Home

Rechtbank Noord-Holland, 30-04-2014, ECLI:NL:RBNHO:2014:4741, AWB 13/2272

Rechtbank Noord-Holland, 30-04-2014, ECLI:NL:RBNHO:2014:4741, AWB 13/2272

Gegevens

Instantie
Rechtbank Noord-Holland
Datum uitspraak
30 april 2014
Datum publicatie
22 mei 2014
ECLI
ECLI:NL:RBNHO:2014:4741
Zaaknummer
AWB 13/2272
Relevante informatie
Algemene wet bestuursrecht [Tekst geldig vanaf 01-06-2023 tot 01-07-2023]

Inhoudsindicatie

Douane. Indeling voertuigen.

Uitspraak

Zittingsplaats Haarlem

Bestuursrecht

Zaaknummer: AWB 13/2272

Uitspraakdatum: 30 april 2014

Uitspraak van de meervoudige kamer in het geding tussen

[X]., gevestigd te [Z], eiseres,

gemachtigde: mr. R.J. Stoop,

en

de inspecteur van de Belastingdienst/Douane, kantoor[P], verweerder.

1 Ontstaan en loop van het geding

1.1.

Verweerder heeft op 1 oktober 2012 aan eiseres een uitnodiging tot betaling (hierna: utb) van € 19.196 aan douanerechten uitgereikt.

1.2.

Verweerder heeft bij uitspraak op bezwaar van 26 maart 2013 de utb gehandhaafd.

1.3.

Eiseres heeft daartegen beroep ingesteld. Verweerder heeft op de zaak betrekking hebbende stukken overgelegd en een verweerschrift ingediend.

1.4.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 24 maart 2014.

Namens eiseres is verschenen [A], bijgestaan door gemachtigde. Namens verweerder zijn verschenen mr. R.F. van ’t Loo en E. Cottaar.

2 Tussen partijen vaststaande feiten

2.1.

Eiseres houdt zich onder meer bezig met de import en handel in all-terrain vehicles, motoren en accessoires.

2.2.

Ten behoeve van eiseres zijn voor een aantal typen voertuigen in de periode van 29 april 2010 tot en met 23 augustus 2011 via directe vertegenwoordiging 18 aangiften voor de douaneregeling in het vrije verkeer brengen gedaan. De voertuigen zijn in de aangiften aangegeven onder GN-code 8709 11 90 met bijbehorend tarief aan douanerechten van 4%.

2.3.

Verweerder heeft bij eiseres een controle na de invoer ingesteld als bedoeld in artikel 78 van het Communautair douanewetboek (hierna: CDW). Naar aanleiding hiervan heeft verweerder geconcludeerd dat een aantal voertuigen moet worden ingedeeld onder de GN-code 8704 90 00 en één type voertuig onder GN-code 8703 21 10. Op grond hiervan heeft verweerder het onder 1.1 genoemde bedrag achteraf geboekt en de utb uitgereikt.

2.4.

De voertuigen zijn allen nieuw en hebben volgens de processtukken de volgende kenmerken en eigenschappen:

Type [B]

-

48V wisselstroom elektrisch motorblok

-

2 zitplaatsen

-

kooiconstructie

-

2 veiligheidsgordels

-

banden met grof profiel

-

laadbak achterop met laadvermogen van 453,6 kg

-

kantelmechanisme

-

onafhankelijke achterwielophanging

-

banden met grof profiel

-

gewicht 771 kg

-

sleepoog

-

duwstang

-

besturing volgens het Ackermannprincipe

-

trekkracht 567 kg

-

geschikt voor gebruik in ruw terrein

-

maximumsnelheid 40 km/uur

-

hydraulische schijfremmen

-

een stalen buizenframe

-

wielbasis 182,9cm

-

afmetingen 274 x 144 x 185 cm.

In de brochure is op pagina[#]is ten aanzien van dit type onder meer het volgende vermeld:

“Fluisterstil rijden, ideaal voor indooractiviteiten of natuurtrips.”

Type[C]

-

455 cc motorblok met 29 pk met carburateur

-

2 zitplaatsen

-

2 veiligheidsgordels

-

kooiconstructie

-

laadbak achterop met laadvermogen van 453,6 kg

-

kantelmechanisme

-

onafhankelijke achterwielophanging

-

banden met grof profiel

-

gewicht 476 kg

-

sleepoog

-

duwstang

-

besturing volgens het Ackermannprincipe

-

trekkracht 1.100 kg

-

geschikt voor gebruik in ruw terrein

-

maximumsnelheid 64 km/uur

-

hydraulische schijfremmen

-

een stalen buizenframe

-

wielbasis 182,9cm

-

afmetingen 274 x 144 x 185 cm.

