Aflevering 3

Gepubliceerd op 17 januari 2002

NTFR 2002/95 - De nijvere stille maat moet IB-ondernemer blijven

Aflevering 3, gepubliceerd op 17-01-2002 geschreven door prof. dr. P.H.J. Essers
Door de aanscherping van de definitie van de IB–ondernemer in art. 3.4 Wet IB 2001 dreigt de nijvere stille maat niet meer in aanmerking te komen voor onder andere de zelfstandigenaftrek en oudedagsreserve. Dit is in strijd met de ratio van deze aanscherping; het kan er bovendien toe leiden dat deze belastingplichtige zich gaat blootstellen aan aanzienlijke extra risico's naast de gebruikelijke ondernemersrisico's die hij loopt.

NTFR 2002/96 - Belastingplan 2002: verslag plenair debat EK en schriftelijke antwoorden

Aflevering 3, gepubliceerd op 17-01-2002
In NTFR 2001/1725 meldden wij u al dat het Belastingplan 2002 door de Eerste Kamer is aangenomen. Onlangs is het verslag verschenen van het plenair debat in de Eerste Kamer over de vijf wetsvoorstellen. Ook zijn op 21 december 2001 nog schriftelijke antwoorden verschenen op een aantal vragen die tijdens het plenair debat zijn gesteld (AFP 2001-933 M). Tezamen met het Belastingplan 2002 heeft de Eerste Kamer het voostel tot Wijziging van de Belastingregeling voor het Koninkrijk 1964 (belastingheffing deelnemingsdividenden, zie NTFR 2001/1316) behandeld. Laatstgenoemd wetsvoorstel is zonder stemming en beraadslaging aangenomen.

NTFR 2002/97 - Nieuwe aangiftebiljetten en modellen

Aflevering 3, gepubliceerd op 17-01-2002
De directeur-generaal Belastingdienst heeft namens de Staatssecretaris van Financiën via dit besluit formeel de nieuwe formulieren en modellen zoals aangiftebiljetten IB 2001 vastgesteld. Uit de toelichting blijkt dat in geval de inspecteur de (vermoedelijk) belastingplichtige of inhoudingsplichtige uitnodigt tot het doen van aangifte dan wel een gestructureerde aanlevering van gegevens of informatie voorschrijft, hij gebruik maakt van het ter zake in de bijlage opgenomen toepasselijke model of formulier. Aan de aangifte mogen geen andere toelichtingen en bijlagen worden toegevoegd dan in het model zijn voorzien. Wel is het mogelijk dat belastingplichtige een eventuele toelichting op de aangifte afzonderlijk aan de bevoegde inspecteur toezendt. In 2002 verwerkt de Belastingdienst een deel van de aangiften geautomatiseerd via centrale invoer. In dit geautomatiseerde proces kunnen slechts aangiften worden verwerkt die fysiek nagenoeg geheel overeenkomen met de modellen die door de Belastingdienst zijn vastgesteld. Het gebruik van hechtmiddelen als nietjes en paperclips dient daarbij achterwege teblijven. Om die reden komt met de inwerkingtreding van dit besluit de tegemoetkoming ten aanzien van door belastingplichtige zelf vervaardigde aangiftebiljetten inkomstenbelasting te vervallen.

NTFR 2002/104 - Elimineren kwijtscheldingswinst uit grondslag WAZ

Aflevering 3, gepubliceerd op 17-01-2002
Door middel van een besluit is goedgekeurd dat voor de berekening van de grondslag van de WAZ-premie geen rekening wordt gehouden met kwijtscheldingswinst voorzover deze is verrekend met verliezen uit jaren van vóór 1998. De WAZ-premieplichtige moet daartoe een verzoek indienen bij de Belastingdienst/Centrum voor proces- en productontwikkeling, domein belastingen op arbeid en vermogen.

NTFR 2002/106 - Regeling groenprojecten 2002

Aflevering 3, gepubliceerd op 17-01-2002
Na publicatie van de Regeling groenprojecten Nederlandse Antillen en Aruba 2002 en de Regeling groenprojecten buitenland 2002 (NTFR 2002/84) wordt nu de Regeling groenprojecten 2002 gepubliceerd. Bij de behandeling van de Regeling inzake sociaal-ethisch beleggen (NTFR 2002/40) en de hiervóór vermelde groenregelingen hebben we de werking van het groene beleggen kort uiteengezet. Kortheidshalve verwijzen we daarnaar.

