Home

Rechtbank Rotterdam, 28-05-2014, ECLI:NL:RBROT:2014:8826, C/10/432214 / HA ZA 13-904

Rechtbank Rotterdam, 28-05-2014, ECLI:NL:RBROT:2014:8826, C/10/432214 / HA ZA 13-904

Gegevens

Instantie
Rechtbank Rotterdam
Datum uitspraak
28 mei 2014
Datum publicatie
30 oktober 2014
Annotator
ECLI
ECLI:NL:RBROT:2014:8826
Zaaknummer
C/10/432214 / HA ZA 13-904

Inhoudsindicatie

Mag eiseres billboards weghalen omdat deze door ontwikkelingen in de reclamemarkt verliesgevend zijn? Uitleg van de overeenkomst.

Uitspraak

vonnis

Team handel

zaaknummer / rolnummer: C/10/432214 / HA ZA 13-904

vonnis van 28 mei 2014

in de zaak van

de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid

CBS OUTDOOR B.V.,

gevestigd te Amsterdam,

eiseres in conventie,

verweerster in reconventie,

advocaat mr. J.W. de Jong,

tegen

de publiekrechtelijke rechtspersoon

GEMEENTE ROTTERDAM,

zetelend te Rotterdam,

gedaagde in conventie,

eiseres in reconventie,

advocaat mr. J.E. van der Werff.

Partijen zullen hierna CBS en de Gemeente genoemd worden.

1 De procedure

1.1.

Het verloop van de procedure blijkt uit:

-

het tussenvonnis van 27 november 2013 en de daarin genoemde stukken,

-

het proces-verbaal van comparitie van 27 februari 2014.

1.2.

Ten slotte is vonnis bepaald. De comparitierechter is inmiddels werkzaam in een andere afdeling van deze rechtbank, zodat een andere rechter dit vonnis wijst.

2 De feiten in conventie en in reconventie

2.1

De Gemeente en de rechtsvoorgangster van CBS (Viacom Outdoor B.V., verder te noemen Viacom) hebben op 24 november 2004 een schriftelijke overeenkomst ondertekend (productie 1 bij dagvaarding; hierna: de overeenkomst). Op grond van deze overeenkomst heeft CBS (tot 30 juni 2015) het exclusieve recht tot reclame-exploitatie op 95 billboardlocaties in de Gemeente Rotterdam. Een door partijen ingestelde werkgroep heeft 89 geschikte locaties gevonden waar billboards zijn geplaatst.

2.2

Deze overeenkomst bevat – voor zover thans van belang – de volgende bepalingen:

(…) ‘7.2 Viacom is na ommekomst van de eerste 5,5 jaar (vijf en een half jaar) tot expiratiedatum van deze overeenkomst voor het reclame-exploitatierecht voor 95 Billboards een jaarlijkse vergoeding (exclusief BTW) verschuldigd van EUR 1.911.111,00.

Bij vermindering van het aantal Billboardvlakken als gevolg van omstandigheden die buiten de risicosfeer van Viacom liggen zal per Billboardvlak een bedrag van EUR 4.314,02 exclusief BTW in mindering worden gebracht. Onder omstandigheden buiten de risicosfeer van Viacom worden niet gerekend ontwikkelingen in de reclamemarkt, anders dan bedoeld in artikel 9.2.

(…)

9.2

Indien Viacom redelijkerwijs ten genoegen van de Gemeente kan aantonen

dat de exploitatie van één of meer Billboards (…) niet (meer) rendabel/exploitabel is/zijn, om welke reden dan ook, zal de Gemeente Viacom toestemming verlenen deze Billboards (…) te verplaatsen naar een gelijkwaardige locatie. Slechts indien ondanks alle inspanningen van partijen verplaatsing niet mogelijk is zal Viacom overgaan tot verwijdering van het betreffende Billboard (…). De afdracht zal,

indien tot verwijdering wordt overgegaan, naar rato worden verlaagd. Opzegging voor de betreffende Billboards (…) dient te geschieden per aangetekende brief.

