Aflevering 38

Gepubliceerd op 19 september 2002

NTFR 2002/1345 - Over de Derde Veegwet die geen Veegwet mocht heten

Aflevering 38, gepubliceerd op 19-09-2002 geschreven door mr. A.J.E.M. Vollenbroek
Op 9 juli 2002 heeft de Raad van State (hierna: de RvS) advies uitgebracht over het wetsvoorstel inhoudende vervolgwijzigingen in samenhang met de Belastingherziening 2001TK, vergaderjaar 2001–2002, 28 487. dat op 19 juli 2002 is ingediend bij de Tweede Kamer.

NTFR 2002/1346 - Miljoenennota 2003

Aflevering 38, gepubliceerd op 19-09-2002
Het kabinet heeft op Prinsesdag 17 september 2002 de Miljoenennota 2003 en de Rijksbegrotingen voor 2003 gepresenteerd. Ook is het wetsvoorstel Belastingplan 2003 gepresenteerd. Daaraan besteden wij elders in NTFR apart aandacht. Aan het persbericht bij Begrotingshoofdstuk IX ontlenen wij het volgende.

NTFR 2002/1347 - Belastingplan 2003

Aflevering 38, gepubliceerd op 19-09-2002
Op Prinsjesdag is het Belastingplan 2003 gepresenteerd. Het Belastingplan 2003 bestaat dit jaar uit twee delen. Het persbericht nemen wij hieronder op. Volgende week zullen wij in NTFR uitgebreid ingaan op de voorgestelde maatregelen. De wetsvoorstellen treft u als brondocumenten aan.

NTFR 2002/1350 - Vragen en antwoorden resultaat uit overige werkzaamheden

Aflevering 38, gepubliceerd op 19-09-2002
Door middel van antwoorden op acht vragen verduidelijkt de staatssecretaris de toepassing van de bepalingen inzake resultaat uit overige werkzaamheden. De vragen over de openingsbalans betreffen de invloed van in het verleden afgetrokken kosten of buitengewone lasten. Verder zijn er vragen over de toepassing van de winstbepalingen, over het gebruik van de eigen woning bij het verstrekken van logies en over de staking van een werkzaamheid.

NTFR 2002/1351 - Verzuimde aftrek van premies inkomensvoorzieningen

Aflevering 38, gepubliceerd op 19-09-2002
De staatssecretaris regelt in dit besluit wat de gevolgen zijn van het verzuim om premies voor inkomensvoorzieningen (lijfrenten e.d.) in aftrek te brengen. In zoverre de premies niet in aftrek zijn gebracht, zijn de termijnen niet belastbaar in box 1, maar behoort het recht op de uitkeringen tot de rendementsgrondslag van box 3. Ter voorkoming van lastige splitsingsproblematiek (box 1/box 3) keurt de staatssecretaris goed dat premies voor lijfrenten die dienen ter compensatie van een pensioentekort alsnog in aanmerking worden genomen in het jaar van betaling en dat premies worden teruggewenteld naar het jaar voorafgaande aan het jaar van betaling indiene een verzoek daartoe uiterlijk op 31 december van het jaar volgend op het jaar van betaling van de premies wordt ingediend.

NTFR 2002/1352 - Wet PEMBA vervalt voor kleine bedrijven

Aflevering 38, gepubliceerd op 19-09-2002
Bedrijven met minder dan 25 werknemers vallen vanaf 1 januari 2003 niet meer onder de Wet premiedifferentiatie en marktwerking bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (PEMBA). De ministerraad heeft ingestemd met dit voorstel van minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dit voorstel betekent dat kleine bedrijven op termijn niet langer een gedifferentieerde premie betalen maar de lasten van arbeidsongeschiktheid gelijkmatig gaan verdelen in één uniforme WAO-premie. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

NTFR 2002/1356 - Codificatie hulpmiddelen buitengewone uitgaven

Aflevering 38, gepubliceerd op 19-09-2002
Op grond van art. 6.17, lid 2, Wet IB 2001 kunnen bij algemene maatregel van bestuur regels worden gesteld omtrent de kosten van hulpmiddelen die op grond van art. 6.17, lid 1, onderdeel a, Wet IB 2001 als buitengewone uitgave wegens ziekte, invaliditeit en bevalling kunnen worden afgetrokken. Tijdens de behandeling van het Belastingplan 2002, deel I is toegezegd dat het concept van deze regels aan de Tweede Kamer zou worden voorgelegd (NTFR 2002/1324). In NTFR 2002/2001 publiceerden we een brief van de staatssecretaris aan de Kamer waarin hij uitlegt dat er vertraging was opgetreden bij het opstellen van de regels. Thans is het concept 'voorgehangen'. Dat betekent dat de Tweede Kamer vier weken de tijd heeft om te reageren.