Home

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 04-10-2016, ECLI:NL:GHARL:2016:8056, 15/01495

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 04-10-2016, ECLI:NL:GHARL:2016:8056, 15/01495

Gegevens

Instantie
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden
Datum uitspraak
4 oktober 2016
Datum publicatie
14 oktober 2016
ECLI
ECLI:NL:GHARL:2016:8056
Zaaknummer
15/01495

Inhoudsindicatie

Reclamebelasting. Exploitant café. Beperking heffing tot centrumgebied. Profijt. Openbare aankondiging? Schending gelijkheidsbeginsel?

Uitspraak

Afdeling belastingrecht

Locatie Arnhem

nummer 15/01495

uitspraakdatum: 4 oktober 2016

Uitspraak van de vierde meervoudige belastingkamer

op het hoger beroep van

[X] te [Z] (hierna: belanghebbende)

tegen de uitspraak van de rechtbank Overijssel van 29 oktober 2015, nummer AWB 14/3000, in het geding tussen belanghebbende en

de heffingsambtenaar van het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (hierna: de heffingsambtenaar)

1 Ontstaan en loop van het geding

1.1

Aan belanghebbende is voor het jaar 2014 een aanslag in de reclamebelasting van de gemeente Almelo opgelegd ten bedrage van € 668,28.

1.2

Na daartegen door belanghebbende gemaakt bezwaar, heeft de heffingsambtenaar deze aanslag bij uitspraak op bezwaar gehandhaafd.

1.3

Belanghebbende is tegen die uitspraak in beroep gekomen bij de rechtbank Overijssel (hierna: de Rechtbank). De Rechtbank heeft het beroep ongegrond verklaard.

1.4

Belanghebbende heeft tegen de uitspraak van de Rechtbank hoger beroep ingesteld. De heffingsambtenaar heeft een verweerschrift ingediend. Belanghebbende heeft een conclusie van repliek ingediend en de heffingsambtenaar een conclusie van dupliek. Voorts hebben partijen nog nadere stukken overgelegd.

1.5

Tot de stukken van het geding behoort, naast de hiervoor vermelde stukken, voorts het van de Rechtbank ontvangen dossier dat op deze zaak betrekking heeft.

1.6

Het onderzoek ter zitting in hoger beroep heeft plaatsgevonden op 15 september 2016 te Arnhem. Daarbij zijn namens belanghebbende verschenen haar echtgenoot, [A] en haar gemachtigde, [B] . Namens de heffingsambtenaar zijn verschenen [C] , bijgestaan door [D] en [E] .

1.7

Van het verhandelde ter zitting is een proces-verbaal opgemaakt dat aan deze uitspraak is gehecht.

2 De vaststaande feiten

2.1

Belanghebbende exploiteert een horecagelegenheid – café “ [F] ” – aan de [a-straat] 8 te [Z] . Aan de gevel van dit pand is een vanaf de openbare weg zichtbaar bord aangebracht waarop de naam van het café is vermeld. Het bord is niet voorzien van lichtreclame. Tot het café behoort een klein (zomer)terras. Het café is geopend van donderdag tot en met maandag van 15.00/16.00 uur tot in de nachtelijke uren. Op dinsdag en woensdag is het café gesloten.

2.2

Ter zake van het bord aan de gevel van het pand is aan belanghebbende voor het jaar 2014 met dagtekening 30 juni 2014 een aanslag in de reclamebelasting van de gemeente Almelo opgelegd. Op het aanslagbiljet is, voor zover hier van belang, vermeld:

“Reclamebelasting 01-01/31-12

[a-straat] 8 [Z]

Centrumgebied A”

2.3

Aan belanghebbende is voor het jaar 2014 voorts een aanslag in de precariobelasting van de gemeente Almelo opgelegd. Op het betreffende, op 30 september 2014 gedagtekende, aanslagbiljet is – voor zover hier van belang – het volgende vermeld:

“Precariobelasting periode 01-01/31-12 tarief 8,10 aanslagbedrag 348,30

[a-straat] 8 [Z]

Zomerterras

43 m2”

2.4

In het kader van de per 1 augustus 2011 in de gemeente Almelo ingevoerde heffing van reclamebelasting heeft de gemeente de volgende doelstellingen geformuleerd:

- Verhoging van de kwaliteit en uitbreiding van bestaande sfeeractiviteiten.

- Behartiging van de belangen van de aangesloten ondernemers die in de binnenstad van [Z] actief zijn.

- Versterking van de positie van het centrum van [Z] .

