laaggeletterdheid (bij anderstaligen waaronder vluchtelingen) terug te dringen;

• het project Nederlandse taal om via taal- en inburgeringscursussen anderstalige mensen de

Nederlandse taal bij te brengen;

• het project [ORGANISATIE PROJECT 2] om (bijna) ontspoorde jongeren via een mentoraat te behoeden voor (te veel) schooluitval.

De activiteit ‘rondleidingen’ is geheel gestaakt. Feitelijk zien de activiteiten op het houden van bijeenkomsten, het geven van voorlichting en het leggen en onderhouden van contacten.

De conclusie van de controlerend ambtenaar is dat met de doelstelling en de activiteiten een

algemeen belang wordt beoogd (categorie ‘welzijn’). De eindconclusie luidt dan ook dat de ANBI status kan worden voortgezet.

2.4.

Stichting [ORGANISATIE PLAATS 5]

De doelstelling van deze stichting is: Het bevorderen van de onderlinge samenhang en betrokkenheid binnen de samenleving, in het bijzonder die van de leefgemeenschappen in de gemeente [PLAATS 5] en het verrichten van alle verdere handelingen die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.

De activiteiten bestaan uit:

• het matchen van taalmaatjes (vrijwilligers) met anderstalige personen die begeleiding zoeken. De taalmaatjes worden aangestuurd door een coördinator. Die begeleiding kent zijn grenzen. Het leren Nederlands spreken staat op de voorgrond door één-op-één begeleiding naar de winkel en familiebezoek. Het is duidelijk niet de bedoeling dat hulp wordt verleend in bijvoorbeeld conflictsituaties met scholen en/of justitie. Momenteel zijn er dertig taalmaatjes actief. Met dit aantal is de capaciteit van de instelling in balans en

• het in klassikaal verband Nederlandse taalles geven door aangesloten leraren aan voornamelijk kinderen die de aansluiting op het primaire en voortgezette onderwijs moeten vinden.

De conclusie van de controlerend ambtenaar is dat met de doelstelling en de activiteiten een

algemeen belang wordt beoogd (categorie ‘welzijn’). Alle beschikbare (geld)middelen worden ten behoeve van de doelstelling besteed. Afgesproken is dat enkele formele gebreken op korte termijn gerepareerd worden. De eindconclusie van de controlerend ambtenaar is dat de ANBI status onder voorwaarden kan worden voortgezet.

2.5.

Stichting [ORGANISATIE PLAATS 6]

De doelstelling van deze stichting is: Het verlenen van diensten, in het bijzonder het organiseren van-, het coördineren van-, het ondersteunen van-, en het bemiddelen bij het tot stand komen van contacten tussen enerzijds personen die hun kennis en/of ervaring belangeloos ter beschikking willen stellen en anderzijds personen en/of organisaties die van deze kennis en/of ervaring gebruik willen maken.

De activiteiten bestaan uit:

• belangeloos bij oudere mensen klusjes op te knappen. De stichting mag daarbij niet in

concurrentie treden met de reguliere markt. De website: www. [ORGANISATIE PLAATS 6] .nl spreekt

hierin voor zich. Er wordt op een heel breed maatschappelijk terrein belangeloos kennis en

diensten beschikbaar gesteld;

• het geven van stadwandelingen waarbij een kleine vergoeding wordt gevraagd.

Uitgangspunten zijn:

- de stichting gaat uit van het principe er wordt geholpen als het binnen de norm valt van “wat

zou ik aan mijn buurman kunnen vragen” (het mag niet concurrerend zijn en het is overdracht van kennis en niet het uitvoeren van werkzaamheden) en

- de stichting wil geen specifieke taallessen geven voor asielzoekers (samenspraak

taalmaatjes) maar biedt een taal- en integratieproject waarbij de stichting mensen die het

taalkundig moeilijk hebben verder helpt om beter te kunnen functioneren.De conclusie van de controlerend ambtenaar is dat met de doelstelling en de activiteiten een

algemeen belang wordt beoogd (categorie ‘welzijn’). Het gaat bij deze stichting om bescheiden geldstromen. De gemeenten [GEMEENTE] , [GEMEENTE] , [GEMEENTE] , [GEMEENTE] en [GEMEENTE] verstrekken ieder jaar een subsidie van ongeveer € 6.000, En er is een bescheiden bedrag van sponsoren (€ 400), de bescheiden opbrengsten van de wandelingen zijn bedoeld om kostendekkend te zijn. Van de beschikbare middelen wordt minstens 90% ten algemenen nutte besteed. De eindconclusie van de controlerend ambtenaar is dat de ANBI status onder voorwaarden kan worden voortgezet

2.6.

