Aflevering 6

Gepubliceerd op 7 februari 2002

NTFR 2002/196 - (Schade)vergoeding

Aflevering 6, gepubliceerd op 07-02-2002 geschreven door dr. A. van Dongen
Geschiedenis boeit me mateloos. Het is fascinerend om te zien dat de mens zich afzet tegen de denkbeelden van zijn ouders, en tegelijkertijd in de valkuilen van zijn grootouders trapt. Ik was dan ook blij verrast door de aflevering van het geschiedenisprogramma Andere Tijden van Nederland 3 van enkele weken geleden. Deze aflevering was gewijd aan twee onderwerpen die iets te maken hebben met mijn vakgebied.

NTFR 2002/197 - Notitie fiscaliteit, landbouw- en natuurbeleid

Aflevering 6, gepubliceerd op 07-02-2002
In een nota hebben de minister van Landbouw en de staatssecretaris van Financiën met het oog op de toekomst de relatie bezien tussen fiscaliteit en het landbouw- en natuurbeleid. Als algemene conclusie wordt opgemerkt dat het gegeven dat een substantieel deel van de agrariërs geen belasting betaalt, meebrengt dat subsidies dan meer mogelijkheden bieden. Toegespitst op enkele fiscale regelingen en faciliteiten wordt het volgende opgemerkt. Vraagtekens worden gezet bij het bestaansrecht van de landbouwvrijstelling en de behandeling van pachtersvoordelen in de inkomstenbelasting. Gesuggereerd wordt de herinvesteringsreserve in de inkomstenbelasting voor wat betreft cultuurgrond te beperken tot agrarische winsten. Verder wordt invoering afgewezen van een continueringsvrijstelling, zoals voorgesteld door het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt. Aandacht wordt besteed aan belastbaarheid van bosbouwsusbidies, zoals aangegeven in antwoorden op kamervragen (NTFR 2001/1693). Besloten is, onder voorbehoud van goedkeuring door de Europese Commissie, de vrijstelling in de inkomstenbelasting uit te breiden van 90 naar 100% voor subsidies die zien op de instandhouding van bos en natuur. Uit de nota blijkt dat de Europese Commissie kritisch staat ten opzichte van toepassing van de duurzame ondernemingsaftrek (DOA) op duurzame landbouw. Mogelijk wordt in verband daarmee bezien of reeds bestaande faciliteiten kunnen worden uitgebreid. Aangegeven is op welke wijze op een praktische manier de waarde in het economische verkeer van verpachte grond in box 3 zou kunnen worden bepaald. Op het punt van de waterschapsfinanciering, de mogelijke introductie van een bestrijdingsmiddelenheffing en de regulerende energiebelasting voor de glastuinbouw is de actuele stand van zaken weergegeven. Over de vrijstellingen in de overdrachtsbelasting wordt gemeld dat die zouden kunnen worden vereenvoudigd. Van de meeste andere faciliteiten wordt gesteld dat die kunnen worden gehandhaafd (b.v. bedrijfsopvolging in de Successiewet) of wordt een kabinetsstandpunt in het vooruitzicht gesteld (b.v. onroerende-zaakbelasting).

NTFR 2002/201 - Besluit vragen en antwoorden privé-gebruik auto geactualiseerd

Aflevering 6, gepubliceerd op 07-02-2002
De staatssecretaris heeft het vragen en antwoordenbesluit inzake privé-gebruik auto, besluit van 15 juni 2001, nr RTB2001/793 (NTFR 2001/898) ingetrokken en vervangen door een nieuw besluit. Het opnieuw uitbrengen van het besluit is ingegeven door de wijzigingen die het Belastingplan 2002 heeft aangebracht in de regeling voor privé-gebruik auto. Het besluit bevat de reeds eerder door de staatssecretaris aangekondigde goedkeuring dat onder bepaalde voorwaarden bij carpoolen met de auto van de zaak, het woon-werkverkeer niet als privé wordt aangemerkt. De voorwaarden zijn gebaseerd op vergelijkbare voorwaarden die gesteld worden in art. 16b, lid 5, Wet LB 1964. Ritten woon-werkverkeer waarop geen andere werknemers meerijden en het overige privé gebruik met deze auto vallen niet onder de goedkeuring. Verder bevat het besluit een antwoord op de vraag welke auto's door aard of inrichting beperkt geschikt zijn voor het gebruik voor privé-doeleinden. Hierbij wordt nader ingegaan op de nieuwe regeling zoals neergelegd in art. 9 en 22, Uitvoeringsregeling IB 2001 (URIB 2001) (zie ook NTFR 2002/41).

NTFR 2002/204 - Aftrekbare verzorgingskosten in verzorgingstehuizen (herzien i.v.m. Wet IB2001)

Aflevering 6, gepubliceerd op 07-02-2002
De staatssecretaris van Financiën herziet het besluit over de aftrekbare verzorgingskosten in verzorgingstehuizen (bejaardenoorden) onder de AWBZ en de overige AWBZ-instellingen voor de Wet IB 2001. Het besluit geeft de cijfers weer die de basis vormen voor aftrek van de kosten als persoonsgebonden aftrek (ziektekosten) over 2001. De cijfers voor 2000 zijn weergegeven in het besluit CPP2001/226M (NTFR 2001/202). Het besluit voor 2001 is gelijk van opzet als het besluit voor 2000, zij het dat een paragraaf is gewijd aan het arrest van 9 november 2001 (HR 9 november 2001, nr 36.331, NTFR 2001/1557). De uitwerking van dit arrest in dit besluit kan tot gevolg hebben dat een hogere aftrek van ziektekosten ontstaat.

NTFR 2002/210 - Likblokken als mengvoeder belast met 6% BTW

Aflevering 6, gepubliceerd op 07-02-2002
In het voorschrift wordt in paragraaf 3 van de toelichting op post a 44 (stro en veevoeders) van Tabel I bij de Wet OB 1968 aangegeven dat onder veevoeders wordt verstaan: de voor vee bestemde voedermiddelen en mengvoeders zoals die zijn gedefinieerd in de Verordening PDV Diervoeders 1998, die met ingang van 1 juli 1998 in werking is getreden. Het Productschap Diervoeder heeft vastgesteld dat de onderhavige likblokken onder het begrip mengvoeders vallen. De likblokken zijn derhalve onderworpen aan het verlaagde BTW-tarief.

NTFR 2002/211 - Onderzoeksrapport naar prijsafspraken tussen gemeenten en taxatiebureaus

Aflevering 6, gepubliceerd op 07-02-2002 geschreven door mr. J.F. Kastelein MRE MRICS RV
Het in september 2001 aangekondigde onderzoek van de Waarderingskamer naar prijsafspraken tussen gemeenten en taxatiebureaus is aangeboden aan de staatssecretaris van Financiën. Uit het onderzoek blijkt dat van de 504 gemeenten (per 1 januari 2001) er 75 een prijsafspraak hebben gemaakt met een taxatiebureau waarbij de hoogte van de vergoeding afhankelijk is gesteld van de uitkomst van de hertaxatie. 23 Gemeenten hebben aangegeven dat deze afspraak naar hun mening de beste garantie geeft voor de door de taxatiebureaus te leveren kwaliteit. Zowel de Waarderingskamer als de staatssecretaris achten deze prijsafspraken niet wenselijk. Op korte termijn zullen de 23 gemeenten door de staatssecretaris van Financiën worden benaderd, waarbij zijn insteek zal zijn de bestaande praktijken te beëindigen.