Home

Gerechtshof Amsterdam, 08-03-2022, ECLI:NL:GHAMS:2022:906, 21/00097

Gerechtshof Amsterdam, 08-03-2022, ECLI:NL:GHAMS:2022:906, 21/00097

Gegevens

Instantie
Gerechtshof Amsterdam
Datum uitspraak
8 maart 2022
Datum publicatie
30 maart 2022
ECLI
ECLI:NL:GHAMS:2022:906
Zaaknummer
21/00097

Inhoudsindicatie

Naheffingsaanslag parkeerbelasting; werkwijze gemeente Amsterdam bij controle op het betalen van parkeerbelasting met behulp van scanauto's; gebruik en positie gps-coördinaten; parkeerlocatie.

Uitspraak

kenmerk 21/00097

8 maart 2022

uitspraak van de tweede meervoudige belastingkamer

op het hoger beroep van

[X] , wonende te [Z] , belanghebbende,

tegen de uitspraak van 21 december 2020 in de zaak met kenmerk AMS 20/126 van de rechtbank Amsterdam (hierna: de rechtbank) in het geding tussen

belanghebbende

en

de heffingsambtenaar van de gemeente Amsterdam, de heffingsambtenaar.

1 Ontstaan en loop van het geding

1.1.

De heffingsambtenaar heeft met dagtekening 9 november 2019 een naheffingsaanslag parkeerbelasting aan belanghebbende opgelegd ten bedrage van € 64,10 (hierna: de naheffingsaanslag). De nageheven parkeerbelasting bedraagt € 1,40 en de in rekening gebrachte kosten voor het opleggen van de naheffingsaanslag bedragen € 62,70.

1.2.

De heffingsambtenaar heeft het daartegen gemaakte bezwaar bij uitspraak op bezwaar van 30 december 2019 ongegrond verklaard en de naheffingsaanslag gehandhaafd.

1.3.

Belanghebbende heeft tegen de uitspraak op bezwaar beroep ingesteld. De rechtbank heeft bij uitspraak van 21 december 2020 het beroep ongegrond verklaard.

1.4.

Het tegen de uitspraak van de rechtbank door belanghebbende ingestelde hoger beroep is bij het Hof ingekomen op 20 januari 2021 en is nader aangevuld op 15 februari 2021 en 12 maart 2021. De heffingsambtenaar heeft een verweerschrift ingediend.

1.5.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 25 januari 2022. Met instemming van partijen zijn ter zitting gelijktijdig behandeld het hoger beroep van belanghebbende alsmede de hoger beroepen in de zaken met de kenmerken 21/00037, 21/00098, 21/00099 en 21/00539. Al hetgeen in één van deze zaken is overgelegd of verklaard, wordt eveneens geacht te zijn overgelegd of verklaard in de andere gelijktijdig behandelde zaken. Van het verhandelde ter zitting is een proces-verbaal opgemaakt dat met deze uitspraak wordt meegezonden.

2 Tussen partijen vaststaande feiten

2.1.

In de gemeente Amsterdam wordt de controle op het betalen van parkeerbelasting (mede) uitgevoerd met behulp van zogenoemde scanauto’s. Tijdens een controle door een scanauto is geconstateerd dat de auto van belanghebbende met kenteken [kenteken] op 6 november 2019 om 20:04 uur stilstond ter hoogte van [straatnaam en huisnummer] te Amsterdam (hierna: de locatie), zonder dat hiervoor parkeerbelasting was voldaan. De locatie is door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam aangewezen als parkeerplaats waar op die datum en dat tijdstip slechts mag worden geparkeerd tegen betaling van parkeerbelasting. De heffingsambtenaar heeft daarom de in geding zijnde naheffingsaanslag opgelegd.

2.2.

Ter onderbouwing van de door hem opgelegde naheffingsaanslag heeft de heffingsambtenaar als bijlage bij zijn verweerschrift in eerste aanleg een ‘dossier naheffingsaanslag’ overgelegd. In dit document zijn onder meer de door de scanauto doorgezonden gegevens vermeld alsmede de verwerkingshistorie daarvan. Het betreft onder andere de volgende gegevens:

-

onder de rubriek ‘Gegevens overtreding’ zijn onder meer vermeld het gescande kenteken, datum en tijdstip constatering, ‘GPS positie voertuig’ (met daarbij vermeld gps-coördinaten), adres, nummer parkeerplaats en de vastlegging “Geparkeerd: Ja”;

-

onder ‘Verwerkingshistorie’ zijn onder meer datum en tijdstip van verwerking van de door de scanauto gegenereerde gegevens vermeld, alsmede onder andere de constateringen “Stationair voertuig”, “Parkeerplaats gematcht”, en “Geen geldige parkeerrechten gevonden”. Voorts is vermeld dat een beeldcontrole heeft plaatsgevonden en dat tijdens een daarop volgende ‘nachtcontrole’ “Geen geldige parkeerrechten [zijn] gevonden”, waarna de naheffingsaanslag is opgelegd;

-

onder ‘Geo informatie’ is een via Google Earth gegenereerde kaart opgenomen, waarop aan de hand van de hiervoor genoemde ‘GPS positie voertuig’, onder vermelding van de gps-coördinaten, de “Locatie gescand voertuig” met een pijltje is aangegeven;

-

onder ‘Voertuiggegevens’ zijn onder andere kenteken, type, merk en model van de auto vermeld;

-

onder ‘Foto’s’ is een aantal door de scanauto ten tijde van de kentekenscan gemaakte foto’s van de auto en de directe omgeving opgenomen (met vermelding van datum en tijdstip van de gemaakte foto’s).

