Home

Gerechtshof Amsterdam, 25-09-2014, ECLI:NL:GHAMS:2014:4016, 13/00212

Gerechtshof Amsterdam, 25-09-2014, ECLI:NL:GHAMS:2014:4016, 13/00212

Gegevens

Instantie
Gerechtshof Amsterdam
Datum uitspraak
25 september 2014
Datum publicatie
8 oktober 2014
ECLI
ECLI:NL:GHAMS:2014:4016
Formele relaties
Zaaknummer
13/00212

Inhoudsindicatie

Het beginsel van de rechten van de verdediging is niet geschonden door de douaneautoriteiten.

De ten invoer aangegeven videotuners moeten worden ingedeeld onder post 8528 71 19 van de Gecombineerde Nomenclatuur. De videotuners worden in een daarvoor bestemde poort of gleuf gestoken; er is geen sprake van inbouw.

Uitspraak

Kenmerken 13/00212

25 september 2014

uitspraak van de meervoudige douanekamer

op het hoger beroep van

[A] , te [P], belanghebbende,

tegen de uitspraak in de zaak met kenmerk AWB12/720 van de rechtbank Noord-Holland (hierna: de rechtbank) in het geding tussen

belanghebbende

en

de inspecteur van de Belastingdienst/Douane,

de inspecteur.

1 Ontstaan en loop van het geding

1.1.

De inspecteur heeft met dagtekening 14 maart 2011 aan belanghebbende een uitnodiging tot betaling (UTB) uitgereikt voor een bedrag van € 4.800,88 aan douanerechten en € 5.667,70 aan omzetbelasting.

1.2.

Na daartegen gemaakt bezwaar heeft de inspecteur bij uitspraak, gedagtekend 31 januari 2012, de UTB gehandhaafd.

1.3.

Bij uitspraak van 26 februari 2013 heeft de rechtbank het door belanghebbende ingestelde beroep gegrond verklaard, de uitspraak op bezwaar vernietigd, de UTB verminderd tot € 8.191,13, de inspecteur veroordeeld in de proceskosten van belanghebbende ad € 1.414 en gelast dat de inspecteur aan belanghebbende het griffierecht vergoedt.

1.4.

Het tegen deze uitspraak ingestelde hoger beroep is bij het Hof ingekomen op 8 april 2013, aangevuld bij brief van 6 mei 2013. De inspecteur heeft een verweerschrift ingediend.

1.5.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 8 juli 2014. Van het verhandelde ter zitting is een proces-verbaal opgemaakt dat met deze uitspraak wordt meegezonden.

2 Feiten

2.1.

De rechtbank heeft de navolgende feiten vastgesteld. Belanghebbende wordt aangeduid met ‘eiseres’, de inspecteur met ‘verweerder’.

“2.1. Eiseres heeft in de periode van 13 maart 2008 tot en met 16 april 2008 ten behoeve van [naam importeur]op eigen naam en voor eigen rekening vier aangiften ten invoer gedaan van onder andere de volgende goederen:

Videotuners van de typen:

-[type 1]. Dit type heeft een cardbus/usb interface, een enkele tuner en is geschikt voor analoge ontvangst (PAL/SECAM/NTSC).

-[type 2]. Dit type heeft een expresscard interface, een enkele tuner en is geschikt voor analoge en digitale ontvangst (DVB-T).

De videotuners zijn op het moment van invoer aangeboden in een doosje, waarin zich ook een afstandbediening, aansluitmateriaal en een CD-rom met installatie software bevindt. De videotuner wordt met een computer verbonden door deze aan de buitenzijde van de computer in een daarvoor bestemde sleuf (cardbus of exprescard) of poort (USB) te steken. De videotuners worden geschakeld tussen een computer en een tv-antenne of kabel. Nadat de bijbehorende software op de computer is geïnstalleerd maakt de videotuner het mogelijk dat op de computer tv-programma’s bekeken kunnen worden.

2.2.

Verweerder heeft over de periode 2008 tot en met juni 2009 op grond van artikel 78 van het Communautair douanewetboek bij [naam importeur] een controle na invoer (hierna: cni) ingesteld. Deze cni heeft eveneens betrekking op de door eiseres ten behoeve van [naam importeur] aangegeven goederen (zie 2.1). Naar aanleiding van deze controle heeft verweerder bij brief van 16 februari 2011 aan eiseres het voornemen kenbaar gemaakt een utb uit te reiken. De overweging bij deze brief vermeldt onder meer het volgende:

Aanleiding van de controle

Het onderzoek is ingesteld naar aanleiding van de controleresultaten van Douane Aangiftebehandeling in samenwerking met de Helpdesk Kerngroep Elektronica. De controleresultaten hebben betrekking op de onjuiste indeling van zogenaamde externe TV-tuners. Deze onregelmatigheden hebben geleid tot fiscale correcties. [naam importeur] heeft in juli 2009 een viertal BTI aanvragen ingediend die hebben geleid tot de volgende indeling op basis van de algemene regels 1, 3b en 6 voor de interpretatie van de gecombineerde nomenclatuur en de tekst van de GN-codes:

BTI aanvraagnr.

