Home

Gerechtshof Amsterdam, 28-09-2021, ECLI:NL:GHAMS:2021:2791, 20/00266

Gerechtshof Amsterdam, 28-09-2021, ECLI:NL:GHAMS:2021:2791, 20/00266

Gegevens

Instantie
Gerechtshof Amsterdam
Datum uitspraak
28 september 2021
Datum publicatie
6 oktober 2021
ECLI
ECLI:NL:GHAMS:2021:2791
Formele relaties
Zaaknummer
20/00266

Inhoudsindicatie

Douanerecht; indeling van scootmobielen

Uitspraak

kenmerk 20/00266

28 september 2021

uitspraak van de meervoudige douanekamer

op het hoger beroep van

[X] B.V. gevestigd te [Z], belanghebbende,

gemachtigde: mr. R. Andringa

tegen de uitspraak van 5 maart 2020 in de zaak met kenmerk HAA 17/3058 van de rechtbank Noord-Holland (hierna: de rechtbank) in het geding tussen

belanghebbende

en

de inspecteur van de Belastingdienst/Douane, de inspecteur.

1 Ontstaan en loop van het geding

1.1.

De inspecteur heeft op 3 juni 2016 aan belanghebbende een uitnodiging tot

betaling (hierna: utb) van € 29.056,77 aan douanerechten uitgereikt.

1.2.

De inspecteur heeft bij uitspraak op bezwaar van 9 juni 2017 de utb gehandhaafd. Belanghebbende heeft beroep bij de rechtbank ingesteld.

1.3.

De rechtbank heeft bij de uitspraak van 5 maart 2020 het beroep ongegrond verklaard.

1.4.

Belanghebbende heeft tegen de uitspraak van de rechtbank op 10 april 2020 hoger beroep bij het Hof ingesteld en dat bij brief van 12 mei 2020 aangevuld. De inspecteur heeft een verweerschrift ingediend.

1.5.

Belanghebbende heeft bij brief van 25 augustus 2021 een nader stuk ingediend.

Partijen hebben voor de zitting een pleitnota ingediend.

1.6.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 7 september 2021. Van het verhandelde ter zitting is een proces-verbaal opgemaakt dat met deze uitspraak wordt meegezonden.

2 Feiten

2.1.

De rechtbank heeft in haar uitspraak de navolgende feiten vastgesteld (belanghebbende is aangeduid als “eiseres” en de inspecteur als “verweerder”):

“1. Eiseres is importeur van revalidatiehulpmiddelen en distributeur voor de Benelux en levert aan ongeveer 700 dealers. De eindgebruikers van de goederen zijn voornamelijk particulieren.

2. Douane-expediteurs [xxx] B.V., [xxx] B.V., [xxx] B.V en [xxx] B.V. hebben in de jaren 2013 en 2014 als direct vertegenwoordiger van eiseres in totaal 10 aangiften voor het brengen in het vrije verkeer gedaan.

3. De goederenomschrijvingen in de aangiften luiden afwisselend: “elektrische invalidewagens”, “rolstoelen, “rolstoelen en delen”, “delen invalidewagens”, “ [merknaam] ” en “invalidewagen(s)”. Hierbij zijn de volgende goederencodes van de Gecombineerde Nomenclatuur (hierna: GN) vermeld: 8713 9000, 8713 1000 of 8714 2000.

4. Verweerder heeft bij eiseres een controle na de invoer (hierna: cni) ingesteld naar de juistheid van de in de aangiften vermelde goederencodes en het toegepaste tarief. Hiervan is een rapport opgemaakt met datum 31 mei 2016. Bij de cni is geconstateerd dat scootmobielen en onderdelen daarvan zijn ingevoerd. Naar aanleiding van de cni heeft verweerder zich op het standpunt gesteld dat de scootmobielen moeten worden ingedeeld onder GN-code 8703 1018 en de onderdelen onder GN-code 8708 9910, belast met een tarief van douanerechten van 10% respectievelijk 3%. Verweerder heeft naar aanleiding van de cni de onderhavige utb uitgereikt.

5. De goederen waar de aangiften betrekking op hebben betreffen (onderdelen van) scootmobielen van het merk [merknaam] , meer specifiek de modellen [A1] [A2] , [B1], [B2] en [B3]. De letter [A] staat voor het grote model en de letter [B] voor het kleine model.

De modellen hebben onder meer de volgende eigenschappen:

- drie wielen die de grond raken (modellen [B1], [B3] en [A]) of vier wielen die de grond raken

(modellen [A2] en [B2] );

- aandrijving door een elektromotor werkend op twee oplaadbare batterijen van 12 V;

- het gewicht is 155 kg ([B] -modellen) dan wel 102/122 kg ([A]-modellen).

- het maximumlaadvermogen varieert van 150 kg tot en met 200 kg (afhankelijk van het model);

- afmetingen voor de [A]-modellen: breedte 66,5 cm, lengte 130/132 cm en hoogte 126 cm en voor de [B] -modellen: breedte 68 cm en lengte 155 cm;

- de maximumsnelheid is 15 kilometer per uur;

- de actieradius is 35 km ([A]-modellen) dan wel 45 km ([B]-modellen);

- de zitting kan 360° draaien om in en uit te kunnen stappen;

- de zitting is in hoogte verstelbaar. Aan de zitting zijn opklapbare armsteunen bevestigd;

- het bedieningspaneel bevindt zich in de stuurkolom aan de voorkant. De stuurkolom is verstelbaar en is niet geïntegreerd;

- de voor- en achterkant van de scootmobiel zijn met een horizontale treeplank met elkaar verbonden;

- aan de scootmobielen kunnen een hoofdsteun, een veiligheidsgordel, een zuurstoffleshouder en een stokhouder worden bevestigd.”

2.2.

Nu tegen deze feitenvaststelling geen bezwaren zijn ingebracht, zal ook het Hof van die feiten uitgaan.

3 Geschil in hoger beroep

In hoger beroep is in geschil - evenals bij de rechtbank - of de bestreden utb terecht aan belanghebbende is uitgereikt. Meer in het bijzonder houdt partijen verdeeld of de scootmobielen moeten worden ingedeeld onder GN-code 8703 10 18, zoals de inspecteur voorstaat, dan wel onder GN-code 8713 90 00, zoals belanghebbende bepleit.

4 Relevante wet- en regelgeving

5 Beoordeling van het geschil

6 Proceskosten en griffierecht

7 Beslissing