- Verbetering van het imago van de (binnen)stad.

- De stad [Z] aantrekkelijker te maken voor inwoners, bezoekers en bedrijven.

2.5

De heffing van reclamebelasting door de gemeente Almelo is beperkt tot een bepaald gedeelte van haar grondgebied. De opbrengsten van de reclamebelasting binnen de gemeente Almelo worden na aftrek van de perceptiekosten als subsidie verstrekt aan de Stichting [G] (hierna: het [G] ). Het [G] ondersteunt de ondernemersvereniging [H] (hierna: het [H] ).

2.6

Tot de gedingstukken behoort een door het [H] in het jaar 2013 opgestelde begroting. Deze begroting behelst het volgende:

Begroot te ontvangen 2014 uit Ondernemersfonds 138.950,-

-/- 2 % oninbaar 2.279,-

-/- 5 % perceptiekosten 6.809,-

-/- 9.088,-

Vrij te besteden door opbrengsten in 2014 129.862,-

reserve door positief resultaat uit 2013 12.000,-

totaal te besteden 141.862,-

vermeerderd met:

Cofinanciering centrummanager door bijdrage [I] 5.000,-

Bijdrage [J] bloembakken 500,-

Bijdrage [K] t.b.v. Halloween 1.000,- 148.362,-

sfeerverlichting -/- 46.000,-

centrummanager -/- 24.000,-

algemene kosten -/- 7.000,-

reclamekosten -/- 17.500,-

activiteiten -/- 42.000,-

flexwerk stagiaire -/- 900,-

stageplekken (2 x) -/- 1.800,-

overige kosten -/- 2.000,-

Onvoorzien -/- 1.000,-

-/- 142.200

Te verwachten resultaat 6.162,-

# Geplande activiteiten 2014:

27-apr Koopzondag super sale 1.500,-

25-mei Koopzondag Shanty koren 1.500,-

14-jun Straatmuzikantenfestiva1 8.500,-

29-jun Koopzondag super sale 1.500,-

30-okt Koopavond Halloween 6.000,-

15-nov Sinterklaas + huis 5.000,-

dec Winters [Z] 10.000,-

Bijdragen bij activiteiten van derden:

Activiteiten [L] 1.500,-

26-apr Koningsdag 1.000,-

juli Havendagen 1.000,-

24-aug Beach volleybal 1.000,-

29-aug Profronde [Z] 1.000,-

13-sep Straattheater 1.500,-

28-sep Atellierroute 1.000,-

2.7

Voorts behoort tot het dossier een door het [H] opgesteld stuk met als opschrift ‘Wat doet het [H] met de door u betaalde reclamebelasting 2014’. Hierin is onder meer het volgende vermeld:

‘(…)

Het [H] is een vereniging die is opgericht zodat elke winkelier/ondernemer binnen het aangegeven gebied meebetaalt aan de door [H] georganiseerde activiteiten, de sfeerverlichting en de promotie/marketing.

Eén van de grootste kostenposten is de sfeerverlichting, die vanaf eind oktober t/m eind januari in

het gehele centrum hangt en dus ook in de [a-straat] . Als dit apart betaald zou moeten worden door

de winkeliers/ondernemers dan praten we over een bedrag van ca. € 400,00 per ondernemer per

jaar.

Onder deze kosten vallen: de aanschaf, het stroomverbruik, het onderhoud, de opslag en het

ophangen en weghalen van de verlichting.

Vanuit de reclamebelasting wordt ook de Centrummanager betaald. Deze fungeert als vraagbaak

voor de ondernemers en als gesprekspartner naar b.v. de gemeente. Het [H] heeft daarbij als enige

doel de belangen van de ondernemers in de [Z] binnenstad zo goed mogelijk te bewaken en te

behartigen.

De Centrummanager bezoekt alle nieuwe winkeliers om ze op de mogelijkheid te wijzen dat ze lid

kunnen worden van het [H] , op deze manier blijven ze op de hoogte van alle info die er toe doet.

Van de reclamegelden wordt ook pr en marketing betaald. Zo zijn in 2014 een 12-tal advertenties

geplaatst in [M] en een 8-tal RW-Oost spots uitgezonden om onze activiteiten

onder de aandacht te brengen en te promoten.

