Home

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 15-06-2021, ECLI:NL:GHARL:2021:5890, 20/01025

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 15-06-2021, ECLI:NL:GHARL:2021:5890, 20/01025

Gegevens

Instantie
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden
Datum uitspraak
15 juni 2021
Datum publicatie
25 juni 2021
ECLI
ECLI:NL:GHARL:2021:5890
Formele relaties
Zaaknummer
20/01025

Inhoudsindicatie

BPM. Vermindering (afschrijving). Motorschade?

Uitspraak

locatie Arnhem

nummer 20/01025

uitspraakdatum: 15 juni 2021

Uitspraak van de derde meervoudige belastingkamer

op het hoger beroep van

de inspecteur van de Belastingdienst/Centrale administratieve processen (hierna: de Inspecteur)

tegen de uitspraak van de rechtbank Gelderland (hierna: de Rechtbank) van 13 oktober 2020, nummer AWB 19/6080, in het geding tussen

[X] te [Z] (hierna: belanghebbende) en de Inspecteur.

1 Ontstaan en loop van het geding

1.1.

Aan belanghebbende is een naheffingsaanslag (met nummer [aanslagnummer] ) in de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (hierna: BPM) opgelegd van € 3.038. Verder is belastingrente berekend van € 40.

1.2.

De Inspecteur heeft bij uitspraak op bezwaar van 26 september 2019 de naheffingsaanslag en de beschikking belastingrente gehandhaafd.

1.3.

De Rechtbank heeft bij uitspraak van 13 oktober 2020 het beroep gegrond verklaard, de uitspraak op bezwaar vernietigd, de naheffingsaanslag verminderd tot € 630 en de beschikking belastingrente dienovereenkomstig verminderd.

1.4.

De Inspecteur heeft op 19 november 2020 tegen de uitspraak van de Rechtbank hoger beroep ingesteld.

1.5.

Belanghebbende heeft op 26 maart 2021 een verweerschrift ingediend.

1.6.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 12 mei 2021. Namens belanghebbende is verschenen mr. [A] . Namens de Inspecteur zijn verschenen mr. [B] en mr. [C] . Van de zitting is een proces-verbaal opgemaakt, dat aan deze uitspraak is gehecht.

2 Vaststaande feiten

2.1.

Belanghebbende exploiteert een autobedrijf.

2.2.

In verband met de registratie in het kentekenregister heeft belanghebbende op 23 oktober 2018 aangifte gedaan voor de BPM van een gebruikte personenauto van het merk Land Rover Discovery 3.0 SDV6 HSE (hierna: de auto). De datum eerste toelating – in Duitsland – is 13 juli 2010. De door belanghebbende berekende BPM van € 345 is op aangifte voldaan.

2.3.

Voor de waardebepaling van de auto heeft belanghebbende een taxateur ingeschakeld. Als onderdeel van het taxatierapport van 20 september 2018 is (veiling)informatie omtrent een testrit opgenomen, waarin onder meer het volgende is vermeld:

“INFORMATIE TESTRIT

Locatie testrit: op openbare weg > 80 km/h (hoge snelheid)

(…)

! Motor

Wanneer: Tijdens stilstand. Bij het starten. Tijdens het rijden.

Problemen: Olielekkage.

(…)

Andere opmerkingen

**Engine oils strongly (see picture)**Car is not roadworthy-no further diagnosis possible**

2.4.

In het taxatierapport is een handelsinkoopwaarde vermeld van € 1.087, gebaseerd op een waarde van € 17.191 (koerslijst/referentievoertuigen) verminderd met een op basis van een schadecalculatie bepaalde schade van € 16.107. Genoemd schadebedrag betreft volgens het als onderdeel van het taxatierapport opgenomen schaderapport de reparatiekosten (incl. btw), waarvan € 12.152 (incl. btw) betrekking heeft op de motorschade (€ 1.021 (arbeid) plus € 9.022 (materiaal) * 1,21). Daarbij is in het schaderapport uitgegaan van de situatie waarin de motor geheel wordt vervangen en nieuwe motor wordt ingebouwd. Het rapport vermeldt daarover: “gesloten draaiend gedeelte (ruil)”.

2.5.

De Inspecteur heeft een ‘onderzoek waardebepaling’ door een medewerker van Domeinen Roerende Zaken (hierna: de DRZ) laten doen. Dit onderzoek heeft plaatsgevonden op 26 oktober 2018. In het daarvan op 30 oktober 2018 opgemaakte rapport is volgens de beoordelaar van de DRZ geen sprake van schade, anders dan normale gebruikersschade, behorende bij leeftijd en kilometerstand. De beoordelaar van de DRZ heeft onder meer een groot aantal foto’s aan het rapport toegevoegd. In het rapport is als laagste handelsinkoopwaarde € 13.059 vermeld, gebaseerd op de koerslijstwaarde X-RAY marge.

2.6.

De Inspecteur heeft met dagtekening 1 mei 2019 een naheffingsaanslag BPM van € 3.038 aan belanghebbende opgelegd. Daarbij is de Inspecteur uitgegaan van een handelsinkoopwaarde van € 13.059.

2.7.

De Rechtbank heeft geoordeeld dat de Inspecteur van een juiste handelsinkoopwaarde uit de koerslijst is uitgegaan, dat sprake is van meer dan normale gebruiksschade, dat mede gelet op de schadecalculatie bij het taxatierapport van belanghebbende de waardevermindering door de schade in goede justitie wordt geschat op € 10.000 en dat daarom de handelsinkoopwaarde dient te worden verminderd tot € 3.059. Uitgaande van een cataloguswaarde van de auto van € 98.780 bedraagt de afschrijving dan 96,90%. Met inachtneming van de aldus bepaalde afschrijving heeft de Rechtbank de naheffingsaanslag verminderd tot een bedrag van € 630.

3 Geschil

3.1.

In hoger beroep is uitsluitend in geschil is of terecht een waardevermindering van € 10.000 is toegepast vanwege motorschade.

3.2.

De Inspecteur stelt dat de Rechtbank bij de vaststelling van de handelsinkoopwaarde van de auto ten onrechte een aftrek vanwege schade in aanmerking heeft genomen. In dat verband heeft de Inspecteur aangevoerd dat het door belanghebbende ingebrachte taxatierapport niet als bewijs kan dienen, nu dat rapport in strijd met artikel 8, lid 4 Uitvoeringsregeling BPM meer dan één maand vóór de aangifte is opgesteld en bovendien bij dat rapport geen inkoopfactuur is gevoegd. Volgens de Inspecteur heeft belanghebbende ook niet op andere wijze de gestelde motorschade onderbouwd. Belanghebbende is de opvatting toegedaan dat de aftrek wegens schade door de Rechtbank terecht en op goede gronden tot een bedrag van € 10.000 in aanmerking is genomen.

3.3.

De Inspecteur concludeert tot vernietiging van de uitspraak van de Rechtbank en tot bevestiging van de uitspraak op bezwaar. Belanghebbende concludeert tot bevestiging van de uitspraak van de Rechtbank.

4 Beoordeling van het geschil

5 Proceskosten

6 Beslissing