NTFR 2002/107 - Dubbele waardevrijstelling kapitaalverzekeringen

Aflevering 3, gepubliceerd op 17-01-2002 geschreven door drs. M.J.A.M. van Gijlswijk
De staatssecretaris van Financiën keurt, vooruitlopend op een voorstel tot wetswijziging, voor het belastingjaar 2001 goed dat partners een waardevrijstelling in box 3 van (tweemaal) € 123.428 deelachtig kunnen worden voor op 14 september 1999 bestaande kapitaalverzekeringen. Hierbij maakt het niet uit in welke mate ieder van hen ter zake van één of meer kapitaalverzekeringen zelfstandig belastingplichtig is voor box 3. De partners moeten hiertoe een gezamenlijk verzoek bij de aangifte indienen. Hiermee komt de staatssecretaris terug op zijn eerder ingenomen strakkere standpunt in onderdeel C.14 van het Besluit vragen en antwoorden inzake het nieuwe belastingstelsel (zie NTFR 2001/31 en 2001/1729).

NTFR 2002/111 - Voortgang wetsvoorstel herziening regime fiscale eenheid bij Eerste Kamer

Aflevering 3, gepubliceerd op 17-01-2002
De staatssecretaris stuurt een korte brief naar de Eerste Kamer over de voortgang van het wetsvoorstel tot herziening van het regime fiscale eenheid. Het wetsvoorstel met als nummer 26 854 is door ons onder andere behandeld in NTFR 2001/904 (eerste nota van wijziging) en 2001/1213 (tweede nota van wijziging). Op 4 oktober 2001 ging de Tweede Kamer akkoord met het wetsvoorstel.

NTFR 2002/112 - Besluit over ontheffing gelijke winstverdeling bij beleggingsinstellingen

Aflevering 3, gepubliceerd op 17-01-2002
In een herzien besluit wordt ingegaan op een onderdeel van de speciale wettelijke regeling voor beleggingsinstellingen, zoals die is opgenomen in art. 28 Wet Vpb. In die regeling is opgenomen dat een fiscaal erkende beleggingsinstelling de ter beschikking te stellen winst gelijkelijk dient te verdelen over alle aandelen en bewijzen van deelgerechtigdheid. In dit besluit worden drie situaties genoemd waarin ontheffing van deze eis wordt verleend.

NTFR 2002/116 - Ambtshalve aanslag was juist vastgesteld

Aflevering 3, gepubliceerd op 17-01-2002
Y is in 1996 overleden. Y had geen testament. Haar naaste verwanten zijn neven en nichten waaronder belanghebbende. De gemeente heeft een kennisgeving van overlijden verzonden naar de inspecteur waarin het adres van belanghebbende als ervenadres werd vermeld. De inspecteur heeft een aangiftebiljet aan belanghebbende verzonden. Ter zake van het overlijden van Y is, na herhaaldelijk uitstel van de inspecteur, geen aangifte ingediend. Aan de erven Y is ambtshalve een aanslag opgelegd. Gelet op de door de gemeente aan de inspecteur gezonden kennisgeving van overlijden, en het feit dat de inspecteur geen gegevens had die in een andere richting wezen, had de inspecteur het aangiftebiljet terecht naar belanghebbende gezonden. Dat belanghebbende de erfenis nog niet had aanvaard doet daaraan niet af. Ingevolge art. 8 AWR dient een ieder die is uitgenodigd tot het doen van aangifte, aangifte te doen. Belanghebbende heeft de vereiste aangifte niet gedaan. Gelet op onder meer het feit dat belanghebbende tegen de aanslag bezwaar heeft gemaakt, beroep heeft ingediend namens de erven, hij in het bezwaar/beroepschrift niet heeft gesteld dat hij geen erfgenaam is, hij klaarblijkelijk inzicht had in de bezittingen en schulden van de nalatenschap, heeft belanghebbende het vermoeden van erfgenaam niet ontzenuwd. Belanghebbende heeft voorts de door hem opgevoerde kosten niet aannemelijk gemaakt. De inspecteur had de aanslag juist vastgesteld.

