Gerechtshof Den Haag, 12-01-2021, ECLI:NL:GHDHA:2021:20, BK-19/00673 tot en met BK-19/00680
Gerechtshof Den Haag, 12-01-2021, ECLI:NL:GHDHA:2021:20, BK-19/00673 tot en met BK-19/00680
Gegevens
- Instantie
- Gerechtshof Den Haag
- Datum uitspraak
- 12 januari 2021
- Datum publicatie
- 27 januari 2021
- ECLI
- ECLI:NL:GHDHA:2021:20
- Formele relaties
- Eerste aanleg: ECLI:NL:RBDHA:2019:13269, (Gedeeltelijke) vernietiging en zelf afgedaan
- Cassatie: ECLI:NL:HR:2021:1378, Bekrachtiging/bevestiging
- Zaaknummer
- BK-19/00673 tot en met BK-19/00680
Inhoudsindicatie
Belanghebbende heeft van 1 april 2004 tot en met 28 april 2012 werkzaamheden verricht als piloot voor Ryanair. Hij was bij Ryanair werkzaam via een Brits uitzendbureau. Belanghebbende was in deze periode achtereenvolgens in Spanje en Italië gestationeerd. De Inspecteur heeft over de jaren 2004 tot en met 2011 navorderingsaanslagen IB/PVV en vergrijpboetes opgelegd ter zake van niet aangegeven inkomsten die belanghebbende van het Britse uitzendbureau heeft ontvangen op een rekening bij de First Curaçao International Bank (2004 tot en met 2006) en later op een rekening van Deutsche Bank in Spanje (2007 tot en met 2011). In geschil is of de navorderingsaanslagen en de vergrijpboetes terecht en tot de juiste bedragen zijn opgelegd.
Het Hof oordeelt dat de Inspecteur voor de jaren 2004 tot en met 2007 beschikte over een nieuw feit dat navordering rechtvaardigde. Voor deze jaren was de verlengde navorderingstermijn van toepassing, anders dan belanghebbende betoogde. De Inspecteur heeft bij het opleggen van de navorderingsaanslagen 2004 tot en met 2007 bovendien met de vereiste voortvarendheid gehandeld. Gelet op de over eerdere jaren beschikbare informatie, was er op het moment van opleggen van de primitieve aanslagen voor de jaren 2008 tot en met 2011 echter voldoende aanleiding de door belanghebbende ingediende aangiften voor deze jaren in twijfel te trekken. De Inspecteur heeft de aanslagen voor deze jaren niettemin opgelegd conform de aangiften, zonder de uitkomsten van het door de Britse belastingdienst op zijn verzoek ingestelde onderzoek af te wachten. Hiermee heeft de Inspecteur een ambtelijk verzuim begaan, dat aan het opleggen van de navorderingsaanslagen over de jaren 2008 tot en met 2011 in de weg staat. Het hoger beroep met betrekking tot de jaren 2008 tot en met 2011 is daarom gegrond; het Hof vernietigt de navorderingsaanslagen en de vergrijpboetes over deze jaren.
Het Hof oordeelt voorts dat de Inspecteur belanghebbende in de onderhavige jaren terecht als binnenlandse belastingplichtige heeft aangemerkt. De Inspecteur heeft de vergoeding voor de werkzaamheden van belanghebbende bovendien terecht aangemerkt als loon uit dienstbetrekking. Belanghebbende heeft niet aannemelijk gemaakt dat hij winst uit onderneming heeft genoten. Belanghebbende moet worden aangemerkt als inwoner van Nederland voor toepassing van de belastingverdragen met Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Op grond van de artikelen inzake niet-zelfstandige arbeid in deze verdragen is uitsluitend Nederland heffingsbevoegd ten aanzien van de inkomsten van belanghebbende. Het Hof oordeelt tot slot dat de vergrijpboetes over de jaren 2004 tot en met 2007, zoals gematigd door de Rechtbank, passend en geboden zijn. Het hoger beroep met betrekking tot de jaren 2004 tot en met 2007 is ongegrond.
