Rechtbank Noord-Nederland, 17-09-2015, ECLI:NL:RBNNE:2015:4543, 14/2987 en 15/1234
Rechtbank Noord-Nederland, 17-09-2015, ECLI:NL:RBNNE:2015:4543, 14/2987 en 15/1234
Gegevens
- Instantie
- Rechtbank Noord-Nederland
- Datum uitspraak
- 17 september 2015
- Datum publicatie
- 29 september 2015
- ECLI
- ECLI:NL:RBNNE:2015:4543
- Zaaknummer
- 14/2987 en 15/1234
Inhoudsindicatie
Beschikkingen VAR WUO terecht herzien in beschikkingen VAR Loon voor verlener AWBZ-zorg in natura.
Uitspraak
Zittingsplaats Groningen
Bestuursrecht
zaaknummers: LEE 14/2987 en 15/1234
uitspraak van de meervoudige belastingkamer van 17 september 2015 in de zaak tussen
[eiser] , te [woonplaats] , eiser
(gemachtigde: [gemachtigde] ),
en
(gemachtigde: [gemachtigde] ).
Procesverloop
Bij beschikking van 15 oktober 2013 heeft verweerder de eerder afgegeven beschikking verklaring arbeidsrelatie winst uit onderneming (hierna: VAR-Wuo) voor het jaar 2013 herzien in een beschikking verklaring arbeidsrelatie loon uit dienstbetrekking (hierna: VAR-Loon).
Bij beschikking van 31 oktober 2013 heeft verweerder de eerder afgegeven beschikking VAR-Wuo voor het jaar 2014 herzien in een beschikking VAR-Loon.
Op 9 december 2013 heeft eiser een verzoek om een voorlopige voorziening ingediend, hangende de bezwaarfase. Op 19 december 2013 heeft de rechtbank dit verzoek afgewezen (ECLI:NL:RBNNE:2013:7992).
Bij uitspraken op bezwaar van 15 mei 2014 heeft verweerder de hiervoor genoemde beschikkingen gehandhaafd.
Eiser heeft tegen de uitspraken op bezwaar beroep ingesteld.
Verweerder heeft een verweerschrift ingediend.
Verweerder heeft vóór de zitting nadere stukken ingediend.
Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 2 april 2015. Eiser is verschenen, bijgestaan door [gemachtigde] . Verweerder heeft zich laten vertegenwoordigen door zijn gemachtigde, bijgestaan door [naam] .
Overwegingen
Feiten
1. De rechtbank neemt de volgende, door partijen niet betwiste, feiten als vaststaand aan.
Eiser heeft in 2013 en 2014 AWBZ-zorg in natura verricht. De werkzaamheden betreffen voornamelijk 24-uurs zorg aan terminaal zieke patiënten. In 2013 heeft eiser voor zijn AWBZ-zorg in natura werkzaamheden voor [Bemiddelingsinstelling A] (hierna: [Bemiddelingsinstelling A] ) een bedrag van € 7.363 ontvangen, onder inhouding van € 2.696 aan loonheffingen. Daarnaast heeft eiser in 2013 een uitkering genoten van [L] ten bedrage van € 401 onder inhouding van € 149 aan loonheffingen.
In 2014 heeft eiser uitsluitend voor [Bemiddelingsinstelling A] AWBZ-zorg in natura werkzaamheden verricht. In verband met deze werkzaamheden heeft eiser in 2014 een bedrag van € 24.533 ontvangen, onder inhouding van € 7.958 aan loonheffingen.
Tijdens een onderzoek door verweerder bij [Bemiddelingsinstelling A] is in de administratie een afschrift van een beschikking VAR-Wuo aangetroffen van eiser. Tijdens het onderzoek is door verweerder geconcludeerd dat de AWBZ-zorg in natura werkzaamheden niet als ondernemer (kunnen) worden verricht, maar in dienstbetrekking (moeten) worden verricht. Op basis van die informatie heeft verweerder de eerder afgegeven beschikkingen VAR-Wuo 2013 en VAR-Wuo 2014 herzien in de onderhavige beschikkingen VAR-Loon.
In 2013 heeft eiser ongeveer 70% van zijn AWBZ-zorg in natura werkzaamheden voor [Bemiddelingsinstelling A] verricht en 30% van zijn AWBZ-zorg in natura werkzaamheden voor [Instelling B] verricht. In 2013 heeft eiser tevens overeenkomsten gesloten met [Instelling C] , maar eiser heeft in 2013 geen werkzaamheden voor [Instelling C] verricht.