Omschrijving artnr.

Artikelnummer

GN-code

Douanerechten

NLRTD-2009-001615

Externe televisietuner

In de vorm van een USB stick

[type 3]

)

8528 7119

14%

NLRTD-2009-001717

Externe televisietuner

In de vorm van een USB stick

[type 4]

)

8528 7119

14%

NLRTD-2009-001718

Externe televisietuner

In de vorm van een staaf

[type 5]

8528 7119

14%

NLRTD-2009-001719

Externe televisietuner

In de vorm van een USB stick

[type 6])

8528 7119

14%

In 2007 zijn er drie BTI’s afgegeven in Polen voor producten van [naam importeur]. Het gaat om de volgende BTI’s:

BTI aanvraagnr

Omschrijving artnr.

Artikelnummer

GN-code

Douanerechten

PL PL-WIT-2007-0833

Externe televisietuner

In de vorm van een USB stick

[type 7]

8528 7119

14%

PL PL-WIT-2007-0834

Externe televisietuner

In de vorm van een cardbus

[type 8])

8528 7119

14%

PL PL-WIT-2007-0835

Externe televisietuner

In de vorm van een Expresscard

[type 9])

8528 7119

14%

De opdrachtgever voor het afgeven van deze BTI’s is het Poolse bedrijf [Z]. te [Plaats in Polen]. De indeling is tot stand gekomen op basis van de algemene regels 1, 3b en 6 voor de interpretatie van de gecombineerde nomenclatuur en de tekst van de GN-codes.

Uitgevoerde controle

De controle heeft zich gericht op de juiste indeling van de aangegeven goederen. Tevens zijn de leveringscondities FOB gecontroleerd. De juistheid van de bijtelling van de vracht- en verzekeringskosten in de douanewaarde zijn daarin meegenomen.

Bevindingen met betrekking tot de indeling van de goederen

De indeling van de externe tuners is, vanaf 2008 dat [naam importeur] is gestart, onjuist. Dit geldt ook voor de TV-boxen en de projectietoestellen.

De adviezen van de Kerngroep Elektronica en de afgegeven BTI’s zijn gevolgd bij het opnieuw indelen van de bovengenoemde goederen. Dit heeft geleid tot een correctie op de indeling van de eerder ten invoer aangegeven goederen.

Deze correctie heeft geleid tot een navordering en een teruggaaf van douanerechten.

(…)

De correcties met betrekking tot navordering en de teruggaaf zijn uitgewerkt in de bijlage van [belanghebbende]

Omzetbelasting

De onderneming was in de maanden maart, april en mei 2008 nog niet in het bezit van een beschikking artikel 23 van de Wet op de omzetbelasting. Hierdoor is de omzetbelasting direct bij invoer afgedragen. Door de onjuiste indeling van de ingevoerde goederen heeft dat ook consequenties voor de afdracht van de omzetbelasting. De aangiften ten invoer opgemaakt door aangevers [belanghebbende] leiden daarom tot een naheffing en en ambtshalve teruggaaf van omzetbelasting. In bijlage 2 en 3 is de verrekening van de omzetbelasting uitgewerkt per aangifte.

(…)

Conclusie

De ingevoerde goederen zijn gecorrigeerd op GN-code zoals omschreven in de BTI’s die zijn afgegeven in Polen, Duitsland en Nederland. Dit leidt tot een navordering en een teruggaaf van douanerechten en omzetbelasting.”

2.3.

Op 17 februari 2011 heeft de controleambtenaar het concept rapport met betrekking tot de cni met eiseres besproken en toegelicht. Hierbij is de brief van 16 februari 2011 aan eiseres overhandigd. Eiseres is daarbij in de gelegenheid gesteld om binnen 14 dagen te reageren op het voornemen een utb uit te reiken. De operations manager van eiseres, de heer [C], heeft naar aanleiding van voormelde brief in een telefoongesprek met de controleambtenaar op 7 maart 2011 verklaard akkoord te gaan met de voorgestelde correcties en af te zien van een nader gesprek.

2.4.