Stichting [ORGANISATIE PLAATS 1]

De doelstelling van deze stichting is: Het verlenen van advies en ondersteuning, in het bijzonder het organiseren van- het coördineren van-, het ondersteunen van - en het bemiddelen bij het tot stand komen van contacten tussen enerzijds personen, die hun kennis en/of levenservaring belangeloos ter beschikking willen stellen en anderzijds personen en/of organisaties die van deze kennis gebruik willen maken;

De activiteiten bestaan uit:

• advies en begeleiding van sociaal maatschappelijke organisaties (stichtingen, verenigingen

en buurtinitiatieven);

• loopbaanbegeleiding;

• taalbegeleiding spreken met anderstaligen (samenspraak), taal voor het leven;

• het geven van voorlichting op scholen;

• het geven van stadswandelingen ( [BINNENSTAD] ) en

• het project “Maatje meer voor maatje minder” wat ziet op de aanpak van overgewicht bij de

[PLAATS 1] jeugd (het betreft ongeveer 30.000 kinderen).

De conclusie van de controlerend ambtenaar is dat met de doelstelling en de activiteiten een

algemeen belang wordt beoogd (categorie ‘welzijn’).

De gemeente [PLAATS 1] verstrekte afgelopen jaar een subsidie van € 191.715. Daarnaast zijn er subsidies ontvangen van [F] groot € 10.223 en een bijdrage van de Stichting [G] Project groot € 5.625. Het resultaat in 2015 was €-97

3.De bevindingen van het onderzoek: van 2 instellingen zal de ANBI status worden ingetrokken

3.1.Stichting [ORGANISATIE LAND]

De doelstelling van deze stichting is: Het al dan niet desgevraagd, aanbieden van diensten aan [ORGANISATIE(S)] -instellingen. Onder [ORGANISATIE(S)] dient in het verband van deze statuten te worden verstaan:

plaatselijk opererende vrijwilligersorganisaties, genaamd [ORGANISATIE(S)] , waarbinnen ouderen hun kennis en ervaring, die zij in tientallen jaren in het maatschappelijk verkeer hebben verworven, onbezoldigd en in informele sfeer ter beschikking stellen van anderen, jongeren en ouderen. Het bestuur van de stichting beslist of een [ORGANISATIE(S)] -instelling voldoet aan de voorwaarden voor erkenning als vermeld in het huishoudelijk reglement. Alleen door het bestuur van de stichting erkende [ORGANISATIE(S)] -instellingen kunnen profiteren van en deelnemen aan de activiteiten van de Stichting [ORGANISATIE(S)] Nederland.

De activiteiten bestaan uit:

• belangenbehartiging van de aangesloten [ORGANISATIE(S)] -instellingen op landelijk niveau;

• kennis en kunde ter beschikking stellen aan vrijwilligers door advisering, de verspreiding van relevante informatie, organiseren van landelijke bijeenkomsten;

• aanjagen van projecten;

• verdeling van landelijk ter beschikking gestelde subsidies;

• promotie;

• het stimuleren van innovatie;

• helpdesk en

• bemiddeling.

Het overgrote deel van de activiteiten bestaat uit het faciliteren van de lokale [ORGANISATIE(S)] voorop. De stichting incasseert een soort contributie van de lokale [ORGANISATIE(S)] . Deze stichting doet geen schenkingen in het algemeen belang. De uitgaven hebben voornamelijk betrekking op apparaatskosten en

organisatiekosten.

De conclusie van de controlerend ambtenaar is dat met de doelstelling en de activiteiten niet

rechtstreeks een algemeen belang wordt gediend. Deze stichting is slechts een belangenbehartiger en faciliteert. Daarmee wordt slechts wellicht op indirecte wijze enig algemeen belang gediend.

De eindconclusie is dan ook dat de ANBI status moet worden ingetrokken.

3.2.

Stichting [ORGANISATIE PLAATS 7]

De doelstelling van deze stichting is: Het vergroten van de mogelijkheden van ouderen om

maatschappelijk actief te blijven en maatschappelijk relevante functies te blijven vervullen.

Het bevorderen van een positieve beeldvorming rond ouderen en ouder worden.

De activiteiten van deze stichting bestaan volgens het activiteitenplan 2016 uit:

• cursussen taal conversatie;

• computercursussen;

• foto en videobewerking;

• bewust fotograferen;

• cursus bridge;

• cursus vrije bridge;

• cursussen schilderen/aquarellen;

• mandala schilderen;

• bloemschikken;

• wandelen in de natuur;

• stadswandelingen;

• tennissen;

• bowlen;

• kookcursus;

• wijnproefcursus;

• jeu de boules;

• dagexcursies naar steden en

• meerdaagse steden excursies

Voor bijna alle activiteiten dienen de deelnemers een geldelijke bijdrage te betalen. Er staat een prijslijst op de website.

De conclusie van de controlerend ambtenaar is dat deze stichting primair en vrijwel uitsluitend voorziet in ontspanning en gezellig verkeer waaraan bepaalde personen behoefte hebben en bereid zijn daarvoor een geldelijke bijdrage te leveren. De eindconclusie is dat de ANBI status van deze stichting zal moeten worden ingetrokken.

