Home

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 30-08-2016, ECLI:NL:GHARL:2016:6920, 15/00701

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 30-08-2016, ECLI:NL:GHARL:2016:6920, 15/00701

Gegevens

Instantie
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden
Datum uitspraak
30 augustus 2016
Datum publicatie
9 september 2016
ECLI
ECLI:NL:GHARL:2016:6920
Formele relaties
Zaaknummer
15/00701

Inhoudsindicatie

Reclamebelasting. Gemeente Hellendoorn. Beperking heffing tot deel gemeente. Objectieve en redelijke rechtvaardiging?

Uitspraak

Afdeling belastingrechtLocatie Arnhem

nummer: 15/00701

uitspraakdatum: 30 augustus 2016

Uitspraak van de tweede meervoudige belastingkamer

op het hoger beroep van

[X] te [Z] (hierna: belanghebbende)

tegen de uitspraak van de rechtbank Overijssel van 16 april 2015, nummer AWB 14/1133, in het geding tussen belanghebbende en

de heffingsambtenaar van de gemeente Hellendoorn (hierna: de heffingsambtenaar)

1 Ontstaan en loop van het geding

1.1

Aan belanghebbende is voor het jaar 2014 een aanslag in de reclamebelasting van de gemeente Hellendoorn opgelegd van € 480.

1.2

Op het bezwaarschrift van belanghebbende heeft de heffingsambtenaar bij uitspraak op bezwaar de aanslag gehandhaafd.

1.3

Belanghebbende is tegen die uitspraak in beroep gekomen bij de rechtbank Overijssel (hierna: de Rechtbank). De Rechtbank heeft het beroep bij uitspraak van 16 april 2015 ongegrond verklaard.

1.4

Belanghebbende heeft tegen de uitspraak van de Rechtbank hoger beroep ingesteld. De heffingsambtenaar heeft een verweerschrift ingediend.

1.5

Tot de stukken van het geding behoren, naast de hiervoor vermelde stukken, het van de Rechtbank ontvangen dossier dat op deze zaak betrekking heeft alsmede alle stukken die nadien, al dan niet met bijlagen, door partijen in hoger beroep zijn overgelegd.

1.6

Het eerste onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 19 januari 2016. Daarbij zijn verschenen en gehoord [A] als de gemachtigde van belanghebbende, alsmede namens de heffingsambtenaar [B] . Van het verhandelde ter zitting is een proces-verbaal opgemaakt, waarvan afschriften aan partijen zijn verzonden op 15 februari 2016.

1.7

Het Hof heeft het onderzoek ter zitting geschorst en het vooronderzoek hervat. In dat kader hebben partijen nadere stukken ingediend.

1.8

Het tweede onderzoek ter zitting heeft plaatsgehad op 14 juni 2016 te Arnhem. De in 1.6 genoemde personen zijn aldaar verschenen.

1.9

Met toestemming van partijen is de zaak met rolnummer 15/00702 gelijktijdig ter zitting behandeld. Van het verhandelde ter zitting zijn processen-verbaal opgemaakt die aan deze uitspraak zijn gehecht. Hetgeen ter zitting is opgemerkt wordt geacht op beide zaken betrekking te hebben tenzij anders blijkt.

2 De vaststaande feiten

2.1

Belanghebbende heeft haar [onderneming] gevestigd aan de [a-straat] 246 te [Z] . Op dit adres was op 1 januari 2014 een openbare aankondiging aangebracht die zichtbaar was vanaf de openbare weg.

2.2

Het adres [a-straat] 246 behoort tot het gebied als bedoeld in artikel 2 van de Verordening op de heffing en invordering van reclamebelasting 2014 (hierna: de Verordening), zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 5 november 2013. De Verordening is gepubliceerd in Gemeenteblad 2013, nr. 3482, van 29 november 2013.

2.3

Ingevolge artikel 1, aanhef en onder d, van de Verordening wordt onder “openbare aankondiging” verstaan elke tot het publiek gerichte mededeling waarmee beoogd wordt reclame te maken dan wel aandacht te trekken voor een product, een dienst of een bedrijf. Ingevolge artikel 2 van de Verordening wordt onder de naam reclamebelasting een directe belasting geheven voor een openbare aankondiging die op 1 januari van het belastingjaar zichtbaar is vanaf de openbare weg.

