Gerechtshof Den Haag, 19-05-2020, ECLI:NL:GHDHA:2020:901, BK-18/01084
Gerechtshof Den Haag, 19-05-2020, ECLI:NL:GHDHA:2020:901, BK-18/01084
Gegevens
- Instantie
- Gerechtshof Den Haag
- Datum uitspraak
- 19 mei 2020
- Datum publicatie
- 22 mei 2020
- ECLI
- ECLI:NL:GHDHA:2020:901
- Formele relaties
- Eerste aanleg: ECLI:NL:RBDHA:2018:13510, Bekrachtiging/bevestiging
- Cassatie: ECLI:NL:HR:2022:1337
- Zaaknummer
- BK-18/01084
Inhoudsindicatie
De Ontvanger heeft de beschikking aansprakelijkstelling ex art. 34 IW 1990 voor aan A BV opgelegde naheffingsaanslagen loonheffing en omzetbelasting terecht genomen. Belanghebbende is doorlener. Arbeidskrachten in dienst van belastingschuldige A BV worden door belanghebbende X BV ingeleend en ter beschikking gesteld aan hoofdopdrachtgevers in de kabel en telecombranche. A BV deed wel aangifte loonheffing en omzetbelasting maar heeft deze niet afgedragen. X BV voldeed de facturen van A BV met de kosten van de ingeleende arbeidskrachten niet aan A BV. Er is geen sprake van aanneming van werk of het verrichten enkele diensten. De klacht dat de naheffingsaanslagen niet zouden zijn bekendgemaakt aan A BV is ongegrond. A BV was ten tijde van de aansprakelijkstelling in gebreke. De Ontvanger heeft niet te lang gewacht met aansprakelijk stellen. De klacht over de hoogte van de belastingschuld is ongegrond. X BV heeft de vordering van de Belastingdienst op X BV uit hoofde van het onder X BV ten laste van A BV gelegde executoriale derdenbeslag voldaan door betaling van €350.000 en daarmee niet (een deel van) de naheffingsaanslagen betaald waarvoor zij aansprakelijk is gesteld. Het bedrag van € 350.000 is voor het merendeel ook afgeboekt op andere (naheffings)aanslagen. De aansprakelijkstelling wordt met deze betaling niet verminderd. De Ontvanger heeft niet het vertrouwen gewekt dat X BV met de betaling van € 350.000 aansprakelijkstelling zou voorkomen. De hoogte van de beschikking is juist vastgesteld ex art 34.8.1 en 35.1 Leidraad IW 2008 jo. art. 9 UR inleners-, keten- en opdrachtgevers-aansprakelijkheid 2004 op basis van methode 1 over 2014, omdat de uitkomst van die methode een lager bedrag aan aansprakelijkheid oplevert dan de uitkomst van methode 2 en belanghebbende aansprakelijk is gesteld voor het laagste bedrag van deze methoden. Welk bedrag van de belastingschuld door middel van invordering bij derden is voldaan is niet van belang voor deze procedure die gaat over de beschikking aansprakelijkstelling en niet over de uitwinning van deze beschikking.
Uitspraak
Team belastingrecht
meervoudige kamer
nummer BK-18/01084
in het geding tussen:
(gemachtigde: [A] )
en
(vertegenwoordigers: [B] , [C] en [D] )
op het hoger beroep van belanghebbende tegen de uitspraak van de rechtbank Den Haag (de Rechtbank) van 20 april 2011, nummer SGR 17/4935.
Procesverloop
De Ontvanger heeft bij beschikking van 9 februari 2017 belanghebbende voor een bedrag van € 660.489 aansprakelijk gesteld voor de door [Y] BV (hierna: [Y] BV) onbetaald gelaten naheffingsaanslagen in de loonheffing over de tijdvakken augustus 2014 tot en met januari 2016 en naheffingsaanslagen omzetbelasting over de tijdvakken maart, juni, september en december 2015.
Bij uitspraak op bezwaar van 7 juni 2017 heeft de Ontvanger de beschikking gehandhaafd.
Belanghebbende heeft beroep ingesteld bij de Rechtbank. De Rechtbank heeft het beroep ongegrond verklaard.
Belanghebbende heeft tegen de uitspraak van de Rechtbank hoger beroep ingesteld bij het Hof. In verband hiermee is van belanghebbende een griffierecht geheven van € 519. De Ontvanger heeft een verweerschrift ingediend.
Voorafgaand aan de mondelinge behandeling heeft het Hof op 20 november 2019 van belanghebbende een nadere motivering van het hoger beroep ontvangen. Het Hof dit aangemerkt als nader stuk. De mondelinge behandeling van de zaak heeft plaatsgehad ter zitting van het Hof van 3 december 2019. Van het verhandelde tijdens de zitting is een proces-verbaal opgemaakt dat aan partijen is toegezonden.
Naar aanleiding van het verhandelde ter zitting van 3 december 2019 heeft tussen partijen en het Hof een briefwisseling plaatsgevonden waarbij het Hof van de Ontvanger op 19 december 2019 nadere stukken heeft ontvangen en van belanghebbende een reactie daarop op 23 december 2019 alsmede een nadere reactie op 8 januari 2020. Het Hof heeft partijen een afschrift van elkaars stukken gezonden. Een nadere mondelinge behandeling van de zaak heeft plaatsgehad ter zitting van 18 februari 2020. Partijen zijn verschenen. Van het ter zitting verhandelde is een proces-verbaal opgemaakt.
Vaststaande feiten
Belanghebbende is opgericht op 1 november 2013. Volgens het uittreksel uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) is de bedrijfsomschrijving:
“Management activiteiten. [Y] van telecommunicatie, kabeltelevisie en elektriciteitsnetten (o.a. verkeerslichtinstallaties, openbare verlichting e.d.). Ontwerpen, [Y] en site-survey. Het vervaardigen van tekeningen voor het in kaart brengen van alle disciplines van de ondergrondse infrastructuur. Het detacheren van personeel”.
[E] ( [E] ) is vanaf 1 november 2013 enig aandeelhouder van belanghebbende. Vanaf 5 november 2013 is [F] ( [F] ), de zoon van [E] , de (enig) bestuurder van belanghebbende. Belanghebbende heeft behalve de bestuurder geen personeelsleden.
Belanghebbende heeft een g-rekening, als bedoeld in artikel 34, derde lid, van de Invorderingswet 1990 (IW 1990).
Op 4 april 2013 is [Y] BV opgericht. De bedrijfsomschrijving volgens het uittreksel van de KvK is:
“Het ter beschikking stellen van personeel op het gebied van techniek, informatie- en communicatietechnologie, traffic en alle infrastructurele projecten”.
[Y] BV heeft als vestigingsadres volgens de KvK:
- van 4 april 2013 tot 1 maart 2015: [G] te [Z] ( […] ).
- van 1 maart 2015 tot 1 januari 2016: [I] te [Z] ( […] ).
- van 1 januari 2016 tot heden: [H] Unit […] te [Z] ( […] ).
In de periode 4 april 2013 tot 20 juni 2014 is [E] (middellijk) aandeelhouder en bestuurder van [Y] BV. Vanaf 20 juni 2014 is [J] , de fiscaal partner van [F] , de enig aandeelhouder van [Y] BV. Bij [Y] BV zijn personeelsleden in dienst tot maart 2016. Vervolgens zijn zij in dienst van Advies- en ingenieursbureau [X] B.V., een nieuw opgerichte B.V.
[Y] BV heeft een g-rekening als bedoeld in artikel 34, derde lid, IW 1990. Verder een WAADI (Wet Allocatie Arbeidskrachten door Intermediairs) g-rekening. Deze wordt verstrekt aan een uitlener die in zijn bedrijf uitsluitend of nagenoeg uitsluitend eigen werknemers tegen vergoeding ter beschikking stelt aan derden of een doorlener als bedoeld in artikel 34, tweede lid, IW 1990.
Belanghebbende is opdrachten aangegaan met derden (de hoofdopdrachtgevers). Bij de uitvoering van de opdrachten voor de hoofdopdrachtgevers heeft belanghebbende [Y] BV ingeschakeld.
De Belastingdienst heeft in 2016 bij de hoofdopdrachtgevers een derdenonderzoek ingesteld naar mogelijke aansprakelijkheid van opdrachtgevers van [Y] BV op grond van de artikelen 34 en 35 IW (het WKA-onderzoek). Tijdens dat onderzoek zijn (mantel/raam/deel)overeenkomsten, die zijn gesloten tussen belanghebbende en de hoofdopdrachtgevers, overgelegd. Deze behoren tot de gedingstukken en luiden als hierna vermeld.
