Home

Gerechtshof 's-Hertogenbosch, 13-04-2017, ECLI:NL:GHSHE:2017:1630, 16/00006

Gerechtshof 's-Hertogenbosch, 13-04-2017, ECLI:NL:GHSHE:2017:1630, 16/00006

Gegevens

Instantie
Gerechtshof 's-Hertogenbosch
Datum uitspraak
13 april 2017
Datum publicatie
20 juni 2017
ECLI
ECLI:NL:GHSHE:2017:1630
Formele relaties
Zaaknummer
16/00006

Inhoudsindicatie

De aanslag BIZ is door de gemeente terecht opgelegd

Aan belanghebbende is voor het jaar 2014 een aanslag Bedrijfsinvesteringszone (BIZ) van € 400 opgelegd.

In geschil is of de aanslag BIZ terecht aan belanghebbende is opgelegd. De Rechtbank heeft geoordeeld dat de aanslag BIZ ten onrechte is opgelegd en heeft de aanslag vernietigd. De heffingsambtenaar heeft hoger beroep ingesteld.

Het Hof is van oordeel dat de met de BIZ-bijdrage gefinancierde activiteiten gericht zijn op het vergroten van de aantrekkelijkheid van de BI-zone voor het winkelend publiek. Die activiteiten zijn daardoor niet uitsluitend gericht op particuliere belangen van de ondernemers in de BI-zone, maar dienen mede een publiek belang.

Het Hof verklaart het hoger beroep gegrond.

Uitspraak

Team belastingrecht

eervoudige Belastingkamer

Kenmerk: 16/00006

Uitspraak op het hoger beroep van

De heffingsambtenaar van Sabewa Zeeland,

hierna: de Heffingsambtenaar,

tegen de uitspraak van de Rechtbank Zeeland-West Brabant te Breda (hierna: de Rechtbank) van 1 december 2015, nummer BRE 15/1003, in het geding tussen

[belanghebbende] VOF,

gevestigd te [vestigingsplaats] ,

hierna: belanghebbende,

en

de Heffingsambtenaar,

betreffende de hierna te noemen aanslag Bedrijven Investerings Zone (hierna: BIZ).

1 Ontstaan en loop van het geding

1.1.

Aan belanghebbende is met dagtekening 31 mei 2014 voor het jaar 2014, onder nummer [aanslagnummer] , een aanslag BIZ Binnenstad [vestigingsplaats] opgelegd ter zake van de onroerende zaak, plaatselijk bekend als [adres 1] 8 te [vestigingsplaats] (hierna: de aanslag BIZ), ten bedrage van € 400. Het daartegen gemaakte bezwaar is bij uitspraak van de Heffingsambtenaar van 13 januari 2015 ongegrond verklaard.

1.2.

Belanghebbende is van deze uitspraak in beroep gekomen bij de Rechtbank. Ter zake van dit beroep heeft de griffier van de Rechtbank van belanghebbende een griffierecht geheven van € 331. Bij bovengenoemde uitspraak heeft de Rechtbank het beroep gegrond verklaard, de uitspraak op bezwaar, alsmede de aanslag BIZ vernietigd en vergoeding van proceskosten en griffierecht gelast.

1.3.

Tegen deze uitspraak heeft de Heffingsambtenaar hoger beroep ingesteld bij het Hof. Belanghebbende heeft een verweerschrift ingediend.

1.4.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgehad op 3 maart 2017 te ‘s-Hertogenbosch.

Aldaar is toen verschenen en gehoord, namens de Heffingsambtenaar, de heer [A] . Van de zijde van belanghebbende is niemand verschenen. Direct na aanvang van de zitting, is de zitting onderbroken en heeft de griffier telefonisch contact met een van de firmanten van belanghebbende, mevrouw [B] , opgenomen. Namens belanghebbende heeft mevrouw [B] verklaard dat zij kennis heeft genomen van datum, plaats en tijdstip van de zitting, maar dat zij per abuis de verkeerde datum in haar agenda heeft genoteerd. Belanghebbende heeft bij monde van mevrouw [B] toestemming gegeven de zitting te vervolgen zonder haar aanwezigheid, waarna het Hof de onderbroken zitting heeft hervat.

1.5.

Het Hof heeft aan het einde van de zitting het onderzoek gesloten.

1.6.

Van de zitting is geen proces-verbaal opgemaakt.

2 Feiten

Op grond van de stukken van het geding en het onderzoek ter zitting zijn in deze zaak de volgende feiten en omstandigheden voor het Hof komen vast te staan:

2.1.

Belanghebbende is gebruikster van een onroerende zaak aan de [adres 1] 8 te [vestigingsplaats] (hierna: de onroerende zaak), alwaar zij een lunchroom drijft.

2.2.