2.3.

De meervoudige kamer van de rechtbank heeft in haar uitspraak van 21 april 2017 met kenmerken AMS 16/1490 en AMS 16/1491 (ECLI:NL:RBAMS:2017:2740) onder meer het volgende vastgesteld omtrent de met ingang van 1 januari 2016 door de gemeente gehanteerde werkwijze bij controle op het betalen van parkeerbelasting met behulp van scanauto’s (in deze uitspraak is de heffingsambtenaar aangeduid als ‘verweerder’):

“9. De rechtbank stelt vast dat verweerder de controle op het betalen van parkeerbelasting per 1 januari 2016 heeft gewijzigd. Voorheen scande een scanauto van uitvoeringsorganisatie Egis het kenteken van een geparkeerd voertuig. Indien bleek dat geen parkeerbelasting was betaald, kwam korte tijd later een parkeercontroleur naar het voertuig om te onderzoeken of parkeerbelasting verschuldigd was. In de nieuwe werkwijze maakt de scanauto een scan en enkele foto’s van de auto, die worden bekeken op een computerscherm op kantoor door medewerkers van een zogenoemde ‘Deskforce’. Er komt niet meer standaard een parkeercontroleur langs voor een onderzoek ter plaatse. De rechtbank ziet aanleiding om in deze zaak eerst in het algemeen in te gaan op de nieuwe werkwijze van verweerder. Mede om die reden heeft de rechtbank het onderzoek ter plaatse ingesteld bij de Egis. Uit dit onderzoek is, samengevat, het volgende naar voren gekomen.

10.1.

Verweerder maakt gebruik van scanauto’s om te controleren of parkeerbelasting is betaald voor geparkeerde voertuigen. De scanauto maakt een scan van het kenteken van een voertuig waarvan het vermoeden bestaat dat het geparkeerd staat op een fiscale parkeerplaats. De gps-gegevens van een geparkeerde auto worden na de scan geverifieerd in het Nationaal Parkeer Register (NPR) dat is gekoppeld aan een kaart waarop alle fiscale parkeerplaatsen in Amsterdam zijn vastgelegd.

10.2.

De scanauto maakt tijdens het voorbijrijden uit verschillende hoeken ook vier kleurenfoto’s van het geparkeerde voertuig. Als vijf minuten na de scan geen parkeerbelasting is betaald voor het desbetreffende voertuig, worden de foto’s doorgezonden naar de Deskforce. Een medewerker van de Deskforce beoordeelt vervolgens aan de hand van de foto’s en een kaart van de locatie of er aanleiding is om een naheffingsaanslag op te leggen. Geen naheffingsaanslag wordt opgelegd als uit de foto’s duidelijk blijkt dat sprake is van laden en lossen of van in- of uitstappen. Er wordt ook geen naheffingsaanslag opgelegd als uit de foto’s blijkt dat het voertuig niet op een fiscale parkeerplaats staat. Als geen naheffingsaanslag wordt opgelegd, worden de foto’s door de medewerker van de Deskforce verwijderd.

10.3.

In geval van twijfel of sprake is van parkeren in de zin van de Verordening, kan de medewerker van de Deskforce besluiten om een parkeercontroleur (de zogenoemde ‘Fieldforce’) naar de desbetreffende locatie te sturen. Er kan bijvoorbeeld twijfel zijn als op de foto’s is te zien dat de lampen van het voertuig aanstaan of dat er iemand in het geparkeerde voertuig zit. Ook als de foto’s onduidelijk zijn, kan worden besloten tot een nadere controle door een parkeercontroleur ter plaatse. Indien bij de nadere controle ter plaatse het voertuig niet wordt aangetroffen, wordt geen naheffingsaanslag opgelegd. Eventueel kan de medewerker van de Deskforce of de parkeercontroleur ter plaatse ook het kenteken van het voertuig of de locatie aanpassen indien daarvoor aanleiding is. Als de medewerker van de Deskforce op de foto’s ziet dat er niemand in het voertuig zit, de lampen niet aan staan, en er ook geen andere redenen tot twijfel zijn, wordt geen parkeercontroleur ingeschakeld, maar wordt in beginsel een naheffingsaanslag opgelegd.

