Home

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 16-01-2018, ECLI:NL:GHARL:2018:398, 16/01084

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 16-01-2018, ECLI:NL:GHARL:2018:398, 16/01084

Gegevens

Instantie
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden
Datum uitspraak
16 januari 2018
Datum publicatie
19 januari 2018
ECLI
ECLI:NL:GHARL:2018:398
Formele relaties
Zaaknummer
16/01084

Inhoudsindicatie

Heffingsambtenaar geeft in hoger beroep (deels) wel voldoende inzicht in de raming van baten en lasten in de begroting en heeft de redelijke twijfel ten aanzien van bepaalde posten naar vermogen weggenomen.

Uitspraak

locatie Leeuwarden

nummer 16/01084

uitspraakdatum: 16 januari 2018

Uitspraak van de eerste meervoudige belastingkamer

op het hoger beroep van

de heffingsambtenaar van de gemeente Dantumadiel (hierna: de heffingsambtenaar)

tegen de uitspraak van de rechtbank Noord-Nederland van 26 juli 2016, nummer LEE 14/5653, ECLI:NL:RBNNE:2016:3875, in het geding tussen de heffingsambtenaar en

[X] te [Z] (hierna: belanghebbende)

1 Ontstaan en loop van het geding

1.1.

De heffingsambtenaar heeft met dagtekening 14 mei 2014 aan belanghebbende een aanslag leges tot een bedrag van € 6.805,35 opgelegd.

1.2.

De heffingsambtenaar heeft bij uitspraak op bezwaar het bezwaar ongegrond verklaard.

1.3.

Belanghebbende is tegen die uitspraak in beroep gekomen bij de rechtbank Noord-Nederland (hierna: de Rechtbank). De Rechtbank heeft het beroep gegrond verklaard en de uitspraak van de heffingsambtenaar en de aanslag vernietigd. Tevens heeft de Rechtbank de heffingsambtenaar veroordeeld in de proceskosten ten bedrage van € 28 en gelast dat de heffingsambtenaar het griffierecht van € 45 aan belanghebbende vergoedt.

1.4.

De heffingsambtenaar heeft tegen de uitspraak van de Rechtbank hoger beroep ingesteld. Belanghebbende heeft een verweerschrift ingediend.

1.5.

De heffingsambtenaar heeft een conclusie van repliek ingezonden en belanghebbende een conclusie van dupliek.

1.6.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 20 september 2017. Van de zitting is een proces-verbaal opgemaakt, dat aan deze uitspraak is gehecht.

2 Vaststaande feiten

2.1.

Belanghebbende heeft op 20 februari 2014 bij de gemeente Dantumadiel (hierna ook: de gemeente) een aanvraag ingediend voor de afgifte van een omgevingsvergunning voor de bouw van een woning op het perceel plaatselijk bekend als [a-straat] te [Z] . Burgemeester en wethouders van de gemeente Dantumadiel hebben belanghebbende bij besluit van 7 april 2014 voor de bouw van de betreffende woning een omgevingsvergunning verleend.

2.2.

De raad van de gemeente Dantumadiel heeft op 17 december 2013 de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014 (hierna: de Verordening) vastgesteld. Bij de Verordening hoort een Tarieventabel, die drie titels bevat. De eerste titel omvat de Algemene dienstverlening, de tweede titel de Dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning, en de derde titel de Dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn.

2.3.

Het in behandeling nemen van belanghebbendes aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning valt onder de tweede titel van de Tarieventabel. Op de aanvraag is de per 1 oktober 2010 in werking getreden Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (hierna: Wabo) van toepassing.

2.4.

Vanwege de onder 2.1 genoemde aanvraag is aan belanghebbende op grond van de Verordening een bedrag van € 6.805,35 aan leges in rekening gebracht. Dit bedrag is als volgt berekend:

Leges Omgevingsvergunning activiteit bouw

€ 6.405,20

Leges welstandsadvies

€ 440,00

Leges bodemgesteldheidsonderzoek

€ 127,65

Teruggave leges (vooroverleg)

€ 167,50-

Leges totaal

€ 6.805,35

2.5.

In bezwaar heeft de heffingsambtenaar ten aanzien van "Vergunningverlening", waaronder onder meer de behandeling van aanvragen van de Wabo vergunningen, welstandsadvisering en de kosten van huisnummering zijn begrepen, het volgende overzicht van de geraamde lasten en baten aan belanghebbende overgelegd uit de programmabegroting van 2014 van de gemeente Dantumadiel (in €):

2014

Bestaand beleid

Externe baten

169.250

Variabele directe kosten

123.473-

Vaste kosten bedrijfsvoering

630.520-

Kapitaallasten

0

Reserveringen

0

Saldo

584.743-

2.6.