In het kader van de Experimentenwet bedrijven investeringszones, Wet van 19 maart 2009, 31 430, Stb. 2009, nr. 165 (hierna: de Experimentenwet) heeft de Ondernemersvereniging [naam] [vestigingsplaats] (hierna: de Ondernemersvereniging) in augustus 2011 de gemeente [vestigingsplaats] (hierna: de Gemeente) middels het Biznessplan 2012-2015 (hierna: het Businessplan) verzocht om een bedrijven investeringszone (hierna: de BI-zone) in te stellen en een BIZ-heffing in te voeren voor de binnenstad van [vestigingsplaats] (hierna: het BIZ-gebied).

2.3.

De reden voor de invoering van een BI-zone is in het Businessplan (p. 3) als volgt toegelicht:

‘De binnenstad van [vestigingsplaats] onderscheidt zich door haar unieke ligging aan de Schelde, diversiteit

en kleinschaligheid van winkels en horeca met bijbehorende persoonlijke aandacht. Bij de consument is daarom het gevoel als klant te worden herkend gewaarborgd en is er sprake van een hoog ons kent ons gevoel bij de reguliere bezoekers van de binnenstad. [vestigingsplaats] biedt een fijn gebied om te winkelen en te verblijven en geniet in de regio redelijke bekendheid. Om dit beter, positief te kunnen benutten en in te zetten ten behoeve van economische klimaatsversterking van het winkelgebied dienen de unieke aspecten van het gebied gecommuniceerd en gepromoot te worden zowel lokaal als in de regio. De Algemene Ledenvergadering van de winkeliersvereniging heeft het bestuur goedkeuring gegeven om met het voorliggende businessplan een Bedrijven Investeringszone (BIZ) op te richten. Door alle ondernemers in het gebied erbij te betrekken, komt er voldoende budget om de plannen te kunnen verwezenlijken.

Een ondernemersfonds (oftewel Bedrijven Investeringszone) is een instrument voor en door ondernemers. Het ondernemersfonds genereert middelen waarmee ondernemers in hun gebied kunnen investeren. Het gaat dan om investeringen in het verlengde van publieke taken. Denk daarbij aan activiteiten als inhuur van surveillancediensten, camerabewaking of verwijdering van graffiti. De nieuwe Experimentenwet maakt dit mogelijk. In het afgebakende gebied kan door ondernemers gezamenlijk een plan voor bijvoorbeeld promotie, veiligheid en netheid, inclusief financiële onderbouwing worden gemaakt. Ondernemers hebben het initiatief en regelen ook zelf de uitvoering. Om een ondernemersfonds op te richten moeten ondernemers onderling en met de gemeente samenwerken. De financiële bijdrage wordt via een verordening van de gemeente [vestigingsplaats] ingesteld in overleg met de ondernemers. De gemeente int de heffingen en draagt het geld in de vorm van een subsidie over aan een speciaal voor het ondernemersfonds in het leven geroepen vereniging. (…).’

2.4.

Op 22 september 2011 heeft de raad van de gemeente (hierna: de Raad) de ‘Verordening Bedrijven Investeringszone binnenstad [vestigingsplaats] 2012’ (hierna: de Verordening) vastgesteld. De Verordening is op 28 december 2011 bekendgemaakt.

2.5.

In de Verordening is onder meer het volgende bepaald:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  1. BI-zone: het bij deze verordening aangewezen gebied in de gemeente waarbinnen de BIZ-bijdrage wordt geheven. De BI-zone is het gebied van de binnenstad van [vestigingsplaats] . Het aangewezen gebied is vermeld op de bij deze verordening behorende en daarvan deeluitmakende kaart met als begrenzingen: [adres 2] , [adres 3] , [adres 4] , [adres 1] , [adres 5] , [adres 6] , [adres 7] , [adres 8] , [adres 9] , [adres 10] , [adres 11] , [adres 12] , [adres 13] , [adres 14] , [adres 15] , [adres 16] en [adres 17] ;

  2. (…);

  3. (…) ;

  4. Uitvoeringsovereenkomst: de tussen de gemeente [vestigingsplaats] en de Ondernemingsvereniging [naam] [vestigingsplaats] gesloten Uitvoeringsovereenkomst.

(…)

Artikel 3 Aard van de belasting

Onder de naam ‘BIZ-bijdrage’ wordt een directe belasting geheven ter bestrijding van de kosten die zijn verbonden aan activiteiten die zijn gericht op het bevorderen van leefbaarheid, veiligheid, ruimtelijke kwaliteit of ander mede publiek belang in de openbare ruimte van de BI-zone.

(…)

Artikel 4 belastbaar feit en belastingplicht

  1. De belasting wordt gedurende een periode van 4 jaar jaarlijks geheven ter zake van binnen de BI-zone gelegen onroerende zaken die niet in hoofdzaak tot woning dienen.