Uitspraak
GERECHTSHOF DEN HAAG
Team Belastingrecht
meervoudige kamer
nummers BK-19/00673 tot en met BK-19/00680
Uitspraak van 12 januari 2021
in het geding tussen:
[X] , domicilie kiezende te [Z] , belanghebbende,
(gemachtigde: Z.B. Gyömörei)
en
de inspecteur van de Belastingdienst, kantoor Eindhoven, de Inspecteur,
(vertegenwoordigers: […] , […] en […] )
inzake het hoger beroep van belanghebbende tegen de uitspraak van de Rechtbank Den Haag (de Rechtbank) van 24 september 2019, nummers SGR 17/8796 tot en met SGR 17/8803.
Procesverloop
BK-19/00673 (2004)
1.1.1. Aan belanghebbende is over het jaar 2004 een navorderingsaanslag in de inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen (IB/PVV) opgelegd naar een belastbaar inkomen uit werk en woning van € 125.172 en een belastbaar inkomen uit sparen en beleggen van € 5.763 (de navorderingsaanslag 2004). Bij gelijktijdig gegeven beschikkingen heeft de Inspecteur een vergrijpboete van € 24.785 opgelegd en een bedrag van € 16.333 aan heffingsrente in rekening gebracht.
BK-19/00674 (2005)
1.1.2. Aan belanghebbende is over het jaar 2005 een navorderingsaanslag IB/PVV opgelegd naar een belastbaar inkomen uit werk en woning van € 135.792 en een belastbaar inkomen uit sparen en beleggen van € 5.237 (de navorderingsaanslag 2005). Bij gelijktijdig gegeven beschikkingen heeft de Inspecteur een vergrijpboete van € 27.629 opgelegd en een bedrag van € 15.445 aan heffingsrente in rekening gebracht.
BK-19/00675 (2006)
1.1.3. Aan belanghebbende is over het jaar 2006 een navorderingsaanslag IB/PVV opgelegd naar een belastbaar inkomen uit werk en woning van € 96.042 en een belastbaar inkomen uit sparen en beleggen van nihil (de navorderingsaanslag 2006). Bij gelijktijdig gegeven beschikkingen heeft de Inspecteur een vergrijpboete van € 16.400 opgelegd en een bedrag van € 9.061 aan heffingsrente in rekening gebracht.
BK-19/00676 (2007)
1.1.4. Aan belanghebbende is over het jaar 2007 een navorderingsaanslag IB/PVV opgelegd naar een belastbaar inkomen uit werk en woning van € 70.475 en een belastbaar inkomen uit sparen en beleggen van € 274 (de navorderingsaanslag 2007). Bij gelijktijdig gegeven beschikkingen heeft de Inspecteur een vergrijpboete van € 10.207 opgelegd en een bedrag van € 4.547 aan heffingsrente in rekening gebracht.
BK-19/00677 (2008)
1.1.5. Aan belanghebbende is over het jaar 2008 een navorderingsaanslag IB/PVV opgelegd naar een belastbaar inkomen uit werk en woning van € 142.778 en een belastbaar inkomen uit sparen en beleggen van € 7.820 (de navorderingsaanslag 2008). Bij gelijktijdig gegeven beschikkingen heeft de Inspecteur een vergrijpboete van € 29.561 opgelegd en een bedrag van € 10.109 aan heffingsrente in rekening gebracht.
BK-19/00678 (2009)
1.1.6. Aan belanghebbende is over het jaar 2009 een navorderingsaanslag IB/PVV opgelegd naar een belastbaar inkomen uit werk en woning van € 127.233 en een belastbaar inkomen uit sparen en beleggen van € 15.183 (de navorderingsaanslag 2009). Bij gelijktijdig gegeven beschikkingen heeft de Inspecteur een vergrijpboete van € 23.329 opgelegd en een bedrag van € 5.762 aan heffingsrente in rekening gebracht.
BK-19/00679 (2010)
1.1.7. Aan belanghebbende is over het jaar 2010 een navorderingsaanslag IB/PVV opgelegd naar een belastbaar inkomen uit werk en woning van € 129.482 en een belastbaar inkomen uit sparen en beleggen van € 14.941 (de navorderingsaanslag 2010). Bij gelijktijdig gegeven beschikkingen heeft de Inspecteur een vergrijpboete van € 23.094 opgelegd en een bedrag van € 3.943 aan heffingsrente in rekening gebracht.