De Centrummanager zorgt ervoor dat via [K] zoveel mogelijk gecommuniceerd wordt

met de bezoekers van de stad wat er allemaal te doen is in onze binnenstad. Dat o.a. op de [N]

borden, de bierviltjes, en het reclamedoek bij de A35 regelmatig de activiteiten en koopzondagen

worden gepromoot. Ook verzorgt [K] communicatie over de activiteiten en

koopzondagen via www. [uitinZ] .nl en is er de facebookpagina van ‘ [uitinZ] ’. Hierop zijn ook

regelmatig like- en winacties met diverse ondernemers. Via de [uitinZ] -app is er ook een

evenementenkalender waar alle activiteiten op staan.

Deze website en app zijn mede door het [H] gefinancierd vanuit de reclamebelasting.

SPONSORING 2014.

• Koningsdag: Dit trekt altijd extra veel publiek naar de stad waar de ondernemers baat bij

hebben.

• Profronde: Dit is een echte publiekstrekker waarbij vooral de horeca extra bezoekers kan

verwachten.

• Straattheater: Hiervoor worden speciaal mobiele acts ingehuurd die door het gehele

centrum gaan. Op [de b-straat] is altijd een vaste act geprogrammeerd.

ACTIVITEITEN 2014

SUPER SALE SUNDAY 27-04

Diverse kramen in de binnenstad. Hiervoor is elke ondernemer persoonlijk benaderd om aan deel te

nemen.

SHANTYKOREN-FESTIVAL 25-05

Een koopzondag met diverse Shanty-koren. Er was die dag een podium bij de [a-straat], vlakbij de

fontein.*

STRAATMUZIEKFESTIVAL 14-06

Verschillende straatmuzikanten treden op diverse plekken in de binnenstad op.

‘s Middags 3 optredens in de [a-straat], tegenover “ [O] ”. Deze laatste is nagenoeg

de buur van Café [F] .

SUPER SALE 29-06

Zie 27-04

HALLOWEEN 30-10

Rond de fontein en [de b-straat] * staat altijd een act geprogrammeerd. Ook is er een mobiele act

die langs het gehele winkelgebied gaat. Er was dit jaar ook een muziekband die door het gehele

winkelgebied liep. We bieden alle ondernemers altijd een zogenaamd “trick or treat”-pakket aan

tegen zeer lage kostprijs om op die manier publiek bij je bedrijf binnen te krijgen, In de [a-straat]

zitten twee ondernemers die zelf ook altijd aan de slag gaan met dit thema en zo trachten meerdere

ondernemers in de [a-straat] erbij te betrekken. We merken daarbij op dat je in de [a-straat] , tijdens

deze avond over de koppen kunt lopen.

SINTERKLAAS 14-11 t/m 4-12

De intocht is altijd qua bezoekers, een drukte van jewelste in de stad. We zorgen, in samenwerking

met [P] , dat er genoeg Pieten zijn, dit om te zorgen dat tijdens de intocht alle

winkelgebieden aandacht krijgen van het Sinterklaasfeest. Op de woensdagen, tijdens de

Sinterklaasperiode, bezoekt Sinterklaas samen met zijn Pieten diverse winkels. Op de zaterdagen en

koopzondagen gebeurt dit ook maar dan met aanvulling van een Pietenband die door het gehele

centrum Sinterklaasliedjes ten gehore brengt. In deze periode is ook het Sinterklaashuis open om

door de kinderen bezocht te worden. We zijn voor het huis afhankelijk van een beschikbaar pand en

letten daarbij op dat elk deel van de stad hiervan een keer profiteert. Voor het gedeelte [a-straat] is

het tot nu toe nog niet gelukt een beschikbaar pand te krijgen. Het heeft wel altijd onze aandacht in

deze periode hier een keer een Sinterklaashuis te vestigen.

WINTERS [Z] 2 1-12 t/m 30-12

Dit jaar was de 1ste keer dat op de koopzondag de kerstmarkt ook in de [a-straat] stond. Het was een

groot succes en je kon over de koppen lopen. De ondernemers/winkeliers in dit deel van de stad

proberen altijd alle ondernemers erbij te betrekken, om mee te doen/te helpen. Door regelmatig bij

elkaar te komen en te overleggen met elkaar maken ze er een succes van. Het is aan de ondernemer

zelf om daar aan mee te doen. [H] zorgt daar voor de programmering als koren en artiesten in

kerstsfeer zoals die, op dit soort dagen, door het gehele centrum lopen. Zo heeft een ieder die

betaalt er profijt van.’.

*Met de locatie “fontein [de b-straat] ” wordt de open plek tegenover [Q] bedoeld.