  2. De belasting wordt geheven van degenen die bij het begin van het kalenderjaar in de BI-zone gelegen onroerende zaken al dan niet krachtens, eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht, gebruiken.

(…)

Artikel 5 Belastingobject

1. Als een onroerende zaak die niet in hoofdzaak tot woning dient wordt aangemerkt de onroerende zaak, bedoeld in hoofdstuk III van de Wet waardering onroerende zaken, die niet in hoofdzaak tot woning dient en die niet is genoemd in artikel 220d, eerste lid, van de Gemeentewet.

(…)

Artikel 6 Maatstaf van heffing

1. De belasting wordt geheven naar een vast bedrag per onroerende zaak.

(…)

Artikel 8 Belastingtarief

De BIZ-bijdrage bedraagt voor

- bijdrageplichtigen die een onroerende zaak in gebruik hebben als kantoorruimte, niet zijnde een bankkantoor €0,-

- overige bijdrageplichtigen per onroerende zaak € 400,-.

(…)

Artikel 13 Subsidievaststelling

1. De subsidie wordt verstrekt aan de Ondernemingsvereniging [naam] [vestigingsplaats] voor de uitvoering van de activiteiten die zijn opgenomen in de Uitvoeringsovereenkomst.

(…)”

2.6.

Op 15 december 2011 hebben de Gemeente en de Ondernemingsvereniging de ‘Uitvoeringsovereenkomst Bedrijven Investeringszone binnenstad [vestigingsplaats] 2012-2015 als bedoeld in artikel 7, lid 3 van de Experimentenwet BI‑zones’ (hierna: de Uitvoeringsovereenkomst) opgesteld en ondertekend. De Uitvoeringsovereenkomst heeft tot doel de afspraken tussen partijen te regelen om te komen tot de inrichting van een BI-zone in de binnenstad van [vestigingsplaats] . Daarbij is onder meer overeengekomen dat de Ondernemingsvereniging zich zal richten op de collectieve belangenbehartiging van ondernemers in de binnenstad van [vestigingsplaats] . Hiertoe zal de Ondernemingsvereniging jaarlijks een verzoek tot subsidie bij het College van Burgemeester en Wethouders van [vestigingsplaats] indienen, vergezeld van een activiteitenplan en een begroting. Ter zake van de uitvoering van deze activiteiten verstrekt de Gemeente jaarlijks een subsidie ten bedrage van maximaal de daadwerkelijk in een kalenderjaar netto ontvangen BIZ-bijdragen.

2.7.

Het (voorgenomen) activiteitenplan is opgenomen in het Businessplan. Hierin is, voor zover hier van belang, bepaald (p. 6 en 7):

‘2.1 Voorgenomen activiteiten

Hierna treft u het activiteitenplan aan:

PROMOTIE

Adverteren:

- Adverteren aan de West-Zeeuws-Vlaamse kust tijdens de zomermaanden in bv. [C]

- Driehoek reclame rond lantarenpalen; ook op Walcheren en Zuid-Beveland

- Gebruik maken van radio zoals Omroep Zeeland, AVS e.d.(alleen FREE PUBLICITY)

- Adverteren in Vlaanderen

(…)

Gebruikmaken van websites:

- www. [D] .com

- www. [E] .nl

- www. [vestigingsplaats] .nl

Sponsering van evenementen/activiteiten (zie de evenementenlijst 2012 )

AANTREKKELIJK EN GASTVRIJ:

De stad moet schoon en fris zijn, iedere dag weer. Om aantrekkelijk te zijn voor onze bezoekers is dit echt een voorwaarde voor succes. Op dit terrein hebben we de ambitie ons te meten met de beste voorbeelden van een schone stad. Een stad schoon houden is een kwestie van samenspel. Publiek, ondernemers en de gemeentelijke diensten vullen elkaar aan. Zo wordt er een totaal prestatie neer gezet.

- Zorg voor het openbaar gebied

- Bereikbaarheid (zonodig) verbeteren

- Parkeerbeleid blijven volgen

- Duidelijke wegbewijzering

- Bij de entree evenementenborden plaatsen

- Voldoende afvalbakken/peukenbakken

- Straatmeubilair goed onderhouden

- Achtergrondmuziek van goede kwaliteit

- Extra groenvoorziening zoals plantenbakken, hanging baskets aan palen ( [adres 14] / [adres 3] )

- Feest/Kerstverlichting aanbrengen

- Kerstbomen tijdens Kerstdagen

- Graffiti verwijderen op belangrijke/beeldbepalende plaatsen of deze verfraaien door er een

kunstenaar graffiti op te laten spuiten of een muurschildering

ONDERNEMERSKLIMAAT:

Het ondernemersklimaat in de binnenstad is redelijk goed. De laatste 10 jaar is dit verbeterd.. Maar

het kan en moet nog beter; zeker waar het samenwerking onderling betreft.

