Aflevering 53

Gepubliceerd op 30 december 2004

NTFR 2004/1904 - Wetsvoorstel uitbreiding rechtsgevolgen VAR aangenomen in Eerste Kamer

Aflevering 53, gepubliceerd op 30-12-2004
De Eerste Kamer heeft ingestemd met het Wetsvoorstel uitbreiding rechtsgevolgen VAR (verklaring arbeidsrelatie). Dit betekent dat vanaf 1 januari 2005 de zogeheten verklaring arbeidsrelatie van de Belastingdienst opdrachtgevers vrijwaart van betaling van premies werknemersverzekeringen en loonbelasting. Zelfstandigen en andere opdrachtnemers kunnen bij de Belastingdienst een aanvraag voor een VAR indienen.

NTFR 2004/1905 - Aanpassing regeling voor de heffing over geschenken in natura

Aflevering 53, gepubliceerd op 30-12-2004
De staatssecretaris van Financiën herziet de praktische regeling voor de heffing van inkomstenbelasting over verstrekkingen in natura (geschenken). Deze regeling is neergelegd in het besluit van 16 december 2004, nr. CPP2004/1606M. De herziening heeft betrekking op de wijze van verwerken in het aangiftebiljet loonbelasting/premie volksverzekeringen. Het oorspronkelijke besluit namen wij op in NTFR 2004/1598.

NTFR 2004/1906 - Dagbladabonnement, regeling producten uit eigen bedrijf en rangorderegeling

Aflevering 53, gepubliceerd op 30-12-2004
De staatssecretaris heeft een beleidsbesluit uitgebracht over de verstrekking van een abonnement op een dagblad in het geval dat het dagblad voor de werknemer geen vakliteratuur is. Het dagblad draagt wel bij aan de behoorlijke vervulling van de dienstbetrekking. In zo‘n geval is de verstrekking volgens de staatssecretaris onbelast als de werknemer zelf in privé al een dagbladabonnement heeft.

NTFR 2004/1907 - Antwoorden op kamervragen over de vrijwilligersregeling

Aflevering 53, gepubliceerd op 30-12-2004
De staatssecretaris van Financiën heeft kamervragen over de vrijwilligersregeling beantwoord. De vrijstelling van de onkostenvergoeding voor vrijwilligers komt volgens hem niet in het gedrang. De vergoeding die aan vrijwilligers wordt uitbetaald is vrijgesteld voor de loonbelasting en premies volksverzekeringen als die niet hoger is dan € 21 per week, met een jaarlijks maximum van € 735. Ook hoeven premies werknemersverzekeringen volgens de staatssecretaris niet te worden afgedragen omdat per 1 januari 2005 het fiscale loon leidend is voor het socialeverzekeringsloon.

NTFR 2004/1908 - WW-premie wordt mogelijk afhankelijk van duur arbeidscontract

Aflevering 53, gepubliceerd op 30-12-2004
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil de WW–premie in een aantal bedrijfstakken afhankelijk maken van de duur van het arbeidscontract. Daarmee verwacht hij steeds terugkerende werkloosheid tegen te gaan. Dit schrijft De Geus in een brief aan de Tweede Kamer. Hij zal de Sociaal–Economische Raad in de gelegenheid stellen om dit voorstel te betrekken in het advies over de toekomstbestendigheid van de WW dat de raad voor 1 april 2005 zal uitbrengen.

NTFR 2004/1925 - Melkpremie ter compensatie verlaging interventieprijzen niet BTW-belast

Aflevering 53, gepubliceerd op 30-12-2004
In dit besluit beschrijft de staatssecretaris de situatie die bestaat omtrent melkpremies. Vanaf 1 juli 2004 worden de interventieprijzen – gedurende een periode van vier jaar – stapsgewijs verlaagd. Omdat de melkprijzen zullen dalen wordt aan landbouwers ter compensatie een Europese melkpremie uitbetaald. Een melkpremie wordt toegekend aan landbouwers die a. een melkquotum bezitten en b. feitelijk melk produceren. Per ton melkquotum wordt de melkpremie verstrekt. Naast de melkpremie worden ook per melkquotum extra betalingen gedaan, waarvan de betaling gebonden is aan het maximum van de zogenoemde nationale reserve. In totaal (melkpremie + extra betalingen) ontvangen de betrokken landbouwers in 2004 € 11,815 per ton melkquotum.

NTFR 2004/1930 - Slagschaduw- en geluidshinder van nabijgelegen windmolen drukken waarde

ECLI:NL:HR:2004:AR7807, datum uitspraak 17-12-2004, publicatiedatum 04-04-2013
Aflevering 53, gepubliceerd op 30-12-2004
In geschil is of bij de waardebepaling van een onroerende zaak rekening moet worden gehouden met de slagschaduw- en geluidshinder van een nabijgelegen windmolen. Hof Leeuwarden vond dat dit het geval is. Vaststaat dat op de waardepeildatum hinder werd ondervonden van de slagschaduw. Dat deze overlast zich voordeed in strijd met de voor de windmolen afgegeven vergunning en dat de eigenaar van de windmolen is gesommeerd aan deze situatie een einde te maken, doet aan de feitelijke hinder niet af. Daarom is sprake van een waardedrukkend effect van de slagschaduwhinder. Gelet op de afstand van de molen tot de onroerende zaak van 500 meter meent de gemeente dat geen rekening hoeft te worden gehouden met de geluidsoverlast van de windmolen. Het hof is daarentegen van oordeel dat zolang nog niet zeker is dat de windmolen aan de wettelijke geluidsnormen voldoet, van een waardedrukkende invloed op de waardepeildatum sprake is. In verband met de slagschaduw- en geluidsoverlast vermindert het hof de vastgestelde waarde met € 34.033. Het tegen de hofuitspraak gerichte cassatieberoep wordt ongegrond verklaard onder verwijzing naar art. 81 Wet RO.