(…)’

2.8

In een voorstel van 23 juni 2015 aan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Almelo is, voor zover hier van belang, het volgende vermeld:

‘(…)

Onderwerp: Subsidievaststelling 2014 en Subsidieverlening 2015 aan Stichting

[G]

Programma: Aantrekkelijke stad

Voorgesteld besluit:

• De subsidie aan de Stichting [G] ( [G] ) over 2014

vast te stellen op €115.000,-;

• De resterende 20% van de subsidie over 2014 betaalbaar te stellen aan de [G] uit het

budget “centrummanagement ondernemersfonds (62421 4);

(…).

Toelichting voor openbare besluitenlijst:

Jaarlijks ontvangt de Stichting [G] ( [G] ) een subsidie van de

gemeente om onder andere sfeeractiviteiten te organiseren om de stad aantrekkelijker te maken voor

inwoners, bezoekers en bedrijven. Hiervoor worden de opbrengsten van de reclamebelasting in de

binnenstad aangewend. [G] heeft voor 2014 de verantwoordingen en aanvragen voor vaststelling

ingediend. Het college heeft besloten deze subsidie vast te stellen. Daarnaast heeft [G] voor 2015

een subsidieaanvraag ingediend en het college heeft besloten deze subsidies te verlenen.

(…)

Aanleiding en grondslag van de nota

De gemeente Almelo heeft op 1 augustus 2011 reclamebelasting voor het Centrum van de gemeente

[Z] ingevoerd. De gemeenteraad heeft besloten om de opbrengst van deze belasting jaarlijks aan te

wenden voor het ondernemersfonds van de binnenstad. Uit het fonds dienen onder meer sfeeractiviteiten te worden bekostigd om de binnenstad aantrekkelijker te maken en te houden voor inwoners, bezoekers en bedrijven. De Stichting [G] ( [G] ) beheert dit fonds.

Verzoek tot subsidie vaststelling 2014

[G] heeft nu een aanvraag tot vaststelling over 2014 ingediend. De stichting vraagt bovendien om

de resterende 20% over de toegekende subsidie van €115.000,- uit te betalen. De aanvraag is

vergezeld met het jaarverslag en accountantsverklaring. Hiermee voldoet de stichting aan de

voorwaarden uit de subsidieverordening, met uitzondering van het feit dat de verantwoording te laat is

ingediend. De verantwoording van de subsidie dient namelijk voor 1 april van het volgende jaar te worden ingediend.

(…).

Alternatieven en voorgestelde keuze

Vaststelling 2014

Uit de jaarrekening en de toelichting blijkt dat de subsidie is besteed aan activiteiten die bijdragen aan

de afgesproken doelstellingen, te weten:

• Verhoging van de kwaliteit en uitbreiding van bestaande sfeeractiviteiten.

• Behartigen van belangen van de aangesloten ondernemers die in de binnenstad van [Z]

actief zijn.

• Versterking van de positie van het centrum van [Z] .

• Verbetering van het imago van de (binnen)stad.

• De stad [Z] aantrekkelijker te maken voor inwoners, bezoekers en bedrijven.

De verantwoording is bovendien voorzien van een positieve beoordelingsverklaring van de accountant.

Voor het jaar 2014 is uiteindelijk € 127.250,76 reclamebelasting binnengekomen. Hiervan is

€ 175.000,- subsidie aan [G] verleend en € 10.000,- voor uitvoeringskosten. Het positieve saldo is

€ 2.250,76. U heeft op 10 juni 2014 besloten (BenW 1403224) om dit saldo toe te voegen aan de

subsidie van 2015.

Voorgesteld wordt de subsidie voor 2014 vast te stellen en de resterende 20% betaalbaar te stellen.

(…)’.

2.9

De Rechtbank heeft geoordeeld dat de aanslag terecht aan belanghebbende is opgelegd.

3 Het geschil, de standpunten en conclusies van partijen

3.1

In geschil is of de onderhavige aanslag reclamebelasting terecht aan belanghebbende is opgelegd. Belanghebbende beantwoordt deze vraag ontkennend en de heffingsambtenaar bevestigend.

3.2

Beide partijen hebben voor hun standpunt aangevoerd wat is vermeld in de van hen afkomstige stukken. Daaraan hebben zij ter zitting toegevoegd hetgeen is vermeld in het proces-verbaal van de zitting.

3.3

Belanghebbende concludeert tot vernietiging van de uitspraak van de Rechtbank, van de uitspraak op bezwaar en van de aanslag reclamebelasting.

3.4

De heffingsambtenaar concludeert tot bevestiging van de uitspraak van de Rechtbank.

4 Beoordeling van het geschil

5 Proceskosten

6 Beslissing