Ondernemersvereniging [naam] [vestigingsplaats] wil Centrum Management (CM) benutten voor de

positionering/verbetering van imago van het genoemde gebied. Verder zorgt CM voor afstemming

van activiteiten met andere ondernemersverenigingen. En neemt CM haar verantwoordelijkheid als

intermediair tussen de verschillende belangengroepen. Andere aandachtspunten zijn:

• Leegstand bestrijding en een goede branche opbouw nastreven (branchecommissie)

• Betrokkenheid bij bestaande en nieuwbouw projecten zowel binnen als buiten het gebied

• Samenwerking VVV, KvK en andere organisaties

Ook speelt CM een rol in de communicatie tussen ondernemers onderling en ondernemers/klanten

middels:

• Periodieke uitgave Nieuwsbrief

• Persberichten lokale dag-/weekbladen

• Advertenties nieuwsbladenlstreekbladenllcranten e.d.

• Info via Website

MAATSCHAPPELIJKE DIENSTEN:

Samenwerking met onderwijsinstellingen en culturele organisaties ( [F] en Festival Zeeuws- Vlaanderen). Structureel overleg met deze partijen over gezamenlijke promoties/acties.

VEILIGHEID:

- Certificeren voor K.V.O. (Keurmerk Veilig Ondernemen)

- Defibrillatoren plaatsen

- Trainingen veiligheid en bedrijfshulpverlening aanbieden

- Periodiek overleg met wijkagent en/of wethouder (vindt plaats in Wijktafel of ad hoc)

- Cameratoezicht in centrumgebied

- Veelplegers collectieve winkelontzegging aanzeggen

- Convenant straatmuzikanten

DIVERSEN:

- [vestigingsplaats] klantvriendelijkste winkel(stad): d.m.v. onderlinge wedstrijd.

- Samen met gemeente en ambulante handel weekmarkt upgraden/eventueel verplaatsen naar

aantrekkelijkere locatie’.

2.8.

Voor het jaar 2014 is een begrotingsoverzicht opgemaakt, waarin de volgende te verwachten uitgaven zijn opgenomen:

‘KOSTEN

Evenementen Jazz € 2.500

Havendagen € 2.500

Santyfestival € 2.500

Kermis € 500

Colorrun € 1.000

Koningsdag € 2.500

Sinterklaas - Intocht € 1.000

Eneco tour € 2.000

Havencriterium + Derny’s € 500

Koopjesdagen € 750

Marathon € 500

Braderie [adres 14] € 500

Summertime dj party € 500

Koopzondagen € 250

Huis van Sinterklaas € 750

€ 18.250

Veilig, schoon en heel

Graffiti € 2.000

Kerstverlichting € 9.000

Buma-Sena € 1.800

Huur locatie en electra € 1.400

Muziekabonnement € 950

KVO € 2.000

Defibrillatoren € 500

Thema avonden € 1.500

€ 19.150

Promotie & Publiciteit

Onbegrensd [vestigingsplaats] € 1.500

Website pagina [naam] € 500

Nieuwsbrieven / website € 500

Advertentie - Flyers € 4.000

€ 6.500

Administratie

Accountantskosten € 2.500

Delta Nuts € 1.500

Kantoorkosten € 400

Vergaderkosten € 750

Verzekeringen € 500

Bankrente € 200

Representatiekosten € 500

€ 6.350

Onvoorzien

Tekort magazine onbegrensd

[vestigingsplaats] € 9.750

Kosten totaal € 60.000

INKOMSTEN

Begrote inkomsten 2014 € 60.000

Inkomsten totaal € 60.000

2.9.

Aan belanghebbende is met dagtekening 31 mei 2014 de aanslag BIZ over het jaar 2014 opgelegd tot een bedrag van € 400.

3 Geschil, alsmede standpunten en conclusies van partijen

3.1.

Het geschil betreft het antwoord op de vraag of de aanslag BIZ terecht aan belanghebbende is opgelegd.

Belanghebbende is van mening dat deze vraag ontkennend moet worden beantwoord. De Heffingsambtenaar is de tegenovergestelde opvatting toegedaan.

3.2.

Partijen doen hun standpunten in hoger beroep steunen op de gronden welke daartoe door hen zijn aangevoerd in de van hen afkomstige stukken, van al welke stukken de inhoud als hier ingevoegd moet worden aangemerkt.

3.3.

Belanghebbende concludeert tot bevestiging van de uitspraak van de Rechtbank. De Heffingsambtenaar concludeert tot vernietiging van de uitspraak van de Rechtbank en ongegrondverklaring van het bij de Rechtbank ingestelde beroep.

4 Gronden

5 Beslissing