Belanghebbende heeft op 11 februari 2014 met [K] B.V, Aannemingsbedrijf [Q] B.V., [M] B.V., [N] B.V., [O] B.V. en [P] B.V. (hierna: [Q] ) een overeenkomst gesloten met de titel “Mantelovereenkomst tussen [Q] en [X] B.V. inzake onderaanneming werkzaamheden” waarbij belanghebbende is aangeduid als Leverancier:
“overwegende dat:
[Q] verantwoordelijk is voor de uitvoering van door eigenaren en beheerders van communicatienetwerken verstrekte opdrachten;
o [Q] aan Leverancier door middel van af te sluiten Deelovereenkomsten opdrachten wenst te kunnen verstrekken met betrekking tot het uitvoeren van opdrachten;
o Leverancier bereid is voornoemde opdrachten van [Q] te aanvaarden;
o Partijen in deze Mantelovereenkomst de voorwaarden en bedingen wensen vast te leggen op basis waarvan [Q] en Leverancier Deelovereenkomsten kunnen aangaan;
o Deze Mantelovereenkomst niet zal leiden tot enige vorm van verplichting van [Q] tot het aangaan van dergelijke Deelovereenkomsten met Leverancier,
o Leverancier staat garant voor eventuele claims en verplichtingen vanuit de Mantelovereenkomst gesloten met [R] B.V. met kenmerk 1317006.
De Mantelovereenkomst verplicht Partijen zich naar beste vermogen in te zetten voor de ontwikkeling en verbetering van de relatie tussen de partijen, met als doel minimale TCO (Total Cost of Ownership) en maximale ontzorging.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In de Mantelovereenkomst en de Deelovereenkomsten wordt bedoeld
[Q] ;
De in de aanhef genoemde [Q] B.V.’s) waarop de Mantelovereenkomst van toepassing is.
Leverancier:
De in de aanhef genoemde onderneming(en) waarmee [Q] deze Mantelovereenkomst heeft gesloten.
(…)
Artikel 3. Looptijd, ontbinding en beëindiging
1. De Mantelovereenkomst treedt in werking op 01-02-2014 en heeft een looptijd van zesendertig (36) maanden. Zij eindigt van rechtswege op 31-01-2017.
Artikel 4. Prijzen, tarieven, toeslagen
1. De door [Q] ter zake van de uitvoering van de verplichtingen uit hoofde van deze Mantelovereenkomst en/of Deelovereenkomst(en) aan leverancier verschuldigde prijzen, tarieven en toeslagen worden vooraf gespecificeerd en schriftelijk vastgelegd in de Deelovereenkomst(en).
2. [Q] behoudt-zich ten aanzien van projecten het recht voor om van de Deelovereenkomst(en) afwijkende prijsafspraken met de leverancier te maken.
Artikel 5. Facturering en betaling
1. Leverancier zal aan [Q] na afloop van iedere afgesproken periode een door [Q] reeds voor akkoord gegeven productiestaat/tijdsregistratie doen toekomen, inclusief de staat zoals omschreven in artikel 22 lid f van de Algemene inkoopvoorwaarden
2. [Q] zal voorafgaande schriftelijk bevestigen, waarop leverancier een factuur kan versturen.
3. Leverancier dient facturen achteraf en over de afgesproken periode bij [Q] in te dienen.
4. De door leverancier bij [Q] In te dienen facturen moeten de volgende gegevens bevatten:
o Inkoopordernummer [Q] ;-
o Het aantal werkelijk bestelde eenheden met overeengekomen tarief;
o Het totaalbedrag van de factuur;
o Per ordernummer 1 factuur, verzamelfacturen zijn niet toegestaan
Indien de facturen hieraan niet voldoen, dan heeft [Q] het recht de facturen aan Leverancier te retourneren.
5. Betaling van de facturen door [Q] zal plaatsvinden 60 dagen na ontvangst van de facturen en na goedkeuring van de geleverde zaken en/of diensten door [Q] .
(…)
Artikel 6. Certificering
1. De ingeschakelde (natuurlijke) personen en de gebruikte hulpmiddelen dienen te voldoen aan de eisen volgens NEN 3140 indien het elektrotechnische werkzaamheden betreft. De Leverancier dient VGA- gecertificeerd te zijn, bij voorkeur VGA** .
2. Leverancier zal [Q] in het bezit stellen en houden van actuele kopieën van de aanwezige certificeringen. Leverancier dient de kopieën te mailen naar […] .
Artikel 7. Kwaliteit Werkzaamheden
1. Bij de uitvoering van de werkzaamheden gaat [Q] er vanuit dat door het uitvoeren van interne kwaliteitscontroles Leverancier de kwaliteit van de werkzaamheden voldoende waarborgt in de eigen organisatie en dat de werkzaamheden op het gevraagde moment conform het bepaalde in de Deel- en of Projectovereenkomst en/of hetgeen dat Is aangestuurd vanuit [Q] zullen worden uitgevoerd.
2. Om de kwaliteit van de werkzaamheden te waarborgen kan [Q] gedurende de looptijd van de Mantelovereenkomst steekproefsgewijs controles en/of audits uitvoeren op de werkzaamheden en/of alle gegevens en bescheiden van Leverancier met betrekking tot de uitvoering van de werkzaamheden.
3. Leverancier zal haar medewerking aan de audit en/of controle verlenen en zal de auditeur toegang geven tot haar bedrijfsruimten, systemen, informatie en personeel voor zover nodig voor een effectieve en efficiënte uitvoering van de audit.
4. Indien uit de controle en/of audit blijkt dat er afwijkingen van de gestelde specificaties zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden en/of onvolkomenheden worden geconstateerd met betrekking tot de uitvoering van de werkzaamheden, zijn Ii dat geval de kosten van de (alle) controle(s) en/of audit(s) voor rekening leverancier en is [Q] gerechtigd alle werkzaamheden af te keuren en kan [Q] de vereenkomst ontbinden zonder dat de leverancier enig recht heeft op compensatie.
Artikel 8. Beoordeling en oplevering
1. Beoordeling van de uitvoering van de werkzaamheden en acceptatie van de resultaten vindt binnen redelijke termijn namens [Q] plaats door de daartoe aangewezen personen en/of afdelingen. Indien de werkzaamheden niet verricht zijn conform hetgeen is overeengekomen, indien de resultaten niet overeenstemmen met de specificaties of indien de eventueel overeengekomen Service Levels niet worden gehaald, heeft [Q] het recht de productie staten af te keuren.
(…)
Artikel 12. Intellectuele eigendomsrechten
1. Elk der Partijen behoudt het exclusieve eigendom van de Intellectuele Eigendomsrechten, kennis en methoden waarvan deze Partij voorafgaand aan deze Overeenkomst reeds de eigendom bezat ("Pre-Existing IPR"). De bewijslast van wat wel of niet Pre-Existing IPR is, rust op de Partij die de Pre-Existing IPR claimt.
Leverancier behoudt het intellectuele eigendomsrecht met betrekking tot door leverancier ontwikkelde oplossingen, zijnde werkwijzen of producten of een samenspel van beiden, welke tot stand zijn gekomen buiten enige overeenkomst, samenwerking of opdracht met of van [Q] , welke geschikt zijn voor de algemene toepasbaarheid en geen specifieke toepasbaarheid op werkzaamheden van of verbondenheid met [Q] vertoont ("Onafhankelijke Oplossingen"). De bewijslast van wat wel of niet Onafhankelijke Oplossingen zijn, rust op de Leverancier.
2. Alle resultaten van de werkzaamheden die Leverancier voor [Q] verricht worden eigendom van [Q] . Leverancier draagt hierbij de volledige eigendomsrechten daarop over aan [Q] . Leverancier geeft [Q] hierbij een onherroepelijke volmacht om alle voor deze overdracht benodigde rechtshandelingen uit te voeren namens Leverancier, leverancier doet hierbij afstand van haar rechten voortvloeiend
3. Leverancier zal er voor zorg dragen dat elk Intellectueel eigendomsrecht anders dan Pre-Existing IPR, dat berust bij een werknemer van Leverancier of een van haar onderaannemers wordt overgedragen aan [Q] zonder kosten voor [Q] op of voor de datum van levering van de betreffende werkzaamheden resultaat.
(…)
Artikel 14. Uitvoering
1. De Leverancier is verplicht de orders en aanwijzingen van [Q] ten aanzien van de werkzaamheden op te volgen. Deze verplichting laat de zelfstandigheid van de Leverancier en diens eigen verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de werkzaamheden onverlet.
2. Direct na het verstrekken van de opdracht door [Q] , en voordat met de uitvoering wordt begonnen, beoordeeld de Leverancier deze op eventuele klaarblijkelijke onduidelijkheden of onvolkomenheden. Indien de door [Q] verstrekte Informatie naar het professionele oordeel van de Leverancier onvolkomenheden bevatten of gebreken vertonen waardoor de beoogde kwaliteit en/of tijdigheid van uitvoering In het geding komt, legt zij direct contact met [Q] en doet zij een voorstel om de zaken te verhelderen/corrigeren; bij verzuim waarvan de Leverancier voor de schadelijke gevolgen aansprakelijk is. Dit geldt ook voor onvolkomenheden en/of gebreken welke aan het licht komen, of zouden moeten komen, tijdens de uitvoering van de werkzaamheden. Indien partijen van inzicht verschillen en niet tot een gezamenlijke oplossing kunnen komen neemt [Q] een besluit waaraan de Leverancier zich conformeert, binnen de wettelijke kaders en in redelijkheid en billijkheid. In dit laatste geval zal Leverancier niet aansprakelijk worden gehouden voor mogelijke schade die zij ten tijde van het nemen van het besluit door [Q] specifiek aanmerkt als gevolg van het besluit van [Q] .