(…)’

2.3

CBS heeft per aangetekende brief van 26 oktober 2012 (productie 2 bij dagvaarding) – voor zover thans van belang – het volgende meegedeeld:

(…) In artikel 9.2 van de Overeenkomst is bepaald dat indien de exploitatie van een of meer Billboards om welke reden dan ook niet meer rendabel/exploitabel is, de Gemeente CBS Outdoor toestemming zal verlenen om deze Billboards te verplaatsen naar een gelijkwaardige locatie en, als dit niet mogelijk is, CBS Outdoor zal kunnen overgaan tot verwijdering van de Billboards.

Zoals wij aan mevrouw [persoon1] (medewerkster bij de Gemeente; toevoeging rechtbank) hebben toegelicht, hebben de gemeente Rotterdam en CBS Outdoor gedurende lange tijd discussie gevoerd met verschillende gemeentelijke partijen over locaties die geschikt zouden zijn voor plaatsing van Billboards. Uiteindelijk is door de Gemeente besloten om het zoeken naar Billboard locaties te staken, omdat er geen geschikte locaties waren waar alle partijen zich in konden vinden.

Op basis van vorenstaande (zie ook de bijlage waarin een financiële onderbouwing is weergegeven van ieder billboard dat CBS Outdoor zal verwijderen) wenst CBS Outdoor in totaal 40 Billboards met 184 vlakken te verwijderen. Alle plichten met betrekking tot deze 40 Billboards, zoals vastgelegd in deze overeenkomst tussen de gemeente Rotterdam en CBS Outdoor, komen hiermee te vervallen. (…)’

2.4

Bij brief van 20 december 2012 aan de Gemeente (productie 4 bij dagvaarding) heeft CBS, voor zover thans van belang, meegedeeld:

‘(…)CBS Outdoor handhaaft haar positie zoals aangegeven in de brief van (…) 26 oktober j.l. Niettemin willen wij de Gemeente de gelegenheid bieden om gelijkwaardige alternatieve locaties voor de betrokken billboards voor te stellen, als bedoeld in art 9.2 van onze overeenkomst. Daarnaast zet CBS Outdoor het overleg met de Gemeente graag voort, en wij stellen daartoe een afrondende vergadering voor in de week van 14 januari 2013(…) op een voor u passende dag en tijd.

Graag ontvangen wij een lijst van gelijkwaardige locaties voorafgaand aan ons overleg. (…)’

2.5

Partijen hebben een overleg gepland op 18 januari 2013. Het overleg heeft geen doorgang gevonden.

2.6

CBS heeft in februari 2013 veertig billboards verwijderd.

2.7

Op 21 februari 2013 heeft een overleg tussen partijen plaatsgevonden. De Gemeente heeft toen aan CSB laten weten dat uit stedenbouwkundig opzicht centrumlocaties niet in aanmerking komen als alternatieve plaatsen.

3 De vordering en het verweer in conventie

3.1

CBS vordert dat bij vonnis, voor zover mogelijk uitvoerbaar bij voorraad,

voor recht wordt verklaard dat CBS krachtens artikel 9.2 van de overeenkomst gerechtigd is om de veertig verlieslatende billboards per 1 januari 2013 te verwijderen en de afdracht per die datum naar rato te verminderen, met veroordeling van de Gemeente in de kosten van deze procedure.

3.2

Aan deze vordering heeft CBS het volgende ten grondslag gelegd.

De veertig billboards zijn verlieslatend en ondanks alle inspanningen van partijen is verplaatsing niet mogelijk gebleken, zodat CBS op grond van artikel 9.2 van de overeenkomst het recht heeft deze te verwijderen en de afdracht aan de Gemeente naar rato te verminderen.

3.3

De conclusie van de Gemeente strekt tot afwijzing van de vordering en

veroordeling, uitvoerbaar bij voorraad, van CBS in de kosten van het geding met rente en nakosten. De Gemeente betwist het door CBS gestelde.

4 De vordering en het verweer in reconventie

5 De beoordeling

6 De beslissing