Home

Rechtbank Noord-Nederland, 17-09-2015, ECLI:NL:RBNNE:2015:4443, AWB - 14 _ 3350 en 14_3351

Rechtbank Noord-Nederland, 17-09-2015, ECLI:NL:RBNNE:2015:4443, AWB - 14 _ 3350 en 14_3351

Gegevens

Instantie
Rechtbank Noord-Nederland
Datum uitspraak
17 september 2015
Datum publicatie
29 september 2015
ECLI
ECLI:NL:RBNNE:2015:4443
Formele relaties
Zaaknummer
AWB - 14 _ 3350 en 14_3351

Inhoudsindicatie

Beschikkingen VAR WUO terecht herzien in beschikkingen VAR Loon voor verlener AWBZ-zorg in natura.

Uitspraak

RECHTBANK NOORD-NEDERLAND

Zittingsplaats Groningen

Bestuursrecht

zaaknummers: LEE 14/3350 en 14/3351

uitspraak van de meervoudige belastingkamer van 17 september 2015 in de zaak tussen

[eiser] , te [woonplaats] , eiser

(gemachtigde: [gemachtigde] ),

en

de inspecteur van de Belastingdienst/kantoor Groningen, verweerder

(gemachtigde: [gemachtigde] ).

Procesverloop

Verweerder heeft beschikking van 15 oktober 2013 verklaard dat de aan eiser voor de periode 1 januari 2013 tot en met 31 december 2013 gegeven Verklaring arbeidsrelatie (VAR-verklaring) wordt herzien. Deze herziening houdt in dat de voordelen die eiser uit de in zijn VAR-aanvraagformulier omschreven werkzaamheden geniet of zal gaan genieten, niet meer worden aangemerkt als winst uit onderneming. Deze voordelen worden vanaf 15 oktober 2013 tot en met 31 december 2013 aangemerkt als loon uit dienstbetrekking.

Bij beschikking van 31 oktober 2013 heeft verweerder verklaard dat de aan eiser voor de periode 1 januari 2014 tot en met 31 december 2014 gegeven VAR-verklaring wordt herzien. Deze herziening houdt in dat de voordelen die eiser uit de in zijn VAR-aanvraagformulier omschreven werkzaamheden zal gaan genieten, niet meer worden aanmerkt als winst uit onderneming. Deze voordelen worden vanaf 1 januari 2014 tot en met 31 december 2014 aangemerkt als loon uit dienstbetrekking.

Eiser heeft tegen de uitspraken op bezwaar beroep ingesteld.

Verweerder heeft verweerschrift ingediend.

Partijen hebben vóór de zitting nadere stukken ingediend.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 2 april 2015. Eiser is verschenen, bijgestaan door zijn gemachtigde en [naam] . Verweerder heeft zich laten vertegenwoordigen door zijn gemachtigde, bijgestaan door [naam] .

Overwegingen

Feiten

1. De rechtbank neemt de volgende, door partijen niet betwiste, feiten als vaststaand aan.

1.1. Eiser, geboren op [dag/maand] 1963, is verzorgende IG (Individuele Gezondheidszorg). Sinds 1 januari 1993 staat eiser bij de Kamer van Koophandel ingeschreven onder de handelsnaam “[handelsnaam] ”. De omschrijving van eisers activiteiten luidt: “Het verlenen van 24-uurs verpleging en begeleiding thuis aan mensen met een PGB en particulier”.

1.2. Eiser verleende in de jaren 2013 en 2014 onder meer (thuis)zorg in natura als bedoeld in de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Eiser verrichtte deze werkzaamheden in 2014, zoals hij ter zitting heeft verklaard, via de volgende instellingen:

a. [Instelling A] te [plaats] , handelend onder de naam [Instelling A] ( [Instelling A] ). Dit is een zogenaamde AWBZ-toegelaten zorginstelling als bedoeld in de Wet Toelating zorginstellingen (WTZi).

b. [Bemiddelingsinstelling B] (thans [Bemiddelingsinstelling C] ). Dit is een bemiddelingsbureau.

c. [Instelling D] te [plaats] . Hiervan zijn geen nadere gegevens bekend.

d. [Instelling E] te [plaats] . Hiervan zijn geen nadere gegevens bekend.

Daarnaast verrichtte eiser in 2014 AWBZ-zorg in natura via de zogenaamde ZZP-pilot.

