Rechtbank Noord-Holland, 09-01-2024, ECLI:NL:RBNHO:2024:2163, AWB - 22 _ 5085
Rechtbank Noord-Holland, 09-01-2024, ECLI:NL:RBNHO:2024:2163, AWB - 22 _ 5085
Gegevens
- Instantie
- Rechtbank Noord-Holland
- Datum uitspraak
- 9 januari 2024
- Datum publicatie
- 8 april 2024
- Zaaknummer
- AWB - 22 _ 5085
- Relevante informatie
- Art. 11 lid 1 onderdeel g Wet OB 1968
Inhoudsindicatie
Omzetbelasting, medische vrijstelling
Op de dienstverlening van eiseres, bestaande uit digitale consulten, is de medische vrijstelling van toepassing
Uitspraak
Zittingsplaats Haarlem
Bestuursrecht
zaaknummer: HAA 22/5085
(gemachtigde: mr. J.S. Wiersma),
en
Procesverloop
Verweerder heeft aan eiseres over het vierde kwartaal 2021 een naheffingsaanslag omzetbelasting opgelegd ten bedrage van € 12.
Verweerder heeft bij uitspraak op bezwaar de naheffingsaanslag gehandhaafd.
Eiseres heeft daartegen beroep ingesteld.
Verweerder heeft een verweerschrift ingediend.
Eiseres heeft een nader stuk ingediend.
Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 28 november 2023 te Haarlem.
Namens eiseres is verschenen [naam 1] (enig aandeelhouder en bestuurder van eiseres), bijgestaan door de gemachtigde. Verweerder heeft zich laten vertegenwoordigen door mr. [naam 2] , mr. drs. [naam 3] , mr. [naam 4] , [naam 5] en [naam 6] MSc.
Overwegingen
Feiten
1. Eiseres is op 14 februari 2020 opgericht door mevrouw [naam 1] met benoeming van haar als oprichtster tot (enig) bestuurder. [naam 1] is opgeleid tot arts.
2. Volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel en de statuten van eiseres heeft eiseres onder meer ten doel (de exploitatie van) een online platform voor het
bemiddelen tussen patiënt en arts.
3. Via de website van eiseres kan een klant door middel van het invullen van een contactformulier een digitaal consult (beeldbellen) aanvragen met een medisch specialist die is gespecialiseerd in de medische aandoening van de klant of de aandoening waar hij meer over te weten wil komen. Eiseres neemt binnen 24 uur contact op voor het inplannen van een afspraak. Na het maken van die afspraak neemt eiseres telefonisch contact met de klant op om de afspraak met de medisch specialist voor te bereiden.
4. Eiseres heeft zelf geen medisch specialisten in dienst. Om haar dienstverlening richting haar klanten uit te kunnen voeren sluit zij overeenkomsten met artsen die ingeschreven staan in het BIG- en RGS-register.
5. In de algemene voorwaarden (versie 1 november 2020) van eiseres is onder meer het volgende vermeld:
“Wat doet [eiseres] wel en wat doet zij niet?
3. [eiseres] biedt u als klant – naast de geneeskundige verzorging die u van uw eigen behandelen arts krijgt – de mogelijkheid om rechtstreeks met een medisch specialist of andere zorgprofessional een digitaal consult te hebben en informatie uit te wisselen over diagnosen en mogelijke behandelingen voor uw eigen specifieke medische situatie. Een dergelijk consult heeft als doel om u als klant zo goed mogelijk te informeren, te helpen navigeren in het zorglandschap en anderzijds de sparringpartner te zijn bij het voor- of nabespreken van consulten bij de eigen behandelend arts.
4. De (…) arts beschikt over de medische gegevens die u zelf verstrekt via de vragenlijst en/of brieven die u de (…) arts toestuurt. [eiseres] en de door [eiseres] ingeschakelde medisch specialist hebben geen toegang tot uw medische dossier(s) en zij hebben enkel die informatie voorhanden die u hen aanlevert. Voor medische zorg of een medische behandeling kunt u dus uitsluitend op uw eigen arts vertrouwen en [eisers] hooguit gebruiken als gesprekspartner op de achtergrond.