Home

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 04-04-2023, ECLI:NL:GHARL:2023:2842, 21/00675

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 04-04-2023, ECLI:NL:GHARL:2023:2842, 21/00675

Gegevens

Instantie
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden
Datum uitspraak
4 april 2023
Datum publicatie
14 april 2023
ECLI
ECLI:NL:GHARL:2023:2842
Zaaknummer
21/00675
Relevante informatie
Art. 9 BPM, Art. 10 BPM

Inhoudsindicatie

BPM. Vermindering (afschrijving).

Uitspraak

Locatie Arnhem

nummer BK-ARN 21/00675

uitspraakdatum: 4 april 2023

Uitspraak van de vierde meervoudige belastingkamer

op het hoger beroep van

de inspecteur van de Belastingdienst/Centrale administratieve processen (hierna: de Inspecteur)

tegen de uitspraak van de rechtbank Gelderland (hierna: de Rechtbank) van 12 mei 2021, nummer AWB 20/2403 in het geding tussen de Inspecteur en

[belanghebbende] B.V. te [vestigingsplaats] (hierna: belanghebbende)

1 Ontstaan en loop van het geding

1.1

Aan belanghebbende is een naheffingsaanslag in de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (hierna: BPM) opgelegd ten bedrage van € 3.508.

1.2

Na daartegen gemaakt bezwaar, heeft de Inspecteur de naheffingsaanslag bij uitspraak op bezwaar gehandhaafd.

1.3

De Rechtbank heeft het tegen deze uitspraak op bezwaar ingestelde beroep gegrond verklaard en de naheffingsaanslag verminderd tot € 526.

1.4

De Inspecteur heeft tegen de uitspraak van de Rechtbank hoger beroep ingesteld.

1.5

Het onderzoek ter zitting in hoger beroep heeft plaatsgevonden op 9 maart 2023. Daarbij zijn verschenen en gehoord: mr. H. van Dam als de gemachtigde van belanghebbende, bijgestaan door [naam1] (taxateur), alsmede [naam2] en [naam3] namens de Inspecteur.

1.6

Van het verhandelde ter zitting is een proces-verbaal opgemaakt dat aan deze uitspraak is gehecht.

2 De vaststaande feiten

2.1

Belanghebbende heeft op 28 december 2018 in Duitsland van Charterline Fuhrpark-Service GmbH een gebruikte personenauto gekocht van het merk en type Ford Transit Kombi 310 2.0 TDCI L3H2 Trend (VIN: [nummer1] ; hierna: de auto) voor een bedrag van € 14.418,90. De kilometerstand van de auto beliep toen 88.050. De auto is een zogenoemde ex-rental.

2.2

De auto is in Duitsland op 10 januari 2017 voor het eerst toegelaten op de openbare weg.

2.3

Belanghebbende heeft ter zake van de auto op 25 april 2019 aangifte voor de BPM gedaan. Dit met het oog op het doen registreren van de auto in het Nederlandse kentekenregister. Belanghebbende heeft een bedrag van € 1.373 aan BPM voldaan.

2.4

Bij de aangifte is een op 19 april 2019 opgesteld taxatierapport overgelegd, opgemaakt door [naam4] van [naam5] . In het taxatierapport is een handelsinkoopwaarde van de auto vermeld van € 3.936, gebaseerd op een koerslijstwaarde van eurotaxglass’s van € 22.478 verminderd met een op basis van een schadecalculatie bepaalde schade van € 19.067, en (positief) gecorrigeerd met een bedrag van € 525 vanwege in de schade begrepen waardevermindering wegens normale gebruikssporen. De aldus gecalculeerde schade van € 18.542 is voor 100% als waardevermindering in aanmerking genomen. Voorts is uitgegaan van een bruto BPM bedrag van € 20.445 en een historische nieuwprijs van de auto van € 58.561. Het rapport is voorzien van een groot aantal foto’s. De toelichting op de fysieke staat van de auto vermeldt:

10 Fysieke beoordeling van de staat van het voertuig:

Staat van de wielophanging

De wielophanging verkeert voor zover waarneembaar in een redelijke staat. Geen bijzonderheden waargenomen.

Staat van de wielen en banden

De auto is voorzien van type-originele stalen wielen, in een beschadigde staat. Zie bijlage SilverDAT

Schadecalculatie.