In beroep heeft de heffingsambtenaar aanvullend de volgende overzichten van de geraamde lasten en baten overgelegd uit de programmabegroting van 2014 van de gemeente Dantumadiel (in €):

ten aanzien van “Burgerzaken”

2014

Bestaand beleid

Externe baten

183.192

Variabele directe kosten

66.185-

Vaste kosten bedrijfsvoering

145.610-

Kapitaallasten

0

Reserveringen

0

Saldo

28.603-

ten aanzien van “Dienstverlening GBKN informatie”

2014

Bestaand beleid

Externe baten

971

Variabele directe kosten

155.500-

Vaste kosten bedrijfsvoering

132.340-

Kapitaallasten

0

Reserveringen

0

Saldo

286.869-

ten aanzien van “Gemeentelijke Basis Administratie”

2014

Bestaand beleid

Externe baten

15.517

Variabele directe kosten

22.500-

Vaste kosten bedrijfsvoering

187.608-

Kapitaallasten

0

Reserveringen

0

Saldo

194.591-

2.7.

In het verweerschrift van de heffingsambtenaar aan de Rechtbank van 20 februari 2015 is, voor zover te dezen van belang, onder meer het volgende vermeld:

“Samenvattend geven de grootste legesposten uit de begroting het onderstaande beeld:

Begrotingspost

Geraamde baten

Geraamde lasten

Saldo

Burgerzaken

€ 189.192

€ 217.795

-/- € 28.603

Dienstverlening GBKN informatie

€ 911

€ 287.780

-/- € 286.869

Gemeentelijke Basis Administratie

€ 15.517

€ 210.108

-/- € 194.591

Vergunningverlening

€ 169.250

€ 753.993

-/- € 584.743

Op basis van de begrotingsposten van de belangrijkste dienstverlening zijn de baten al ruim een miljoen (€ 1.094.806) lager dan de lasten. Het is derhalve aannemelijk dat de geraamde baten de geraamde lasten niet overtreffen. Ik concludeer dat de beslissing op bezwaar gehandhaafd dient te worden.”

2.8.

In hoger beroep heeft de heffingsambtenaar ter nadere toelichting de volgende overzichten verstrekt van cijfers uit de gemeentelijke administratie met vermelding van de betreffende grootboeknummers en daarbij een vertaling gegeven van deze cijfers naar het begrotingsboekje:

“Primitieve Begroting 2014

Grootboeknummer

Omschrijving Grootboeknummer

Inkomsten/ Uitgaven

Begroting

Programma 1 Boarger & bestjoer

916 Burgerzaken

61980 Burgelijke stand

61980005

Burgerlijke stand

U

2.085,00

61980650

Doorberekende huisvestingskosten

U

16.120,00

61980700

Doorberekende kosten bedrijfsvoering

U

54.312,00

61980910

Opbrengst leges

I

-8.269,00

Saldo 61980 Burgelijke stand

64.023,00

61990 Identiteitsdocumenten

61990005

Rijksleges

U

44.000,00

61990700

Doorberekende kosten bedrijfsvoering

U

55.233,00

61990910

Opbrengst leges

I

-127.407,00

Saldo 61990 Identiteitsdocumenten

-31.728,00

62000 Rijbewijs

62000005

Rijbewijzen

U

500,00

62000010

Rijksleges

U

15.000,00

62000015

Eigen verklaringen

U

4.600,00

62000700

Doorberekende kosten bedrijfsvoering

U

19.945,00

62000910

Opbrengst leges

I

-47.516,00

Saldo 62000 Rijbewijs

-8.733,00

925 Gemeentelijke basisadministratie

62020 Gemeentelijke basisadministratie

62020010

Persoonsregistratie

U

4.500,00

62020020

Rijksleges persoonsregistratie

U

18.000,00

62020700

Doorberekende kosten bedrijfsvoering

U

187.608,00

62020910

Opbrengst leges

I

-15.575,00

Saldo 62020 Gemeentelijke basisadministratie

194.533,00

Totaal Baten

-198.767

Totaal Lasten

421.903

Vertaling naar begrotingsboekje:

Burger zaken (pagina 12):

Externe baten

183.192,00

Variabele directe kosten

-66.185,00

Vaste kosten bedrijfsvoering

-145.610,00

Kapitaallasten

0

Reserveringen

0

Saldo

-28.603,00

Gemeentelijke basisadministratie (pagina 13)

Externe baten

15.575,00

Variabele directe kosten

-22.500,00

Vaste kosten bedrijfsvoering

-187.608,00

Kapitaallasten

0

Reserveringen

0

Saldo

-194.533,00

Primitieve Begroting 2014

Grootboeknummer

Omschrijving Grootboeknummer

Inkomsten/ Uitgaven

Begroting

Programma 7 Wenjen & Omjouwing

350 Vergunningverlening

61280 Behandeling bouwaanvragen

61280005

Advertentiekosten

U

10.000,00

61280010

Diverse kosten bouw- en woningtoezicht

U

15.939,00

61280015

Veiligheidsregio bijdrage WABO

U

76.780,00

61280700

Doorberekende kosten bedrijfsvoering

U

625.688,00

61280800

Tegenboeking leges Centrale As

U

61280910

Opbrengst leges

I

-144.950,00

61280911

Inkomsten wijzigen bestemmingsplan-nen

I

-2.500,00

61280912

Inkomsten procedures planschade

I

-1.200,00

61280913

Dwangsommen

I

-600,00

Saldo 61280

579.157,00

61290 Welstandsadvisering

61290005

Plan- en advieskosten

U

20.000,00

61290910

Terugontvangst leges schoonheidscie.