BK-19/00680 (2011)
1.1.8. Aan belanghebbende is over het jaar 2011 een navorderingsaanslag IB/PVV opgelegd naar een belastbaar inkomen uit werk en woning van € 136.745 en een belastbaar inkomen uit sparen en beleggen van € 7.854 (de navorderingsaanslag 2011). Bij gelijktijdig gegeven beschikkingen heeft de Inspecteur een vergrijpboete van € 24.144 opgelegd en een bedrag van € 2.824 aan heffingsrente in rekening gebracht.
Alle jaren
1.2. Bij in één geschrift vervatte uitspraken op bezwaar heeft de Inspecteur belanghebbendes bezwaren tegen de navorderingsaanslagen 2004 tot en met 2011 gedeeltelijk toegewezen en de navorderingsaanslagen, vergrijpboetes en de beschikkingen heffingsrente over deze jaren verminderd.
1.3. Belanghebbende heeft tegen de uitspraken op bezwaar beroep bij de Rechtbank ingesteld. De griffier van de Rechtbank heeft een griffierecht geheven van € 46 voor alle zaken tezamen. De Rechtbank heeft de beroepen gegrond verklaard voor zover deze zijn gericht tegen de vergrijpboetes en de beroepen voor het overige ongegrond verklaard, de uitspraken op bezwaar vernietigd voor zover deze betrekking hebben op de vergrijpboetes, de vergrijpboetes verminderd tot op 40% van de verschuldigde belasting, de Inspecteur veroordeeld in de proceskosten van belanghebbende tot een bedrag van € 1.536 en de Inspecteur opgedragen het door belanghebbende betaalde griffierecht van € 46 te vergoeden.
1.4. Belanghebbende is van de uitspraak van de Rechtbank in hoger beroep gekomen. In verband daarmee is een griffierecht geheven van eenmaal € 128. De Inspecteur heeft twee verweerschriften ingediend (een met betrekking tot de jaren 2004 tot en met 2007 en een met betrekking tot de jaren 2008 tot en met 2011).
1.5. De mondelinge behandeling van de zaken heeft plaatsgehad ter zitting van 1 december 2020. Partijen zijn verschenen. Van het verhandelde ter zitting is een proces-verbaal opgemaakt.
Vaststaande feiten
2.1. Belanghebbende is geboren op [geboortedatum] 1947 en heeft de Nederlandse nationaliteit. Hij is gehuwd met [A] , geboren op [geboortedatum] 1946 (de echtgenote). Belanghebbende heeft twee kinderen: een dochter, [B] , geboren op [geboortedatum] 1982 en een zoon, [C] , geboren op [geboortedatum] 1985.
2.2. Volgens de basisregistratie personen (BRP) stond belanghebbende vanaf 23 februari 1995 onafgebroken ingeschreven op een Nederlands woonadres. Op 24 mei 2018 is belanghebbende geëmigreerd naar de Verenigde Staten. Belanghebbende en zijn echtgenote stonden in de BRP van 20 augustus 2003 tot 27 februari 2013 ingeschreven op het adres [adres] , [postcode] te [woonplaats] . Belanghebbende was in de onderhavige jaren eigenaar van deze woning.
2.3. Belanghebbende heeft van 1 april 2004 tot en met 28 april 2012 werkzaamheden verricht als piloot voor Ryanair. Belanghebbende was bij Ryanair werkzaam via het uitzendbureau [uitzendbureau] Ltd ( [uitzendbureau] ), gevestigd in het Verenigd Koninkrijk (VK).
2.4. Belanghebbende en [uitzendbureau] hebben op 7 juni 2007 een “Pilot Agreement” gesloten. In deze overeenkomst is onder andere het volgende bepaald:
“TERMS AND CONDITIONS OF AGREEMENT
Agreement No: (…)
This agreement made on 7th June 2007
Between [ [uitzendbureau] ]
(…)
Hereinafter called ‘The Contractor’ and
[belanghebbende]
Hereinafter called ‘The Pilot’
Whereby it is agreed as follows:
1. The Pilot will perform work as listed under ‘position’ in schedule 1, on behalf of ‘Contractor’ for the Hirer, listed under ‘Hirer’ in schedule 1, hereinafter called the ‘Hirer’ commencing on the date listed under ‘commencement date’ in schedule 1.