1.3 Ter zitting heeft eiser verklaard dat hij zich niet meer kan herinneren via welke instellingen hij in 2013 AWBZ-zorg in natura verleende. In de bezwaarfase heeft eiser aan verweerder ten aanzien van de door hem verleende AWBZ-zorg in natura de volgende gegevens overgelegd:

a. Een veertigtal facturen over de periode 1 januari 2013 tot 1 november 2013, gericht aan “[naam] , P/a [Instelling F]” inzake geleverde 24-uurszorg. [Instelling F] is een AWBZ-toegelaten instelling als bedoeld in de WTZi. Alle facturen zijn gedagtekend op 15 april 2014. Op alle facturen staat vermeld dat de bedragen reeds zijn ontvangen.

b. Een achttal facturen over de periode 18 augustus 2013 tot en met 21 december 2013, gericht aan [Instelling A] en een tweetal facturen gericht aan [Instelling D] betreffende op 29 november 2013 en op 1 december 2013 geleverde zorg. Alle facturen zijn gedagtekend op 15 april 2014. Op alle facturen staat vermeld dat de bedragen reeds zijn ontvangen.

c. Een op 21 september 2012 door eiser ondertekende “ZZP-overeenkomst met [Instelling A] ”.

d. Een op 20 juni 2007 door eiser ondertekende “Bemiddelingsovereenkomst” met [Bemiddelingsinstelling B] ( [Bemiddelingsinstelling C] ).

e. Een op 20 juni 2007 door eiser ondertekende “Overeenkomst van opdracht inzake het verlenen van administratieve diensten” met [P] Holding B.V. ( [P] Factoring). Daarnaast een factuur van [P] Factoring inzake “Overzicht honorarium en kosten [Bemiddelingsinstelling C] / [P] Factoring” betreffende twee cliënten en twee urenstaten, aangeduid als “Opdracht tot facturering aan ‘ [P] Factoring’ Tariefgroep 24-uurs” inzake diezelfde twee cliënten.

1.4 Eiser heeft zich laten inschrijven bij [Bemiddelingsinstelling G] ( [Bemiddelingsinstelling G] ), maar heeft nimmer via [Bemiddelingsinstelling G] werkzaamheden verricht.

1.5 In de door eiser met [Instelling A] gesloten “ZZP-overeenkomst”, waarin eiser is aangeduid als opdrachtnemer en [Instelling A] als opdrachtgever, is – voor zover hier van belang – het volgende bepaald:

Artikel 1 Overeenkomst van opdracht

Opdrachtgever is met opdrachtnemer bij overeenkomst van opdracht overeengekomen om met ingang van 21/6/2012 in opdracht van opdrachtgever diensten te verrichten. In verband met bovengenoemde overeenkomst verklaart opdrachtgever te hebben opdragen aan opdrachtnemer, gelijk opdrachtnemer verklaart te hebben aangenomen van opdrachtgever, de uitvoering van de onder artikel 2 genoemde opdracht.

Artikel 2 De opdracht

2.1 Opdrachtnemer zal werkzaamheden verrichten conform de omschrijving van opdrachtnemers KvK-inschrijving en bij cliënten van opdrachtgever.

2.2 Deze overeenkomst is een raamovereenkomst van opdracht ex artikel 7:400 BW.

Partijen beogen uitdrukkelijk géén arbeidsovereenkomst tot stand te laten komen.

Iedere aanspraak op een arbeidsovereenkomst ex artikel 7:610 e.v. BW wordt dan

ook zowel gedurende het bestaan van deze overeenkomst als na beëindiging hiervan

uitgesloten.

2.3 Opdrachtnemer voert de werkzaamheden naar eigen inzicht en vaardigheden en voor

eigen verantwoordelijkheid en volgens de codes die voor de beroepsgroep

gebruikelijk zijn en zonder toezicht of leiding van opdrachtgever uit. Daarbij dient de

opdrachtnemer zich te houden aan de eisen en regels zoals die worden gesteld in de van toepassing zijnde wet- en regelgeving.

2.4 Opdrachtnemer is bereid deze werkzaamheden te verrichten, terwijl Opdrachtnemer

vrij is concrete aanbiedingen tot het uitvoeren van werkzaamheden te weigeren.

2.5 Opdrachtnemer heeft het recht zijn/haar werktijden zelf vast te stellen, met dien

verstande dat de omvang en werktijden in overleg met opdrachtgever zullen

plaatsvinden.

