Home

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 11-04-2017, ECLI:NL:GHARL:2017:3080, 15/00703

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 11-04-2017, ECLI:NL:GHARL:2017:3080, 15/00703

Gegevens

Instantie
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden
Datum uitspraak
11 april 2017
Datum publicatie
14 april 2017
ECLI
ECLI:NL:GHARL:2017:3080
Formele relaties
Zaaknummer
15/00703

Inhoudsindicatie

In tegenstelling tot de rechtbank is het hof van oordeel dat de Legesverordening 2012 van gemeente Dantumadiel toch verbindend is.

Uitspraak

Afdeling belastingrecht

Locatie Leeuwarden

Nummer 15/00703

uitspraakdatum: 11 april 2017

Uitspraak van de eerste meervoudige belastingkamer

op het hoger beroep van

de heffingsambtenaar van de gemeente Dantumadiel (hierna: de heffingsambtenaar)

tegen de uitspraak van de rechtbank Noord-Nederland van 21 april 2015, nummer LEE 13/1541, in het geding tussen de heffingsambtenaar en

[X] te [Z] (hierna: belanghebbende)

1 Ontstaan en loop van het geding

1.1.

De heffingsambtenaar heeft met dagtekening 3 januari 2013 aan belanghebbende een aanslag leges tot een bedrag van € 17.082,15 opgelegd.

1.2.

Belanghebbende heeft bij brief van 7 januari 2013, door de heffingsambtenaar ontvangen op 8 januari 2013, bezwaar gemaakt tegen de aanslag. Bij uitspraak op bezwaar van 29 april 2013 heeft de heffingsambtenaar de aanslag gehandhaafd.

1.3.

Belanghebbende is tegen die uitspraak in beroep gekomen bij de rechtbank Noord-Nederland (hierna: de Rechtbank). De Rechtbank heeft het beroep op 21 april 2015 gegrond verklaard, de uitspraak van de heffingsambtenaar vernietigd en de aanslag vernietigd.

1.4.

De heffingsambtenaar heeft tegen de uitspraak van de Rechtbank hoger beroep ingesteld.

1.5.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 19 juli 2016, aan het einde waarvan het Hof het onderzoek heeft gesloten. Het Hof heeft daarna besloten tot heropening van het onderzoek en heeft de heffingsambtenaar in de gelegenheid gesteld nadere informatie te verstrekken.

1.6.

Naar aanleiding van de heropeningsbeslissing heeft belanghebbende een verzoek tot wraking van de leden van het Hof ingediend. De wrakingskamer van het Hof heeft op 4 oktober 2016 het wrakingsverzoek afgewezen.

1.7.

De heffingsambtenaar heeft bij brief van 12 september 2016 nadere inlichtingen verstrekt. Bij brieven van 7 oktober 2016, 28 november 2016 en 29 januari 2017 (pleidooi) heeft belanghebbende hierop gereageerd.

1.8.

Op 14 maart 2017 heeft een tweede onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden, aan het einde waarvan het Hof het onderzoek heeft gesloten. Het van beide zittingen opgemaakte proces-verbaal is aan deze uitspraak gehecht.

2 Vaststaande feiten

2.1.

Belanghebbende heeft op 18 juli 2012 bij de gemeente Dantumadiel (hierna: de gemeente) een aanvraag ingediend voor de afgifte van een omgevingsvergunning (bouwvergunning) in verband met de herbouw van twee woningen te [Z] . De heffingsambtenaar heeft vervolgens met dagtekening 3 januari 2013 een aanslag leges aan belanghebbende opgelegd. De aanslag bedraagt € 17.082,15.

2.2.

De aanslag is opgelegd op grond van de op 22 december 2009 vastgestelde Verordening op de heffing en invordering van leges 2010 (hierna: de Verordening). Na wijziging op 20 december 2011 luidt artikel 2 van de Verordening als volgt:

“Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:a. het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;b. het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.”

2.3.

De Tarieventabel, die geldig is voor het jaar 2012, bevat drie titels. Titel 1 (Algemene dienstverlening) betreft onder andere diensten op het gebied van de burgerlijke stand, reisdocumenten, rijbewijzen, gemeentelijke basisadministratie en overige diensten. Titel 2 (Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning) betreft diensten op het gebied van bouwactiviteiten en bestemmingsplannen. Titel 3 (Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn) betreft onder andere diensten als afgifte van vergunningen voor horeca, evenementen, markten en prostitutie.

