Rechtbank Noord-Holland, 28-11-2013, ECLI:NL:RBNHO:2013:11276, HAA 13/417
Rechtbank Noord-Holland, 28-11-2013, ECLI:NL:RBNHO:2013:11276, HAA 13/417
Gegevens
- Instantie
- Rechtbank Noord-Holland
- Datum uitspraak
- 28 november 2013
- Datum publicatie
- 2 december 2013
- ECLI
- ECLI:NL:RBNHO:2013:11537
- Zaaknummer
- HAA 13/417
- Relevante informatie
- Algemene wet bestuursrecht [Tekst geldig vanaf 01-06-2023 tot 01-07-2023]
Inhoudsindicatie
Het alternerend ophalen van gft- en restafval een wijze is waarop een gemeente feitelijk kan voldoen aan haar inzamelplicht op grond van Wmb. De gemeente geeft hieraan feitelijke uitvoering geeft, zodat zij feitelijk aan haar inzamelplicht heeft voldaan. Het niet volgen van de inspraakprocedure op grond van de Afvalstoffenverordening brengt niet mee dat de Verordening afvalstoffenheffing onverbindend is. Afvalstoffenheffing alleen voor grijze rolemmers en niet ook voor groene rolemmers is niet willekeurig of onredelijk.
Uitspraak
Zittingsplaats Haarlem
Bestuursrecht
Zaaknummer: AWB 13/417
Uitspraakdatum: 28 november 2013
Uitspraak van de meervoudige kamer in het geding tussen
[X] , wonende te [Z], eiser,
en
de heffingsambtenaar van de gemeente Bloemendaal, verweerder.
1 Ontstaan en loop van het geding
Verweerder heeft aan eiser voor het jaar 2012 op één aanslagbiljet verenigd onder meer een aanslag afvalstoffenheffing, een aanslag rioolheffing en een aanslag hondenbelasting opgelegd.
Eiser heeft tegen de aanslag afvalstoffenheffing en de aanslag rioolheffing bezwaar gemaakt. Verweerder heeft deze aanslagen bij uitspraak op bezwaar van 14 december 2012 gehandhaafd.
Eiser heeft daartegen beroep ingesteld. Eiser heeft in zijn beroep tevens klachten aangevoerd tegen de aanslag hondenbelasting. Verweerder heeft op de zaak betrekking hebbende stukken overgelegd en een verweerschrift ingediend.
Partijen hebben voor de zitting nadere stukken ingediend. Deze zijn steeds in afschrift verstrekt aan de wederpartij.
Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 17 oktober 2013. Eiser is daar in persoon verschenen, vergezeld van [A], [B], [C] en [D]. Namens verweerder zijn verschenen A. Bruijn, M. van der Perk en E.H.J. van der Meer.
2 Tussen partijen vaststaande feiten
Eiser heeft op 28 februari 2012 met dagtekening 29 februari 2012 een aanslagbiljet gemeentelijke belastingen 2012 ontvangen. Hierop is onder meer vermeld “Totaalbedrag aanslagbiljet € [BEDRAG]”. Voor een specificatie van de belastingsoort, de belastingomschrijving/het objectadres, het tijdstip/tijdvak, de economische waarde/grondslag en het bedrag wordt verwezen naar een apart toe te zenden specificatienota. Bij het aanslagbiljet is een toelichting gevoegd waarop onder meer de betaalwijze en de mogelijkheid van bezwaar zijn vermeld. Eiser heeft op 29 februari 2012 een specificatie aanslag-/beschikkingsbiljet gemeentelijke belastingen 2012 ontvangen. Op deze specificatie is onder meer het volgende vermeld:
“ belasting (…)omschrijving/ tijdvak/ (…) bedrag
soort object adres tijdstip grondslag
AFV Afvalstoffenheffing (…) (…) (…) 269,00
AFV Afvalstoffenheffing (…) (…) (…) 269,00
OZBEW Onroerendezaakbelasting (…) (…) (…) [BEDRAG]
RIOEW Rioolheffing eigenaar (…) (…) (…) 230,00
WOZB Beschikking (…) (…) (…)
RIOGW Rioolheffing gebruiker (…) (…) (…) 107,00
HOND Hondenbelasting (…) (…) 87,00 ”
Eiser heeft twee zogenoemde grijze rolemmers van 240 liter, bestemd voor de afvoer van huishoudelijk restafval. Eiser heeft geen groene rolemmer (bestemd voor de afvoer van huishoudelijk groente-, fruit- en tuinafval (gft-afval)). De gemeente Bloemendaal zamelt huishoudelijk afval in door (onder meer) de ene week gft-afval in te zamelen (de groene rolemmers) en de andere week restafval (de grijze rolemmers).