2.6 Opdrachtnemer niet volledig en alleen afhankelijk is van Opdrachtgever en in ieder

geval in de regel voor meer dan twee andere opdrachtgevers vergelijkbare

werkzaamheden verricht;

Artikel 3 Ingangsdatum en duur van de overeenkomst

(…)

3.5 Opdrachtnemer dient bij ondertekening van deze overeenkomsten en bij voortzetting

daarvan vóór aanvang van de werkzaamheden en vóór 1 november voorafgaande aan

ieder volgend kalenderjaar een Verklaring Arbeids Relatie (VAR) te overleggen,

waaruit blijkt dat de inkomsten van Opdrachtnemer uit de opdracht als ‘winst uit

onderneming’ worden aangemerkt (VAR-WUO).

3.6 Indien Opdrachtnemer bij voortzetting van de overeenkomst er niet in slaagt tijdig

(dus voor 1 november voorafgaande aan ieder volgend kalenderjaar) een VAR-WUO

te overleggen eindigt de overeenkomst – onafhankelijk van enige opzegging – in ieder

geval met ingang van 1 januari van het eerstvolgende kalenderjaar.

3.7 Indien mocht blijken dat Opdrachtnemer werkzaamheden verricht die niet

overeenkomen met de werkzaamheden die op de VAR-WUO staan vermeld, of in het

geval Opdrachtnemer in de regel voor minder dan 2 opdrachtgevers werkzaamheden

verricht, stelt Opdrachtnemer Opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk

in kennis.

Artikel 4 Honorering

4.1 Voor de door de opdrachtnemer te verrichten diensten geldt het tarief zoals

overeengekomen bij aanname van een individuele opdracht.

4.2 Opdrachtnemer verklaart de overeengekomen werkzaamheden uit te voeren in de

zelfstandige uitoefening van zijn/haar beroep.

4.3 Facturen worden een keer per maand in behandeling genomen.

4.4 Opdrachtgever voldoet deze factuur binnen drie weken na het in behandeling nemen.

4.5 Opdrachtgever doet per opdracht een schriftelijk opdrachtspecificatie aan

Opdrachtnemer toekomen, welke in ieder geval bevat:

- de naam van de cliënt van Opdrachtgever;

- contactpersoon bij die cliënt;

- werkzaamheden;

- duur van de werkzaamheden;

- het afgesproken tarief.

Artikel 5 Loonbelasting/premie volksverzekeringen

(…)

Artikel 6 Verplichtingen opdrachtnemer

6.1 Opdrachtnemer verbindt zich zowel gedurende de looptijd van deze overeenkomst als

ook nadat deze overeenkomst om welke reden en op welke wijze dan ook zal zijn

geëindigd, op geen enkele wijze aan wie dan ook enige kennis of gegevens te

openbaren met betrekking tot de door haar verleende diensten en de financiën, de

werkwijze, de relaties en andere zaken van de opdrachtgever en/of de aan

opdrachtgever gelieerde ondernemingen en/of haar cliënten, welke kennis of

gegevens die haar bekend zijn geworden tijdens of als gevolg van deze overeenkomst

en waaromtrent haar geheimhouding is opgelegd of waarvan zij het vertrouwelijk karakter kent of behoort te kennen.

6.2 Opdrachtnemer voldoet aan de in het huishoudelijk reglement genoemde eisen voor

het lidmaatschap van de coöperatie dan wel het aspirant-lidmaatschap.

6.3 Opdrachtnemer heeft een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten en

overlegd jaarlijks een betalingsbewijs hiervan.

6.4 (…)

Artikel 7 Aansprakelijkheid

Opdrachtnemer is aansprakelijk voor alle schade voortvloeiende uit de door hem te verrichten werkzaamheden en zal opdrachtgever en/of aan opdrachtgever gelieerde onderneming vrijwaren voor eventuele vorderingen van derden.

Artikel 8 Meldingsplicht

Opdrachtnemer is verplicht iedere wijziging in feiten of omstandigheden ten opzichte van de feiten en omstandigheden ten tijde van het aangaan van de onderhavige overeenkomst, onverwijld schriftelijk mee te delen aan opdrachtgever. Onder wijziging van feiten of omstandigheden wordt in dit kader onder meer, doch niet uitsluitend, verstaan: wijziging in het voldoen aan de in artikel 6.2 genoemde eisen alsmede wijziging in de werkzaamheden die opdrachtnemer verricht en de manier waarop deze werkzaamheden worden verricht.