2.4

De heffing van reclamebelasting is beperkt tot het gebied, zoals dit op de bij de Verordening behorende kaart is gearceerd en nader is beschreven. Dit gebied beslaat een gedeelte van het centrum van Nijverdal, alsmede enkele aanloopgebieden. De Markt en het gedeelte van het centrum dat wordt aangeduid als de “Gouden Winkelrand” behoren niet tot het gebied waarbinnen reclamebelasting wordt geheven. Het pand van belanghebbende ligt aan de uiterste rand van een dergelijk aanloopgebied.

2.5

Ingevolge artikel 6 van de Verordening wordt de reclamebelasting geheven naar een vast bedrag van € 480 voor één openbare aankondiging, met inachtneming van het overigens in deze verordening bepaalde.

2.6

In het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 30 oktober 2012

aan de raad tot invoering van de reclamebelasting is onder meer het volgende opgenomen:

Samenvatting:

De verbetering van het verblijfs- en ondernemingsklimaat in het centrum van Nijverdal vraagt om een gezamenlijke aanpak van de daar gevestigde ondernemers. Om tot uitvoering van marketing- en promotieactiviteiten te komen dient een financieringsinstrument te worden gevonden waaraan door alle ondernemers wordt bijgedragen en waarmee het free-riden tot het verleden gaat behoren. Het middel reclamebelasting biedt in deze situatie uitkomst. Gebleken is dat de noodzaak voor een gezamenlijk aanpak en een gezamenlijk financiering breed wordt onderschreven en dat voor de invoering van reclamebelasting draagvlak bestaat.

(...)

Doelstelling:

Met een gezamenlijk te beheren ondernemersfonds, dat wordt gevoed met de opbrengsten uit de reclamebetasting, ondernemers in Nijverdal-Centrum in staat stellen de marketing en promotie van het winkelgebied vorm te geven en daarmee bij te dragen aan een versterking van het verblijfs- en ondernemingsklimaat.”

2.7

Het hierboven bedoelde ondernemersfonds is de Stichting Promotie Nijverdal (hierna: SPN). De heffingsambtenaar heeft (een deel van) een door SPN opgestelde Activiteiten agenda centrum Nijverdal 2014 overgelegd. Deze activiteitenagenda vermeldt, voor zover van belang, het volgende:

“datum activiteit organisatie begroting/werkelijk

1 maart vaste lasten € 2.000

8 maart verkiezingsmarkt gemeente

15 maart modeshow op SPN, Diny en Ricco € 3.096

Nijverdal

22 maart herdenking Gemeente

bombardement

€ 44.904

1 april vaste lasten € 2.000

19 april Springkussenfestijn

26 april Koningsdag SEN € 200

€ 41.800

1 mei vaste lasten € 2.000

4 mei Dodenherdenking SEN

5 mei Bevrijdingsdag SEN

10 mei proef en beleef de lente Karin Martijn Gerben € 1.000

18 mei Brocante markt SEN

24 mei Shanty koren festival Shanty, Janneke € 1.500

& Cultuur en Sport Meijer, Co

markt, Dag van de bouw

30 mei Nacht van Nijverdal SPN, SEN Ricco € 4.500

en Alfred

€ 31.500

1 juni vaste lasten € 2.000

9 juni Straat theater Festival Alby € 3.500

winkels geopend!

13 juni WK Scherm Budde € 250

14 juni Scoren met de

Gouden Winkelrand

18 juni WK Scherm Budde € 250

19 juni Finish avond 4 daagse Joyce en Karin

23 juni WK Scherm Budde € 250

28 juni Kinderrommelmarkt Maarten Heerdink

€ 24.750

1 juli vaste lasten € 2.000

31 juli Springkussenfestijn SPN € 2.000

€ 18.200

1 augustus vaste lasten € 2.000

7 augustus Springkussenfestijn € 800

14 augustus Springkussenfestijn € 800

en Balansverkoop

23 augustus € 800

€ 13.000

1 september vaste lasten € 2.000

6 september Strongman Run SPN € 2.500

activiteiten plus

koopzaterdagavond

7 september Strongman Run SPN

door centrum plus

horeca activiteiten

11 september Bruisend Nijverdal

& Brocante markt

12 september Bruisend Nijverdal

& Brocante markt

13 september Bruisend Nijverdal € 200

& Brocante markt

plus zaterdag avond?