In artikel 5 van de Afvalstoffenverordening Bloemendaal 2012 (hierna: Afvalstoffenverordening) is, voor zover hier van belang, bepaald:
“Artikel 5 Frequentie van inzamelen
1. Huishoudelijk restafval wordt ten minste een maal per twee weken bij elk perceel ingezameld.
(…)
5. Groente-, fruit- en tuinafval wordt ten minste eenmaal twee weken afzonderlijk bij elk perceel ingezameld.”
De Verordening afvalstoffenheffing Bloemendaal 2012 luidt, voor zover hier van belang, als volgt:
“Artikel 2 Belastingplicht
1. De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente Bloemendaal feitelijk gebruik maakt van een perceel waarvoor ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
(…)
Artikel 3 Maatstaf van heffing en tarief
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.”
In de bij deze verordening behorende tarieventabel is opgenomen:
“Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing
1. De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar:
1. indien dat perceel gebruik maakt van een inzamelvoorziening ten behoeve van meerdere huishoudens (een zgn. verzamelcontainer) € 200,60
1. indien op het perceel gebruik wordt gemaakt van één 140 liter restafvalcontainer, € 200,60
1. Indien op het perceel gebruik wordt gemaakt van één 240 liter restafvalcontainer, € 269,46
1. Onverminderd het onder 1.2 en 1.3 bepaalde bedraagt de belasting van elke volgende restafvalcontainer boven het aantal van één,
per 140-liter restafvalcontainer € 200,60
per 240-liter restafvalcontainer € 269,46”
In de gemeentelijke begroting 2012 van de gemeente Bloemendaal zoals die ten tijde van het vaststellen van de tarieven voor de rioolheffing en afvalstoffenheffing luidde, is het volgende overzicht opgenomen op pagina 89:
Lasten 2012 |
Baten 2012 |
Saldo 2012 |
|
Rioolexploitatie |
|||
Externe budgetten Doorberekening interne kosten Kapitaallasten Onttrekking reserve Opbrengst rioolrechten Toevoeging aan reserve |
711.563 404.175 862.391 218.820 |
17.471 350.872 2.058.845 |
|
Totaal |
2.196.949 |
2.427.188 |
230.239 |
Lasten 2012 |
Baten 2012 |
Saldo 2012 |
|
Reinigingsexpploitatie |
|||
Externe budgetten Doorberekening interne kosten Kapitaallasten Opbrengst afvalstoffenheffing Onttrekking aan voorziening Toevoeging aan voorziening |
1.431.301 530.699 13.194 0 |
125.000 2.148.547 118.238 |
|
Totaal |
1.975.194 |
2.391.785 |
416.591 |
In de begroting is bij programmanummer 10 onder meer vermeld:
“Aanleiding/toelichting
Het college wil een adequaat serviceniveau bieden bij de afvalinzameling, de afvalscheiding bevorderen en streven naar kwaliteitsverbetering. Een betere toegankelijkheid, het ondergronds brengen van brengparken en het optimaliseren van het aantal geeft invulling aan deze wens.
Probleem-en doelstelling
Om de laatste brengparkjes op te knappen en ondergronds te brengen is € 150.000 benodigd.
Oplossing en voorstel
€ 150.000 ter beschikking stellen in 2012. De stand van de egalisatievoorziening is voldoende om deze kosten in één keer ten laste te brengen van de voorziening.
Effecten
De kwaliteit van de openbare ruimte en het voorzieningenniveau wordt verbeterd. (…)”
3 Geschil
In geschil is of de afvalstoffenheffing en rioolheffing zijn gebaseerd op (deels) onverbindende verordeningen en of verweerder voldoet aan zijn inzamelplicht voor huishoudelijk afval. Voorts is in geschil of eiser in beroep kan opkomen tegen de aanslag hondenbelasting en zo ja, of de verordening hondenbelasting van de gemeente Bloemendaal 2012 onverbindend is.