The Pilot will make himself/herself (or agreed acceptable and qualified nominated substitute) available to perform work as listed under the position in Schedule 1, on behalf of the Contractor for the hirer (listed under Hirer) in Schedule 1 hereandafter called the “Hirer” commencing on the date listed under “commencement date” in Schedule 1 for eleven of twelve calendar months in the year from April to March inclusive for the duration of the term of the contract.
The Pilot will not be deemed to be an officer or agent, employee or servant of the Hirer or the Contractor. The Pilot will operate in accordance with the scheduling guidelines of the hirer, herewith attached in schedule 2.
2. The fee payable will be listed under ‘fee payable per hour’ in schedule 1.
3. Fee Payable Per Hour.
In consideration for the pilots services the Contractor will pay the Pilot for duties performed, the sum as listed under ‘fee payable per hour’ in Schedule 1, pro rata in arrears on the 12th day of each month. The pilot confirms his status as self employed/sole trader or engaged to the contractor through a limited company. All payments to the pilot are inclusive of any employer’s costs or contributions and should any such costs or contributions be imposed upon the contractor, then these will be deductible from the payments listed in Schedule 1 attached. Some bank transfers are subject to charges which are met by the pilot, however the contractor will pay any transfer fees over Euros 30 per transaction.
4. Confidentiality.
No information of facts regarding the working method or names and details of Hirer's or customers of the Contractor shall at any time, both during and after the termination of this agreement be disclosed for a period not exceeding twelve months from date of termination
5. Scheduling.
Scheduling shall be based solely on parameters permitted by Irish Aviation Authority regulations and Ryanair’s operations manuals. The Pilot’s working bases will be as confirmed to the pilot by Ryanair. The Pilot can request a change of bases via the Contractor.
(…)
7. Third Party Operations.
The Pilot confirms that he will not join, operate any aircraft or instruct for another airline (domestic or international) either directly or through any third party during the course of this assignment without the express written permission of the contractor.
8. Basic Terms and Conditions.
During the term of this agreement the Pilot will render services at the request of [ [uitzendbureau] ] to the Hirer on the following terms and conditions:
(a) The pilot shall undertake and perform such duties as the Hirer shall require, as per schedule 1.
(b) The Pilot will produce evidence of all licences held by him to the Hirer.
(c) The Pilot will abide by the laws of any state in which he may be required to perform his duties.
(d) The pilot will ensure that at all times he is completely fit to fly.
(e) The pilot shall at all times comply with all parts and clauses contained in the Ryanair Operations Manuals.
9. (a) If the Pilot shall commit any grave misconduct or any conduct tendering to
bring the Hirer or [ [uitzendbureau] ] into disrepute or serious breach or non-observance of any conditions of the agreement,
or
(b) Shall without just cause wilfully neglect or fail or refuse to carry out any of his duties,
or
(c) Shall fail to maintain the requisite airline pilots medical examination
or
(d) Shall fail any initial or periodic simulator or aircraft proficiency check conducted by or on behalf of the Hirer,
or
(e) Shall fail to pass or maintain the relevant pilot licence,
or
(f) Shall fail to maintain a valid passport;
or
(g) Shall approach any personnel of the hirer or contractor, for, or on behalf of any other airline or agency.
or
(h) Shall denigrate the hirer or contractor to any personnel of the hirer or contractor, students, media, or any external organisation, website or individual. This is applicable to verbal, written or on-line denigration, made in the pilot’s own name or under an alias.
Then [ [uitzendbureau] ] will be entitled to terminate this agreement without notice and without any payment in lieu of notice. The Pilot shall then only receive payment as shall have accrued to the last day in which he effectively carried his duties, but without prejudice to any prior existing claims of either party.
(…)
12. Jurisdiction.
This agreement is valid subject to approval by the Irish Aviation Authority and the Hirer of said named Pilot, and is subject to English law.
(…)
17. Changing of employment status.
If the pilot takes up direct employment by Ryanair, then a fee of €2,500 will be due from the pilot to the Contractor where the Contractor sourced and placed the pilot as a pool member. Where the pilot was nominated by Ryanair as a pool member, no fee will apply in this instance.
18. Third Party Employment.
The pilot agrees not to terminate this agreement in order to be engaged by Ryanair through any other third party. Should the pilot accept any type of employment with Ryanair through any third party other than the contractor within 12 months from the termination of this agreement, then a fee of €2,500 will be due from pilot to contractor.