14 september Bruisend Nijverdal

& Brocante markt

15 september datum Kunstplein Alby

op de 13 de?

20 september Modeshow en Rally Diny en modewinkels € 3.000

€ 3.400

1 oktober vaste lasten € 2.000

4 oktober Dierendag Thijs en Janny € 1.000

18 oktober Diepe Hel Holter- SPN € 500

bergloop finish centrum

& koopzaterdagavond?

€ -2.400

1 november vaste lasten

15 november Intocht Sinterklaas Sinterklaas commissie € 3.000

€ -7.900

1 december vaste lasten € 2.000

5 december Sinterklaas Janny en Joyce € 800

6 december extra advertenties € 1.200

decembermaand

10-31 dec. IJsbaan SPN € 5.000

€-16.900”

2.8

Verder heeft de heffingsambtenaar het Financieel overzicht 2014 Stichting Promotie Nijverdal van 19 oktober 2015 overgelegd. In dit financieel overzicht staat, voor zover van belang, het volgende:

1. Balans per 31 december 2014

Activa: Passiva:

€ € € €

Kapitaal stichting 17.453

Vorderingen: Kortlopende schulden:

Sponsoring etc. ijsbaan 4.390 Organisatie kosten 3.000

Kaartverkoop ijsbaan 7.647 Te verrekenen

Omzetbelasting 10.299 subsidie gemeente 1.920

22.336 Kosten ijsbaan 14.300

Liquide middelen: Diversen 134

Rabobank 20.745 25.628

TOTAAL 43.081 43.081

2 Exploitatieoverzicht 2014

Baten: € €

Subsidie Gemeente (reclame belasting) 52.600

Exploitatie ijsbaan *) 7.826

60.426

Lasten:

Organisatie kosten 12.000

Activiteiten:

Modeshows 4.628

Campagne “Op naar Nijverdal” 5.863

Diverse activiteiten 10.102

Shantyfestival 1.500

Onderzoek winkelbestand 1.900

Sinterklaas en Kerst 9.549

Diverse kosten 2.762

48.304

Exploitatie overschot 12.122

*) IJsbaan:

Kosten ijsbaan (excl. OB) 55.459

Sponsoring 35.100

Kaartverkoop 27.545

Horeca exploitatie 640

63.285

Per saldo baten 7.826”

2.9

Bij brief van 17 februari 2016 stelt het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hellendoorn de subsidie 2014 voor SPN vast. In deze brief is het volgende vermeld:

“Met onze brief van 11 april 2014 (14UIT04640) hebben wij aan uw Stichting voor het jaar 2014 een subsidie verleend voor een bedrag á € 59.520. Op basis van de door u voor het jaar 2014 ingediende financiële verantwoording, het ingediende activiteitenverslag en de werkelijke opbrengst reclamebelasting 2014, stellen wij de subsidie vast op een bedrag van € 51.160.-- Dit bedrag is als volgt berekend:

Werkelijke opbrengst reclamebelasting 2014 57.600,00

Uitvoeringskosten - 5.000,00

Te veel in 2013 uitgekeerd - 1.440,00

= = = = =

Totaal subsidiebedrag 51.160,00

Wij hebben u voor het jaar 2014 een bedrag van € 53.080,-- aan voorschotten betaald. Nu de subsidie is vastgesteld op € 51.160 is een bedrag van € 1.920,-- te veel betaald. Dit bedrag zal conform de eerdere afspraken worden verrekend bij de subsidievaststelling 2015.”

3 Het geschil, de standpunten en conclusies van partijen

4 Beoordeling van het geschil

5 Kosten

6 Beslissing