3. De Leverancier dient de werkzaamheden zodanig uit te voeren dat het gereedkomen daarvan binnen de overeengekomen termijn verzekerd is.
4. Het overeengekomen tijdstip van oplevering is een fatale termijn. Bij niet tijdige oplevering is Leverancier zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.
5. Bij overschrijding van het overeengekomen tijdstip van oplevering is Leverancier aan [Q] een boete verschuldigd van tien procent van het door Leverancier te factureren bedrag voor het desbetreffende project. en zaken
6. Leverancier zal [Q] terstond schriftelijk informeren over alle situaties en zaken die mogelijk consequenties voor de kwaliteit en/of de tijdige uitvoering van de werkzaamheden kunnen hebben. Deze melding laat de eventuele gevolgen van deze overschrijding ingevolge de Mantel-, Deel-, en/of Projectovereenkomst(en) of wettelijke bepaling onverlet.
7. De wijze van uitvoering van de werkzaamheden moet zodanig zijn dat voor [Q] en/of haar Opdrachtgever(s) dan wel derden geen nodeloze hinder is te duchten. De Leverancier dient de werkzaamheden zodanig uit te voeren dat daardoor schade aan persoon, goed of milieu zoveel mogelijk wordt vermeden. Indien er toch schade is veroorzaakt zal de Leverancier betrokkenen direct informeren en direct voor herstel (doen) zorgdragen. Het herstel van de schade maakt deel uit van de opleveringseisen.
Indien er toch schade is veroorzaakt zal de Leverancier betrokkenen direct informeren en direct voor herstel (doen) zorgdragen. Het herstel van de schade maakt deel uit van de opleveringseisen.
8. De Leverancier draagt het risico voor schade veroorzaakt door fouten of gebreken in de door hem verstrekte tekeningen, berekeningen, constructies, bestek en uitvoeringsvoorschriften.
9. Leverancier aanvaardt het uitvoeren van handelingen/werkzaamheden conform daartoe gespecificeerde opdracht(en) middels opdrachtbonnen en/of werktekeningen. 10. Eventuele openstaande boetes zullen per kwartaal worden verrekend met de door [Q] aan onderaannemer te betalen vergoeding.
11. Leverancier dient voorafgaand aan en tijdens de werkzaamheden [Q] middels een personeelsstaat op de hoogte te houden van het aanwezige personeel.
12. Leverancier dient ervoor te zorgen dat minimaal één continue aanwezige persoon op de werklocatie de Nederlandse taal beheerst
13. Het verrekenen van de toeslag overwerk is alleen van toepassing als er uitdrukkelijk op verzoek van [Q] bulten de normale werkuren werkzaamheden moeten worden verricht. Tenzij anders wordt overeengekomen zal verrekening plaatsvinden middels de [Q] overwerk tarieven staffel met daarnaast de geldende toeslag voor personele kosten exclusief materieel of equipment.
14. Leverancier zal haar volledige medewerking verlenen aan controles van [Q] op a) de geleverde en gerapporteerde hoeveelheid verleende diensten voor wat betreft de kwaliteit en b) de omvang en de verwerking van de beschikbaar gestelde materialen.
15. Leverancier zal voor de uitvoering van de werkzaamheden alleen werknemers inzetten die in dienst zijn of anderszins onder de verantwoordelijkheid en het beheer van Leverancier vallen. Leverancier zal slechts gekwalificeerde medewerkers,
onderaannemers en/of andere ingeleende arbeidskrachten inzetten die zijn opgeleid en over kennis en ervaring beschikken die noodzakelijk Is voor de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden. Indien [Q] gerechtvaardigde twijfel heeft omtrent de geschiktheid van de betrokken werknemer(-s), dan zal Leverancier deze werknemer(-s) zo spoedig mogelijk en op eigen kosten vervangen.
16. Leverancier zal er zoveel mogelijk voor zorgen en moeite doen om de werkzaamheden zoveel mogelijk met hetzelfde team van medewerkers uit te voeren.
17. Leverancier zorgt ervoor dat werknemers op sleutelposities geen vergelijkbaar Werk en/of activiteiten voor concurrenten van [Q] zal uitvoeren. Deze verplichting eindigt bij de uitdiensttreding van de werknemer.
18. Leverancier zal medewerkers op sleutelposities niet frequent wisselen. Indien -Leverancier werknemers op sleutelposities wenst te vervangen of terug te trekken verplicht Leverancier zich om [Q] hiervan schriftelijk in kennis te stellen, bijvoorbeeld door e-mail, zo spoedig mogelijk als redelijkerwijs noodzakelijk Is voor een voorgenomen vervanging of terugtrekking van dergelijke belangrijke werknemers.
[Q] behoudt zich het recht voor om Leverancier aan te spreken als werknemers op sleutelposities frequent gewisseld worden. Partijen komen overeen dat een vervanging of het terug trekken van werknemers op sleutelposities in geen geval afbreuk zal doen aan de verplichtingen van Leverancier op grond van deze Mantelovereenkomst of de desbetreffende Deel en/of Projectovereenkomst(en).
19. Indien [Q] besluit tot een collectieve bedrijfssluiting in de vakantie periode, zullen hieraan geen kosten voor [Q] zijn verbonden. In voorkomend geval wordt leverancier tijdig geïnformeerd.”
[Q] heeft met belanghebbende de volgende projectovereenkomst gesloten:
“Algemeen
Deze Projectovereenkomst (hierna: "Projectovereenkomst") is aangegaan door:
Aannemingsbedrijf [L] B.V., statutair gevestigd en kantoorhoudend te
[S] , hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer [T] , Directeur,
(hierna te noemen: " [Q] ")
en
[X] B.V., statutair gevestigd en kantoorhoudend te [Z] , hierbij
rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer [F] , Directeur (hierna te
noemen: "Leverancier")
Artikel 2 Onderwerp
1. Deze Projectovereenkomst maakt onderdeel uit van de Mantelovereenkomst 144000 welke tussen [Q] en Leverancier is overeengekomen.
2. Deze Projectovereenkomst regelt de voorwaarden die van toepassing zijn op alle overeenkomsten die tussen [Q] en Leverancier worden gesloten met betrekking tot het uitvoeren van engineering werkzaamheden ten behoeve van het project verlaten […] .
3. In geval van tegenstrijdigheid tussen het gestelde in de Projectovereenkomst, de Mantelovereenkomst en de Algemene Inkoopvoorwaarden prevaleert het gestelde in de Projectovereenkomst.
Artikel! 3. Contactpersonen
Voor deze Projectovereenkomst zijn namens Partijen de volgende contactpersonen aangewezen. Indien gedurende de looptijd van de Projectovereenkomst de contactpersonen wijzigen, dient dit schriftelijk aan Partijen te worden meegedeeld.
Contactpersonen [Q] :
Naam Functie Telefoon E-mail
[U] Manager […]
[V] Inkoper […]
Contactpersonen Leverancier:
Naam Functie Telefoon E-mail
[W]
(…)
Artikel 5. Kwaliteit Werkzaamheden
1. Bij de uitvoering van de werkzaamheden gaat [Q] er vanuit dat door het uitvoeren van interne kwaliteitscontroles Leverancier de kwaliteit van de werkzaamheden voldoende waarborgt in de eigen organisatie en dat de werkzaamheden op het gevraagde moment conform het bepaalde in de Projectovereenkomst zullen worden uitgevoerd.
2. Om de kwaliteit van de werkzaamheden te waarborgen kan [Q] gedurende de looptijd van de Projectovereenkomst steekproefsgewijs controles uitvoeren op de werkzaamheden. (…)
(…)
Artikel 9 Schades
1. Schades veroorzaakt door leverancier dienen door leverancier zelf te worden gemeld bij en afgehandeld met de betreffende beheerder(s). De schade dient echter wel te allen tijde te worden gemeld bij [Q] .”