(…)
21. Representing Ryanair "Our expectations".
At all times during scheduled blocks of work (including positioning to and from the schedule base) the pilot is considered to be a Ryanair representative. All pilots should conduct themselves in a good and proper manner. The pilot must operate in accordance with Ryanair Standard Operating Procedures which is key to safe operation and must be adhered to at all times: On-time performance is critical to the success of Ryanair operation and the pilot is expected to use his/her initiative to sustain and improve on-time performance. The pilot will not be permitted to fly unless he is wearing a Ryanair uniform, which is the pilot’s responsibility to purchase and keep clean, pressed and in good condition.
(...)
25. Compassionate payments - Contractor pilots
In the event of a personal trauma (close family bereavement, serious injury or illness, etc.) subject to the discretion of the hirer on a case by case basis:-
a) The Contractor may provide payment for up to three days of absence at the basic contract rate for the block hours originally rostered for the pilot on those days.
b) Additional payments may be granted if there are extenuating circumstances following the death of a family member or serious personal trauma. This will be entirely at the discretion of the Contractor.
c) No commission rate will apply and the payments will be passed in full to the pilot.
d) The pilot must inform the Contractor and the Chief Pilot as soon as is practically possible following any serious personal trauma.
(…)
27. Termination Notice.
The Termination notice period is 3 months. Pilots not providing a full 3 months termination notice will be liable to a penalty of €5,000.
28. Reporting to: Chief Pilot, Base Captain, or nominated representative
(…)
31. Non Availability for Work:
Periods of non-availability for work are to be applied for and granted on the same basis as Ryanair flight deck staff. Under the terms of this contract, effective from 1st April 2008, you will only be required to operate for [uitzendbureau] for eleven full calendar months. [uitzendbureau] will accept applications for a first, second and third choice for your full calendar month off. [uitzendbureau] will work to ensure a fair allocation amongst the pilot pool members. An additional ten days of non-availability for work can be applied for through the crewdoc system.
(…)
SCHEDULE 1.
Between (Contractor) [ [uitzendbureau] ]
And (The Pilot) [belanghebbende]
Hirer Ryanair
Dated 7th June 2007 (…)
Period.
This is an agreement for a period of five (5) years. The agreement may be renewed with the consent of the Contractor and the Hirer.
Position:
Captain/ Co-Pilot on Boeing Aircraft 737-800
1. (A) Pool Member Remuneration
Per Scheduled Block Hour |
|
Captain RLTC LTC (inclusive of RLTC all.) TRI TRE (inclusive of TRI all.) |
(…) (…) (…) (…) (…) |
Co Pilot > 1500 hrs J25* < 1500 hrs >500 J25* < 500 hrs J25* |
(…) (…) (…) |
• subject to certain a/c exclusions as determined by Ryanair
(…)
2. Deployment of Pool Members
a) For the purposes of Safety Management, immediate operational supervision and administrative convenience, a proportion of pool members will be assigned to the supervision of specific Ryanair Base Captains. Assigned pilots will be scheduled to fly primarily from that Base Captain’s base where the basic full time complement of four crews per aircraft is insufficient to service variations in the flying programme and flying hours.
b) A proportion of pool members will be assigned to service variations in the flying programme across the Ryanair system servicing in particular, at short notice, the flying programme from newly opened bases or increased capacity at existing bases.
c) Pilots who are assigned under the direct supervision of a Ryanair Base Captain and predominantly fly from a specific Ryanair base, will receive an additional €20 psbh to cover all travel, meal, communication and accommodation expenses if flying from a different base. Pilots not assigned under the direct supervision of a Ryanair Base will be directly supervised by the [uitzendbureau] Supervisory Captain and will receive the €20 psbh for all duties.
(…)
Scheduling Guidelines for [uitzendbureau] Aviation Pool Member pilots flying with Ryanair.
Introduction
The number one Ryanair operational priority is Safety.
Ryanair is an airline operating predominantly short sectors whose continuing success depends in part upon high crew efficiency and flexibility in an extremely competitive environment.
Contracting pilots are an integral part of Ryanair’s flightcrew in order to provide more flexibility to operate the Ryanair schedule and support growth.
Contracting pilots will be assigned to a particular Base Captain for their day to day operational control and will operate predominately from that base.
