Rechtbank Noord-Holland, 05-03-2020, ECLI:NL:RBNHO:2020:2992, AWB - 17 _ 5598
Rechtbank Noord-Holland, 05-03-2020, ECLI:NL:RBNHO:2020:2992, AWB - 17 _ 5598
Gegevens
- Instantie
- Rechtbank Noord-Holland
- Datum uitspraak
- 5 maart 2020
- Datum publicatie
- 28 mei 2020
- ECLI
- ECLI:NL:RBNHO:2020:2992
- Zaaknummer
- AWB - 17 _ 5598
Inhoudsindicatie
Meervoudige douanekamer. In geschil is of de uitnodiging tot betaling terecht is uitgereikt. Meer in het bijzonder is in geschil de indeling van de scootmobielen en de onderdelen in de Gecombineerde Nomenclatuur (GN). De rechtbank is van oordeel dat de onderhavige scootmobielen niet kwalificeren als invalidewagens als genoemd in GS-post 8713, maar als andere voertuigen, hoofdzakelijk ontworpen voor personenvervoer van GS-post 8703. Dit leidt de rechtbank af uit het arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ) van 27 december 2010, C-12/1-, in de zaak Lecson en uit het arrest van het HvJ van 26 mei 2016 in de zaak Invamed Group Ltd. De rechtbank vindt voor dit oordeel ook steun in Verordening (EG) 718/2009.
De rechtbank verklaart het beroep ongegrond.
Uitspraak
Zittingsplaats Haarlem
Bestuursrecht
zaaknummer: HAA 17/5598
(gemachtigde: mr. R. Andringa),
en
Procesverloop
Verweerder heeft met dagtekening 24 juli 2017 aan eiseres een uitnodiging tot betaling (hierna: utb) uitgereikt ten bedrage van € 180.704,29, bestaande uit € 176.506,47 aan douanerechten en € 4.197,82 aan rente op achterstallen.
Verweerder heeft bij uitspraak op bezwaar van 28 november 2017 het bezwaar ongegrond verklaard en de utb gehandhaafd.
Eiseres heeft daartegen beroep ingesteld.
Verweerder heeft een verweerschrift ingediend.
Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 16 december 2019 te Haarlem.
Namens eiseres is verschenen de gemachtigde. Verweerder heeft zich laten vertegenwoordigen door mr. A.N. Mayahi en mr. W. Kuik.
Eiseres heeft na sluiting van het onderzoek nog een nader stuk ingediend. De rechtbank ziet hierin geen aanleiding tot heropening van het onderzoek.
Overwegingen
Feiten
1. Eiseres houdt zich bezig met de import en export alsmede handel in en distributie van diverse scootmobielen en rolstoelen.
2. Douane-expediteur [A] B.V. (hierna: [A] ) heeft in de periode van april 2015 tot en met juli 2016 als directe vertegenwoordiger van eiseres 29 aangiften voor het brengen in het vrije verkeer gedaan.
3. De goederenomschrijving op deze aangiften luidt: “invalid power chair” en “invalid power chair spare parts”. Hierbij zijn de volgende goederencodes van de Gecombineerde Nomenclatuur (hierna: GN-code) vermeld: 8713 9000 en 8714 2000.
4. Verweerder heeft bij eiseres een controle na de invoer (hierna: cni) ingesteld naar de juistheid van de in de aangiften vermelde goederencodes en het toegepaste tarief. Hiervan is een rapport opgemaakt met datum 10 juli 2017. Verweerder heeft zich daarbij op het standpunt gesteld dat het bij 17 aangiften gaat om auto’s en andere voertuigen hoofdzakelijk ontworpen voor personenvervoer, die moeten worden ingedeeld in GN-code 8703 1018, belast met een tarief van 10%. Voor 12 aangiften heeft verweerder zich op het standpunt gesteld dat het gaat het om delen en toebehoren van motorvoertuigen bedoeld bij de
GS-posten 8701 tot en met 8705, die moeten worden ingedeeld in GN-code 8708 9997, belast met een tarief van douanerechten van 3,5%. Verweerder heeft naar aanleiding van de cni de onderhavige utb uitgereikt.
