Aflevering 30

Gepubliceerd op 26 juli 2007

NTFR 2007/1318 - Rechtsbescherming bij internationale inlichtingenwisseling

Aflevering 30, gepubliceerd op 26-07-2007 geschreven door mr. dr. G.H. Sjobbema en prof. dr. I.J.J. Burgers
Door de Tweede Kamerleden Dezentjé Hamming Bluemink en Crone is afgelopen jaar een initiatiefswetsvoorstel ten behoeve van de verbetering van de rechtsbescherming bij controlehandelingen ingediend.TK 2005-2006, 30 645, Voorstel van wet van de leden Dezentjé Hamming-Bluemink en Crone houdende wijziging van de Algemene wet inzake rijksbelastingen ten behoeve van de rechtsbescherming van belastingplichtigen bij controlehandelingen van de fiscus. In het wetsvoorstel – waaromtrent tot dusver in het parlement helaas weinig ontwikkelingen vallen te bespeuren – is geen aandacht besteed aan de rechtsbescherming bij internationale inlichtingenuitwisseling waarbij Nederland betrokken is. De auteurs van deze bijdrage menen dat ook de rechtsbescherming bij internationale inlichtingenuitwisseling op een aantal punten voor verbetering vatbaar is. Hierna doen zij op een aantal punten een voorstel voor een verbeterde rechtsbescherming bij internationale inlichtingenuitwisseling.

NTFR 2007/1320 - Aanpassing enkele uitvoeringsbesluiten

Aflevering 30, gepubliceerd op 26-07-2007
De staatssecretaris heeft een aantal uitvoeringsbesluiten gewijzigd. Het betreft enkele technische aanpassingen, voornamelijk in verband met actualisering van verwijzingen, van een aantal uitvoeringsbesluiten. Enkele onderdelen treden met terugwerkende kracht in werking.

NTFR 2007/1325 - Dga kan doorbetaaldloonregeling ook met ingang van 2008 blijven gebruiken

Aflevering 30, gepubliceerd op 26-07-2007
De staatssecretaris van Financiën heeft mede namens de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Kamervragen beantwoord over de socialeverzekeringspositie van directeuren-grootaandeelhouders (dga's). Per 1 januari 2008 is de eigen bv (met alleen dga's in dienst) niet meer inhoudingsplichtig voor de loonheffingen, volgens het dan in werking tredende art. 6, lid 6, Wet LB 1964. De staatssecretaris geeft aan dat hij een wetswijziging voorbereidt op grond waarvan de doorbetaaldloonregeling met ingang van 2008 ook kan worden toegepast in de situatie, dat genoemd art. 6, lid 6 van toepassing is. Wel merkt hij op dat aan het vervallen van de inhoudingsplicht inherent is dat de eindheffingsregelingen en de afdrachtverminderingen niet meer van toepassing zijn.

NTFR 2007/1328 - De staatssecretaris van Financiën beantwoordt Kamervragen bijleenregeling

Aflevering 30, gepubliceerd op 26-07-2007
De staatssecretaris van Financiën beantwoordt vragen van de Tweede Kamerleden Tang, Crone en Depla over de bijleenregeling. De voorganger van de huidige minister van Financiën had beloofd dat welwillend naar een mogelijke versimpeling van de bijleenregeling zou worden gekeken. De staatssecretaris stelt dat het uitgangspunt van de bijleenregeling eenvoudig is, maar dat er ingewikkelde situaties kunnen ontstaan. De keuze hiervoor is echter gemaakt bij de invoering van de bijleenregeling en tijdens de parlementaire behandeling ervan. Verder doet de Belastingdienst er alles aan om de belastingplichtigen op dit punt voor te lichten.

NTFR 2007/1330 - Antwoorden op nagekomen vragen Eerste Kamer inzake Werken aan winst

Aflevering 30, gepubliceerd op 26-07-2007 geschreven door mr. M.H.C. Ruijschop
Staatssecretaris De Jager van Financiën heeft de op 20 maart 2007 door enkele fracties van de Eerste Kamer gestelde vragen beantwoord. Onder meer wordt er ingegaan op de bezittingentoets en onderworpenheidseis voor toepassing van de deelnemingsvrijstelling, de gewijzigde renteaftrekbeperking voor winstdrainageconstructies, het overgangsrecht bij de afschaffing van de oneigenlijke deelneming en de samenloop van de fiscale eenheid en de octrooibox. Voorts gaat de staatssecretaris in op de afschrijvingsbeperking voor gebouwen bij situaties van economische eigendom en vruchtgebruik, de toepassing van de afschrijvingsbeperking op bouwwerken in pretparken, de afschrijvingsregels voor overige activa en het waarderingsvoorschrift voor onderhanden werk en onderhanden opdrachten.

NTFR 2007/1331 - Besluit over groepsvereiste art. 10d Wet VPB 1969

Aflevering 30, gepubliceerd op 26-07-2007
In art. 10d Wet VPB 1969 is de thincap-renteaftrekbeperking opgenomen. Deze regeling is alleen van toepassing indien de belastingplichtige met andere lichamen in een groep is verbonden (in de zin van art. 2:24b BW). Bij de totstandkoming van dit artikel is gezegd, dat het voldoen aan dit groepsvereiste (in beginsel) wordt afgeleid uit de feitelijk beschikbare geconsolideerde jaarrekening. In het besluit wordt als beleid uitgedragen dat als een geconsolideerde jaarrekening ontbreekt om jaarrekeningtechnische redenen, anders dan de afwezigheid van een groep, de voormelde uitlating niet verhindert dat een groepsrelatie aanwezig wordt geacht.

NTFR 2007/1338 - Prejudiciële vragen over tariefindeling lcd-kleurenmonitor

Aflevering 30, gepubliceerd op 26-07-2007 met annotatie van mr. W.J. Benning
In geschil is de tariefindeling van een lcd-kleurenmonitor die zowel geschikt is om beelden weer te geven afkomstig van een automatisch gegevensverwerkend systeem (zoals in gebruik bij ontwerpers en grafici) als van andere bronnen, zoals spelcomputers of dvd-spelers. Belanghebbende heeft verzocht de monitor in te delen onder post 8471 60 90 van de Gecombineerde Nomenclatuur. De inspecteur heeft de monitor echter ingedeeld onder post 8528 21 90. Hof Amsterdam heeft belanghebbende in het gelijk gesteld. Redengevend daarvoor is dat de technische eigenschappen van de monitor meebrengen dat deze zich bij uitstek leent voor gebruik in een omgeving van ontwerpers en grafici en dat de monitor ook uitsluitend in die context op de markt wordt gebracht. De monitor wordt dan ook uitsluitend of hoofdzakelijk gebruikt in een automatisch gegevensverwerkend systeem. De staatssecretaris heeft tegen de hofuitspraak beroep in cassatie ingesteld. Bij de Hoge Raad rijst de vraag welke criteria een rol spelen bij de vraag of sprake is van een monitor die hoofdzakelijk wordt gebruikt in een systeem voor automatische gegevensverwerking. Hebben de technische kenmerken van de kleurenmonitor als criterium te gelden of is de doelgroep van gebruikers van belang. Verder rijst nog de vraag of de indelingsverordening nr. 754/2004 van toepassing is op onderhavige monitor. Gelet op deze vragen heeft de Hoge Raad aan het Hof van Justitie EG verzocht om een prejudiciële beslissing.