NTFR 2002/118 - Aanwijzing fiscale fraude

Aflevering 3, gepubliceerd op 17-01-2002
In verband met de komst van de euro heeft het College van procureurs-generaal haar Aanwijzing fiscale fraude d.d. 12-12-2000 aangepast. Op 12 december 2000 heeft de staatssecretaris van Financiën nieuwe Aanmeldings- en Vervolgingsrichtlijnen vastgesteld (zie NTFR 2001/56). Op grond van art.130, lid 4, Wet op de Rechterlijke Organisatie moet justitie die richtlijnen middels een zogenoemd aanwijzingsbesluit omzetten in een interne aanwijzing, waardoor ze verplicht moeten worden opgevolgd en uitgevoerd door de officieren van justitie. Zonder die aanwijzing zouden de officieren van justitie niet gebonden zijn aan die richtlijnen. De formaliteit is een bevoegdheid van het College van procureurs-generaal. Op 18 december 2001 heeft de staatssecretaris van Financiën de ATV-richtlijnen 'europroof' gemaakt. Nu ook het College van procureurs-generaal haar aanwijzing 'europroof' heeft gemaakt loopt die weer in de pas met de ATV-richtlijnen. Vermeldenswaardig is tenslotte dat particulieren en ondernemers voor dagvaarding in aanmerking komen indien de ontdoken belasting bij een commissiedelict € 5.500 of meer resp. € 11.500 of meer bedraagt. De ondergrens voor een dagvaarding komt daardoor voor particulieren iets lager en voor ondernemers iets hoger te liggen dan ten tijde van de gulden.

NTFR 2002/126 - Wederom vragen over teruggaafverzoeken buitenlandse BTW

Aflevering 3, gepubliceerd op 17-01-2002
In navolging van kamervragen van het Tweede Kamerlid Bibi de Vries in de zomer van vorig jaar (zie NTFR 2001/1227), antwoordt de staatssecretaris ook dit keer op nieuwe kamervragen van kamerleden Stroeken en De Haan dat het voorstel tot wijziging van de richtlijn op het punt van teruggaafverzoeken hoge prioriteit heeft. De besprekingen met betrekking tot dit voorstel verlopen echter zeer moeizaam. De staatssecretaris zal in ieder geval tijdens de Ecofin-Raad het belang van dit voorstel onderstrepen.

NTFR 2002/127 - Diefstal sigaretten uit douane-entrepot leidt tot heffing accijns

Aflevering 3, gepubliceerd op 17-01-2002
X BV treedt op als douane-expediteur en beschikt over een vergunning tot opslag van goederen in een douane-entrepot. X BV had in het douane-entrepot voor Y een partij sigaretten opgeslagen. Tijdens een inbraak zijn 371 kartons sigaretten à 10.000 stuks gestolen. X BV heeft van de diefstal aangifte gedaan en de inspecteur hiervan op de hoogte gesteld. Aan X BV was in verband met het vermis in het entrepot een uitnodiging tot betaling gedaan. Volgens de tariefscommissie was X BV invoerrecht verschuldigd met betrekking tot de diefstal. In geschil was de in de uitnodiging tot betaling begrepen accijns. Volgens het hof moest in het onderhavige geval de diefstal van de sigaretten worden aangemerkt als invoer in de zin van art. 3, lid 2, aanhef en onder b, Wet op de accijns. De uitspraak van de tariefscommissie inzake het invoerrecht was onherroepelijk, zodat X BV ook belastingplichtig was voor de accijns. Belanghebbende had niet aannemelijk gemaakt dat politie en/of justitie enig wetenschap hadden van het voornemen tot het plegen van de diefstal, de identiteit van de daders, de plaats waar de sigaretten waren na de diefstal. Bovendien heeft de wetgever de gevolgen van diefstal van onder douaneverband geplaatste goederen onderkend en deze bewust voor rekening en risico van degene gebracht aan wiens toezicht die goederen waren toevertrouwd.