Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 18-06-2019, ECLI:NL:GHARL:2019:5041, 18/00378
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 18-06-2019, ECLI:NL:GHARL:2019:5041, 18/00378
Gegevens
- Instantie
- Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden
- Datum uitspraak
- 18 juni 2019
- Datum publicatie
- 28 juni 2019
- Annotator
- ECLI
- ECLI:NL:GHARL:2019:5041
- Formele relaties
- Eerste aanleg: ECLI:NL:RBGEL:2018:1450, (Gedeeltelijke) vernietiging en zelf afgedaan
- Zaaknummer
- 18/00378
Inhoudsindicatie
Reclamebelasting. Bestaat voor het beperken van het gebied waarin reclamebelasting wordt geheven een objectieve en redelijke rechtvaardiging?
Uitspraak
locatie Arnhem
nummer 18/00378
uitspraakdatum: 18 juni 2019
Uitspraak van de tweede meervoudige belastingkamer
op het hoger beroep van
de heffingsambtenaar van Tribuut (hierna: de heffingsambtenaar)
tegen de uitspraak van de rechtbank Gelderland van 29 maart 2018, nummer AWB 17/5118, in het geding tussen de heffingsambtenaar en
[X] bv te [Z] (hierna: belanghebbende)
1 Ontstaan en loop van het geding
De heffingsambtenaar heeft aan belanghebbende een aanslag in de reclamebelasting voor het jaar 2017 opgelegd van € 1.850.
Op het bezwaarschrift van belanghebbende heeft de heffingsambtenaar bij uitspraak op bezwaar de aanslag gehandhaafd.
Belanghebbende is tegen die uitspraak in beroep gekomen bij de rechtbank Gelderland (hierna: de Rechtbank). De Rechtbank heeft het beroep gegrond verklaard, de uitspraak op bezwaar vernietigd, de aanslag vernietigd en beslissingen genomen omtrent het griffierecht en de proceskostenvergoeding.
De heffingsambtenaar heeft tegen de uitspraak van de Rechtbank hoger beroep ingesteld.
Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 21 mei 2019. Van de zitting is een proces-verbaal opgemaakt, dat aan deze uitspraak is gehecht.
2 Vaststaande feiten
Belanghebbende heeft een autobedrijf aan [a-straat 1] te [Z] . Op deze adressen waren in 2017 openbare aankondigingen aangebracht die zichtbaar waren vanaf de openbare weg.
Ingevolge artikel 3 van de Verordening reclamebelasting gemeente Zutphen 2017 (hierna: de Verordening), zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 6 december 2016 en gepubliceerd op 28 december 2016 in het Gemeenteblad 2016, nr. 183523, wordt onder de naam reclamebelasting binnen het gebied als bedoeld in artikel 2 een belasting geheven ter zake van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg.
[a-straat 1] behoren tot het Gebied 2 “Bedrijventerreinen” als bedoeld in artikel 2, aanhef en onder 2, van de Verordening. De heffing van reclamebelasting is voor wat betreft Gebied 2 beperkt tot de volgende drie bedrijventerreinen:
-
De Mars wordt begrensd door De IJssel, Het Twentekanaal en de Spoorlijn;
-
De Stoven met als enige straatnaam De Stoven;
-
De Revelhorst wordt begrensd door de N314 vanaf de kruising Den Elterweg richting Vorden/Lochem, De Den Elterweg en aan de zuidzijde: de Zonnehorst, de Hekkehorst, Vierakkersestraatweg en de Lansinkweg.
Van de buitengrens van Gebied 2 behoren beide zijden van genoemde straten tot het gebied.
In het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 26 november 2014 aan de raad tot invoering van de reclamebelasting is onder meer het volgende opgenomen:
“Inleiding/aanleiding
Ondernemers van de bedrijventerreinen de Stoven, Revelhorst en de Mars hebben de gemeente gevraagd om de verordening reclamebelasting, zoals we deze sinds 2009 kennen voor ondernemers in de binnenstad, uit de breiden met deze bedrijventerreinen. (…)
Beoogd effect
Door de invoering van reclamebelasting op de bedrijventerreinen en de daaruit voortvloeiende reclamegelden, wordt het mogelijk een ondernemersfonds te creëren waarbij de financiële lasten van activiteiten en voorzieningen over alle schouders van de in het belastinggebied actieve ondernemers worden verdeeld. Hiermee wordt een structurele oplossing gevonden voor o.a. de financiering van collectieve beveiliging, camerabewaking en/of parkmanagement.
