Aflevering 45

Gepubliceerd op 5 november 2002

NTFR 2002/1630 - Let's go digital

Aflevering 45, gepubliceerd op 05-11-2002 geschreven door prof. dr. H.A. Kogels
de snelle ontwikkeling van de informatie– en communicatietechnologie – en in het bijzonder het gebruik van internet – biedt nieuwe mogelijkheden voor burgers, bedrijven en overheden. Als we ons creditcardnummer durven af te geven aan een voor ons nauwelijks zichtbare leverancier van gedigitaliseerde spullen aan de andere kant van de wereld, is ons winkelgebied ineens sterk vergroot. Als ondernemers gebruik maken van het internet om onderling handel te drijven en diensten uit te wisselen, kan dit bijdragen aan de groei van de economie. Als overheden internet gebruiken in de relatie tot hun onderdanen – denk maar eens aan de aangifte inkomstenbelasting die honderd jaar geleden werd gedeponeerd in een uitsluitend door de Belastingdienst te openen gietijzeren brievenbusEen fraai exemplaar is te bezichtigen in het Belasting– en Douanemuseum in Rotterdam. en die we nu van de website van Financiën kunnen plukken en ingevuld via een druk op de knop van onze pc kunnen terugschieten – dan opent dit mogelijkheden voor een efficiënte uitvoering van overheidstaken.

NTFR 2002/1631 - Verslag Belastingplan 2003 deel I en II

Aflevering 45, gepubliceerd op 05-11-2002
De vaste commissie voor Financiën heeft op 28 oktober jongstleden het verslag vastgesteld ter zake van het Belastingplan 2003, deel I en II. Deze wetsvoorstellen bespraken wij in NTFR 2002/1370. Uit het verslag en uit de algemene financiële beschouwingen blijkt dat de Tweede-Kamerfracties op een aantal punten zeer krititsch staan tegenover een deel van deze voorstellen van het inmiddels demissionaire kabinet. Dit betreft onder meer de afschaffing van het spaarloon, afschaffing van de heffingskortingen voor maatschappelijke beleggingen en beleggingen in durfkapitaal, de afschaffing van de basisaftrek lijfrente en de afschrijving op onroerende zaken die ter belegging worden gehouden. Op een aantal punten heeft het kabinet tijdens de algemene financiële beschouwingen al aangekondigd bereid te zijn om de voorstellen onder voorwaarden te wijzigen (spaarloon en heffingskortingen voor beleggingen). De plenaire behandeling van het Belastingplan 2003 staat gepland voor de week van 12 november 2002. Wij zullen bij de indiening van de nota naar aanleiding van het verslag op de door de vaste commissie gestelde vragen en de antwoorden van de regering ingaan.

NTFR 2002/1632 - Antwoorden op nieuwe kamervragen over kennisgroepen

Aflevering 45, gepubliceerd op 05-11-2002 geschreven door mr. J. van de Merwe
De staatssecretaris van Financiën heeft een nieuwe serie kamervragen beantwoord over kennisgroepen. De vragen waren gesteld door het kamerlid Blok (VVD) in vervolg op de antwoorden d.d. 19 juli 2002 op eerdere kamervragen over dit onderwerp. In de antwoorden legt de staatssecretaris onder meer nogmaals uit waarom een advies van een kennisgroep naar zijn mening in zijn algemeenheid geen onderdeel uitmaakt van de op de zaak betrekking hebbende stukken als bedoeld in art. 8:42 Awb. Verder merkt de staatssecretaris op dat de inspecteur wel de vrijheid heeft om af te wijken van de adviezen van een kennisgroep. Dit ligt echter volgens de staatssecretaris niet voor de hand.

NTFR 2002/1633 - Wetsvoorstel Vervolgwijzigingen BH 2001; nota van wijziging en nnav verslag

Aflevering 45, gepubliceerd op 05-11-2002
De staatssecretaris van Financiën heeft bij de Tweede Kamer de nota naar aanleiding van het verslag alsmede een nota van wijziging ingediend ter zake van het (veeg)wetsvoorstel 'Wijziging van belastingwetten c.a. (Vervolgwijzigingen in samenhang met de Belastingherziening 2001)'. Dit wetsvoorstel behandelden wij in NTFR 2002/1068. De nota van wijziging bevat onder meer het reeds aangekondigde voorstel (NTFR 2002/1487) om het urencriterium voor zwangere ondernemers aan te passen door de introductie van een fictie op grond waarvan zwangere onderneemsters geacht worden gedurende de periode van zwangerschaps- en bevallingsverlof hun werkzaamheden niet te hebben onderbroken.