5. De goederen waar de aangiften betrekking op hebben betreffen (onderdelen van) scootmobielen van het merk [Q] , meer specifiek de modellen [B] (met typenummers [# 1] , [# 2] , [# 3] , [# 4] , [# 5] en [# 6] ) en [C] (met type nummers [# 7] , [# 8] , [# 9] , [# 10] , [# 11] , [#12] , [#13] , [#14] , [#15] , [#16] , [#17] , [#18] , [#19] en [#20] ).
De scootmobielen van het type [B] bevatten onder meer de volgende eigenschappen:
- vier wielen die de grond raken;
- een maximumsnelheid van 6 tot 8 kilometer per uur;
- het bedieningspaneel bevindt zich in de stuurkolom aan de voorkant. De stuurkolom is verstelbaar en is niet geïntegreerd;
- de zitting bevindt zich aan de achterkant van de scootmobiel en kan draaien om in en uit te kunnen stappen;
- inklapbaar;
- de zitting heeft verstelbare armleuningen;
- het gewicht is ongeveer 40 kg;
- de afmetingen zijn ongeveer: breedte 56 cm, lengte 112 cm en hoogte 84 cm;
- het maximumlaadvermogen is ongeveer 100 kg;
- aandrijving door een elektromotor werkend op twee oplaadbare batterijen van 12 V;
- het maximum bereik is ongeveer 13-16 km.
De scootmobielen van het type [C] bevatten onder meer de volgende eigenschappen:
- drie of vier wielen die de grond raken;
- een maximumsnelheid van 10 tot 15 kilometer per uur;
- het bedieningspaneel bevindt zich in de stuurkolom aan de voorkant. De stuurkolom is verstelbaar en is niet geïntegreerd. De voor- en achterkant van de scootmobiel zijn met een horizontale treeplank met elkaar verbonden;
- de zitting bevindt zich aan de achterkant van de scootmobiel en kan draaien om in en uit te kunnen stappen;
- is niet inklapbaar;
- de zitting heeft verstelbare armleuningen;
- het gewicht is ongeveer 90 kg;
- de afmetingen zijn ongeveer: breedte 60 cm, lengte 125 cm en hoogte 120 cm;
- het maximumlaadvermogen is ongeveer 140 kg;
- aandrijving door een elektromotor werkend op twee oplaadbare batterijen van 12 V;
- het maximum bereik is ongeveer 26-30 km.
Geschil 6. In geschil is of de utb terecht is uitgereikt. Meer in het bijzonder is in geschil de indeling van de scootmobielen en de onderdelen in de GN.
7. Eiseres stelt zich op het standpunt dat de scootmobielen en de onderdelen daarvan terecht zijn ingedeeld onder GN-codes 8713 9000 en 8713 1000 voor invalidewagens en GN-code 8714 2000 voor delen en toebehoren van invalidewagens. Uit de kenmerken en de eigenschappen van de scootmobielen, zoals een korte draaicirkel, en uit het feit dat zij geschikt zijn voor slechts één persoon en gemaakt zijn om ook in gebouwen te worden gebruikt, volgt immers dat zij bestemd zijn voor gebruik door mensen met een meer dan marginale beperking van hun loopvermogen. In de uitspraak van de First-Tier Tribunal van 22 november 2016 (TC05502), is geoordeeld dat de scootmobielen moeten worden ingedeeld onder GS-post 8713. Eiseres concludeert tot gegrondverklaring van het beroep, vernietiging van de uitspraak op bezwaar, vermindering van de utb tot nihil en tot een veroordeling van verweerder in de proceskosten van bezwaar en beroep.
