TFB 2012, afl. 7 - De telefoon in fiscalibus en in bezwaar: Momenteel kan met het door u gekozen nummer geen verbinding worden gemaakt
Aflevering 7, gepubliceerd op 01-10-2012 geschreven door Mr. K. Kunze, Ass.iur.In veel landen is het vandaag de dag normaal om even met de inspecteur te bellen als er een vraag rijst of iets moet worden besproken. In het verlengde daarvan wordt bijvoorbeeld bij onze oosterburen in iedere brief die de (belasting)autoriteiten versturen standaard het kantoor, de naam én het doorkiesnummer van de behandelende ambtenaar opgenomen. Waardoor iedereen – en niet alleen belastingconsulenten met speciale nummers – de mogelijkheid heeft van deze communicatieweg gebruik te maken, hetgeen de belastingplichtige zal waarderen als een relatief gemakkelijke, goedkope en proceseconomische mogelijkheid om (niet alleen in bezwaar) wederzijds snel en ongecompliceerd te communiceren en wellicht zelfs kwesties helder te krijgen.In een landelijk onderzoek naar de tevredenheid over de bereikbaarheid en algehele dienstverlening van de Duitse belastingautoriteiten kreeg de Duitse fiscus in 2009 het rapportcijfer 2,3 (op een schaal van 1 t/m 6, waarbij 1 het best mogelijke cijfer voorstelt); en bij een tweejaarlijks plaatsvindende enquête in Nordrhein-Westfalen met hetzelfde onderwerp gaven in 2010 16.291 van 20.936 ondervraagden (77,8%) aan dat hun belastingdienstkantoor goed te bereiken was, zie www.steuerportal-mv.de/cms2/Steuerportal_prod/Steuerportal/content/de/_Service/Meldungen/_100317_Bundesweite_Steuerberaterbefragung_Gute_Noten_fuer_die_Finanzaemter_in_MV/Bundesweite_Steuerberaterbefragung_Gute_Noten_fuer_die_Finanzaemter_in_MV/index.jsp en de Bürgerbefragung der Finanzverwaltung NRW van augustus 2010, p. 5, en www.fm.nrw.de/allgemein_fa/presse/dokumente/2010_bericht_buergerbefragung.pdf.