Purpose of this document
Purpose of this document is to illustrate what contract pilots may expect in terms of their work schedule. These are just scheduling guidelines, Ryanair reserves the right to change the scheduling subject to operational requirements. They do not form any part of the agreement between the Contractor and the Pilot.
Principles of the Scheduling of Contract Pilots
All Flight Time limitations shall be subject to the current approved FTL system operated by Ryanair.
No more than a planned series of 4 blocks in any one base.
There is no through the night flying planned. Not more than 4 standby’s are planned within a 28 day period
Base-to-Base flying is planned within the planned block of scheduled work to reduce contract pilot requirement to position from base to base within a block of scheduled work.
A block of work shall normally consist of five days but never more than six days with normally four but a minimum of two days free of duty between each block of six days.
A contract pilot can expect to operate from an "assigned base" for approximately 80% of the time and at other bases the other 20% of the time.
(…)
Scheduled blocks of flying
Working Pattern
Scheduling is conducted in 28 day blocks (4 weeks). It is planned that all pilots will be assigned to a particular base and Base Captain with the following pattern:
Flying in an assigned Base - 5 x on , 4 x days break, 5 x on, 4 x days break, 5 x on, 4 x days break,...etc
Flying out of Base - 5 x on, 4 x days break ,5x on, 4 x days break, 5 x on, 4 x days break, 5 x on, 4 days break.etc.
Pattern will be fixed between 1st April and 31st December, 5 on 3 days break may be rostered four times between 1st January and 31st March.
Non-based pilots - 5 x on, 5 x days break, 5 x on, 5 x days break etc. as currently used.
For the avoidance of doubt whilst Ryanair will endeavour to maintain the above pattern there is no guarantee of the pattern in base or out of base.
(…)
Schedule Publication
Schedule will be published on crewdock.com
On entry into the Ryanair system a contract pilot will be given access to Crewdock.com
Crewdock.com will provide all documentation and information required to operate within the Ryanair network
Key information such as Flight Crew Information (FCI’s) and memo’s will be available to all contract crews
Rosters are published each Friday and loaded on crewdock.com
Crewdock.com contains "confidential" information for Ryanair pilots. You must not allow access to any person as this is in breach of the confidentiality clause”
In de periode van 1 april 2004 tot en met 30 oktober 2006 was belanghebbende gestationeerd op de luchthaven Rome-Ciampiono in Italië. In deze periode beschikte hij over een huurwoning in [plaats] , Italië.
In de periode van 1 november 2006 tot en met 31 maart 2009 was belanghebbende gestationeerd op de luchthavens Gerona en Madrid in Spanje. In deze periode beschikte hij over een huurwoning in Gerona.
In de periode van 1 april 2009 tot en met 28 juni 2009 was belanghebbende gestationeerd op de luchthaven Alghero, Sardinië in Italië. In deze periode beschikte hij over een huurwoning in [plaats] , Sardinië.
In de periode 1 juli 2009 tot en met 28 april 2012 was belanghebbende gestationeerd op de luchthaven Gerona in Spanje. In deze periode beschikte hij over een huurwoning in Gerona.
Belanghebbende heeft voor het jaar 2004 geen aangifte ingediend. Voor de jaren 2005 tot en met 2011 heeft belanghebbende als binnenlands belastingplichtige aangifte gedaan naar de volgende bedragen:
Jaar |
Inkomen uit werk en woning |
Inkomen uit sparen en beleggen |
2005 |
€ 24.224 |
€ 5.237 |
2006 |
€ 24.474 |
nihil |
2007 |
€ 21.972 |
€ 274 |
2008 |
€ 18.493 |
€ 7.820 |
2009 |
€ 23.176 |
€ 15.183 |
2010 |
€ 24.304 |
€ 14.941 |
2011 |
€ 24.408 |
€ 7.854 |
Belanghebbende heeft in de ingediende aangiften voor alle betrokken jaren hypotheekrente in aftrek gebracht voor de eigen woning met het adres [adres] in [woonplaats] . In de aangiften voor de jaren 2008 tot en met 2011 heeft hij tevens een lijfrentepremie in aftrek gebracht. Voorts heeft hij inkomsten uit vroegere arbeid aangegeven. Onder de bezittingen heeft belanghebbende in zijn aangiften twee in Nederland gelegen onroerende zaken (vanaf het jaar 2005) en saldi van Nederlandse bankrekeningen en effecten opgenomen. In zijn aangiften over de jaren 2008 tot en met 2011 heeft belanghebbende een gering saldo (maximaal € 1.678) aan buitenlandse spaartegoeden aangegeven. Belanghebbende heeft in zijn aangiften geen inkomensbestanddelen van [uitzendbureau] opgenomen die betrekking hebben op zijn werkzaamheden als piloot bij Ryanair en evenmin andere vermogensbestanddelen van buitenlandse bankrekeningen.