8. Verweerder stelt zich op het standpunt dat de scootmobielen niet kunnen worden aangemerkt als invalidevoertuigen, omdat zij afwijken van de kenmerken die in de toelichting op GN-code 8713 9000 zijn genoemd. Zo halen de modellen alle een hogere snelheid dan 10 kilometer per uur, hebben niet alle modellen twee paar wielen die de grond raken en hebben zij geen specifieke kenmerken om handicaps te verlichten. De oorspronkelijke bestemming van de scootmobielen is voor gebruik in huis, op voetpaden en in openbare ruimten en voor activiteiten zoals winkelen. Alleen daarom al zijn ze niet uitsluitend bestemd voor invaliden. De scootmobielen dienen te worden ingedeeld als, kort gezegd, motorvoertuigen, hoofdzakelijk bestemd voor personenvervoer onder GN-code 8703 1018 en onder GN-code 8708 9910 voor zover het delen voor motorvoertuigen betreft. Verweerder concludeert tot ongegrondverklaring van het beroep.
9. Voor het overige verwijst de rechtbank naar de gedingstukken.
Van toepassing zijnde regelgeving.
10. Post 8703 luidde in 2015 en 2016 – voor zover van belang – als volgt:
8703 Automobielen en andere motorvoertuigen hoofdzakelijk ontworpen voor personenvervoer (andere dan die bedoeld bij post 87.02), motorvoertuigen van het type stationwagen of break en racewagens daaronder begrepen:
8703 10 – voertuigen, speciaal ontworpen voor het zich verplaatsen op sneeuw; speciale voertuigen voor het vervoer van personen op golfvelden en dergelijke voertuigen:
(…)
8703 1018 – – andere.
11. Post 8708 luidde in 2015 en 2016 – voor zover van belang – als volgt:
8708 Delen en toebehoren, van motorvoertuigen bedoeld bij de posten 87.01 tot en met 87.05:
(…)
870891 – andere delen en toebehoren:
(…)
8708 99 – – andere.
12. Post 8713 luidde in 2015 en 2016 als volgt:
8713 Invalidenwagens, ook indien met motor of ander voortbewegingsmechanisme:
8713 1000 00 – zonder voortbewegingsmechanisme
8713 9000 00 – andere
13. Post 8714 luidde in 2015 en 2016 – voor zover van belang – als volgt:
8714 Delen en toebehoren van de voertuigen bedoeld bij de posten 87.11 tot en met 87.13:
8714 2000 00 – van invalidewagens.
14. In de toelichting van de IDR bij GS-post 8713 staat – voor zover van belang – het volgende vermeld:
“Deze post omvat invalidenwagens en andere vervoermiddelen die speciaal zijn ontworpen voor het vervoer van invalide personen, ongeacht of deze invalidenwagens, rolstoelen en andere vervoermiddelen zijn uitgerust met een voortbewegingsmechanisme.
Vervoermiddelen die mechanisch worden voortbewogen, worden gewoonlijk door een lichte motor aangedreven of door handkracht door middel van een hefboom of een op een handgreep werkend mechanisme. De andere invalidenwagens worden voortgeduwd of anders worden de wielen rechtstreeks met de handen aangedreven.
Van deze post zijn uitgezonderd:
a. voertuigen, enkel uitgerust voor gebruik door invaliden, zoals motorvoertuigen voorzien van een handkoppeling of van een handgashandel (post 87.03) en rijwielen voorzien van een inrichting om slechts met één been te trappen (post 87.12);”
15. In GN-toelichting op GN-code 8713 9000 staat – voor zover van belang – het volgende vermeld:
“Gemotoriseerde voertuigen, speciaal ontworpen voor invaliden, zijn van de voertuigen van post 87.03 hoofdzakelijk te onderscheiden doordat zij:
- een maximumsnelheid van 10 km/uur halen; d.w.z. een snelle wandelpas;
- maximaal 80 cm breed zijn;
- 2 paar wielen hebben die de grond raken;
- speciale kenmerken hebben om de handicaps te verlichten (bijvoorbeeld voetsteunen om de benen te stabiliseren).