Het zorgkantoor [Zorgkantoor M] , handelend namens de uitvoeringsorganen AWBZ (in de overeenkomst aangeduid als [Zorgkantoor M] ) heeft met betrekking tot de AWBZ zorg in de jaren 2013 en 2014 een overeenkomst gesloten met [Instelling B] ( [Instelling B] ) als zorgaanbieder. In de “OVEREENKOMST 2013 [Zorgkantoor M] – ZORGAANBIEDER AWBZ” staat onder meer het volgende vermeld:
“DEEL II: REGIOGEBONDEN AFSPRAKEN
(…)
Artikel 1. Zorglevering
1. De zorgaanbieder verbindt zich zorgprestaties te leveren aan verzekerden met
inachtneming van de betreffende aanvullende leveringsvoorwaarden, zoals vermeld in de [Zorgkantoor M] inkoopdocumenten AWBZ 2014 W&T, GZ en GGZ.
2. De zorgaanbieder waarborgt dat de beroepsbeoefenaren bij de zorgverlening de eisen in acht nemen die voortvloeien uit de voor de beroepsgroep geldende wet- en regelgeving. Als richtsnoer voor het toetsen van de geleverde kwaliteit kan [Zorgkantoor M] gebruik maken van de erkende professionele standaarden van de beroepsgroepen waaronder de landelijke kwalificaties MBO voor Verpleeg- en Verzorgingshuiszorg en Thuiszorg en de bijbehorende beroepscompetentieprofielen, alsmede van de normen die volgens de stand van wetenschap en de gangbare opvattingen binnen de beroepsgroepen gelden binnen de verschillende sectoren.
3. De zorgaanbieder verleent de geïndiceerde zorg zonder enige betaling of enige aanvullende betaling door de verzekerde, tenzij het Bijdragebesluit zorg of de Bijdrageregeling A WBZ anders bepaalt. De zorgaanbieder neemt daarbij de CVZ- brochure ‘Daar hebt u recht op in een AWBZ-instelling’ in acht aangaande de diensten zonder bijbetaling.
(…)
Artikel 5. Kwaliteit van zorgverlening
1. De zorgaanbieder is, ook wat betreft zijn personeel, verantwoordelijk voor een correcte
bejegening van verzekerden.
2. De zorgaanbieder draagt er zorg voor dat zijn personeel bevoegd is en beschikt over de
kennis en kunde die voor de verlening van kwalitatief verantwoorde zorg noodzakelijk is en dat de opleiding en bijscholing zodanig is dat zij over een kwalitatief verantwoorde kennis en kunde kunnen (blijven) beschikken.
3. De zorgaanbieder staat er voor in dat- voor zover van toepassing- inrichting,
instrumentarium en hygiëne aan de algemeen aanvaarde standaarden voldoen.
4. De zorgaanbieder zorgt - voor zover van toepassing - voor een geldige
gebruikersvergunning.
5. De zorgaanbieder draagt in overleg en afstemming met de cliëntenraad zorg voor een
systematische bewaking, beheersing en verbetering van de kwaliteit.
(...)
Artikel 7. Declaratie zorg
1. [Zorgkantoor M] zal de gedeclareerde en geleverde zorg betaalbaar stellen zolang het totaal van de gedeclareerde zorg de beschikbare contracteerruimte niet overschrijdt en voor zover van toepassing de vaste volume afspraak dan wel het vaste budget niet wordt overschreden.
[Zorgkantoor M] is nimmer gehouden om zorg te vergoeden wanneer de beschikbare
contracteerruimte is overschreden.
2. Vanaf het moment dat een bindende volumeafspraak is gemaakt met zorgaanbieders zal de geleverde zorg betaalbaar worden gesteld voor zover dat past binnen de financiële waarde van de vaste bindende volumeafspraak.
(…)
Artikel 14. Managementinformatie/geleverde zorg
1. De zorgaanbieder registreert de geleverde zorg conform de NZa-beleidsregel systematiek, de kaderregeling AO/IC AWBZ-zorgaanbieders en conform de vereisten uit hoofde van het Bijdragebesluit zorg.
2. De zorgaanbieder levert maandelijks, zo spoedig mogelijk na afloop van de periode,
doch uiterlijk voor de 20e van de maand volgend op de maand waarop de productie
heeft plaatsgevonden een productieoverzicht aan. Hierin is tevens de productie
opgenomen die door onderaannemer(s) is geleverd. De zorgaanbieder maakt hierbij
gebruik van het realisatieformat van [Zorgkantoor M] en verstrekt de informatie per regio.
3. De zorgaanbieder levert daarnaast voor de geleverde zorg declaraties op
cliëntniveau in bij [Zorgkantoor M] . Do zorgaanbieder doet dit conform het Landelijk
Declaratieprotocol AWBZ 2014.
4. Op verzoek van [Zorgkantoor M] verstrekt de zorgaanbieder relevante managementinformatie over de geleverde zorg.
(...)