Artikel 9 Algemene voorwaarden

(…)

Artikel 10 Huishoudelijk reglement

(…)

Artikel 11 Toepasselijk recht

(…)

Ondertekening

(…)”.

1.6 Tot de gedingstukken behoort een print van de website van [Instelling A] . Hierop staat vermeld:

“Kwaliteitsgarantie

Aandacht, contact & deskundigheid

[Instelling A] is een coöperatie waarin ZZP’ers in de zorg samenwerken. Door deze organisatievorm, kunnen wij flexibel werken en de kwaliteit garanderen. Iedereen die toetreedt tot de coöperatie, voldoet aan strenge eisen, heeft ervaring op het vakgebied en wordt regelmatig bijgeschoold. Deze organisatievorm maakt het mogelijk de overhead laag te houden en met korte communicatielijnen te werken.

Om lid te kunnen worden van de coöperatie gelden de volgende minimale voorwaarden:

Men heeft een relevant diploma

Er is een verklaring van goed gedrag

Al onze verpleegkundigen zijn verplicht BIG-geregistreerd

Elk lid van de coöperatie is lid van V&VN en geregistreerd in het kwaliteitsregister

Als men niet bijschoold krijgt de zorgverlener ook geen opdrachten

Het zorgkantoor stelt allerlei eisen aan haar zorgaanbieders. [Instelling A] voldoet aan al die eisen. Elke door het zorgkantoor gecontracteerde zorgaanbieder stelt jaarlijks een jaardocument ‘maatschappelijke verantwoording’ op. Deze is te vinden op: www.jaarverslagenzorg.nl.

Om de kwaliteit van de organisatie en het management te waarborgen, werken wij via het erkende kwaliteitssysteem HKZ.

Wij hebben ons ten doel gesteld de palliatieve thuiszorg naar een hoger niveau te brengen in samenwerking met artsen en andere disciplines. Sleutelwoorden daarbij zijn aandacht, contact en deskundigheid.”.

1.7 In het “Klachtenreglement [Instelling A]” is onder meer het volgende bepaald:

1.2 Opdrachtgever

De persoon of instantie die de opdracht aan [Instelling A] heeft verstrekt om voor de Cliënt één of meerdere producten of trajectonderdelen tegen betaling uit te voeren.

(…)

1.4 Medewerker(s)

Persoon die, als ZZPer of in een dienstverband, werkzaamheden verricht voor de Aanbieder waar het gaat om de hoofdproducten. (…).

1.5 Klacht(en)

Een overeenkomstig dit reglement door een Cliënt geuite onvrede over de wijze waarop –binnen het kader van de door de Aanbieder verrichte diensten aan Cliënt- door een handelen of nalaten van een Medewerker en/of de Aanbieder met de persoonlijke belangen van de Cliënt is of wordt rekening gehouden.

1.6 Aanbieder

[Instelling A] De Aanbieder wordt in het kader van dit reglement vertegenwoordigd door haar directie.

(…)

2 Doelstelling en reikwijdte

Dit klachtenreglement heeft tot doel het bieden van een procedure voor opvang, bemiddeling en behandeling van de klachten van Cliënten, met als voornaamste doel het herstel van de relatie tussen de Klager en de Medewerker en/of de Aanbieder.

2.2

Het op grond van de ontvangen Klachten signaleren van structurele tekortkomingen in de dienstverlening en/of organisatie van de Aanbieder, en het aanwenden van deze signalen voor kwaliteitsverbetering.

2.3

Alleen Cliënten van de Aanbieder kunnen klagen.

3 Indienen van een klacht

De Klacht dient schriftelijk te worden ingediend en kan zowel betrekking hebben op de Medewerkers van de Aanbieder als op gedragingen en/of uitlatingen die gedaan zijn door derden die in opdracht van de Aanbieder werkzaamheden ten behoeve van Cliënten van de Aanbieder hebben verricht.

Een Klacht dient te worden ingediend bij de Klachtenbemiddelaar of bij de Klachtencommissie.

(…)

3.7

Aanbieder [Instelling A] draagt zorg voor een registratie van het aantal bij hem ingediende klachten, alsmede van de naar aanleiding van de ingediende klachten getroffen maatregelen. Zo nodig informeert [Instelling A] de Opdrachtgever.

(…)

De directie van de Aanbieder benoemt een Klachtenbemiddelaar.

(…)

5.1

De Klachtencommissie bestaat uit 3 personen en zal worden benoemd door de directie van de Aanbieder (…)”.