I

-20.000,00

Saldo 61290

0,00

61300 Uitvoering bouw en woningtoezicht

61300005

Bijdrage aan het NEM

U

454,00

Saldo 61300

-454,00

61310 BAG

61310005

Kosten BAG

U

300,00

61310700

Doorberekende kosten bedrijfsvoering

U

4.832,00

Saldo 61310

5.132,00

Totaal Baten

-169.250

Totaal Lasten

753.993

Vertaling naar begrotingsboekje:

Externe baten

169.250

Variabele directe kosten

-123.473

Vaste kosten bedrijfsvoering

-630.520

Kapitaallasten

0

Reserveringen

0

Saldo

-584.743”

2.9.

In de aanvulling op het hogerberoepschrift, waarbij de onder 2.8 vermelde overzichten zijn gevoegd, heeft de heffingsambtenaar onder meer geschreven:

“Ter illustratie van de werkwijze in de nadere toelichting de onderbouwing van de grootste post in de begrotingsposten. In de programmabegroting is in het programma onderdeel ‘Vergunningverlening’ een bedrag van € 630.520,- aan vaste kosten bedrijfsvoering opgenomen. In bijlage drie is dit bedrag terug te vinden door de doorberekende kosten bedrijfsvoering van de verschillende grootboeknummers op te tellen. Te weten:

350 Vergunningverlening 61280 Behandeling bouwaanvragen € 625.688

350 Vergunningverlening 61310 BAG € 4.832

Totaal € 630.520

De grootste post ‘Behandeling bouwaanvragen’ ad. € 625.688 betreft het aantal uren maal het uurtarief dat aan de betreffende taak in de begroting aan personeelsinzet wordt toegerekend. Vanuit twee afdeling zijn er uren toegerekend aan de ‘Behandeling bouwaanvragen’. Het betreft de afdeling ‘Gemeentelijke ontwikkeling’ en de afdeling ‘Vergunningverlening Bouwen’ voor respectievelijk 5.144 uren en 4.965 uren.

De verschillende afdelingen kennen verschillende uurtarieven. De uurtarieven worden berekend door de totale directe en indirecte kosten van de afdeling te delen door het aantal productieve uren van de afdeling.

Dat levert voor de beide afdeling de volgende uurtarieven op:

Gemeentelijke ontwikkeling Totale kosten € 2.652.936/ 42.514 uren = € 62,40 uurtarief

Vergunningverlening Bouwen Totale kosten € 4.564.435/ 74.371 uren = € 61,37 uurtarief

Aan de ‘Behandeling bouwaanvragen’ toegerekende uren levert een totaaltelling op van:

(5.144 uren x uurtarief € 62,40) + (4.965 uren x uurtarief € 61,37) = € 625.688.

Dat is het bedrag dat op het grootboek is begroot.”

2.10.

Tot de gedingstukken behoort een door belanghebbende overgelegd Excel bestand, genaamd “Kostenonderbouwing legesverordening 2014”, dat een onderbouwing geeft van de tarieventabel behorende bij de Verordening. Dit bestand, dat is opgesteld door ANG, bevat per titel een onderverdeling naar hoofdstukken en onderdelen. Belanghebbende heeft tevens de tabel “Recapitulatie Kostendekkendheidsonderzoek tarieventabel Dantumadiel 2014” in het geding gebracht. Deze recapitulatie komt cijfermatig overeen met de totaalbedragen van de titels en hoofdstukken in voornoemd Excel bestand. Deze recapitulatie luidt (samengevat) als volgt (in €):

kosten

opbrengsten

percentage

Titel 1 Algemene dienstverlening

181.729

209.797

115%

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

326.080

207.382

64%

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

37.961

9.117

24%

Totaal

545.770

426.297

78%

3 Geschil

3.1.

In hoger beroep is in geschil of de aanslag leges moet worden vernietigd omdat aan de Legesverordening 2014 verbindende kracht moet worden ontzegd. Het geschil spitst zich toe op de vraag of de geraamde baten uitgaan boven de geraamde lasten ter zake als bedoeld in artikel 229b van de Gemeentewet (hierna ook: de opbrengstlimiet).

3.2.

De heffingsambtenaar beantwoordt deze vraag ontkennend en concludeert tot vernietiging van de uitspraak van de Rechtbank.

3.3.

Belanghebbende beantwoordt deze vraag bevestigend en concludeert tot bevestiging van de uitspraak van de Rechtbank.

4 Beoordeling van het geschil

5 Griffierecht en proceskosten

6 Beslissing