NTFR 2025/38 - Kaderbesluit bpm geactualiseerd
NTFR 2025/38
NTFR 2025/38 - Kaderbesluit bpm geactualiseerd
Gegevens
- Publicatie
- NTFR 2025/38
- Jaargang
- 2025
- Relevante informatie
Samenvatting
De staatssecretaris van Financiën heeft een besluit gepubliceerd met een actualisering van het Kaderbesluit bpm.
Dit besluit is een actualisering van het besluit van 12 december 2022, nr. 2022-264440.
In dit besluit zijn standpunten aangepast, verduidelijkt of toegevoegd over de volgende onderwerpen:
Maatstaf van heffing (2): de diverse goedkeuringen in dit onderdeel die zien op het buiten beschouwing laten van kosten bij het bepalen van de maatstaf van heffing voor de BPM zijn ten behoeve van de leesbaarheid teruggebracht tot één goedkeuring die op verschillende situaties ziet en een apart onderdeel over kampeerauto’s.
Uitbreiding toepassing art. 16a BPM voor inschrijvingen vanaf 1 januari 2022 (voorheen onderdeel 3.1): vervallen i.v.m. codificatie in wet.
Vaststelling handelsinkoopwaarde bij ontbreken referentiemotorrijtuig (voorheen onderdeel 4.1): is komen te vervallen omdat de in dit onderdeel opgenomen zienswijze deels terug komt in onderdeel 3 (nieuw) en deels achterhaald is door nieuwe jurisprudentie.
Bepalen handelsinkoopwaarde gebruikte motorrijtuigen (onderdeel 3, nieuw): diverse standpunten van de Kennisgroep Auto zijn opgenomen in het kaderbesluit.
Onbedoelde tenaamstelling (voorheen onderdeel 5.2.2): bij overschrijding termijn is toepassen goedkeuring alsnog mogelijk na oordeel inspecteur.
Onbedoelde tenaamstelling als personenauto (voorheen onderdeel 5.2.4): is komen te vervallen omdat vanaf 1 januari 2025 deze situatie zich niet meer kan voordoen door de afschaffing van de ondernemersvrijstelling voor de BPM per die datum.
Voortzetting occasion lijkwagen na tussenkomst van een carrosseriebedrijf (6.3.1) en ombouw tot occasion lijkwagen (6.3.2): per 1 januari 2022 is het ook mogelijk voor gebruikte motorrijtuigen een teruggaaf van belasting aan te vragen. Hiermee is de ratio achter de goedkeuring in deze onderdelen komen te vervallen.
Bestelauto wordt vervangen (7.2): goedkeuring in lijn gebracht met aanpassing uitvoeringsregeling per 1 januari 2024.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2025. Het besluit van 12 december 2022, nr. 2022-264440 wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2025.
Noot
Vanaf 1 januari 2025 geldt – een overgangsregeling daargelaten – in de BPM geen vrijstelling meer voor bestelauto’s van ondernemers. Voor bestelauto’s geldt vanaf die datum een CO2-afhankelijk tarief. Deze nieuwe wetgeving werkt ook door in deze nieuwe versie van het Kaderbesluit, waarbij een aantal goedkeuringen nog slechts geldt voor gevallen die onder het overgangsrecht vallen. Voor de onbedoelde tenaamstelling wordt expliciet de ruimte geboden dat de inspecteur bij later herstel dan binnen één maand de vrijstelling alsnog van toepassing kan verklaren.
Voor de praktijk van invoer van gebruikte auto’s is in paragraaf 3 een nieuw overzicht opgenomen met de kaders voor toepassing van de taxatie- en koerslijstmethode. Met die methoden kan, naast de forfaitaire afschrijvingstabel, de afschrijving van de BPM op een gebruikt voertuig worden berekend. Het Kaderbesluit biedt op dit punt geen goedkeuringen, maar wel een leesbaar overzicht van een aantal kaders voor deze methoden. In dit deel van het besluit is een aantal recente standpunten van de Kennisgroep Auto van de Belastingdienst verwerkt, zie hierover ook
en .