Aflevering 19

Gepubliceerd op 7 mei 2009

NTFR 2009/1012 - Verhoging vergrijpboete van 100 naar 300%: discriminatoir?

Aflevering 19, gepubliceerd op 07-05-2009 geschreven door mr. dr. R.M.P.G. Niessen-Cobben
Heeft u op 5 april jl. het televisieoptreden van staatssecretaris Jan Kees de Jager in het programma Buitenhof gezien? Mocht u het programma niet hebben gezien, dan heeft u – gezien de aard van hetgeen is gezegd – de opmerkingen in ieder geval niet kunnen missen. Na afloop van het televisieprogramma verscheen diezelfde dag een summier persbericht op de website van het Ministerie van Financiën. De teletekst van diverse televisiezenders bracht het als nieuwsitem en op maandag stond het bericht uiteraard in – vermoedelijk – alle nieuwsbladen. Met andere woorden; aan de boodschap is voldoende aandacht besteed. Maar is daarmee ook volledig helder wat die boodschap inhoudt?

NTFR 2009/1013 - Nota naar aanleiding van het nader verslag en vijfde Nota van wijziging fiscaal stimuleringspakket naar de Tweede Kamer

Aflevering 19, gepubliceerd op 07-05-2009
De staatssecretaris van Financiën stuurt de nota naar aanleiding van het nader verslag betreffende het ontwerp voor een vierde nota van wijziging bij het voorstel van wet tot wijziging van de Invorderingswet 1990 en enkele andere wetten (Fiscaal stimuleringspakket en overige fiscale maatregelen) naar de Tweede Kamer, alsmede het nader rapport en de vijfde nota van wijziging. Als brondocument treft u eveneens het advies van de Raad van State aan.

NTFR 2009/1016 - Antwoord op Kamervragen over de terugbetaling van bonussen

Aflevering 19, gepubliceerd op 07-05-2009
De staatssecretaris van Financiën beantwoordt Tweede Kamervragen over de terugbetaling van bonussen. De Kamervragen zijn gesteld naar aanleiding van een krantenartikel waarin wordt verondersteld dat enerzijds geen aftrek als negatief loon mogelijk is, terwijl anderzijds schenkingsrecht is verschuldigd over de terugbetaling. In zijn antwoord spreekt de staatssecretaris dit tegen.

NTFR 2009/1017 - SER verlaagt WOR-heffing

Aflevering 19, gepubliceerd op 07-05-2009
Sinds 2006 int de Belastingdienst de heffing van de Sociaal-Economische Raad (SER) ter bevordering van de scholing en vorming van ondernemingsraadleden (zie art. 46a Wet op de ondernemingsraden, de WOR). Voorheen deed UWV dat.

NTFR 2009/1018 - Belastingdienst gaat het misbruik van de auto van de zaak strenger controleren

Aflevering 19, gepubliceerd op 07-05-2009
In een nieuwsbericht maakt de staatssecretaris van Financiën bekend dat hij het misbruik van de auto van de zaak strenger gaat controleren. Uit de nieuwste cijfers blijkt namelijk dat dit jaar al € 4 miljoen aan naheffingen en boetes is opgelegd aan ongeveer 1.500 belastingplichtigen. Dat maakt in totaal € 23 miljoen aan naheffingen en boetes die aan zo’n 11.000 belastingplichtigen zijn opgelegd.

NTFR 2009/1027 - EC stelt voor 'good governance' op het terrein van belastingen te verbeteren

Aflevering 19, gepubliceerd op 07-05-2009
De Europese Commissie heeft in een mededeling acties aangekondigd die de EG-lidstaten zouden moeten nemen om ‘good governance’ op het terrein van belastingen te bevorderen (d.w.z. meer transparantie, uitwisseling van informatie en eerlijke belastingsconcurrentie). De mededeling laat zien hoe ‘good governance’ binnen de EU zou kunnen worden verbeterd. De mededeling bevat ook de hulpmiddelen die de EU en zijn lidstaten ter beschikking staan om ervoor te zorgen dat de ‘good governanceprincipes’ worden toegepast op internationaal niveau. Tot slot worden de lidstaten uitgenodigd om een aanpak te volgen die meer coherent is met de ‘good governanceprincipes’ in hun bilaterale relaties met derde landen en in internationale fora. De mededeling bouwt voort op het bestaande beleid van de EU inzake ‘good governance’ en de recente G20 conclusies betreffende niet coöperatieve belastingjurisdicties.

