Home

Rechtbank Noord-Holland, 22-02-2019, ECLI:NL:RBNHO:2019:1290, 17/3700

Rechtbank Noord-Holland, 22-02-2019, ECLI:NL:RBNHO:2019:1290, 17/3700

Gegevens

Instantie
Rechtbank Noord-Holland
Datum uitspraak
22 februari 2019
Datum publicatie
28 februari 2019
ECLI
ECLI:NL:RBNHO:2019:1290
Zaaknummer
17/3700

Inhoudsindicatie

Eiseres exploiteert een app. De app is een e-wallet waarmee met de smartphone betalingen kunnen worden gedaan. In geschil is of eiseres recht heeft op aftrek van voorbelasting. De rechtbank is van oordeel dat verweerder niet aannemelijk heeft gemaakt dat de diensten van eiseres de kenmerkende en essentiële functies van betalingen of overmakingen hebben. Verweerder heeft evenmin aannemelijk gemaakt dat de diensten van eiseres bestaan uit bemiddeling. Dit leidt tot de conclusie dat eiseres recht heeft op aftrek van voorbelasting.

Uitspraak

Rechtbank noord-holland

Zittingsplaats Haarlem

Bestuursrecht

zaaknummers: HAA 17/3700 en HAA 17/3701

uitspraak van de meervoudige kamer van 22 februari 2019 in de zaken tussen

[X] B.V. gevestigd te [Z] , eiseres

(gemachtigde: H. de Vlaming),

en

de inspecteur van de Belastingdienst, kantoor Amsterdam, verweerder.

Procesverloop

Verweerder heeft aan eiseres op 26 maart 2016 naheffingsaanslagen omzetbelasting opgelegd over de tijdvakken 1 juli 2014 tot en met 31 september 2014 en 1 januari 2015 tot en met 31 maart 2015 ten bedrage van respectievelijk € 19.112 en € 11.931.

Eiseres heeft tegen de naheffingsaanslagen bezwaar gemaakt.

Verweerder heeft bij uitspraken op bezwaar van 1 juli 2017 de bezwaren ongegrond verklaard. Eiseres heeft hiertegen beroep ingesteld.

Verweerder heeft verweerschriften ingediend. Eiseres heeft een nader stuk ingediend.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 13 december 2018 te Haarlem.

Namens eiseres zijn verschenen haar gemachtigde, [D] en [E] . Verweerder heeft zich laten vertegenwoordigen door mr. F.W. Visser en H.R. Groen.

Overwegingen

Feiten

1. Eiseres exploiteert een applicatie, aangeduid als de “ [A] ” (de app). De app is een e-wallet waarmee met de smartphone betalingen kunnen worden gedaan. Degene die de app wil gebruiken om te betalen (de Houder) kan gratis gebruik maken van de app. Met de app kan de Houder elektronisch geld, “ [B] ” (E-geld X), aanschaffen. De waarde van een eenheid E-geld X is gelijk aan de waarde van een euro. Met het E-geld X kan worden betaald bij een aangesloten partij (de Acceptant). Dit kan via internet of fysiek in de winkel. Het gebruik van de app is niet gebonden aan specifieke banken of mobiele providers.

2. Eiseres heeft geen vergunning voor de afwikkeling van elektronische betalingen. Zij heeft daarom voor die afwikkeling een overeenkomst gesloten met [C] (I) die wel over een dergelijke vergunning beschikt. Eiseres betaalt een vergoeding aan I, bestaande uit een vast bedrag en variabele bedragen voor transactiekosten. Ook de Acceptant betaalt een vergoeding aan I in verband met voor hem verrichte betaaldiensten. I is binnen dit kader jegens de Acceptant en de Houder verantwoordelijk voor de verwerking van de betalingen en draagt hiervoor ook het risico.

3. In de door eiseres met I gesloten overeenkomst staat onder meer het volgende, waarbij eiseres als de Programma Manager is aangeduid:

“ 2. Uitgifte van E-geld en verlenen van Betaaldiensten

2.1 De Programma Manager wenst [I] in te schakelen voor het opzetten van een Elektronisch Geld programma waarbij (i) [I] Elektronisch Geld uitgeeft onder een door de Programma Manager aangewezen Merk (“E-geld”), (ii) [I] de Programma Manager in de gelegenheid stelt samen met [I] aan Houders en Acceptanten de Betaaldiensten aan te bieden die voortvloeien uit de uitgifte van het E-Geld door [I]. [I] stemt ermee in het E-Geld uit te geven en de Betaaldiensten te verlenen.

2.2 De uitgifte van E-geld door [I] houdt in dat [I] via het in Schedule A gespecificeerde koppelvlak tussen haar centrale database en de systemen van de Programma Manager het ontvangen girale geld omruilt voor E-Geld en de daarbij behorende geldstromen beheert en rapporteert aan de Programma Manager, en, indien overeengekomen, de Acceptant.

2.3 De Betaaldiensten omvatten (i) een koppelvlak tussen de systemen van [I] en de systemen van de Programma Manager dat (ii) de afwikkeling van de betalingen en de verrekening van gelden mogelijk maakt en (iii) rapportages.

2.4 [I] geeft het E-Geld uit en verleent de Betaaldiensten inclusief de technische transactieverwerking en de verwerking van de relevante data en het verschaffen van de informatie voor de rapportages.