In de brochure is op pagina[#]is ten aanzien van dit type onder meer het volgende vermeld;

“De ideale rijeigenschappen en een topsnelheid van dik 64 kilometer per uur maken hem het ideale voertuig voor een enorm scala aan inzetgebieden.”

Type [D]

-

904 cc motorblok driecilinder dieselmotor

-

2 zitplaatsen

-

2 veiligheidsgordels

-

kooiconstructie

-

laadbak achterop met laadvermogen van 680,4 kg

-

kantelmechanisme

-

onafhankelijke achterwielophanging

-

banden met grof profiel

-

gewicht 652 kg

-

trekkracht 1.350 kg

-

sleepoog

-

duwstang

-

besturing volgens het Ackermannprincipe

-

geschikt voor gebruik in ruw terrein

-

maximumsnelheid maximaal 64 km/uur

-

hydraulische schijfremmen

-

een stalen buizenframe

-

wielbasis 193 cm

-

afmetingen ongeveer 290 x 152 x 193 cm.

In de brochure is op pagina [#] is ten aanzien van dit type onder meer het volgende vermeld:

“Alle zaken die de[D] ook aan boord heeft, maar dan voortbewogen door een goed geïsoleerd en zuinig [H] dieselmotorblok. (..) meer dan genoeg om elke klus te klaren.”

Type[E]

-

760 cc motorblok met Electronic Fuel lnjection (EFI)

-

2 resp. 6 zitplaatsen

-

2 resp. 6 veiligheidsgordels

-

kooiconstructie

-

laadbak achterop met laadvermogen van 793,8 kg

-

kantelmechanisme

-

onafhankelijke achterwielophanging

-

banden met grof profiel

-

gewicht 575 kg

-

trekkracht 1.250 kg

-

sleepoog

-

duwstang

-

besturing volgens het Ackermannprincipe

-

geschikt voor gebruik in ruw terrein

-

maximumsnelheid maximaal 64 km/uur

-

hydraulische schijfremmen

-

een stalen buizenframe

-

wielbasis 274,3 cm (crew)

-

afmetingen ongeveer 368 (crew) x 152 x 193 cm.

Voor zover sprake is van een 6-persoonsuitvoering is de indeling ervan niet in geschil en valt dit buiten deze procedure.

Type [F]

-

48V wisselstroom elektrisch motorblok

-

2 zitplaatsen

-

kooiconstructie

-

2 veiligheidsgordels

-

banden met grof profiel

-

laadbak achterop met laadvermogen van 453,6 kg

-

kantelmechanisme

-

onafhankelijke achterwielophanging

-

banden met grof profiel

-

gewicht 771 kg

-

sleepoog

-

duwstang

-

besturing volgens het Ackermannprincipe

-

trekkracht 567 kg

-

geschikt voor gebruik in ruw terrein

-

maximumsnelheid 40 km/uur

-

hydraulische schijfremmen

-

een stalen buizenframe

-

wielbasis 182,9cm

-

afmetingen 274 x 144 x 185 cm

-

vierwielaandrijving.

2.5.

In de uitspraak op bezwaar stelt verweerder zich op het standpunt dat de voertuigen van het type [B] en [F] moeten worden ingedeeld onder GN-code 8704 90 00, de voertuigen van het type[C] en[E] moeten worden ingedeeld onder GN-code 8704 31 91 en het voertuig type [D] onder GN-code 8704 21 91.

3 Geschil

3.1.

In geschil is de hoogte van de utb voor zover deze betrekking heeft op de indeling in de GN van de onder 2.4 genoemde voertuigen (hierna: de voertuigen).

3.2.

Eiseres staat primair indeling onder GN-code 8709 11 90 (elektrisch) of 8709 19 90 (overig) voor. Subsidiair stelt eiseres dat de voertuigen moeten worden ingedeeld onder GN-code 8704 10 en meer subsidiair onder GN-codes 8701 90 11 tot 90 90.

Eiseres concludeert tot gegrondverklaring van het beroep, vernietiging van de uitspraak op bezwaar en vermindering van utb.

3.3.

Verweerder stelt zich op het standpunt dat afhankelijk van de aandrijving en cilinderinhoud de voertuigen moeten worden ingedeeld onder GN-code 8704 90 00, 8704 21 91 of 8704 31 91. Verweerder concludeert tot ongegrondverklaring van het beroep.

4 Het toepasselijke recht

5 Beoordeling van het geschil

6 Proceskosten

7 Beslissing