Voor het jaar 2004 heeft de Inspecteur met dagtekening 7 juni 2007 een aanslag opgelegd naar een belastbaar inkomen uit werk en woning van € 29.104 en een belastbaar inkomen uit sparen en beleggen van € 30.348, met een verzuimboete van € 113. Deze aanslag is na bezwaar bij beschikking van 2 januari 2008 verminderd tot een belastbaar inkomen uit werk en woning van € 24.691 en een belastbaar inkomen uit sparen en beleggen van € 5.763. De verzuimboete is verminderd tot € 22.
De Inspecteur heeft de aanslagen voor de jaren 2005 tot en met 2011 overeenkomstig de aangiften opgelegd. De aanslagen zijn als volgt gedagtekend:
Jaar |
Dagtekening |
2005 |
4 april 2008 |
2006 |
6 mei 2008 |
2007 |
3 juli 2009 |
2008 |
17 april 2010 |
2009 |
26 september 2012 |
2010 |
11 oktober 2012 |
2011 |
22 maart 2013 |
De FIOD-ECD heeft een strafrechtelijk onderzoek gevoerd naar de leiding van de First Curaçao International Bank (FCIB) met betrekking tot onder andere witwaspraktijken en BTW-carrousselfraude. De bij dit onderzoek in beslag genomen informatie is medio 2009 beschikbaar gekomen voor gebruik door de Belastingdienst. De FCIB is opgericht in 2003; in 2006 werd de bankvergunning van de FCIB ingetrokken.
De staatssecretaris van Financiën heeft in zijn brief van 30 september 2009, DGB/2009/4690 U, de Tweede Kamer over het onderzoek bij de FCIB geïnformeerd. In deze brief is onder meer het volgende vermeld:
“Uit het onderzoek is tevens gedetailleerde informatie beschikbaar gekomen over zo'n 6.000 rekeninghouders van deze bank. Tot deze rekeninghouders behoren ook rechtspersonen, zoals stichtingen, limiteds en trusts. De FIOD-ECD heeft de informatie, waaronder namen, adressen, rekeningnummers en andere transactiedocumenten van deze rekeninghouders, na analyse overgedragen aan de Belastingdienst. De Belastingdienst schrijft naar verwachting nog deze maand de eerste 100 Nederlandse rekeninghouders aan waarin hen wordt gevraagd om uitleg te geven over het vermogen dat zij bij deze bank op hun rekening hebben staan.”
Naar aanleiding van dit onderzoek is in oktober 2009 het “landelijk [project Y] ” gestart teneinde alle betrokken Nederlandse bedrijven en personen op fiscale risico’s te onderzoeken. Het plan van aanpak van dit project (versie 0.9) is gedateerd 7 oktober 2009. Het eindrapport van dit project is gedateerd november 2010. Blijkens dit eindrapport vond de voorbereidingsfase van het project plaats in de periode juni tot september 2009, kwam de informatie beschikbaar voor de Belastingdienst in september 2009 en vond de landelijke “kick off” plaats in oktober 2009. De uitvoering van het project liep vervolgens tot november 2010.
Uit het onderzoek is gebleken dat belanghebbende bij de FCIB een rekening had met nummer [bankrekening] . Tot de gegevens die de Inspecteur uit het onderzoek heeft verkregen, behoort een aanvraagformulier voor het openen van een rekening bij de FCIB, door belanghebbende ondertekend op 16 december 2003. Bij het aanvraagformulier zijn de algemene voorwaarden van de rekening gevoegd. Belanghebbende heeft op dit formulier als “permanent address” [adres] in [woonplaats] , Nederland opgegeven. In het aanvraagformulier heeft belanghebbende voorts opgegeven dat de op de rekening te storten bedragen de volgende “source” hebben: “Salary”.