Belanghebbende heeft met [A1] BV op 18 november 2013 een overeenkomst gesloten:
“RAAMOVEREENKOMST BETREFFENDE INHUUR PERSONEN
DE ONDERGETEKENDEN:
I. [A1] B.V, statutair gevestigd en kantoorhoudende aan de [B1] ,
( [C1] , te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer [D1] , CEO en de heer [E1] , Managing Director, hierna te noemen: ‘ [A1] ”’ ;
en
2. [Y] , statutair gevestigd en kantoorhoudende te [Z] aan de [G] ( […] ), te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar statutair directeur, [E] , hierna te noemen ‘ [X] ’; gezamenlijk ook ’Partijen’ en elk voor zich de ’Partij’;
OVERWEGENDE:
i. dat [A1] behoefte heeft aan advies, ervaring en kennis op bepaalde werkgebieden, systemen, systematiek en of anderszins door [A1] te bepalen capaciteiten (waaronder begrepen de inzet van personen);
ii. dat ‘ [X] ’ hierover beschikt en bereid is om [A1] gedurende een bepaalde tijd van deze diensten gebruik te laten maken;
iv. dat tussen Partijen overeenstemming is bereikt omtrent de voorwaarden en bedingen waaronder Partijen nadere individuele overeenkomsten aan kunnen gaan met elkaar;
VERKLAREN ALS VOLGT TE ZUN OVEREENGEKOMEN:
1. Aanvang, duur en einde van deze raamovereenkomst
[X] ’ aanvaardt hierbij de opdracht van [A1] voor het verlenen van de werkzaamheden en verplicht zich jegens [A1] tot het verrichten van de uitvoering hiervan. De onderhavige overeenkomst vangt aan op 6 Januari 2014 en eindigt van rechtsweg op 6 Januari 2016, zonder dat hiervoor enige voorafgaande opzegging van [A1] is vereist.
De raamovereenkomst, dan wel een individuele overeenkomst kan tussentijds beëindigd worden zonder dat een nadere ingebrekestelling nodig Is en zonder dat een schadevergoeding uit welke hoofde dan ook is verschuldigd aan de andere Partij, door middel van een aangetekende brief aan de andere Partij, indien:
a. de andere Partij tekort schiet in de nakoming van één van haar verbintenissen uit hoofde van deze raamovereenkomst respectievelijk een individuele overeenkomst, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, ontbinding niet rechtvaardigt;
b. door of ten behoeve van de andere Partij surseance van betaling of faillissement is aangevraagd of een verzoek daartoe is ingediend;
c de andere Partij in staat van surséance of faillissement is verklaard;
d. executoriaal beslag wordt gelegd op een substantieel gedeelte van de roerende en/of onroerende zaken van de andere Partij.
e. Indien de ter beschikking gestelde persoon als bedoeld in de individuele overeenkomst (ook wel inzet bevestiging genoemd) is overleden, of ziek is, danwel door een andere reden gedurende een periode van drie maanden niet langer in staat is de werkzaamheden als vermeld in de inzet bevestiging te verrichten;
f. Indien de ter beschikking gestelde persoon binnen 1 maand na aanstelling niet voldoet aan de door [A1] gestelde eisen en deze persoon niet kan worden vervangen door een persoon die aan alle gestelde criteria van [A1] voldoet.
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.1 en 1.2 hebben partijen het recht de overeenkomst tussentijds te beëindigen door opzegging bij aangetekende brief welke de redenen voor de opzegging vermeldt en met inachtneming van een opzegtermijn van een maand zonder dat enige vorm van schadevergoeding uit welke hoofde dan ook verschuldigd is aan de andere Partij.
2. De werkzaamheden
Partijen zullen op projectbasis een individuele overeenkomst aangaan waarin de inhoud en omvang van de werkzaamheden nader omschreven zullen worden.
Medewerkers van ‘ [X] ’ dienen in goed overleg en tijdig met [A1] en ‘ [X] ’ af te stemmen wanneer men verlof op wil nemen.
Medewerkers van ’ [X] ’ hebben recht op 200 uur vakantieverlof en 40 uur ATV per jaar gebaseerd op een fulltime dienstverband.
3. De vergoeding voor de werkzaamheden en onkostenvergoeding
De werkzaamheden (nader vastgelegd in een individuele overeenkomst tussen Partijen) zullen door [A1] worden vergoed door middel van een bruto vergoeding (exclusief BTW) per uur welke maandelijks na ontvangst door [A1] van een factuur van ‘ [X] ’ wordt uitbetaald. Dit bedrag wordt verondersteld ook de gemaakte woonwerk kilometers te vergoeden.
Aanspraak op de op basis van artikel 3.1 vastgestelde vergoeding bestaat uitsluitend over enige periode, waarin feitelijk werkzaamheden voor [A1] worden verricht. Daartoe zal ‘ [X] ’ binnen vijf (5) werkdagen na afloop van een maand een gespecificeerde declaratie voor de in die maand feitelijk verrichte werkzaamheden indienen bij [A1] . [A1] voldoet de declaratie binnen dertig (30) dagen na ontvangst van de gespecificeerde declaratie(s).
De tarieven voor het ter beschikking stellen voor het verrichten van de werkzaamheden betreffende [F1] zijn in onderstaande staffel vastgelegd;
• Voor de inzet van 3 Designers (of meer) is het tarief €38,- per designer (inclusief reiskosten.
• Voor de inzet van 2 Designers is het tarief €39,- per designer (inclusief reiskosten)
• Voor de Inzet van 1 Designer is het tarief €41,- per designer (inclusief reiskosten)
stellen voor alle vorderingen van de door ‘ [X] ’ in het kader van de raamovereenkomst ter beschikking gestelde personen op [A1] in verband met de uitoefening van de werkzaamheden door ‘ [X] ’ in het kader van de raamovereenkomst.
Wanneer [A1] binnen twee jaar de benodigde uren van de ingehuurde designers verlaagd ofwel verhoogd, dan wordt het uurtarief aangepast van de overige designers op basis van bovenstaande staffel.
Buiten de in dit artikel genoemde vergoedingen, heeft ‘ [X] ’ geen aanspraak jegens [A1] en/of de aan haar gelieerde ondernemingen op enige andere vorm van vergoeding.
6. Aansprakelijkheid
[A1] is niet gehouden tot vergoeding van enige materiële of immateriële schade, geleden door of vanwege ‘ [X] ' of de door ‘ [X] ’ ter beschikking gestelde personen tijdens of als gevolg van de ten behoeve :werkzaamheden. ‘ [X] ’ vrijwaart [A1] en zal [A1] volledig schadeloos te stellen voor alle vorderingen van de door ‘ [X] '' in het kader van de raamovereenkomst ter beschikking gestelde personen op [A1] in verband met de uitoefening van de werkzaamheden door ‘ [X] ’ in het kader van de raamovereenkomst.
[X] ’ sluit ten behoeve van zichzelf een afdoende aansprakelijkheidsverzekering af ter dekking van materiële en immateriële schade ontstaan door werkzaamheden uitgevoerd op basis van deze raamovereenkomst.
7. Teruggave bedrijfsmiddelen en documenten bij einde individuele overeenkomst
Alle zaken en gegevensdragers, daaronder begrepen de laptop, schriftelijke stukken en fotokopieën daarvan die toebehoren aan [A1] , die ‘ [X] ’ tijdens de duur van de individuele overeenkomst onder zich krijgt, zijn en blijven eigendom van [A1] . ‘ [X] ’ is gehouden deze zaken aan [A1] ter beschikking te stellen op de dag waarop de individuele overeenkomst eindigt.
8. Facturatie
Indien ingehuurde personen deelnemen aan de bedrijfslunch van [A1] , wordt hiervoor 20,00 euro netto per maand, op basis van een 40-urige werkweek, berekend. Indien de ter beschikking gestelde personen deel wensen te nemen aan de lunch, zal ‘ [X] ’ het genoemde bedrag naar rato van de omvang van de inhuur, zoals genoemd in de individuele overeenkomst, inhouden op de factuur.
9. Belastingen en sociale premies
Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de vergoedingen zoals genoemd in artikel 3 te allen tijde bruto bedragen betreffen en dat ‘ [X] ’ verantwoordelijk is voor een correcte aangifte en verwerking van deze vergoedingen bij de fiscale en sociale verzekeringsinstanties en/of soortgelijke Instellingen.
[X] ’ vrijwaart [A1] en zal [A1] en de aan haar gelieerde ondernemingen volledig schadeloos stellen voor alle vorderingen van fiscale en/of sociale verzekeringsinstanties op [A1] ter zake van belastingen, sociale verzekeringspremies (zowel het werkgeversdeel als het werknemersdeel), kosten, opgelegde boetes en rente welke verband houden met de relatie in de breedste zin des woord tussen ‘ [X] ’ en [A1] . Wanneer [A1] niettegenstaande het voorgaande verplicht kan worden loonbelasting en sociale premies en/of premies werknemersverzekeringen te betalen ten aanzien van ‘ [X] ’ en/of de door hem verrichte werkzaamheden, kan [A1] zulke belastingen en/of premies inhouden op bedragen die zij aan ‘ [X] ’ uit welke hoofde dan ook verschuldigd is.
Indien de relatie tussen [A1] en ‘ [X] ’' of tussen [A1] en enige in te huren persoon op basis van deze raamovereenkomst wordt aangemerkt als fictieve dienstbetrekking zoals bedoeld in de fiscale en/of sociale wetgeving, verklaren Partijen hierbij uitdrukkelijk dat deze relatie onder geen enkel beding kan worden gekwalificeerd als een arbeidsovereenkomst zoals bedoeld in Boek 7, titel 10 e.v.”