2.5 [I] is verplicht om gedurende looptijd van deze Overeenkomst de benodigde vergunning te behouden en haar diensten te verlenen in overeenstemming met de geldende wetten en regelgeving en mogelijke aanwijzingen van toezichthouders.

3 Uitgifte E-Geld op naam

3.1 [

I] geeft het E-Geld uit op naam van de Houder van een Account en zal Houders ertoe in staat stellen kennisgevingen aan [I] te richten met betrekking tot door de Houder vermoede niet-toegestane toegang of gebruik of een ander misbruik. Na ontvangst van een zodanige kennisgeving zal [I] ervoor zorgdragen dat het niet langer mogelijk is het Account ten aanzien waarvan de kennisgeving werd gedaan, te gebruiken.

3.2 [

I] vrijwaart de Programma Manger volledig voor alle schade die de Programma Manager leidt of heeft geleden als gevolg van elke claim van een Houder die aantoonbaar heeft kunnen maken dat het Tegoed op zijn E-Geld Drager na bevestiging door [I] van de door die Houder verzochte blokkering is verminderd, zonder dat dit aantoonbaar is te wijten aan fraude, opzet of grove nalatigheid van de Houder zij het dat de verplichting tot betaling onder deze vrijwaring nooit meer zal bedragen dan het totale bedrag waarmee het Tegoed na blokkering werd verminderd.

(…)

5 De Programma Manager

5.1

De Programma Manager is, onder de voorwaarden van deze Overeenkomst verantwoordelijk voor de promotie en marketing van het E-Geld en maakt het voor de Acceptanten mogelijk het E-Geld als betaalmiddel te aanvaarden.

5.2

De Programma Manager geeft binnen de door [I] aangewezen wettelijke kaders van de Wft vorm aan het E-Geld en informeert [I] volledig en juist over de voorgenomen opzet van het E-Geld waaronder de waarde, de bestedingsmogelijkheden, de markt, de soort Acceptanten, het ontwerp van de online omgeving, het doel van het E-Geld, een inschatting van de te verwachten E-Geld verplichtingen, aantallen E-Geld Dragers, de wijze waarop de Houders en Acceptanten zullen worden ondersteund en, indien van toepassing, de naam en adresgegevens van de leverancier van de-systemen van de Programma Manager die koppelen met de systemen van [I]. De Programma Manager is verplicht de aanwijzingen van [I] ten aanzien van deze en overige relevante kenmerken van het E-Geld op te volgen.

5.3

De Programma Manager erkent dat op de uitgifte van Elektronisch Geld en het verlenen van Betaaldiensten specifieke wet- en regelgeving van toepassing is. De Programma Manager zal [I] in staat stellen om mogelijke compliance issues binnen de organisatie van de Programma Manager en het E-Geld programma te herkennen en zal alle redelijkerwijze te verlangen uitvoering geven aan de maatregelen die [I] voorschrijft om dergelijke issues te voorkomen of op te lossen.

5.4

Het staat de Programma Manager vrij om [I] voorafgaand aan de ingebruikname van de E-Geld Drager en het uitrollen van het E-Geld programma de E-Geld Drager en de overige vormgeving ingevolge artikel 5.2 te laten beoordelen. Een positieve beoordeling door [I] op het moment van ingebruikname vrijwaart de Programma Manager voor claims van [I] ten aanzien van de in artikel 15.1.1.-15.1.4 verschafte garantieverplichtingen. Een zodanige beoordeling betekent echter niet dat er gedurende loop van deze Overeenkomst geen aanpassingen dienen te worden gemaakt.

6 Customer Due Diligence door [I]

6.1 [

I] is als vergunninghoudende betaaldienstverlener verplicht te voldoen aan de verplichtingen van de Wwft. Om het [I] mogelijk te maken deze verplichtingen na te komen verplicht de Programma Manager zich ertoe het [I] ten aanzien van elke Aanvrager mogelijk te maken om:

6.1.1.

Op de voorgeschreven wijze volledige en juiste informatie te verkrijgen voor het aanleggen en onderhouden van CDD-files. [I] zal de Programma Manager informeren over de vereisten die gelden voor het verzamelen van gegevens die benodigd zijn voor het uitvoeren van correcte KYC-Checks in het kader van de Customer Due Diligence; en

6.1.2

Te allen tijde voor elke Houder en Acceptant de volledige en juiste dossiers met Customer Due Diligence informatie te onderhouden;

6.2 [

I] heeft de volledige vrijheid om (i) een Aanvrager conform het Client Acceptatie Formulier al dan niet als Acceptant of Houder te aanvaarden alsook (ii) het recht om de nakoming van verplichtingen jegens de Programma Manger ten aanzien van een transactie op te schorten dan wel (iii) de overeenkomst met een Houder of een Acceptant te doen beëindigen in het geval dat [I] een redelijk vermoeden heeft van fraude door de Houder, de Acceptant of de Programma Manager, of het vermoeden dat deze er actief is of is geworden in de handel in goederen en/of diensten die op basis van nationale en internationale wet- en regelgeving is verboden, zonder dat daar enige aansprakelijkheid van [I] uit voortvloeit.

6.3

De Programma Manager is per CDD file de in Schedule A vermelde KYC-Fee verschuldigd aan [C] .

7 Totstandkoming overeenkomsten Houders en Acceptanten

8 Betalingen verschuldigd aan [I]

9 Betalingen verschuldigd door Acceptanten

3 Deelname E-Geld programma en Betaaldiensten

4 De Acceptant

5 Het E-Geld

9 De terugbetaalverplichting van [I]