Home

Besluit basisregistratie personen

Geldig van 1 april 2024 tot 1 januari 2025
Geldig van 1 april 2024 tot 1 januari 2025

Besluit basisregistratie personen

Opschrift

[Tekst geldig vanaf 01-04-2024 tot 01-01-2025]

Aanhef

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 10 oktober 2013, nr. 2013-0000602327;

Gelet op richtlijn nr. 95/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 24 oktober 1995 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (PbEG L 281) en de artikelen 1.6, 1.10, eerste lid, 1.14, tweede en derde lid, 2.6, 2.7, tweede en vierde lid, 2.31, 2.33, 2.34, derde lid, 2.37, 2.43, vijfde lid, 2.49, derde en vierde lid, 2.65, 2.67, tweede lid, 2.69, tweede lid j° 2.7, tweede en vierde lid, 2.70, tweede lid, 2.77, 2.78, derde lid, 2.79, tweede en derde lid, 3.1, tweede lid, 3.2, zevende lid, 3.3, eerste lid, 3.3, derde lid j° 3.2. zevende lid, 3.5, vierde lid, 3.6, tweede lid, 3.6, derde lid j° 3.5, vierde lid, 3.11, tweede lid, 3.12, 3.13, 3.14, tweede lid, 3.22, vierde lid, 4.3, vijfde lid, 4.4, tweede lid, 4.5, derde en vierde lid j° 4.4, tweede lid, 4.6 j° 4.4, tweede lid, 4.8, eerste lid, 4.12, 4.15, derde lid en 4.16, derde lid, van de Wet basisregistratie personen;

De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 15 november 2013, nr. W04.13.0369/I);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 25 november 2013, nr. 2013-0000697925;

Hebben goedgevonden en verstaan:

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

§ 1. Algemeen

Artikel 1

In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

§ 2. Verplicht gebruik

Artikel 2

§ 3. Inrichting, werking en beveiliging

Artikel 3

Artikel 4

Artikel 5

Artikel 6

Artikel 7 [Vervallen per 28-07-2018]

Artikel 8 [Vervallen per 28-07-2018]

Artikel 9 [Vervallen per 28-07-2018]

§ 4. Kosten in verband met de uitvoering van de wet

Artikel 10

Artikel 11

Artikel 12

Artikel 13

Artikel 14

Artikel 15

Artikel 16

Artikel 17

Artikel 18

Artikel 19

Artikel 20

Hoofdstuk 2. De bijhouding van de basisregistratie

Afdeling 1. Ingezetenen

§ 1. De inschrijving

Artikel 21
Artikel 22

§ 2. De opneming van persoonsgegevens

Artikel 23

§ 3. De verplichtingen van overheidsorganen

Artikel 24
Artikel 24a
Artikel 25
Artikel 26
Artikel 27
Artikel 28

§ 3a. Ondersteuning bij het onderzoek of een persoon als ingezetene in de basisregistratie personen op een adres in de gemeente dient te worden ingeschreven alsmede naar de juistheid van de gegevens betreffende het adres van een ingezetene in de basisregistratie

Artikel 28a
Artikel 28b
Artikel 28c
Artikel 28d
Artikel 28e
Artikel 28f
Artikel 28g

§ 4. De verplichtingen van de burger

Artikel 29
Artikel 30

Afdeling 2. Niet-ingezetenen

§ 1. Algemeen

Artikel 31

§ 2. Bepalingen in verband met de inschrijving, de opneming van persoonsgegevens en overige bepalingen

Artikel 32
Artikel 33
Artikel 33a
Artikel 34
Artikel 35
Artikel 35a
Artikel 35b
Artikel 36

Hoofdstuk 3. De verstrekking

Afdeling 1. De verstrekking van gegevens uit de basisregistratie

§ 1. De verstrekking door Onze Minister

Artikel 37
Artikel 38
Artikel 39

§ 2. De verstrekking door de colleges van burgemeester en wethouders

Artikel 40
Artikel 41

§ 3. Overige bepalingen

Artikel 42
Artikel 43
Artikel 43a
Artikel 44
Artikel 45

Afdeling 2. De rechten van de burger

Artikel 46

Hoofdstuk 4. Toezicht, overgangs- en slotbepalingen

Afdeling 1. Onderzoek

Artikel 47

Afdeling 2. Overgangsbepalingen

§ 1. De oude registers

Artikel 48
Artikel 49

§ 2. De overgang van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens naar de basisregistratie personen

Artikel 50
Artikel 51
Artikel 52

§ 3. Overgangsbepaling in verband met de kosten in verband met de uitvoering van de wet

Artikel 53

Afdeling 3. Slotbepalingen

Artikel 54

Artikel 55

Bijlage 1. Algemene en authentieke gegevens

Bijlage 2. De inhoud van de systeembeschrijving

Bijlage 3. De uitvoering van de wet overeenkomstig de systeembeschrijving

Bijlage 4. Derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang aan wie systematisch verstrekt kan worden

Bijlage 5. Derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang aan wie door burgemeester en wethouders verstrekt kan worden

Bijlage 6. Gegevens die verstrekt mogen worden op grond van artikel 43

Bijlage 7. Aanwijzing autoriteiten en taken als bedoeld in artikel 43a