Belanghebbende heeft op 6 mei 2015 een overeenkomst “INHUUR PERSONEEL” gesloten met [G1] B.V. (hierna: [G1] ) waarbij belanghebbende is aangeduid als opdrachtnemer en [G1] als opdrachtgever met als onderwerp “Inhuren van de heer B. van [M2] t.b.v. werkvoorbereiding op de afdeling VTI en de heer [I1] als tekenaar bij [G1] bv te [J1] .”
“Omschrijving van de leverantie
De werkzaamheden zullen omvatten het op inleenbasis verlenen van diverse werkzaamheden t.b.v. [G1] :
Uitgangspunten:
1. Het betreft hier het door Opdrachtgever inlenen van de heer B. van [M2] en de heer [I1] voor projectondersteuning op de werklocatie conform de besproken planning qua tijdsduur.
2. De werkzaamheden gaan in per 1 april 2015 en worden naar verwachting aangegaan tot 31 december 2015, met inachtneming van de wettelijke bepalingen betreffende de duur van de werkzaamheden. Indien aan het einde van deze periode door Opdrachtgever wordt besloten nog langer gebruik te maken van de werkzaamheden van de ingeleende medewerker via Opdrachtnemer, zal hier een addendum overeenkomst voor worden afgesloten.
3. Eventuele scholingsuren komen ten laste van Opdrachtnemer.
4. Tussentijdse opzegging kan door beide partijen alleen geschieden indien een opzegtermijn van minimaal 2 (twee) weken in acht wordt genomen. Een kortere opzegtermijn is alleen mogelijk indien daar dringende en noodzakelijke redenen voor zijn, hetgeen in onderling overleg nader is af te stemmen.
5. Ingeleende medewerker zal de werkzaamheden naar eigen inzicht vakkundig, voortvarend en zorgvuldig alsmede volgens de ontvangen specificaties en/of tekeningen uitvoeren.
6. Ingeleende medewerker dient ten minste 18 jaar te zijn.
7. In geval van arbeidsongeschiktheid van de ingeleende medewerker is Opdrachtnemer verplicht om dit onverwijld bij de vertegenwoordiger van Opdrachtgever te melden.
8. Het is Opdrachtgever niet toegestaan de werkzaamheden geheel of gedeeltelijk aan een derde uit te besteden.
Opdrachtnemer:
a. houdt bij de uitvoering van de werkzaamheden door de ingeleende medewerker rekening met de arbeidstijden, zoals deze ten aanzien van het project of het werk gelden;
b. dient de vakantieperiodes van de ingeleende medewerker te laten overeenstemmen met de vakantieperiodes en collectieve ADV dagen van de door opdrachtgever voor het project ingezette arbeidskrachten;
c. verleent zijn/haar volledige medewerking aan de realisering c.q. de uitvoering van het betreffende (project) kwaliteitsplan en de toepasselijke regels ter zake de procesbeheersing overeenkomstig NEN-ISO 9001;
d. neemt (samen met de ingeleende medewerker) door Opdrachtgever desgewenst deel aan een Toolboxmeeting en aan andere veiligheidsbijeenkomsten;
e. neemt desgewenst deel aan werkoverleg;
f. zorgt ervoor dat de ingeleende medewerker zich op en rond de werkplek te alten tijde deugdelijk kan legitimeren (= identiteitsbewijs met nationaliteitsaanduiding).
4 Lonen en prijzen
Prijs:
De door partijen overeengekomen vergoeding bedraagt voor de heer B. van [M2] €43.75 per uur exclusief btw. Reiskosten woon - werkverkeer worden per gewerkte dag vergoed voor maximaal 15 km a €0.19/km. Het uurtarief is vast voor de duur van de overeenkomst en wordt enkel gefactureerd voor de daadwerkelijk gewerkte uren.
De door partijen overeengekomen vergoeding bedraagt voor de heer [I1] €37.50 per uur exclusief btw. Reiskosten woon -werkverkeer worden per gewerkte dag vergoed voor maximaal 60 km a €0.19/km. Het uurtarief is vast voor de duur van de overeenkomst en wordt enkel gefactureerd voor de daadwerkelijk gewerkte uren. Uitgangspunt is maximaal 40 uur per week beschikbaarheid waarin de werktijden tussen 07.00 en 18.00 als normale werktijden kunnen worden beschouwd. In geval van meer- en minderwerk op verzoek van de Opdrachtgever wordt de hoeveelheid daarvan tussen partijen vastgesteld en verrekend tegen hetzelfde tarief.
Onkostendeclaraties en hoogte vergoeding
Opdrachtgever zal door de ingeleende medewerker gemaakte zakelijke onkosten (met privéauto gereden kilometers en eventueel andere onkosten) in redelijkheid en billijkheid vergoeden, indien en voor zover deze onkosten als separate post in de weekfactuur zijn opgenomen, onder bijvoeging van de instructie, een specificatie en eventueel bewijsstukken zoals bijvoorbeeld nota's.
Opdrachtgever zal de in lid 4.2 bedoelde onkosten vergoeden conform daartoe door partijen overeen gekomen tarieven.
Opdrachtgever is geen vergoeding verschuldigd gedurende bedrijfssluiting als gevolg van erkende feestdagen, door voor het personeel van Opdrachtgever geldende ADV-dagen of vorstverletdagen, in geval van stakingen, werkonderbrekingen en calamiteiten op grond waarvan in redelijkheid geen werkzaamheden verricht kunnen worden.
5. Levering, levertijd
Levering, levertijd:
De werkzaamheden zullen geschieden in overleg.
Contactpersoon Opdrachtgever:
Contactpersoon van Opdrachtgever is:
De heer [K1] , Manager VTI, tel. […] .
Contactpersoon Opdrachtnemer:
Contactpersoon van Opdrachtgever is:
De heer [F] , functie Directeur, tel. […] .
6. Manurenstaat, facturen en betaling
Opdrachtnemer dient verantwoording af te leggen over de door ingeleende medewerker gewerkte uren aan contactpersoon of een ander door hem/haar of Opdrachtgever aan gewezen persoon.
De facturen inzake de ingeleende medewerker worden uitsluitend gebaseerd op een door Opdrachtgever voor akkoord getekende manurenstaat.
7. Eigendommen, tekeningen, gereedschappen e.d.
Alle specificaties, tekeningen, berekeningen, informatie, modellen, gereedschappen, (werk)materiaal e.d. in verband met de inhuur van medewerker, door Opdrachtgever ter beschikking gesteld aan, dan wel voor Opdrachtgever vervaardigd door de ingehuurde medewerker, blijven respectievelijk worden eigendom van Opdrachtgever en dienen op verzoek van Opdrachtgever op ieder moment tijdens of na afloop van de werkzaamheden van de ingehuurde medewerker aan Opdrachtgever te worden geretourneerd respectievelijk afgegeven.
Alle rechten op goederen en werkwijzen die de ingehuurde medewerker In samenwerking met of in opdracht van Opdrachtgever heeft ontwikkeld, komen uitsluitend aan Opdrachtgever toe.
8. Door Opdrachtgever ter beschikking te stellen faciliteiten
De ingehuurde medewerker zal kosteloos gebruik kunnen maken van de kleed-, was- en kantinefaciliteiten van Opdrachtgever. In de kantine te verkrijgen etenswaren en dranken komen voor eigen rekening van de ingehuurde medewerker.
9. Persoonlijke beschermingsmiddelen
Opdrachtnemer verplicht zich om zelf voor de ingehuurde medewerker te voorzien in de behoefte van de persoonlijke beschermingsmiddelen (o.a. veiligheidsvest, veiligheidshelm, veiligheidshandschoenen en gehoorbescherming) welke nodig zijn voor de uitvoering van werkzaamheden.
(…)
11. Verzekeringen
Opdrachtnemer is verplicht zich genoegzaam te verzekeren tegen wettelijke aansprakelijkheid op basis van in de bouw gebruikelijke voorwaarden. Op verzoek van Opdrachtgever dient Opdrachtnemer dit aan te tonen.
Opdrachtnemer heeft ten behoeve van het uitvoeren van werkzaamheden op bovengenoemd project een aansprakelijkheidsverzekering, een ziektekostenverzekering, een arbeidsongeschiktheidsverzekering en een overlijdensrisicoverzekering waarin Opdrachtgever wordt gevrijwaard van enige schade en/of aansprakelijkheid.
Opdrachtnemer is aansprakelijk voor schade of letsel door de ingehuurde medewerker toegebracht aan de eigendommen van Opdrachtgever, zijn personeel of personen waarvoor deze verantwoordelijk is. Voorts vrijwaart Opdrachtnemer Opdrachtgever voor aanspraken ter zake van derden op grond van handelen of nalaten van Opdrachtnemer en/of de ingehuurde medewerker.
In geval Opdrachtgever een aansprakelijkheidverzekering heeft dan wel een CAR verzekering waarop Opdrachtnemer is meeverzekerd, komt het eigen risico ten laste van Opdrachtnemer.