Per brief van 11 maart 2011, door verweerder ontvangen op 14 maart 2011, is mede namens eiseres schriftelijk op voornoemde brief gereageerd, stellende dat het bedrag aan navordering onvoldoende is gemotiveerd en dat specifieke informatie over de producten ontbreekt. Ook ten aanzien van de classificatie meent eiseres dat verweerder onvoldoende gemotiveerd heeft hoe hij tot de classificatie is gekomen. Op 11 maart 2011 (namiddag) is er tevens telefonisch contact geweest tussen gemachtigde en verweerder, waarbij gemachtigde kenbaar heeft gemaakt mede namens eiseres op te treden.

2.5.Op 11 maart 2011 (voormiddag) is de utb vastgesteld. Op 14 maart 2011 heeft verweerder de utb aan eiseres uitgereikt.

2.6.

Op 24 maart 2011 heeft verweerder op de brief van 11 maart 2011 per brief gereageerd. Verweerder spreekt hierin zijn verbazing uit met betrekking tot het standpunt van eiseres, omdat eiseres reeds akkoord zou zijn met de correctie. Tevens heeft verweerder nader toegelicht dat hij op basis van de BTI’s tot de classificatie is gekomen. In de BTI’s zijn goederen ingedeeld met dezelfde specificaties als de goederen waarvoor een correctie heeft plaats gevonden.”

2.2.

Het Hof voegt het volgende toe:

2.2.1

Uit bijlage twee van het controlerapport, welk rapport aan belanghebbende is verstrekt, blijkt dat de UTB voor € 3.945,06 (te weten € 845,18 + € 736,40 + € 2.363,48) betrekking heeft op de verschuldigde douanerechten voor de goederen die onder 2.1. van de uitspraak van de rechtbank zijn vermeld. Belanghebbende heeft deze goederen aangegeven onder post 8473 30 80, ter zake waarvan 0 percent douanerecht is verschuldigd. De inspecteur stelt zich, blijkens voormelde bijlage, op het standpunt dat post 8528 71 19 van toepassing is ter zake waarvan 14 percent douanerecht is verschuldigd.

Daarnaast heeft de UTB, volgens deze bijlage, voor € 855,82 betrekking op een correctie van de douanewaarde omdat belanghebbende ten onrechte een euro-dollar koerscorrectie heeft toegepast en onjuiste verzekering- en vrachtkosten heeft gecalculeerd.

In totaal is nagevorderd € 4.800,88 aan douanerechten te weten € 3.945,06 + € 855,82.

2.2.2.

Blijkens dezelfde bijlage bij het controlerapport betreft de UTB, in verband met de onder 2.2.1. vermelde correcties, € 5.667,70 aan omzetbelasting.

3 Geschil in hoger beroep

3.1.

Partijen houdt verdeeld:

- of het beginsel van de rechten van de verdediging of het zorgvuldigheidsbeginsel is geschonden en zo ja, of dit tot vernietiging van de UTB leidt;

- of postonderverdeling 8528 71 19 (14 percent) van toepassing is, hetgeen de inspecteur stelt, dan wel postonderverdeling 8528 71 11 (0 percent) van toepassing is, hetgeen belanghebbende stelt.

3.2.

Voor de standpunten van partijen wordt verwezen naar de gedingstukken waaronder het proces-verbaal van het verhandelde ter zitting.

3.3.

De relevante teksten voor de indeling van de goederen zijn:

Post 8528

8528 Monitors en projectietoestellen, niet uitgerust met ontvangtoestel voor televisie; ontvangtoestellen voor televisie, ook indien met ingebouwd ontvangtoestel voor radio-omroep of toestel voor het opnemen of weergeven van geluid of van beelden:

(…)

− ontvangtoestellen voor televisie, ook indien met ingebouwd ontvangtoestel voor radio-omroep of toestel voor het opnemen of weergeven van geluid of van beelden:

8528 71 − − niet ontworpen om een beeldscherm of een videoscherm te bevatten:

− − − videotuners:

8528 71 11 − − − − elektronische assemblages voor inbouw in een automatische gegevensverwerkende machine

(…)

8528 71 19 − − − − andere

8528 Monitore und Projektoren, ohne eingebautes Fernsehempfangsgerät; Fernsehempfangsgeräte, auch mit eingebautem Rundfunkempfangsgerät oder Ton- oder Bildaufzeichnungs- oder -wiedergabegerät:

− Fernsehempfangsgeräte, auch mit eingebautem Rundfunkempfangs- gerät oder Tonoder Bildaufzeichnungs- oder -wiedergabegerät:

8528 71 − − der Beschaffenheit nach nicht für den Einbau einesVideobildschirms hergerichtet:

− − − Videotuner:

8528 71 11 − − − − zusammengesetzte elektronische Schaltungen (Baugruppen) zum Einbau in automatische Datenverarbeitungsmaschinen

(…)

8528 71 19 − − − − andere

8528 Monitors and projectors, not incorporating television reception apparatus; receptionapparatus for television, whether or not incorporating radio-broadcast receivers or sound or video recording or reproducing apparatus:

− Reception apparatus for television, whether or not incorporating radio-broadcast receivers or sound or video recording or reproducing apparatus:

8528 71 − − Not designed to incorporate a video display or screen:

− − − Video tuners:

8528 71 11 − − − − Electronic assemblies for incorporation into automatic data- Processing Machines

(…)

8528 71 19 − − − − Other

8528 Moniteurs et projecteurs, n’incorporant pas d’appareil de réception de télévision;appareils récepteurs de télévision, même incorporant un appareil récepteur de radiodiffusion ou un appareil d’enregistrement ou de reproduction du son ou des images:

− Appareils récepteurs de télévision, même incorporant un appareil récepteur De radiodiffusion ou un appareil d’enregistrement ou de reproduction du son ou des images:

8528 71 − − non conçus pour incorporer un dispositif d’affichage ou un écran vidéo:

− − − Récepteurs de signaux vidéophoniques (tuners):

8528 71 11 − − − − Assemblages électroniques destinés à être incorporés dans une machine automatique de traitement de l’information

8528 71 19 − − − − autres”

Toelichting (EG.(…)

“Zie voor de interpretatie van het begrip ‘elektronische assemblages’ de toelichting EG op onderverdeling 8443 9910 .”

(…)

Toelichting EG op onderverdeling 8443 9910

“Elektronische assemblages bestaan uit een of meer gedrukte schakelingen met elektronische geïntegreerde schakelingen van post 85.42. De assemblages kunnen ook zijn voorzien van discrete actieve elementen, discrete passieve elementen, toestellen bedoeld bij post 85.36 of andere elektrische of elektromechanische elementen, voor zover zij het karakter van elektronische assemblage niet verliezen.”

Toelichting op post 8526 9120

“Een assemblage voor een plaatsbepalingsysteem moet onder TARIC-onderverdeling 8526 9120 (http://douaneportal.sdu.rijksweb.nl/inenuitvoer-dp/gebruikstarief/zoek/index.html/GoodCode/8526%209120/) 20 worden ingedeeld. Voor de toepassing van TARIC-onderverdeling 8526 9120 (http://douaneportal.sdu.rijksweb.nl/inenuitvoer-dp/gebruikstarief/zoek/index.html/GoodCode/8526%209120/) 20 (‘Assemblages voor satellietnavigatiesystemen met een functie voor het bepalen van een positie’), omvat de uitdrukking ‘assemblage’ producten die bestaan uit verschillende componenten. De ‘assemblage’ heeft het wezenlijke karakter van een compleet of afgewerkt product en is bedoeld om te worden ingebouwd in een ander product zoals een motorvoertuig.

Radionavigatie-ontvangtoestellen in hun eigen behuizing worden niet als een ‘assemblage’ aangemerkt (TARIC-onderverdelingen 8526 9120 (http://douaneportal.sdu.rijksweb.nl/inenuitvoer-dp/gebruikstarief/zoek/index.html/GoodCode/8526%0A9120/) 10 of 8526 9120 (http://douaneportal.sdu.rijksweb.nl/inenuitvoer-dp/gebruikstarief/zoek/index.html/GoodCode/8526%209120/) 90) (EG). Statement 458e vergadering Comité douanewetboek, afdeling Tarief- en statistieknomenclatuur. “.

Verordening (EG) nr. 2564/95 van de Commissie van 27 oktober 1995.

“4. Tunerkaart om in een automatische gegevensverwerkende machine te steken, ten behoeve van de ontvangst van televisieprogramma's. Deze elektronische kaart bestaat uit een printkaart waarop verschillende geïntegreerde schakelingen en andere elektronische componenten zijn aangebracht. Met behulp van speciale programmatuur en het plaatsen van een antenne maakt deze tunerkaart het de automatische gegevensverwerkende machine mogelijk automatisch kanalen te zoeken, programma’s te ontvangen en daarvan afkomstige beelden vast te leggen.

8528 1091

De indeling is vastgesteld op basis van de algemene regels 1 en 6 voor de interpretatie van de gecombineerde nomenclatuur, aantekening 5 B van hoofdstuk 84 en de tekst van de GN-codes 8528 , 8528 10 en 8528 10 91.”

4 De overwegingen van de rechtbank

5 Beoordeling van het geschil

6 Kosten

7 Beslissing