WPNR 2022, afl. 7365 - Publiekrechtelijke alternatieven voor gemeentelijke erfpacht?
Aflevering 7365, gepubliceerd op 02-04-2022 geschreven door Mr. dr. P.J. Huisman en Prof. mr. F.J. van OmmerenDe uitgifte van grond in erfpacht door gemeenten voor woning- en bedrijvenbouw vindt sinds het eind van de negentiende eeuw plaats.Zie uitvoerig over de geschiedenis van erfpacht in verschillende gemeenten: P.C.J. Nelisse, Stedelijke erfpacht (diss. Amsterdam UvA), Doetinchem: Reed Business 2008, p. 44-68. In het verleden zijn in essentie twee redenen van belang geweest om daartoe over te gaan, en niet te kiezen voor het verkopen van grond.Nelisse 2008, p. 68; vgl. W.G. Huijgen, ‘Stedelijke erfpacht in transitie’, in: W.H. van Boom e.a. (red.), Een kwart eeuw. Privaatrechtelijke opstellen, aangeboden aan prof. mr. H.J. Snijders ter gelegenheid van zijn emeritaat, Deventer: Wolters Kluwer 2016, p. 224-225. Een eerste reden is dat gemeenten blijvend invloed wilden uitoefenen op het grondgebruik. Eind negentiende eeuw en begin twintigste eeuw hadden gemeentebesturen niet of nauwelijks publiekrechtelijke instrumenten om te sturen op grondgebruik. Dat kon wel door gebruiksvoorschriften vast te leggen in de erfpachtvoorwaarden, die vervolgens bleven gelden tussen de gemeente (de erfverpachter) en de erfpachter en diens rechtsopvolger(s). Een tweede reden waarom gemeenten kozen voor erfpacht komt voort uit de gedachte dat waardestijgingen van grond aan de gemeenschap ten goede zouden moeten komen.