Opdrachtgever is gerechtigd, maar is daartoe niet verplicht, alle door Opdrachtnemer en/of de ingehuurde medewerker veroorzaakte schade direct en voor rekening en risico van Opdrachtnemer te vergoeden en/of te herstellen. Onder schade mede te verstaan eventuele proceskosten van. Opdrachtgever. Vorengenoemde kosten worden door Opdrachtgever verhaald.
12. Veiligheidseisen:
Opdrachtnemer dient verder die veiligheid- en voorzorgsmaatregelen te nemen die redelijkerwijs met betrekking tot werkzaamheden van Opdrachtnemer dienen te worden getroffen, een en ander in overeenstemming met de eisen van de Arbeidsinspectie, de relevante wetgeving en Opdrachtgever.
13. Wet Ketenaansprakelijkheid
De Wet Ketenaansprakelijkheid is niet van toepassing op deze overeenkomst.
(…)”
Belanghebbende heeft met [L1] in augustus 2015 de volgende overeenkomst gesloten:
“ALGEMENE OVEREENKOMST VAN INLENING VAN PERSONEEL
Projectnaam: [Y] van [A1] projecten
De ondergetekenden:
[M1] bv [M1] bv gevestigd te ( [N1] aan de [O1] , ten deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer [P1]
KvK nummer. […] - Statutair gevestigd te [N1]
hierna te noemen de [G1]
en
[X] bv gevestigd te [Z] aan [I] , ten deze rechtsgeldig
vertegenwoordigd door de heer [F]
KvK nummer […]
hierna te noemen de Detacheerder
gezamenlijk te noemen Partijen
Verklaren het volgende te zijn overeengekomen:
Artikel 1. De personeel en prijs
Detacheerder zal voor de diensten voor het Werk de volgende werknemers bij [G1] detacheren met het bijbehorende uurtarief.
Naam BSN nummer Uurtarief
1 [Q1] […] €38,00
Hierna te noemen Gedetacheerde
Tenzij schriftelijk anders overeengekomen zijn de genoemde uurtarieven “all-in” (zoals bijvoorbeeld verblijfkosten). Het tarief dat Detacheerder in rekening brengt, is het bruto uurloon vermenigvuldigd met de factor 2.1.
Indien voor werkzaamheden (bijvoorbeeld site surveys) reiskilometers dienen te worden gemaakt waarbij gebruik wordt gemaakt van de auto van [X] , zullen deze kilometers worden vergoed tegen een tarief van €0,30 cent per kilometer. Woon-werk kilometers worden vergoed tegen € 0,19 cent per kilometer.
De eerste twee uren overwerk (aansluitend op acht gewerkte uren) worden vergoed tegen het uurtarief zonder opslag. Voor alle opvolgende uren alsmede de uren gewerkt op zaterdag kan op het uurtarief een toeslag van 25% in rekening worden gebracht Indien er door omstandigheden op zon- en/of feestdagen moet worden gewerkt kan een opslag van 75% op het tarief in rekening worden gebracht
Premies sociale verzekeringen en loonbelasting, € 8,00 per gewerkt uur en het op de factuur genoemde btw bedrag zullen worden overgemaakt op de G-rekening van de Detacheerder. Indien de Detacheerder niet over een G-rekening beschikt, zullen premies sociale verzekeringen en belastingen rechtstreeks worden overgemaakt aan de betrokken bedrijfsvereniging respectievelijk de Ontvanger der Belastingen na goedkeuring van de factuur door [G1] .
Artikel 2. Omschrijving project
Gedetacheerde zal de volgende werkzaamheden voor [G1] uitvoeren:
1) Engineering.
hierna te noemen Werk.
Artikel 3. Aanvang, duur
Deze overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde Bid met inachtneming van een proefperiode van één maand. In deze proefperiode kan deze overeenkomst direct (zonder opzegtermijn) worden beëindigd.
In tegenstelling tot artikel 6.1 van algemene voorwaarden van [G1] voor het inlenen van Personeel, kunnen Partijen de overeenkomst beëindigen door middel van een aangetekend schrijven, waarbij een opzegtermijn van vier weken in acht wordt genomen.
Artikel 4. Voorwaarden
Op deze “Algemene Overeenkomst van inlening van Personeel” en derhalve op de uitvoering van de omschreven werken c.q. later opgedragen werken, zijn de Algemene Voorwaarden van [G1] voor het inlenen van Personeel van toepassing. Daar waar Raamovereenkomst staat genoemd, dient “deze Overeenkomst” te worden gelezen. Deze Algemene Voorwaarden zijn als bijlage I bij deze Overeenkomst gevoegd.
Detacheerder verklaart op de hoogte te zijn van de inhoud van deze voorwaarden en daarvan een exemplaar te hebben ontvangen. [G1] wijst de toepasselijkheid van de verkoop-, leverings- en aannemingsvoorwaarden van Detacheerder uitdrukkelijk van de hand.
Artikel 5. Veiligheid
Detacheerder (alsmede de Gedetacheerde) is zich bewust van de risico's welke horen bij de te verrichten werkzaamheden en zal ervoor zorg dragen dat haar personeel zich gedraagt, zodat de veiligheid van haar personeel alsmede van op de werkplek aanwezige derden wordt geborgd. Indien Detacheerder een onveilige situatie constateert, zal dit terstond worden gemeld aan [G1] . Gedetacheerde dient zich ten minste te houden aan de door [G1] opgedragen regels welke staan genoemd in het “Groene boekje voor veilig werken” (indien deze niet in het bezit is van de Gedetacheerde, zal deze voorafgaande aan de werkzaamheden door [G1] aan Gedetacheerde worden verstrekt) alsmede eventuele aanvullingen zoals bijvoorbeeld Toolboxen. Op eerste verzoek van [G1] levert Detacheerder rapportages welke staan omschreven in de VGA, bijvoorbeeld incidentenfrequentie en aard van incident.
Artikel 6. Materiaal/Materieel
Verlies, diefstal en/of beschadigingen van materiaal/materieel welke door [G1] aan de Gedetacheerde ter beschikking wordt gesteld, dient direct door de Gedetacheerde aan [G1] te worden gemeld. De kosten voor het vervangen en/of herstellen zullen door [G1] bij Detacheerder in rekening worden gebracht.
Artikel 7. Betaling
De betaling zal binnen 45 dagen na factuurdatum geschieden aan de hand van de factuur die gebaseerd is op de door of namens [G1] ondertekende bonnen, bevattende de verklaring dat de in rekening gebrachte werkzaamheden zijn uitgevoerd. De verleggingsregeling met betrekking tot de btw is van toepassing.
Artikel 8. Verplichtingen Detacheerder
1. Detacheerder dient bij aanvang en tijdens de duur van de overeenkomst geregistreerd te zijn in het kader van WAADI. Detacheerder is verantwoordelijk voor deze registratie en moet derhalve ook zelf controleren op de website van de Kamer van Koophandel (www.kvk.nl/waadi) of deze registratie goed is. [G1] zal deze registratie controleren.
2. Detacheerder draagt zorg voor de volgende documenten:
a. kopie van de G-rekening;
b. verklaring belastingdienst omtrent betalingsgedrag (per kwartaal);
c. uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan één jaar);
d. VGA van de gedetacheerde (niveau afhankelijk van de te verrichten werkzaamheden);
e. legitimatiebewijs van de gedetacheerde;
f. up-to-date CV van de gedetacheerde.
Indien Detacheerder niet voldoet aan de voorwaarden genoemd in Artikel 8 (onder andere het ontbreken van één van deze bovengenoemde documenten), is [G1] gerechtigd betalingen op te schorten tot de Detacheerder voldoet aan hetgeen gesteld in Artikel 8. Aanvullend op het opschorten van de betalingen, heeft [G1] het recht deze Overeenkomst geheel of gedeeltelijk - zonder dat enige ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst is vereist - te ontbinden.
(…) “
Belanghebbende heeft op 20 januari 2014 met [R1] Projekt Engineering BV de volgende overeenkomst gesloten:
“Overeenkomst inleen
[R1] Projekt Engineering B.V., statutair gevestigd en kantoorhoudende te [S1] , tevens kantoorhoudende te [T1] , hierna te noemen Opdrachtgever,
en
[X] BV, statutair gevestigd te [Z] , hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door [U1] , hierna te noemen Opdrachtnemer,
IN OVERWEGING NEMENDE:
• Dat Opdrachtgever en Opdrachtnemer een overeenkomst aangaan voor de duur van het hieronder omschreven project;
• Dat niet bekend is hoe lang het project of Opdrachtnemers aandeel hierin zal gaan duren;
• Dat de overeenkomst van rechtswege eindigt op het moment dat het project althans Opdrachtnemers aandeel daarin voltooid is;
• Dat de overeenkomst van rechtswege eindigt op het moment dat het project door de opdrachtgever van Opdrachtgever wordt ingetrokken;
• Dat Opdrachtnemer zich hiermee akkoord heeft verklaard.