Argumenten
(…)
De met de reclamegelden bekostigde uitvoeringsmaatregelen vergroten de aantrekkelijkheid van de bedrijventerreinen en hebben een positieve invloed op het ondernemersklimaat.
De binnenkomende reclamegelden zullen als subsidie aan de stichting [A] worden verstrekt. De maatregelen die kunnen worden genomen met de reclamegelden zijn van groot belang voor de aantrekkelijkheid en vitaliteit van een bedrijventerrein, kantoorlocatie of winkelgebied, zowel voor de ondernemers en hun klanten als voor de gemeente (schoon, heel, veilig, leefbaar). Dat kan niet alleen vanuit gemeenschapsgeld gefinancierd worden, maar zal ook door de ondernemers zelf opgebracht moeten worden. En dat is de doelstelling van het onderhavige voorstel: een versterking van de economische positie van de bedrijventerreinen die ten goede komt aan de ondernemers en gefinancierd wordt door diezelfde ondernemers.”
De hierboven bedoelde Stichting [A] ( [A] ) werkt nauw samen met Vereniging [B] ( [B] ). De heffingsambtenaar heeft een door [A] en [B] opgesteld “Activiteitenplan en begroting 2017” overgelegd. Daarin is onder meer opgenomen:
Activiteitenplan 2017
Algemeen
De activiteiten van [B] en [A] worden goeddeels gefinancierd vanuit de gemeentelijke reclamebelasting voor de bedrijventerreinen De Mars, De Revelhorst en De Stoven. De geïnde reclamebelasting op deze bedrijventerreinen wordt gebruikt voor het vullen van een Ondernemersfonds. (…) Uit de inkomsten van [A] worden parkmanagement en collectieve beveiliging gefinancierd. Daarnaast kan via deze weg een materiële bijdrage worden geleverd in promotieactiviteiten voor Zutphen.
(…)
Begroting 2017 |
Begroting 2016 |
Realisatie 2015 |
|
Inkomsten: |
|||
Bijdrage uit reclamebelasting |
335.000 |
335.000 |
360.000 |
Rechtstreekse bijdragen voor collectieve beveiliging |
15.000 |
- |
- |
Leveranciersbijdragen |
3.200 |
2.500 |
3.144 |
Overige bijdragen |
7.000 |
5.000 |
9.823 |
Rente bank |
400 |
250 |
498 |
Totaal inkomsten |
360.600 |
342.750 |
373.465 |
Uitgaven: |
|||
Parkmanagement |
|||
Parkmanager |
12.000 |
13.000 |
9.500 |
Backoffice, o.a. BMD |
8.600 |
||
Collectieve beveiliging |
|||
Surveillance [C] |
166.500 |
163.200 |
160.000 |
Uitleeskosten I-watch |
61.200 |
60.000 |
58.618 |
Onderhoud camerasysteem |
13.800 |
13.100 |
6.425 |
Glasvezelgebruik |
44.200 |
43.350 |
42.117 |
Elektrakosten |
15.000 |
13.000 |
13.224 |
Brandverzekering camerasysteem |
2.500 |
2.400 |
2.304 |
KVO-certificering |
- |
- |
1.450 |
Bijdragen/donaties |
|||
Promotie Zutphen |
5.000 |
- |
- |
Bestuur en beheer |
|||
Administratiekosten |
3.000 |
3.000 |
2.797 |
Website, incl. beheer |
1.200 |
500 |
120 |
Communicatie en bijeenkomsten |
1.500 |
2.500 |
730 |
Bestuurskosten |
2.000 |
2.600 |
1.122 |
Accountantskosten |
2.300 |
3.000 |
2.250 |
Advieskosten |
2.000 |
2.000 |
- |
Bankkosten |
400 |
400 |
213 |
Kapitaalslasten |
|||
Afschrijvingen |
25.800 |
17.303 |
17.302 |
Rentelasten |
2.200 |
3.161 |
3.968 |
Totaal uitgaven |
360.600 |
342.514 |
330.739 |
Resultaat |
- |
236 |
42.726 |
3 Geschil
In geschil is of de aanslag reclamebelasting 2017 terecht aan belanghebbende is opgelegd. De heffingsambtenaar beantwoordt deze vraag bevestigend, belanghebbende beantwoordt deze ontkennend.