Dergelijke voertuigen kunnen:
- een extra paar wielen hebben (kantelbeveiliging);
- zijn voorzien van besturings- en bedieningssystemen (een stuurknuppel bijvoorbeeld) die makkelijk te hanteren zijn. Dergelijke systemen worden gewoonlijk aan een van de armsteunen bevestigd. Het besturingssysteem is nooit in de vorm van een afzonderlijke, verstelbare stuurkolom.Deze onderverdeling omvat elektrisch aangedreven voertuigen, gelijkend op rolstoelen die uitsluitend voor het vervoer van invaliden zijn. Zij kunnen er als volgt uitzien:(...).”Van deze onderverdeling zijn evenwel uitgezonderd de door een motor aangedreven scooters (mobiliteitsscooters) die zijn uitgerust met een afzonderlijke, verstelbare stuurkolom. Deze kunnen er als volgt uitzien; zij worden ingedeeld bij post 87.03:(...).”.
16. In Verordening (EG) Nr. 718/2009 van de Commissie van 4 augustus 2009 tot indeling van bepaalde goederen in de gecombineerde nomenclatuur (hierna: Verordening 718/2009) staat – voor zover van belang – het volgende vermeld:
“1. Vierwielig voertuig aangedreven door een op twee oplaadbare batterijen van 12 V werkende elektromotor. Het is ongeveer 48 cm breed, 99 cm lang en 58 cm hoog (met de rugleuning ingeklapt), met een totaalgewicht zonder batterijen van ongeveer 34,5 kg. Het maximale laadvermogen bedraagt ongeveer 115 kg. Het voertuig bezit de volgende kenmerken:
- een horizontaal platform dat de voor- en achtergedeelten verbindt,
- kleine wielen (ongeveer 2,5 x 19,0 cm) met lekvrije banden,
- een verstelbare zitting zonder armsteunen of grepen, die in twee hoogstanden kan worden gezet, en
- een stuurkolom die kan worden ingeklapt.
De stuurkolom heeft een kleine bedieningseenheid met een contactschakelaar, een toeter, een aanduiding van het batterijvermogen en een knop om de maximumsnelheid in te stellen. Het voertuig heeft twee met de duimen te bedienen hefbomen voor optrekken, remmen en achteruitrijden. Er zijn steunwielen aan de achterzijde van het voertuig om te voorkomen dat het omvalt. Het heeft een elektronisch dubbel remsysteem.
Wanneer de batterijen volledig zijn opgeladen, heeft het voertuig een maximumbereik van ongeveer 16 km en kan het een maximumsnelheid van ongeveer 6,5 km/h bereiken.
Het voertuig kan in vier lichte componenten worden gedemonteerd. Het is ontworpen voor gebruik in huis, op voetpaden en in openbare ruimten, voor activiteiten zoals winkelen.”
2. Driewielig voertuig aangedreven door een op twee oplaadbare batterijen van 12V werkende elektromotor. Het is ongeveer 61 cm breed, 120 cm lang en 76 cm hoog (met rugleuning ingeklapt), met een totaalgewicht (zonder batterijen) van ongeveer 46 kg. Het maximale laadvermogen bedraagt ongeveer 160 kg.
Het voertuig bezit de volgende kenmerken:
- een horizontaal platform dat de voor- en achtergedeelten verbindt,
- kleine wielen (ongeveer 8,9 × 25,4 cm) met lekvrije banden,
- een verstelbare zitting met armsteunen of grepen, die in drie hoogtestanden kan worden gezet, en
- een stuurkolom die kan worden ingeklapt.
De stuurkolom heeft een kleine bedieningseenheid met een batterijmeter, een contactschakelaar, knoppen om de lichten te bedienen, een toeter en een knop om de maximumsnelheid in te stellen.
Het voertuig heeft twee met de duimen te bedienen hefbomen voor optrekken, remmen en achteruitrijden. Er zijn steunwielen aan de achterzijde van het voertuig om te voorkomen dat het omvalt. Het heeft een elektronisch dubbel remsysteem.
Wanneer de batterijen volledig zijn opgeladen, heeft het voertuig een maximumbereik van ongeveer 40 km en kan het een maximumsnelheid van ongeveer 8 km/h bereiken.
Het voertuig kan in zeven lichte componenten worden gedemonteerd. Het is ontworpen voor gebruik in huis, op voetpaden en in openbare ruimten, voor activiteiten zoals winkelen.