NTFR 2002/1638 - Regelmatig woon-werkverkeer en mobiele arbeidsplaats

Aflevering 45, gepubliceerd op 05-11-2002
De staatssecretaris heeft in een besluit aangegeven wanneer sprake is van een mobiele arbeidsplaats. Een lesauto is volgens de staatssecretaris als een dergelijke mobiele arbeidsplaats te beschouwen. Het begrip arbeidsplaats is van belang voor onder meer de autokostenfictie en het reiskostenforfait.

NTFR 2002/1644 - Voortgang vervallen Pemba voor kleine bedrijven

Aflevering 45, gepubliceerd op 05-11-2002
Het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) zal bij de Pemba-beschikkingen en premienota's rekening houden met de voorgenomen afschaffing van Pemba voor kleine werkgevers per 1 januari 2003. Dit heeft de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in een brief aan de Tweede Kamer gemeld.

NTFR 2002/1647 - Brief over zorgvergoeding

Aflevering 45, gepubliceerd op 05-11-2002
In augustus 2002 heeft de staatssecretaris van Financiën een brief aan de Tweede Kamer gestuurd naar aanleiding van een verslag van de Commissie voor de Verzoekschriften uit de Tweede Kamer. Het verslag publiceerden wij in NTFR2002/418, de brief in NTFR2002/1324.

NTFR 2002/1650 - Nota van wijziging wetsvoorstel inzake art. 13a en 15 SW

Aflevering 45, gepubliceerd op 05-11-2002 geschreven door mr. M Rietdijk
De staatssecretaris van Financiën heeft bij de Tweede Kamer de nota naar aanleiding van het verslag alsmede een nota van wijziging ingediend ter zake van het wetsvoorstel 'Enige wijzigingen van de Successiewet 1956' (wetsvoorstel nr. 24 488, NTFR 2002/1088). De nota van wijziging bevat een aanpassing van de faciliteit voor bedrijfsopvolging in de SW 1956. Tevens worden enkele van de eerder voorgestelde bepalingen verduidelijkt. In de nota naar aanleiding van het verslag worden diverse vragen beantwoord die zijn gesteld naar aanleiding van het commentaar van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs.

NTFR 2002/1659 - Vertraging inwerkingtreding verdrag met België?

Aflevering 45, gepubliceerd op 05-11-2002
Het is de vraag of het nieuwe Belastingverdrag met België op de beoogde datum van 1 januari 2003 in werking zal kunnen treden. Uit een brief van de staatssecretaris aan de Eerste Kamer blijkt namelijk dat de Belgische Senaat het verdrag nog niet heeft geagendeerd voor behandeling vóór het einde van dit jaar. Indien dat niet alsnog gebeurt, zal het verdrag pas een jaar later in werking kunnen treden. Getracht wordt nu om via de Belgische minister van Financiën alsnog te bewerkstelligen dat de behandeling in de Belgische Senaat wordt bespoedigd met het oog op de beoogde datum van inwerkingtreding van het verdrag. De staatssecretaris heeft de Nederlandse Eerste Kamer verzocht om het wetsvoorstel in ieder geval uiterlijk in week 49 af te handelen zolang een tijdige afronding in België nog mogelijk is.

NTFR 2002/1673 - Wijziging wet wederzijdse bijstand bij invordering; nota nav verslag

Aflevering 45, gepubliceerd op 05-11-2002
De staatssecretaris van Financiën heeft op 1 november 2002 de nota naar aanleiding van het verslag betreffende het voorstel van wet tot wijziging van de Wet wederzijdse bijstand bij de invordering van enkele EEG-heffingen, de omzetbelasting en de accijnzen (Kamerstukken II 2001/2002, 28 468, nrs. 1-2) aan de Tweede Kamer gezonden. Wij bespraken dit wetsvoorstel in NTFR 2002/1029. Dit wetsvoorstel maakt het onder meer mogelijk dat ook wederzijdse bijstand wordt verleend bij de invordering van vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting en de rechten van successie, schenking en overgang. In de nota wordt onder andere ingegaan op de vraag of conserverende aanslagen in grensoverschrijdende situaties (zoals in geval van pensioenen en lijfrenten, aanmerkelijkbelangregime en de kapitaalverzekering eigen woning) Europa-onvriendelijk zijn. De staatssecretaris vindt dit niet zo. Hij wijst erop dat met het opleggen van de conserverende aanslag het Nederlandse heffingsrecht ter zake van de door Nederland verleende fiscale faciliteit wordt geformaliseerd. Vervolgens is met het vereiste van zekerheidsstelling beoogd te bewerkstelligen dat niet alleen het Nederlandse heffingsrecht is vastgelegd, maar dat deze fiscale claim ook daadwerkelijk geëffectueerd kan worden.