NTFR 2009/1028 - EC keurt drie Britse fiscale durfkapitaalregelingen goed

Aflevering 19, gepubliceerd op 07-05-2009
De Europese Commissie heeft drie Britse fiscale durfkapitaalregelingen goedgekeurd: Enterprise Investment Scheme (EIS), Venture Capital Trusts (VCTs) en het Corporate Venturing Scheme (CVS). De regelingen maken deel uit van de Britse maatregelen om de financiering van het (Britse) MKB te steunen en een fiscale bonus beschikbaar te stellen aan individuele en collectieve investeerders om investeringen in niet genoteerde (Britse) MKB-bedrijven te stimuleren. Aangezien, na aanpassing van de regelingen, aan alle vereisten van de Gemeenschapsrichtlijnen over durfkapitaal (IP/06/1015) is voldaan, is de Commissie van mening dat de steun verenigbaar is met art. 87 EG-Verdrag. Dat artikel staat steun toe om de ontwikkeling van bepaalde economische activiteiten te faciliteren.

NTFR 2009/1029 - Vrijstelling postdiensten geldt niet voor diensten waarover individueel is onderhandeld

Aflevering 19, gepubliceerd op 07-05-2009 met annotatie van mr. dr. J.Th. Sanders
Royal Mail is als enige leverancier van de 'universele postdienst' in het Verenigd Koninkrijk. Deze postdiensten worden verricht via een geïntegreerd nationaal netwerk en zijn onderworpen aan een toezichtregeling ten behoeve van het algemeen belang die uitsluitend voor Royal Mail geldt en deze van alle andere postbedrijven onderscheidt. TNT Post levert postdistributiediensten voor voorgesorteerde en ongesorteerde zakelijke post. Haar activiteiten bestaan in het ophalen van de post bij haar klanten, de verlening van gemechaniseerde en handmatige sorteerdiensten (voor ongesorteerde post), alsook de verwerking en bezorging per wegvervoer bij een regionaal depot van Royal Mail van deze post. Deze diensten staan bekend als 'stroomopwaartse diensten' (upstream services). TNT Post heeft een overeenkomst gesloten met Royal Mail, waarin deze laatste zich ertoe verbond 'stroomafwaartse diensten' (downstream services) te verlenen, dat wil zeggen de door TNT Post opgehaalde, gesorteerde en bij een van de regionale depots van Royal Mail aangeleverde post te bezorgen. TNT Post verleent momenteel geen downstream-diensten. Het vervoer door Royal Mail van postzendingen, waartoe brieven moeten worden gerekend, is vrijgesteld van btw, terwijl de door TNT Post verleende diensten, die volgens haar dezelfde zijn als die welke door Royal Mail worden verleend, aan btw zijn onderworpen tegen het normale tarief van 17,5%. Op vragen van de verwijzende rechter in een geschil over toepassing van de vrijstelling voor openbare postdiensten verklaart het Hof van Justitie EG voor recht: Het begrip 'openbare postdiensten' van art. 13, A, lid 1, sub a, Zesde Richtlijn moet aldus worden uitgelegd dat het betrekking heeft op – openbare dan wel particuliere – dienstverleners die de verplichting op zich nemen, in een lidstaat de gehele universele postdienst, zoals deze dienst is gedefinieerd in art. 3 RL 97/67/EEG van het Europees Parlement en de Raad van 15 december 1997 betreffende gemeenschappelijke regels voor de ontwikkeling van de interne markt voor postdiensten in de Gemeenschap en de verbetering van de kwaliteit van de dienst, zoals gewijzigd bij RL 2002/39/EEG van het Europees Parlement en de Raad van 10 juni 2002, of een deel daarvan, te verzekeren. De vrijstelling van art. 13, A, lid 1, sub a, Zesde Richtlijn is van toepassing op diensten en daarmee gepaard gaande leveringen van goederen, met uitzondering van personenvervoer en telecommunicatiediensten, die de openbare postdiensten als zodanig verrichten, te weten in hun hoedanigheid van exploitant die de verplichting op zich neemt om in een lidstaat de gehele universele postdienst of een deel daarvan te verzekeren. Deze vrijstelling is niet van toepassing op diensten en daarmee gepaard gaande leveringen van goederen die worden verricht onder voorwaarden waarover individueel is onderhandeld.