1.8

In de door eiser met [Bemiddelingsinstelling B] gesloten “Bemiddelingsovereenkomst”, waarin eiser is aangeduid als opdrachtgever en [Bemiddelingsinstelling B] als [Bemiddelingsinstelling B] , is – voor zover hier van belang – het volgende bepaald:

Nemen het volgende in aanmerking:

a. [Bemiddelingsinstelling B] bemiddelt bij het tot stand brengen van een rechtstreekse zorgrelatie tussen

zorgverleners en de zorgbehoevenden, waardoor invulling wordt gegeven aan de

zorgbehoefte van de zorgbehoevenden in de ruimste zin van het woord.

b. Opdrachtgever verleent via haar/zijn onderneming zorg in de ruimste zin van het

woord.

c. Opdrachtgever verstrekt [Bemiddelingsinstelling B] de opdracht om voor hem/haar

bemiddelingsactiviteiten te verrichten, waardoor Opdrachtgever opdrachten verkrijgt

van zorgbehoevenden voor het rechtstreeks aan deze zorgbehoevenden leveren van

zorgdiensten.

d. Opdrachtgever is bekend met de voorwaarden (bijlage 1) waaronder [Bemiddelingsinstelling B] voor

Opdrachtgever bemiddelingsactiviteiten zal verrichten.

e. Partijen willen de afspraken zoals deze tussen hen zijn overeengekomen, vastleggen

in deze overeenkomst.

f. Partijen willen uitdrukkelijk geen arbeidsovereenkomst aangaan.

Komen als volgt overeen:

Artikel 1. Opdracht

1. Met ingang van 20 juni 2007 draagt Opdrachtgever aan [Bemiddelingsinstelling B] op om voor

hem/haar de volgende werkzaamheden te verrichten:

Het bemiddelen tussen Opdrachtgever en zorgbehoevenden

(particulieren/zorginstellingen) waardoor Opdrachtgever opdrachten verkrijgt van

zorgbehoevenden voor het rechtstreeks aan deze zorgbehoevenden leveren van

zorgdiensten.

2. Ten behoeve van de goede uitvoering van de opdracht, verstrekt Opdrachtgever een

[Bemiddelingsinstelling B] alle voor ZORG punt relevante informatie over Opdrachtgever.

Opdrachtgever dient in ieder geval de volgende informatie aan [Bemiddelingsinstelling B] te

overhandigen:

a. een (kopie van een) VAR verklaring

b. een (kopie van een) polis van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering

(…)

Het is Opdrachtgever bekend dat Opdrachtnemer zonder deze informatie niet in staat

is de werkzaamheden naar behoren te vervullen.

3. [Bemiddelingsinstelling B] zorgt voor het contact met zorgbehoevende particulieren/zorginstellingen

en neemt zorgvragen van zorgbehoevende particulieren/zorginstellingen in

behandeling, met het doel te bewerkstellingen dat tussen Opdrachtgever en de

zorgbehoevende particulier/zorginstelling een rechtstreekse overeenkomst tot het

verrichten van zorgdiensten kan worden gesloten.

4. Zodra de bemiddelingsactiviteiten van [Bemiddelingsinstelling B] ertoe leiden dat een

zorgbehoevende particulier/zorginstelling gebruik wil gaan maken van de diensten

van de Opdrachtgever, volgens de geldende voorwaarden en tarieven, dan zal

[Bemiddelingsinstelling B] aan de Opdrachtgever de aard en de omvang van de gewenste diensten

doorgeven.

5. [Bemiddelingsinstelling B] brengt vervolgens Opdrachtgever en de zorgbehoevende

particulier/zorginstelling met elkaar in contact zodat de precieze werkzaamheden en

eventuele nadere voorwaarden besproken kunnen worden.

6. [Bemiddelingsinstelling B] zorgt ervoor dat een schriftelijke Overeenkomst(en) tot Zorgverlening

tussen Opdrachtgever en zorgbehoevende particulieren/zorginstellingen tot stand

komt.

7. De Opdrachtgever dient de met de zorgbehoevende particulieren/zorginstellingen

overeengekomen diensten persoonlijk uit te voeren. De Opdrachtgever voert de

werkzaamheden geheel zelfstandig uit op de wijze zoals deze volgens de

Opdrachtgever het meest geschikt is. De Opdrachtgever zal de huisregels van de

zorgbehoevende particulier/zorginstelling respecteren.