10.4. ’

s Nachts volgt er een ‘controlerun’ waarbij nogmaals wordt gecontroleerd of er parkeerbelasting is betaald voor het betreffende voertuig. Als uit deze controle alsnog blijkt dat binnen een bepaalde (vooraf vastgestelde) korte tijd voor of na een scan parkeerbelasting voor het gescande voertuig is betaald, wordt geen naheffingsaanslag opgelegd. Als na deze nachtelijke controle vaststaat dat binnen deze tijdspanne geen parkeerbelasting is betaald, wordt een naheffingsaanslag opgelegd.

10.5.

De medewerkers van de Deskforce zijn zelf ook parkeercontroleur en moeten minimaal drie jaar straatervaring als parkeercontroleur hebben. Zij werken afwisselend bij de Deskforce, als parkeercontroleur op straat en in de scanauto. De foto’s worden telkens door één medewerker van de Deskforce beoordeeld, maar de regisseur van dienst doet steekproeven ter controle van de werkzaamheden van de medewerkers van de Deskforce.”

Tijdens de zitting in hoger beroep heeft de heffingsambtenaar bevestigd dat ten tijde van de onder 2.1 vermelde controle nog dezelfde werkwijze en procedurevoorschriften werden gehanteerd.

2.4.

Tot de gedingstukken behoort een afschrift van een e-mailbericht van 8 april 2021 waarin een nadere toelichting is gegeven op het totstandkomingsproces van de kentekenscan (bijlage bij verweerschrift in hoger beroep, kenmerk 21/00539). De e-mail is afkomstig van een medewerker van Arvoo (de softwareleverancier) en is gezonden naar een medewerker van uitvoeringsorganisatie Egis Parking Services. De volgende toelichting is gegeven:

“Om wat meer context te bieden leg ik kort het proces van het maken van een kentekenscan uit:

-

Kenteken vastleggen: De scanauto rijdt langs geparkeerde voertuigen, waarbij de kentekencamera’s (ANPR-camera’s) continu beelden vastleggen. Een kenteken kan enkele tientallen keren en onder verschillende hoeken worden gezien door het scansysteem. Het scansysteem selecteert automatisch op basis van een betrouwbaarheidsindicator (confidence level) de beste kentekenlezing. Deze wordt vervolgens als basis gebruikt voor de scan. Het tijdstip van deze kentekenlezing wordt gebruikt voor de controle op het aanwezige parkeerrecht (de feitelijke constatering van het kenteken). Alle subsystemen in het scansysteem maken gebruik van dezelfde interne klok welke NTP-gesynchroniseerd is.

-

GPS-positie: Om te bepalen waar het geparkeerde voertuig zich bevindt legt het scansysteem met een zeer hoge nauwkeurigheid de GPS-positie van het gescande voertuig vast. Hiermee kan op basis van de parkeervakkenkaart worden bepaald of het voertuig zich in een parkeervak, op de rijbaan of elders bevindt.

-

Panoramabeelden vastleggen: Naast het maken van kentekenbeelden legt het scansysteem ook continu contextuele beelden vast door middel van de groothoek panoramacamera’s. Het systeem bepaalt automatisch de ideale hoeken ten opzichte van het geparkeerde voertuig. Bij Egis Parking Services in Amsterdam staat het scansysteem zo ingesteld dat er een viertal panoramabeelden bij elke scan worden opgeslagen.

-

Versturen metadata: Vervolgens wordt de metadata (kenteken, plaats en tijd) naar de backoffice verzonden. Staat het voertuig geparkeerd in een fiscaal parkeervak, dan zal er in de backoffice een bevraging bij de parkeerrechtendatabase worden gedaan. Als er geen parkeerrecht aanwezig is vraagt de backoffice de kentekenbeelden en panoramabeelden op bij het scansysteem.

-

Image Review: Een medewerker van de afdeling Image Review controleert alle gegevens en bepaalt op basis van de beschikbare informatie (metadata, kentekenbeelden en panoramabeelden) of er een naheffingsaanslag wordt opgelegd.”

2.5.

Tijdens de zitting in hoger beroep is namens de heffingsambtenaar onder meer het volgende verklaard:

“De ANPR-camera’s in de camerabak bovenop de scanauto bepalen door middel van een driehoeksmeting waar het gescande kenteken zich bevindt en die locatie wordt aangegeven op de digitale parkeervakkenkaart. Deze ANPR-camera’s zijn op alle hoeken van de scanauto gemonteerd. Bovendien maken de panoramacamera’s foto’s van de omgeving. Deze foto’s worden naar de deskforce gezonden. Door de driehoeksmeting van de ANPR-camera’s is de locatie van de geparkeerde auto heel precies te bepalen.”

3 Geschil in hoger beroep

3.1.

Tussen partijen is in geschil of de naheffingsaanslag terecht is opgelegd.

3.2.

Partijen doen hun standpunten steunen op de gronden welke door hen zijn aangevoerd in de van hen afkomstige stukken.

4 De beslissing en overwegingen van de rechtbank

5 Beoordeling van het geschil in hoger beroep

6 Kosten

7 Beslissing