VERKLAREN HIERBIJ TE ZIJN OVEREENGEKOMEN ALS VOLGT:
1. Opdrachtgever verklaart te hebben opgedragen aan Opdrachtnemer de uitvoering van het hierna omschreven project
Projectomschrijving […] projecten
Opdrachtgever van Opdrachtgever [V1] - vestiging [W1]
Aanvangsdatum 22 januari 2014
(…)
Projectduur (prognose 4 maanden (640 uur)
Uurtarief €32,00
Projectcoördinator Opdrachtgever De heer [A2]
Veiligheidsdiploma VGA nvt
2. opdrachtnemer verbindt zich ter uitvoering van het hiervoor vermelde project in te zetten als […] projecten
3. Belde partijen kunnen de overeenkomst tussentijds opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van vier weken.
4. Opdrachtnemer dient te allen tijde urenverantwoordingen van Opdrachtgever, getekend voor akkoord door opdrachtgever van Opdrachtgever, bij factuur van Opdrachtnemer te voegen.
5. Opdrachtgever hanteert een betalingstermijn van 60 dagen na ontvangst van correcte factuur van Opdrachtnemer met vermelding van bovengenoemd projectnummer.
6. Het is Opdrachtnemer en in te zetten medewerker van Opdrachtnemer niet toegestaan tijdens of binnen twee jaar na einddatum van het uitgevoerde project met opdrachtgever van Opdrachtgever, in dit geval [V1] - vestiging [W1] , een overeenkomst of ander zakelijk contact aan te gaan of te onderhouden.
7. Opdrachtnemer en in te zetten medewerker van Opdrachtnemer erkennen geheimhouding die hem/haar ten aanzien van alle bijzonderheden de Opdrachtgever en zijn opdrachtgever betreffende zijn opgelegd. Het is Opdrachtnemer en in te zetten medewerker van Opdrachtnemer verboden, hetzij gedurende de overeenkomst, hetzij na beëindiging hiervan, op enigerlei wijze aan derden direct of indirect, in welke vorm dan ook, enige mededeling te doen aan of aangaande van bijzonderheden de Opdrachtgever en zijn opdrachtgever betreffende, of daarmede verband houdende. Voorts is het Opdrachtnemer en in te zetten medewerker van Opdrachtnemer verboden om afschriften van, of aantekeningen over, correspondentie en andere bescheiden en materialen in de ruimste zin in zijn/haar particulier bezit te houden of zonder schriftelijke toestemming van Opdrachtgever en zijn opdrachtgever aan derden te tonen respectievelijk te verstrekken of buiten de beschikkingsmacht van de organisatie te brengen. Al dergelijke correspondentie en (aan)tekeningen, ook ai zijn ze gesteld of getekend op papier, aan Opdrachtgever of zijn opdrachtgever toebehorend, zijn en blijven eigendom van de vennootschap en moeten in ieder geval bij het einde van de dienstbetrekking ongevraagd en onverwijld aan Opdrachtgever ter hand worden gesteld.
8. Bij overtreding van enig verbod, zoals genoemd onder artikel 6 en 7 verbeurt Opdrachtnemer ten gunste van Opdrachtgever zonder voorafgaande sommatie of rechterlijke tussenkomst een niet voor rechterlijke matiging vatbaar zijnde opeisbare boete gelijk aan een bedrag ten belope van het uurtarief maal 2000 uren per overtreding en € 500,- voor elke dag dat die overtreding zal voortduren, zonder dat Opdrachtgever gehouden is of schade of enig verlies ten gevolge van de overtreding door Opdrachtnemer aan te tonen en onverminderd het recht van Opdrachtgever op volledige schadevergoeding, indien deze meer mocht belopen dan Opdrachtnemer verschuldigde boete.
9. Opdrachtnemer is aansprakelijk voor alle directe en indirecte schade en kosten van Opdrachtgever, inclusief bedrijfsschade, veroorzaakt door het niet naleven van zijn verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst of de wet c.q. voor aanwezigheid van verborgen gebreken in de zaken of het werk. Opdrachtnemer vrijwaart Opdrachtgever voor aanspraken van derden ter zake.
(…)”
De door de werknemers van [Y] BV verrichte werkzaamheden betroffen onder meer engineering, technisch tekenwerk en werkvoorbereiding (verzamelen van alle relevante projectgegevens en het verwerken hiervan in werkmappen) in de telecom infrabranche en de glasvezelkabelbranche. Van het derdenonderzoek bij de opdrachtgevers is een WKA-rapport opgesteld. Hierin is vermeld met betrekking tot de werkzaamheden van [Y] BV:
“Bij [M1] BV (hierna: [G1] IT) bleek
Er was een "Algemene overeenkomst van inlening van personeel". De werkzaamheden bestonden uit het voorbereiden en het aanvragen van de benodigde vergunningen voor klantaansluitingen. Hierbij werd ingelogd en gewerkt binnen het computersysteem van de (hoofd)opdrachtgever. Eén werknemer van belastingschuldige was gedetacheerd bij [G1] IT op de locatie [N1] voor engineeringswerkzaamheden onder leiding van de projectleider aldaar. De overige werknemers werkten in [Z] bij belanghebbende/doorlener. Via periodiek werkoverleg op kantoor van [G1] IT werd door [G1] IT kwaliteit en voortgang van de gehele opdracht in de gaten gehouden,
Bij [A1] B.V. (hierna: [A1] ) bleek:
Er was een "Raamovereenkomst betreffende inhuur personen". Er zijn geen nadere overeenkomsten gemaakt. Er werd een inzetbevestiging gegeven van de betreffende werknemer onder verwijzing naar de raamovereenkomst
De werkzaamheden werden deels op kantoor bij [A1] en deels op kantoor bij belanghebbende/doorlener gedaan. Bij [A1] op kantoor wordt het design van de uiteindelijke netwerken gedaan op contractbasis. De voorplanning van hoe het netwerk moet worden opgezet gebeurt bij belanghebbende. De doorgeleende werknemers waren onderdeel van de designergroep, onder leiding van een afdelingsmanager van [A1] . De afdelingsmanager controleerde de voortgang en kwaliteit.
Bij Aann.bedr. [Q] B.V. (hierna: [Q] ) bleek:
Er was een "Mantelovereenkomst inzake onderaanneming". Er zijn verder geen onderliggende overeenkomsten opgemaakt in de gevallen van inhuur van arbeidskrachten. Er waren twee arbeidskrachten van belanghebbende/doorlener voor engineerswerkzaamheden, zoals tekenwerk en werkmappen voorbereiden. Er was behoefte aan extra capaciteit. Ze draaiden mee in een team. De projectleider van [Q] , als eindverantwoordelijke, bepaalde wat er moest gebeuren aan werkzaamheden. Er werkten ook (ingehuurde) mensen op locatie bij belanghebbende/doorlener. Hier werd engineeringswerk, ontwerpwerk en quick scans gedaan tegen zowel uurtarieven als stuk tarieven. Dit werk wordt ook wel door eigen mensen gedaan maar het was praktischer om het bij belanghebbende/doorlener op locatie te laten doen. Op de werkzaamheden op locatie bij belanghebbende/doorlener was van de kant van [Q] toezicht (steekproefsgewijs) op kwaliteit en voortgang.
Bij [R1] B.V. (hierna: [R1] ) bleek:
Er was een “overeenkomst van inleen” afgesloten De werkzaamheden betroffen engineerswerk aan het […] project [W1] . Het ging om werkvoorbereiding (verzamelen van alle relevante projectgegevens en het verwerken hiervan in werkmappen) en tekenwerk. De werkzaamheden werden ook door het eigen personeel van [R1] gedaan. De inlening was in verband met een capaciteitsprobleem. Het tussentijds toezicht verliep via de heer [B2] van hoofdopdrachtgever [V1] . De heer [C2] (directeur van [R1] ) hield zelf ook regelmatig toezicht op de voortgang en kwaliteit van het werk. “
In de periode augustus 2014 tot en met januari 2016 heeft [Y] BV per kwartaal (met berekening van omzetbelasting) aan belanghebbende gefactureerd ter zake van het door belanghebbende van [Y] BV betrokken personeel. Het ging om ongeveer vier keer per jaar en de bedragen variëren van € 250.000 tot € 350.000 per kwartaal. De omzet is verantwoord in de aangiften voor de omzetbelasting. Op de facturen wordt verzocht deze te voldoen door betaling op de zakelijke bankrekening van [Y] BV. Geen van de facturen bevat het verzoek deze gedeeltelijk te voldoen middels een storting op de g-rekening. Het g‑rekeningnummer van [Y] BV is op de facturen niet vermeld. Voor zover bedragen door belanghebbende zijn overgemaakt op de reguliere zakelijke bankrekening van [Y] BV, betrof dit bedragen ongeveer gelijk aan de door [Y] BV uit te betalen nettolonen.
Door de hoofdopdrachtgevers is in de jaren 2014, 2015 en 2016 een deel van de door hen aan belanghebbende verschuldigde vergoeding gestort op de g-rekening van belanghebbende, voor het overige is betaald op de reguliere bankrekening van belanghebbende.