Uit het onderzoek is verder naar voren gekomen dat [uitzendbureau] in de periode van 17 februari 2004 tot en met 5 september 2006 maandelijks bedragen heeft gestort op de FCIB-rekening van belanghebbende (gemiddeld € 9.000). De totale betalingen van [uitzendbureau] op de rekening van belanghebbende bij de FCIB in deze periode zijn als volgt:
Jaar |
Bedrag |
2004 |
€ 100.460,55 |
2005 |
€ 111.568,34 |
2006 |
€ 71.568,00 |
De Inspecteur heeft belanghebbende bij brief van 5 februari 2010 geïnformeerd dat uit een onderzoek van de Belastingdienst is gebleken dat belanghebbende gerechtigd is tot vermogensbestanddelen in het buitenland, en hem verzocht de gegevens en inlichtingen te verstrekken die worden gevraagd in het bij de brief gevoegde formulier “Opgaaf Buitenlands vermogen”.
In het ingevulde en geretourneerde formulier staat bij de vraag “Wat is de naam van de bank?” als antwoord vermeld “First Curaçao Intern. Bank NV”, alsmede “Deutsche Bank Spanje”. Bij de vraag “Wat is het jaar van opening van de rekening(en)?” staat respectievelijk vermeld “2004(-2006)” en “2007”. In het formulier wordt verwezen naar een bijlage/toelichting.
Bij brief van 4 maart 2010 heeft [D] , de belastingadviseur van belanghebbende, ter toelichting het volgende aan de Inspecteur meegedeeld:
“(…)
Namens [belanghebbende] deel ik u ter toelichting mede dat hij in de jaren vanaf 2004 tot in 2006 gerechtigd was tot een rekening bij de op Curaçao gevestigde bank. De rekening werd vanaf 2004 gevoed met wat spaartegoeden. Spaartegoeden ter grootte van de vrijstellingen zijn in die jaren geschonken aan zijn in het buitenland woonachtige dochter. Het totale saldo op de rekening is nooit hoger geweest dan ongeveer Euro 20.000. De saldi zijn nimmer verantwoord voor de Nederlandse fiscus omdat [belanghebbende] er geen aanspraak meer op kon maken. Er zijn nimmer bankafschriften verstrekt en bij het faillissement van de bank is 75% van het tegoed in 2006 overgemaakt naar de dochter. Het restant moet als oninbaar worden aangemerkt.
De rekening bij de Spaanse Bank is in 2007 geopend omdat [belanghebbende] vaak in Spanje, in de buurt van zijn dochter, verblijft waar hij een appartementje huurt. Omdat het saldo ultimo 2007 te verwaarlozen was is deze rekening over 2007 niet verantwoord. Overigens zijn ook kleine schulden toen niet verantwoord. In mijn conceptaangiften voor de inkomstenbelasting over 2008 en 2009 waren de saldi van Euro 1.678 (ultimo 2008) en Euro 1.810 reeds opgenomen (…).
(…)”
Tot de gedingstukken behoort een notitie van de Inspecteur waarin het volgende is vermeld:
“Casus
Naam : [belanghebbende]
(…)
Datum : 17 maart 2010
Rekeningnummer FCIB: [bankrekening]
Aanleiding onderzoek.
Aanleiding van het onderzoek is de FIOD-actie bij de FCIB. Hieruit is [project Y] voortgekomen. Van de projectleider van [project Y] (…) heb ik stukken van [belanghebbende] ontvangen om na te gaan of hij de rekening bij de FCIB bank in zijn aangifte IB heeft verwerkt. Bij deze stukken zitten overzichten van de mutaties van zijn bankrekening over de periode 17-2-2004 t/m 5-9-2006.
Bij de stukken die ik ontvangen heb van [de projectleider, Hof] zit ook het aanvraagformulier van [belanghebbende] voor een rekening bij de FCIB. Op dit formulier heeft [belanghebbende] bij de vraag waar het geld vandaan komt wat op de rekening wordt gestort geantwoord “Salary”.
De bedragen die maandelijks gestort worden (gemiddeld € 9.000) op de bankrekening zijn afkomstig van [uitzendbureau] Aviation. Dit is een uitzendbureau voor piloten en is gevestigd in Engeland. [Belanghebbende] werkt (vermoedelijk) als piloot voor dit uitzendbureau. Van deze bankrekening worden bedragen opgenomen (waarschijnlijk) voor levensonderhoud.
(…)