Artikel 16. Controle
Indien sprake is van geconstateerde onrechtmatigheid en/of ondoelmatigheid (waaronder het niet voldoen aan de overeengekomen kwaliteitseisen) van de geleverde zorg, kan [Zorgkantoor M] hier consequenties aan verbinden. Afhankelijk van de ernst en zwaarte van de geconstateerde feiten kan [Zorgkantoor M] besluiten één of meer van de volgende maatregelen te nemen:
a. het opleggen van een waarschuwing;
b. het registreren van de zorgaanbieder in het door de zorgverzekeraars erkende
signaleringssysteem FISH (Fraude Informatie Systeem Holland);
c. terugvordering van (een deel) van het bedrag aan onrechtmatig en/of ondoelmatig
bestempelde declaraties (waarbij tevens de gemaakte onderzoekskosten aan de
zorgaanbieder zullen worden doorberekend) al dan niet gecombineerd met verrekening met nog openstaande dan wel toekomstige declaraties;
d. het doen van aangifte bij het Openbaar Ministerie;
e. opzegging van de overeenkomst.
(...)
Artikel 21. Onderaanneming
[Zorgkantoor M] zal alleen toestemming geven voor het inschakelen van derden voor de uitvoering
van de overeenkomst voor meer dan:
- 5% van de extramurale productieafspraak, indien de zorgaanbieder een extra korting van 1% op de NZa beleidswaarden extramurale zorg wil geven, boven op het op basis van de inkoopprocedure door [Zorgkantoor M] vastgestelde tarief,
- 10% van de extramurale productieafspraak, indien de zorgaanbieder een extra korting van 2% op de NZa beleidswaarden extramurale zorg wil geven, boven op het op basis van de inkoopprocedure door [Zorgkantoor M] vastgestelde tarief;
- 25% van de extramurale productieafspraak, indien de zorgaanbieder een extra korting van 3% op de NZa beleidswaarden extramurale zorg wil geven, boven op het op basis van de inkoopprocedure door [Zorgkantoor M] vastgestelde tarief;
- 50% van de extramurale productieafspraak, indien de zorgaanbieder een extra korting van 5% op de NZa beleidswaarden extramurale zorg wil geven, boven op het op basis van de inkoopprocedure door [Zorgkantoor M] vastgestelde tarief;
- 75% van de extramurale productieafspraak, indien de zorgaanbieder een extra korting van 10% op de NZa beleidswaarden extramurale zorg wil geven, boven op het op basis van de inkoopprocedure door [Zorgkantoor M] vastgestelde tarief.
Deze verplichte korting geldt niet indien de in te schakelen derde onderdeel uitmaakt van de
economische eenheid waartoe ook de contractant behoort. Palliatief terminale zorg,
beschikbaarheid van zorg en intensieve kindzorg geleverd door onderaannemers wordt niet
meegenomen in de hierboven vermelde berekening.
(...)
Artikel 26. Vitaliteitsbeleid
De intramurale zorgaanbieder beschikt over een actueel vastgesteld en geïmplementeerd
vitaliteitsbeleid waarin in elk geval de volgende onderwerpen zijn opgenomen:
- Visie op gezond leven en een beschrijving van de doelstellingen;
- Beschrijving van de doelgroep waarop de leefstijlinterventie gericht is;
- Beschrijving van de werkwijze, de grond waarop deze is gebaseerd en op welke wijze
cliënten actief worden betrokken;
- Aangegeven is welke resultaten er zijn behaald of beoogd worden te behalen;
- De wijze waarop interventies opgenomen worden in de individuele behandelplannen.
Artikel 27. Valpreventie
De zorgaanbieder met productieafspraken binnen het kavel Intramurale zorg, extramurale zorg en / of volledig pakket thuis, beschikt over een recent vastgesteld en geïmplementeerd beleid waaruit blijkt dat valpreventie een vast onderdeel uitmaakt van het zorgplan.
Artikel 28. Wijkgerichtheid
De zorgaanbieder die extramurale zorg en / of dagactiviteiten & vervoer levert beschikt over een recentelijk vastgesteld en geïmplementeerd beleid omtrent wijkgerichtheid. De zorgaanbieder heeft in elk geval de sociale kaart van de wijk (buurt, buurtschap, dorp) op haar website gepubliceerd en voorafgaand aan de zorglevering met de cliënt besproken.
(…)
DEEL III: ALGEMEEN DEEL
Intentie en afbakening
Het doel van deze overeenkomst is het maken van afspraken over de levering van voldoende kwalitatief goede, doelmatige en doeltreffende Zorg aan de AWBZ-verzekerden in de desbetreffende Zorgkantoorregio.
(…)