Staat van de stuurinrichting

De stuurinrichting verkeert voor zover waarneembaar in een redelijke staat. Geen bijzonderheden

waargenomen.

Staat van de reminrichting

De reminrichting verkeert voor zover waarneembaar in een matige staat. Geen bijzonderheden

waargenomen.

Staat van de motor

De motor verkeert voor zover waarneembaar in een redelijke staat. Geen bijzonderheden

waargenomen.

Staat van de (automatische) versnellingsbak en aandrijving

Versnellingsbak, koppeling en aandrijving verkeren voor zover waarneembaar in een redelijke staat.

Geen bijzonderheden waargenomen.

Staat van de elektrische installatie

De elektrische installatie verkeert in een beschadigde staat. Zie bijlage SilverDAT Schadecalculatie.

Staat van de carrosserie en het lakwerk

De carrosserie verkeert in een beschadigde staat. Zie bijlage SilverDAT Schadecalculatie.

Staat van het interieur en de bekleding

Het interieur verkeert in een beschadigde staat. Zie bijlage SilverDAT Schadecalculatie.

Algehele staat van onderhoud

Behoudens de schade verkeert deze intensief gebruikte huurauto in een redelijke staat.

De auto had ten tijde van de taxatie een kilometerstand van 88.052.

2.5

Belanghebbende heeft de auto op verzoek van de Inspecteur getoond aan de dienst Domeinen Roerende Zaken (hierna: DRZ). DRZ heeft de auto in het kader van een ‘onderzoek waardebepaling’ op 29 april 2019 aan een fysieke schouw onderworpen. In het daarvan op 8 mei 2019 opgemaakte rapport is vermeld dat er sprake is van schade die voor 80% als waardevermindering, dat wil zeggen een bedrag van € 10.642, in aanmerking kan worden genomen. Bij het rapport is een groot aantal foto’s gevoegd.

2.6

De auto is op 31 mei 2019 op naam gesteld.

2.7

Naar aanleiding van de controle door DRZ heeft de Inspecteur met dagtekening 22 augustus 2019 € 3.508 aan BPM van belanghebbende nageheven. De Inspecteur is daarbij uitgegaan van een handelsinkoopwaarde van de auto van € 14.273, een historische nieuwprijs van € 58.682 en een bruto BPM bedrag van € 20.445. Dit leidde volgens de Inspecteur tot een verschuldigde bedrag aan BPM van € 4.972 min € 91 aan extra leeftijdskorting is € 4.881 en derhalve tot een naheffing van (€ 4.881 -/- € 1.373 =) € 3.508.

2.8

Belanghebbende heeft tegen de naheffingsaanslag bezwaar gemaakt, echter zonder succes. De Inspecteur heeft het bezwaar bij uitspraak op bezwaar ongegrond verklaard.

2.9

De Rechtbank heeft het door belanghebbende tegen de uitspraak op bezwaar ingestelde beroep gegrond verklaard en de naheffingsaanslag verminderd tot € 526. Daarbij is de Rechtbank ervan uitgegaan dat belanghebbende (alleen) de gestelde waardevermindering als gevolg van de ‘versleten’ remvoering, het ontbreken van een Nederlandstalig onderhoudsboekenpakket en het huurverleden van de auto aannemelijk heeft gemaakt. De Rechtbank heeft die waardevermindering in goede justitie bepaald op € 13.000. Uitgaande van een historische nieuwprijs van € 58.561, een handelsinkoopwaarde van de auto van € 6.025 en een bruto BPM van € 18.471 bedraagt de door belanghebbende verschuldigde BPM volgens de Rechtbank € 1.900 en het bedrag van naheffing € 526 (€ 1.900 -/- € 1.374). Bij de Rechtbank was uiteindelijk niet in geschil dat de handelsinkoopwaarde van de auto in onbeschadigde staat € 19.025 beloopt en de bruto BPM € 18.471 (tarief 2016). De Rechtbank heeft voorts de Inspecteur veroordeeld in de proceskosten van belanghebbende ten bedrage van € 1.333 en tot vergoeding van het door belanghebbende voor het beroep bij de Rechtbank betaalde griffierecht van € 354.

2.10

De Inspecteur heeft tegen de uitspraak van de Rechtbank hoger beroep ingesteld. Belanghebbende heeft daarin berust.

3 Het geschil

4 Beoordeling van het geschil

5 Proceskosten

6 Beslissing