Uit de administratie van de Belastingdienst blijkt dat in 2014 drie keer vanaf de g-rekening van belanghebbende een bedrag is gestort naar de g-rekening van [Y] BV, voor een totaalbedrag van (afgerond) € 46.787. In de omschrijving is “doorbelasting” vermeld en niet is vermeld op welke specifieke facturen deze stortingen betrekking hebben. In 2015 en 2016 zijn geen stortingen bekend van belanghebbende op de g-rekening van [Y] BV. Evenmin is in de jaren 2014 tot en met 2016 sprake van rechtstreekse stortingen naar het zogenoemde wka-depot bij de Belastingdienst ten behoeve van [Y] BV.
[Y] BV heeft in de periode augustus 2014 tot en met januari 2016 aangiften loonheffing ingediend en de volgens die aangiften verschuldigde bedragen niet afgedragen. In verband daarmee zijn, aldus de Ontvanger, aan [Y] BV de volgende naheffingsaanslagen loonheffing opgelegd en boetebeschikkingen gegeven:
Aanslagnummer |
Dagtekening |
Bedrag |
Belasting |
Boete |
[…] |
||||
A01.4080 |
24-okt-14 |
€ 27.178 |
€ 26.390 |
€ 788 |
A01.4090 |
24-nov-14 |
€ 28.586 |
€ 27.762 |
€ 824 |
A01.4100 |
24-dec-14 |
€ 29.429 |
€ 28.604 |
€ 825 |
A01.4110 |
23-jan-15 |
€ 28.276 |
€ 27.453 |
€ 823 |
A01.4120 |
25-feb-15 |
€ 26.617 |
€ 25.842 |
€ 775 |
A01.5010 |
24-mrt-15 |
€ 25.820 |
€ 25.068 |
€ 752 |
A01.5020 |
24-apr-15 |
€ 25.046 |
€ 24.317 |
€ 729 |
A01.5030 |
26-mei-15 |
€ 24.954 |
€ 24.228 |
€ 726 |
A01.5040 |
24-jun-15 |
€ 25.448 |
€ 24.707 |
€ 741 |
A01.5050 |
24-jul-15 |
€ 58.549 |
€ 56.844 |
€ 1.705 |
A01.5060 |
24-aug-15 |
€ 25.321 |
€ 24.584 |
€ 737 |
A01.5070 |
24-sep-15 |
€ 26.458 |
€ 25.713 |
€ 745 |
A01.5080 |
23-okt-15 |
€ 26.751 |
€ 25.975 |
€ 776 |
A01.5090 |
24-nov-15 |
€ 27.810 |
€ 27.000 |
€ 810 |
A01.5100 |
29-jan-16 |
€ 27.816 |
€ 27.055 |
€ 761 |
A01.5110 |
17-mrt-16 |
€ 26.385 |
€ 25.665 |
€ 720 |
A01.5120 |
15-apr-16 |
€ 50.227 |
€ 48.765 |
€ 1.462 |
A01.6010 |
24-mrt-16 |
€ 22.764 |
€ 22.101 |
€ 663 |
Totaal |
€ 533.435 |
€ 518.073 |
€ 15.362 |
[Y] BV heeft over de tijdvakken maart, juni, september en december 2015 aangiften omzetbelasting ingediend en heeft de volgens die aangiften verschuldigde bedragen niet voldaan. In verband daarmee zijn, aldus de Ontvanger, aan [Y] BV de volgende naheffingsaanslagen omzetbelasting opgelegd en boetebeschikkingen gegeven:
Aanslagnummer |
Dagtekening |
Bedrag |
Belasting |
Boete |
[…] |
||||
F01.5031 |
25-jun-15 |
€ 4.304 |
€ 4.179 |
€ 125 |
F01.5060 |
27-8-2015 |
€ 59.095 |
€ 57.374 |
€ 1.721 |
F01.5090 |
26-nov-15 |
€ 36.487 |
€ 35.425 |
€ 1.062 |
F01.5120 |
25-feb-16 |
€ 56.082 |
€ 54.449 |
€ 1.633 |
Totaal |
€ 155.968 |
€ 151.427 |
€ 4.541 |
[Y] heeft tegen de onder 2.13. en 2.14. genoemde naheffingsaanslagen (de naheffingsaanslagen) en boetebeschikkingen geen bezwaar gemaakt of beroep ingesteld. De naheffingsaanslagen en boetebeschikkingen staan onherroepelijk vast.
Op de naheffingsaanslag loonheffing met aanslagnummer […] (oorspronkelijk belastingbedrag € 26.390) is een bedrag afgeboekt van € 9.011, zodat daarop een te betalen belastingbedrag resteert van € 17.379. De overige naheffingsaanslagen zijn geheel onbetaald gebleven.
In 2016 heeft de Belastingdienst een onderzoek ingesteld naar de mogelijke aansprakelijkheid van opdrachtgevers van [Y] BV op grond van de artikelen 34 en 35 IW voor de openstaande loonheffing- en omzetbelastingschuld van [Y] BV over de jaren 2014 tot en met 2016. Op 30 mei 2016 heeft de Ontvanger schriftelijk bericht bij belanghebbende een derdenonderzoek in te stellen. In de aankondigingsbrief werd verzocht om kopieën te maken van de aanwezige administratie met betrekking tot de werkzaamheden die verricht zijn voor belanghebbende door arbeidskrachten van [Y] BV in de jaren 2014 tot en met 2016. Vooraf is, op verzoek van belanghebbende, een vragenformulier toegestuurd met betrekking tot de werkzaamheden die [Y] BV verricht had voor belanghebbende. Een bedrijfsbezoek van 17 juni 2016 is op verzoek van belanghebbende verplaatst naar 23 juni 2016. Tijdens het bezoek op 23 juni 2016 heeft de gemachtigde van belanghebbende meegedeeld op grond van artikel 58 IW niet gehouden te zijn medewerking te verlenen aan het derdenonderzoek, omdat belanghebbende nog niet aansprakelijk is gesteld. Bij brief van 15 juli 2016 is belanghebbende verzocht haar medewerking te verlenen aan het WKA-onderzoek en is belanghebbende gewezen op de in artikel 62 IW opgenomen informatieverplichting. De bestuurder van [Y] BV, [E] , heeft namens belanghebbende op 19 juli 2016 per e-mail bericht dat in de tweede helft van augustus een nieuwe afspraak gepland zou kunnen worden. Op 5 augustus 2016 heeft gemachtigde bericht dat belanghebbende niet gehouden is mee te werken aan een 'fishing expedition'. Op 26 september 2016 is contact gezocht met belanghebbende om alsnog tot een afspraak te komen. De bestuurder van [Y] BV, [E] , deelde namens belanghebbende mee dat alle contacten verder via gemachtigde dienden te verlopen. Vervolgens is contact gezocht met gemachtigde en die heeft telefonisch bericht en per e-mail 26 september 2016 bevestigd dat belanghebbende eerst de beschikking aansprakelijkheid afwacht voordat medewerking wordt verleend aan het onderzoek. Belanghebbende heeft uiteindelijk geen medewerking aan het WKA-onderzoek verleend.
In het kader van het WKA-onderzoek zijn tevens de hiervoor onder 2.8 vermelde derdenonderzoeken ingesteld bij vijf van de hoofdopdrachtgevers bij wie de arbeidskrachten van [Y] BV hebben gewerkt dan wel voor wie zij werkzaamheden hebben verricht, te weten:
- [G1] B.V., thans [D2] B.V., (hoofdopdrachtgever I);
- [M1] B.V. (hoofdopdrachtgever II);
- [A1] Holding B.V. (hoofdopdrachtgever III);
- Aannemingsbedrijf [Q] B.V., thans [E2] B.V., (hoofdopdrachtgever IV);
- [R1] BV h/o [R1] (hoofdopdrachtgever V).
Van elk van de derdenonderzoeken is een ‘deelrapportage derdenonderzoek WKA’ opgesteld (de deelrapportages). Van de deelrapportages behoort een afschrift tot de stukken van het geding.
Het rapport dat van de bevindingen van het WKA-onderzoek is opgesteld, vermeldt nog:
“3.2. Relatie [belanghebbende] – [ [Y] BV]
[Belanghebbende] is gelieerd aan [ [Y] BV]. De bestuurder van [belanghebbende], [ [F] ], is de zoon van de bestuurder van [ [Y] BV], [ [E] ]. Laatstgenoemde is behalve bestuurder van [ [Y] BV] tevens enig aandeelhouder van [belanghebbende]. Bestuurder van [ [Y] BV] voert ook gesprekken namens [belanghebbende]. (…).
[Belanghebbende] contracteerde met (hoofd-)opdrachtgevers. De arbeidsbehoefte die daarmee was gemoeid kon niet worden ingevuld door de enige werknemer van [belanghebbende] (zie punt 3.3). Daartoe schakelde [belanghebbende] personeel in van [ [Y] BV].