Komt er ooit een wettelijke verplichting tot fiscaal maatschappelijk verantwoord ondernemen? Die vraag kwam bij mij op door wetgevende initiatieven op het terrein van corporate social responsibility. In maart 2021 is door een viertal leden van de Tweede Kamer het initiatiefwetsvoorstel Wet verantwoord en duurzaam internationaal ondernemen ingediend.1 Naar aanleiding van de stevige kritiek van de Raad van State op het oorspronkelijke wetsvoorstel is begin november 2022 een aangepast voorstel naar de Tweede Kamer gestuurd.2 Het gewijzigde voorstel sluit grotendeels aan bij een op 23 februari 2022 door de Europese Commissie gepubliceerd voorstel voor een richtlijn inzake passende zorgvuldigheid in het bedrijfsleven op het gebied van duurzaamheid (hierna ‘Conceptrichtlijn’), waarmee de Europese Commissie de bijdrage van bedrijven op het gebied van ‘environment, social and governance’ probeert te bevorderen.3 En deze initiatieven lijken niet op zich te staan. Er is sprake van een trend, aldus Michelle Bachelet, de Hoge Commissaris van de VN voor de mensenrechten. ‘We are witnessing an increased transformation of the corporate responsibility to respect human rights as enshrined in the UN Guiding Principles on Business and Human Rights into legal duties, which require corporations to “identify, prevent, mitigate and account for how they address their adverse human rights impacts.”’4
De omgang met fiscale verplichtingen valt niet onder de reikwijdte van deze voorstellen. Vooralsnog niet in ieder geval, want wellicht is de introductie van een wettelijke verplichting tot fiscaal verantwoord ondernemen slechts een kwestie van tijd. Het lijkt mij zeker niet uitgesloten dat initiatieven tot codificatie van corporate governance codes moeten worden beschouwd als een voorbode van vergelijkbare wetgevende activiteit op fiscaal terrein. De fiscaliteit is eerder trendvolger geweest. In 2004, toen organisaties als Tax Justice Network voornemens waren belastingontwijking door multinationals aan de orde te stellen, wees Jeffrey Owens er op dat dit zou kunnen leiden tot een verandering in gedrag op fiscaal terrein die vergelijkbaar is met de verandering die had plaatsgevonden ten aanzien van bijvoorbeeld milieuvraagstukken. ‘Tax is where the environment was 10 years ago’, aldus Owens toentertijd.5 We zijn bijna 20 jaar verder en fiscaal verantwoord ondernemen staat op de kaart. Het aantal multinationale ondernemingen groeit dat zich committeert aan tax principles.6 Is dan de volgende stap de introductie van een wettelijke verplichting tot fiscaal verantwoord ondernemen, in het kielzog van een wettelijke vastgelegde ondernemingsverantwoordelijkheid voor mensenrechten, arbeidsomstandigheden en milieu? Kennisname van de ontwikkelingen op het terrein van maatschappelijk verantwoord ondernemen lijkt voor fiscalisten geraden. Daarom zal ik kort de inhoud van het genoemde wetsvoorstel aan de orde stellen en de reacties op het voorstel bespreken. Vervolgens bespreek ik de al bestaande wettelijke maatschappelijke zorgplicht in de trustsector, omdat de omgang met belastingverplichtingen daar nadrukkelijk onder valt. Daarna volgen enkele bespiegelingen ten aanzien van een eventuele brede wettelijke verplichting tot fiscaal maatschappelijk verantwoord ondernemen.