2.4.

In bezwaar heeft belanghebbende aan de heffingsambtenaar gevraagd om een begroting van alle baten ter zake en lasten ter zake van de verleende vergunning om te kunnen beoordelen of de heffingsambtenaar binnen de opbrengstlimiet blijft en om te kunnen beoordelen of uitsluitend kosten ter zake van de vergunningsverlening zijn opgevoerd.

2.5.

Op 29 april 2013 heeft de heffingsambtenaar het bezwaar tegen de aanslag ongegrond verklaard. In de motivering van de uitspraak is opgemerkt dat een individuele gespecificeerde kostenberekening niet is te geven, maar dat in de begroting het aantal geraamde aanvragen keer de gemiddelde kosten worden weergegeven. Tevens is er op gewezen dat de geraamde kosten binnen titel 2 van de Verordening (waar de aanvraag om een omgevingsvergunning onder valt) ruim € 250.000 bedragen, terwijl de geraamde baten ruim € 238.000 bedragen. Daarnaast is opgemerkt dat alle baten geraamd in de legesverordening 97% bedragen van de geraamde lasten, zodat aan de opbrengstnorm wordt voldaan. Ten slotte is de berekening van de aanslag toegelicht.

2.6.

In beroep heeft de heffingsambtenaar aangevoerd dat de begroting van de gemeente is opgemaakt overeenkomstig de voorschriften in het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV). Als bijlage bij het verweerschrift heeft de heffingsambtenaar een afschrift verstrekt van een pagina uit het hierna nog te noemen ANG-rapport, waaruit de in de uitspraak op bezwaar genoemde kosten en baten en het genoemde dekkingspercentage blijken.

2.7.

De heffingsambtenaar heeft het volgende totaaloverzicht verstrekt van de in de begroting voor het jaar 2012 opgenomen ramingen van de lasten en baten van de in de Verordening en de Tarieventabel bedoelde diensten.

Lasten

Baten

Titel 1 (burgerzaken)

441.467

260.566

Titel 2 (vergunningverlening; inclusief titel 3)

934.796

581.347

Totaal

1.376.263

841.913

2.8.

In de (bijlagen bij de) begroting zijn hiervan de volgende specificaties opgenomen. De lasten en baten van titel 3 zijn hierbij niet apart opgenomen, maar maken onderdeel uit van de lasten en baten van titel 2.

Burgerzaken

Lasten

Baten

Variabele directe kosten

95.239

Vaste kosten bedrijfsvoering

145.780

Kapitaallasten / Reserveringen

0

Totaal Burgerzaken

241.019

242.206

Dienstverlening GBKN

Variabele directe kosten

5.500

Vaste kosten bedrijfsvoering

25.691

Kapitaallasten / Reserveringen

0

Totaal dienstverlening GBKN

31.191

0

Gemeentelijke basisadministratie

Variabele directe kosten

12.840

Vaste kosten bedrijfsvoering

187.608

Kapitaallasten / Reserveringen

0

Totaal GBA

200.448

18.360

Totaal Burgerzaken, GBKN, GBA

472.658

260.566

Vergunningverlening

Variabele directe kosten

65.893

Vaste kosten bedrijfsvoering

868.903

Kapitaallasten / Reserveringen

0

Totaal vergunningverlening

934.796

499.014

Totaal lasten en baten volgens bijlagen bij de begroting

1.407.454

759.580

2.9.

Tot de (bijlagen bij) de begroting behoort een overzicht “Rekensystematiek Bouwleges 2012” waarin de volgende raming van de baten van de vergunningverlening is opgenomen.

Coördinator vergunningen

1,00 fte x 100% x 1.450 uren

1.450

Bouwplantoezicht

3,89 fte x 100% x 1.450 uren

5.640

Administratieve kracht

1,11 fte x 100% x 1.450 uren

1.610

Totaal uren

8.700

Subtotaal kosten

8.700 x uurtarief € 58,84 per uur

€ 511.908

Advertentiekosten

19.200

Diverse kosten bouw- en woningtoezicht

15.939

Totaal bouwleges

€ 547.047

2.10.