8. De partijen benadrukken uitdrukkelijk dat er tussen hen geen enkele

gezagsverhouding bestaat naar aanleiding van de uit de overeenkomst voortvloeiende

werkzaamheden.

9. De Opdrachtgever verstrekt aan [Bemiddelingsinstelling B] een kopie van iedere getekende

Overeenkomst tot Zorgverlening tussen de Opdrachtgever en zorgbehoevende

particulieren/zorginstellingen.

10. De Opdrachtgever verklaart dat [Bemiddelingsinstelling B] hem/haar voor de duur van deze overeenkomst tijdens onderhandelingen met zorgbehoevende particulieren/zorginstellingen mag vertegenwoordigen en namens hem/haar verbintenissen, zoals een Overeenkomst tot Zorgverlening mag aangaan met deze zorgbehoevende particulieren/zorginstellingen.

Artikel 2 . Duur en beëindiging

(…)

Artikel 3 . Feitelijke uitoefening van de Werkzaamheden

1. [Bemiddelingsinstelling B] zal de uitvoering van de Opdracht naar eigen inzicht kunnen indelen en gestalte geven.

(…)

Artikel 4. Vergoeding voor de verrichte Werkzaamheden

1. [Bemiddelingsinstelling B] ontvangt van Opdrachtgever voor ieder door hem/haar voor een

zorgbehoevende particulier/zorginstelling gewerkt uur, tot stand gekomen door

bemiddeling van [Bemiddelingsinstelling B] , een vergoeding van € 4.50 (zegge vier euro en vijftig cent)

2. Opdrachtgever hanteert voor haar werkzaamheden voor zorgbehoevende

particulieren of zorginstellingen de in de Bijlage 2 opgenomen uurtarieven.

Opdrachtgever spant zich ervoor in dat een akkoord wordt bereikt met de zorgbehoevende particulieren of zorginstellingen aangaande de door Opdrachtgever

gehanteerde tarieven. Indien de zorgbehoevende particulier of zorginstelling hiermee

niet akkoord gaat, hoeft Opdrachtgever de opdracht tot het verrichten van zorg niet

aan te nemen.

(…)

Artikel 5. Overeenkomsten van opdracht en VAR

1. Deze Overeenkomst is een overeenkomst van opdracht in de zin van de artikel 400

e.v. van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Partijen willen uitdrukkelijk geen arbeidsovereenkomst aangaan, vanwege de door Partijen wenselijk geachte zelfstandigheid en onafhankelijkheid van Opdrachtgever.

2. Opdrachtgever is verplicht zorg te dragen voor het tijdig verkrijgen van een Verklaring Arbeidsrelatie (VAR), die nodig is bij de uitvoering van zorgdiensten aan zorgbehoevende particulieren/zorginstellingen.

Artikel 6 . Geheimhouding

(…)

Artikel 8 . Loyale uitvoering

(…)

Artikel 9 . Aansprakelijkheid en overmacht

1. Opdrachtgever is verplicht een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten ter dekking van materiële en immateriële schade ontstaan door werkzaamheden van Opdrachtgever. De verzekering dient een dekking te geven van minimaal € 1.000.000, - (zegge 1 miljoen euro) per aanspraak.

(…)”.

1.9

Tot de gedingstukken behoort een print van de website van [Bemiddelingsinstelling C] . Hierop staat onder meer vermeld:

Als u eenmaal een indicatie voor thuiszorg heeft, dan kunt u zelf aangeven van welke zorgaanbieder u deze ‘zorg in natura’ wilt ontvangen.

Samen met [Instelling H] (officiële aanbieder van AWBZ zorg) kan [Bemiddelingsinstelling C] de AWBZ zorg ook voor u regelen.”.

1.10

De zorginstelling [Instelling F] sluit met de zorgbehoevenden (aangeduid als cliënt) inzake het verlenen van zorg in natura een “Zorgovereenkomst thuiszorg [Instelling F] Zorg” af. Hierin is onder meer bepaald:

1. Zorgafspraken

De cliënt ontvangt zorg van [Instelling F] op het adres, zoals hierboven vermeld, conform de in deze overeenkomst opgenomen afspraken.

(…)

3.Financiering

(…)

c) Indien de zorg voor de cliënt geherindiceerd moet worden, gaat cliënt akkoord dat [Instelling F] deze herindicatie bij het CIZ indient.

4 Zorgdossier

8 Aanvullende bepalingen