NTFR 2009/1030 - Etikettering weer wat verduidelijkt

Aflevering 19, gepubliceerd op 07-05-2009 met annotatie van mr. dr. J.Th. Sanders
Puffer heeft met berekening van btw een eengezinswoning met zwembad laten bouwen, welk deels privé en deels zakelijk gebruikt onroerend goed zij volledig tot haar bedrijfsvermogen rekent. Anders dan de Oostenrijkse fiscus stelt Puffer zich op het standpunt dat de voorbelasting volledig aftrekbaar is. De aftrek van de voor de bouw van het zwembad voldane belasting wordt geweigerd. Voor de overige bouwkosten wordt aftrek slechts aanvaard voor het bedrijfsmatige gebruik, te weten 11%. Op vragen van de rechter in de daarop volgende procedure verklaart het Hof van Justitie EG voor recht dat de art. 17, lid 2, sub a, en art. 6, lid 2, sub a, Zesde Richtlijn niet in strijd zijn met het algemeen gemeenschapsrechtelijk gelijkheidsbeginsel voor zover deze bepalingen, via de regeling van het recht op volledige en onmiddellijke aftrek van de voorbelasting over de bouw van een onroerend goed voor gemengd gebruik en de latere gespreide heffing van btw over het privégebruik van dit onroerend goed, belastingplichtigen een cashflowvoordeel kunnen verschaffen in vergelijking met niet-belastingplichtigen en belastingplichtigen die hun onroerend goed uitsluitend als privéwoning gebruiken. Art. 87, lid 1, EG-Verdrag moet aldus worden uitgelegd dat het zich niet verzet tegen een nationale maatregel tot uitvoering van art. 17, lid 2, sub a, Zesde Richtlijn waarbij het recht op aftrek van de voorbelasting wordt beperkt tot belastingplichtigen die belaste handelingen verrichten, met uitsluiting van belastingplichtigen die alleen vrijgestelde handelingen verrichten, voor zover deze nationale maatregel alleen aan belastingplichtigen die belaste handelingen verrichten, een cashflowvoordeel kan verschaffen. Art. 17, lid 6, Zesde Richtlijn moet aldus worden uitgelegd dat de daarin voorziene afwijking niet geldt voor een nationale bepaling die wijziging brengt in een ten tijde van de inwerkingtreding van deze richtlijn bestaande wettelijke regeling, die uitgaat van een hoofdgedachte die verschilt van die van de vroegere wettelijke regeling en die nieuwe procedures invoert. In dit opzicht is het van geen belang dat de nationale wetgever de vroegere nationale wettelijke regeling heeft gewijzigd op basis van een juiste dan wel een onjuiste uitlegging van het gemeenschapsrecht. Het antwoord op de vraag of een dergelijke wijziging in een nationale bepaling, wat de toepasselijkheid van art. 17, lid 6, tweede alinea, Zesde Richtlijn betreft, ook gevolgen heeft voor een andere nationale bepaling, hangt ervan af of deze nationale bepalingen onderling verbonden zijn dan wel los van elkaar bestaan, hetgeen de nationale rechter dient te bepalen.

NTFR 2009/1031 - Na verwijzing: tariefsverschil precariobelasting op diverse soorten leidingen is objectief en redelijk

ECLI:NL:GHAMS:2009:BI1741, datum uitspraak 28-01-2009, publicatiedatum 22-04-2009
Aflevering 19, gepubliceerd op 07-05-2009
Belanghebbende heeft, in daarvoor gereserveerde leidingstroken, leidingen en buizen in de gemeentegrond gelegd. Waar de leidingen en buizen boven de grond komen, zijn hekken geplaatst met waarschuwingen. Ter zake hiervan is aan belanghebbende een aanslag precariobelasting opgelegd. In de tarieventabel zijn verschillende tarieven opgenomen voor de post 12.01 'Buizen en transportleidingen, voor zover niet vallend onder nummer 12.03' en de post 12.03 'Gasbuizen tot een werkdruk van 10 bar, waterleiding en stadsverwarmingsbuizen per meter per jaar'.