In hoger beroep heeft de heffingsambtenaar een nadere specificatie verstrekt van de volgens het totaaloverzicht in de begroting opgenomen posten. Het gaat om uit de gemeentelijke administratie afkomstige cijfers met vermelding van het betreffende grootboeknummer. Het betreft de in titel 1 en 2 (inclusief titel 3) van de Tarieventabel opgenomen diensten

Burgerlijke stand

Lasten

Baten

Burgerlijke stand / overige goederen en diensten

2.362

Doorberekende huisvestingskosten / KP gemeentehuis

16.290

Doorberekende kosten bedrijfsvoering / KP stafgroep BMO

54.312

Totaal burgerlijke stand

72.964

6.156

Identiteitsdocumenten

Rijksleges / Inkomensoverdrachten aan het Rijk

61.200

Doorberekende kosten bedrijfsvoering / KP stafgroep BMO

55.233

Totaal identiteitsdocumenten

116.433

142.830

Rijbewijs

Rijbewijzen / overige goederen en diensten

1.027

Rijksleges / Inkomensoverdrachten aan het Rijk

23.460

Eigen verklaringen / Overige goederen en diensten

7.190

Doorberekende kosten bedrijfsvoering / KP stafgroep BMO

19.945

Totaal rijbewijs

51.622

93.220

Gemeentelijke basisadministratie

Persoonsregistratie / Overige goederen en diensten

3.596

Rijksleges persoonsregistratie / Inkomensoverdrachten aan het Rijk

9.244

Doorberekende kosten bedrijfsvoering / PK stafgroep BMO

187.608

Totaal gemeentelijke basisadministratie

200.448

18.360

Totaal burgerlijke stand, ID-bewijzen, rijbewijzen en GBA

441.467

260.566

61820 Behandeling bouwaanvragen (begroot)

Advertentiekosten

19.200

Diverse kosten bouw- en woningtoezicht

15.939

Doorberekende kosten bedrijfsvoering (rekening 6128700)

868.383

Bijdrage aan het NEM

454

Algemene kosten huisnummering

300

Doorberekende kosten bedrijfsvoering

520

Plan- en advieskosten

30.000

30.000

Opbrengst leges

547.047

Inkomsten wijzigen bestemmingsplannen

2.500

Inkomsten procedures planschades

1.200

Dwangsommen

600

Totaal bouwaanvragen

934.796

581.347

Totaal lasten en baten volgens nadere specificatie

1.376.263

841.913

2.11.

De in het hiervoor opgenomen overzicht onder “61820 Behandeling bouwaanvragen (begroot)” opgenomen post “Doorberekende kosten bedrijfsvoering (rekening 6128700)” van € 868.383 is berekend door uit te gaan van 14.783 uren van medewerkers tegen een uurtarief van € 58,74. De heffingsambtenaar heeft een overzicht gegeven van de medewerkers van wie de werkzame uren geheel of gedeeltelijk aan deze activiteiten zijn toegerekend. In het overzicht is eveneens per medewerker het aantal werkzame uren opgenomen. Het betreft 8.292 uren (ongeveer 5,7 fte bij een volledige arbeidstijd van 1.450 uren per jaar) van medewerkers van het team vergunningen, 6.471 uren (ongeveer 4,5 fte) van het team toezicht en handhaving en 20 uren van de afdeling ruimtelijke ordening en milieu. Het overzicht luidt als volgt (afgerond op hele uren).

Team vergunningen:

Uren

Teamleider

970

Medewerker vergunning verlening

1450

Medewerker vergunning verlening

1291

Medewerker vergunning verlening

1450

Medewerker vergunning verlening

681

Medewerker vergunning verlening

1450

Medewerker vergunning verlening

1000

Team Ruimtelijke ordening en milieu:

Geen opgave

20

Team toezicht en handhaving:

Teamleider

921

Juridisch medewerker

1.290

Juridisch medewerker

510

Toezichthouder

1.330

Toezichthouder

1.130

Toezichthouder

1.290

Totaal

14.783

2.12.