4. Stichting [D.] .

Zoals ik onder onderdeel 2 van dit nader stuk aangaf is bij deze instelling geen onderzoek ingesteld. (…)

5. Conclusie inspecteur

Ik concludeer dat belanghebbende zich primair en vrijwel uitsluitend richt op particuliere belangen van personen die betaald werk zoeken, bezig zijn met het opstarten van een onderneming of het verbeteren van taalvaardigheden (zie (…) rechtsoverweging 17 in

de uitspraak van de rechtbank).

Uit onderdeel 2 van dit nader stuk blijkt dat enige [ORGANISATIE(S)] zich deels tevens richten op het verbeteren van taalvaardigheden doch dat daarnaast voldoende andere algemeen nuttige activiteiten worden ontplooid die het rechtvaardigen dat de ANBI status in stand kan blijven.

Reeds daardoor acht ik de doelstelling en activiteiten van belanghebbende niet één op één

vergelijkbaar met deze andere [ORGANISATIE(S)] .

Ook de instelling genoemd onder punt 4 van dit nader stuk is op geen enkele wijze vergelijkbaar met belanghebbende.

Ik concludeer daarom dat het beroep van belanghebbende op het gelijkheidsbeginsel (de

meerderheidsregel) faalt.”

2.5.

Ter zitting van het Hof is omtrent de activiteiten van belanghebbende door haar bestuur onder meer het volgende verklaard:

“ [BELANGHEBBENDE] is ontstaan uit [ORGANISATIE PLAATS 1] . Binnen dat [ORGANISATIE(S)] was onenigheid ontstaan die te maken had met de wijze waarop de subsidie van de gemeente [PLAATS 1] werd besteed. Wij zijn uit een afsplitsing van dat [ORGANISATIE(S)] voortgekomen en dat betekent dat wij veel van de regels van het [ORGANISATIE PLAATS 1] hebben overgenomen.

Er is een grote verandering in de maatschappij en daardoor ook in de hulp die wordt geboden. In eerste instantie kijken wij niet naar waar iemand vandaan komt. Iedereen die zich bij ons meldt mag meedoen. Sommige mensen weigeren we wel. Zo hebben we een keer een tandarts gehad. Die had geld genoeg en die hebben we daarom geweigerd.

(…)

Het gaat ons om het kunnen laten functioneren van mensen in de samenleving. Zie de oude statuten, onder 1a. en dat hebben we in de nieuwe statuten verduidelijkt. Wij richten ons niet in het bijzonder op ondernemers.

Met betrekking tot de kwantitatieve toets wil ik het volgende opmerken. Wij hebben 150 vrijwilligers. De helft van die vrijwilligers is bezig met taalprojecten. 20 tot 30 vrijwilligers ondersteunen personen die wellicht een onderneming zouden willen starten. Het gaat dan doorgaans om mensen die zich in een uitkeringssituatie bevinden. Ze zijn dan dus nog niet ondernemer, maar ze overwegen een onderneming te starten. Vaak is de conclusie dan dat ze het niet moeten doen. 20 tot 30 vrijwilligers doen aan loopbaanbegeleiding en een stuk of 15 vrijwilligers zijn met sociale projecten bezig, zoals het organiseren van reizen voor ouderen en LGBT-jongeren.

U vraagt mij hoe we deze mensen weten te bereiken. We hebben onderdak bij een instelling in [PLAATS 1] - [WIJK 1] . Daar zitten wij met zo’n 10 tot 15 stichtingen. We doen mee aan beurzen in [PLAATS 1] - [WIJK 2] . Wij staan daar dan op een beurs met meer instellingen op het gebied van welzijn. De stichting [H.] staat er bijvoorbeeld dan ook. We nemen ook deel aan de startersdag van de Kamer van Koophandel Daar komen een paar duizend mensen op af. We hebben een website en daarnaast moeten wij het hebben van mond-tot-mondreclame.

Wij geven geen onderwijs. We helpen anderstaligen bij het spreken van Nederlands. Als mensen uit Turkije en Marokko komen, willen we die mensen helpen door ze een actieve beheersing van het Nederlands te leren. We zien nu een toestroom van Syriërs op gang komen. De mensen die wij helpen met de Nederlandse taal zijn om allerlei redenen naar Nederland gekomen.”

3 Geschil in hoger beroep

Evenals voor de rechtbank is in hoger beroep in geschil of de aanvraag van belanghebbende om als ANBI te worden aangemerkt terecht door de inspecteur is afgewezen.In dat kader is mede in geschil of de inspecteur door belanghebbende niet als ANBI aan te merken heeft gehandeld in strijd met het vertrouwensbeginsel en/of het gelijkheidsbeginsel.

4 Beoordeling van het geschil

5 Kosten

6 Beslissing