De loonkosten van de afgifte van bouwvergunningen (grootboek 61280700) maken blijkens een door de heffingsambtenaar verstrekt overzicht deel uit van de kostenplaats Gemeentelijke Ontwikkeling/Ruimte, waarvan de totale kosten op begrotingsbasis € 3.201.385 bedragen. Uit het door de heffingsambtenaar bijgevoegde overzicht van de op deze kostenplaats geboekte kosten, blijkt dat deze voornamelijk bestaan uit salariskosten (inclusief pensioenlasten). Daarnaast is onder andere sprake van uit andere kostenplaatsen doorbelaste concernkosten (automatisering en kantoorkosten), doorbelaste huisvestingskosten, doorbelaste kosten bedrijfsvoering en doorbelaste kosten bestelauto’s. Het aantal begrote uren van deze kostenplaats bedraagt 54.505,50. Dit leidt tot een te hanteren uurtarief van € 58,74

per uur.

2.13.

Tot de gedingstukken behoort een in januari 2013 opgemaakt rapport van de Adviesgroep Nederlandse Gemeenten (ANG) met de titel “Rapportage onderzoek kostendekkendheid leges gemeente Dantumadiel” (hierna: het ANG rapport). Hierin wordt verslag gedaan van een in 2012 uitgevoerd onderzoek naar de kostendekkendheid van de door de gemeente Dantumadiel gehanteerde legestarieven. Voor het jaar 2012 is hierbij uitgegaan van de maanden januari tot en met juni gerealiseerde vergunningsaanvragen, welke vervolgens naar jaarcijfers zijn geëxtrapoleerd. In een bijlage bij het onderzoeksrapport is een recapitulatie van de geconstateerde kostendekkendheid per titel van de tarieftabel bij de legesverordening weergegeven. Die recapitulatie luidt (samengevat) als volgt.

Kosten

Baten

%

1. Algemene dienstverlening

237.369

258.552

109

2. Dienstverlening fysieke leefomgeving / vergunning

250.703

238.163

95

3. Dienstverlening Europese dienstenrichtlijn

37.199

12.003

32

Totaal

€ 525.271

€ 508.718

97

2.14.

Tot de gedingstukken behoort een in mei 2011 opgemaakt rapport van [A] Belastingadviseurs met de titel “Rapportage kostentoerekening en kostendekking afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten, bouwleges en leges burgerzaken Gemeente Dantumadiel”. In dit rapport wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de mate van kostendekkendheid in 2011 van onder andere de bouwleges en leges burgerzaken van de gemeente. Met betrekking tot de bouwleges wordt opgemerkt dat de kostendekkendheid op ramingsbasis 100% bedraagt en die van sloopleges 73%. De kostendekkendheid van de vrijstellingsprocedures is niet vast te stellen (pagina 24). Volgens een bijgevoegd overzicht bedraagt de kostendekkendheid van bouwleges in 2009 100,0%, in 2010 99,1% en in 2011 99,7%. Tevens is vermeld dat in de jaren 2009 en 2010 telkens aanzienlijk minder leges zijn gerealiseerd dan werden begroot (2009: raming € 526.789 en realisatie € 413.979; 2010: raming € 599.594 en realisatie € 332.589) (pagina 29). Met betrekking tot de burgerzaken wordt in dit rapport opgemerkt dat de geraamde kostendekkendheid in 2011 54% is; voor de jaren 2009 en 2010 was dat 58% en 59%. In de jaren 2009 en 2010 zijn volgens dit rapport daadwerkelijk grote verliezen gerealiseerd (raming verlies 2009 € 147.303 en gerealiseerd verlies € 122.288; raming verlies 2010 € 180.653 en gerealiseerd € 189.944) (pagina 30-31).

3 Geschil

3.1.

In hoger beroep is in geschil de vraag of de aan belanghebbende opgelegde aanslag leges door de Rechtbank terecht is vernietigd wegens overschrijding van de in artikel 229b van de Gemeentewet opgenomen opbrengstlimiet.

3.2.

De heffingsambtenaar concludeert tot vernietiging van de uitspraak van de Rechtbank en tot ongegrondverklaring van het beroep. Belanghebbende concludeert tot bevestiging van de uitspraak van de Rechtbank.

3.3.

De Rechtbank heeft haar beslissing gebaseerd op de omstandigheid dat de heffingsambtenaar onvoldoende inzicht heeft verschaft in de ramingen van baten en lasten, zodat niet kan worden vastgesteld of en zo ja in welke mate de opbrengstlimiet is overschreden.

4 Beoordeling van het geschil

5 Griffierecht en proceskosten

6 Beslissing