Aflevering 16

Gepubliceerd op 18 april 2002

NTFR 2002/529 - Splitsing OZB leidt tot lastenverzwaring ondernemingen

Aflevering 16, gepubliceerd op 18-04-2002 geschreven door mr. J. Kamp
Gemeenten mogen bij het vaststellen van de tarieven voor de onroerendezaakbelastingen (OZB) onderscheid maken tussen woningen en niet–woningen (zoals bedrijfspanden). Ruim vijf jaar geleden is deze vorm van tariefdifferentiatie – waartegen het bedrijfsleven heeft geprotesteerd en later geprocedeerd – in de Gemeentewet (Gem.w.) opgenomen. Het Erasmus Studiecentrum voor Belastingen Lokale overheden ziet argumenten om de ingewikkeld geworden OZB–wetgeving te vereenvoudigen. Het voorstel van het Studiecentrum is om de OZB te splitsen in een belasting op woningen en een belasting op niet–woningen. De daarvoor aangevoerde argumenten overtuigen mij niet. Bovendien zou bij een splitsing geen enkele rem meer bestaan op het niveau van de tarieven voor niet–woningen. Niet alleen ondernemingen, maar ook instellingen als zieken– en verpleeghuizen lopen dan het risico met een aanzienlijke lastenverzwaring te worden geconfronteerd.

NTFR 2002/541 - Heffing en inning SV-premies door Belastingdienst

Aflevering 16, gepubliceerd op 18-04-2002
De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft op 26 maart 2002, tijdens het zogenoemde vragenuurtje, vragen beantwoord van het lid van de Tweede Kamer mevrouw Noorman-den Uyl over de uitlatingen van de heer Joustra (UWV) over het innen van sociale premies door de Belastingdienst.

NTFR 2002/543 - Nota naar aanleiding van het verslag wetsvoorstel Hillen

Aflevering 16, gepubliceerd op 18-04-2002
Het Tweede-Kamerlid Hillen reageert in deze nota naar aanleiding van het verslag op de inbreng van de fracties op het door hem ingediende wetsvoorstel. Het wetsvoorstel beoogt de hoogte van het eigenwoningforfait te maximeren op de hoogte van de renteaftrek ter zake van de eigen woning. Het wetsvoorstel bespraken wij in NTFR 2001/1478, het nader rapport, de nota van wijziging en de gewijzigde memorie van toelichting in NTFR 2002/229. Hieronder vatten we de nota naar aanleiding van het verslag samen.

NTFR 2002/544 - Antwoorden op kamervragen over inhoud website Bos

Aflevering 16, gepubliceerd op 18-04-2002
De staatssecretaris van Financiën heeft kamervragen beantwoord over de informatievoorziening met betrekking tot de fiscale behandeling van het woon-werkverkeer op zijn website bij het Ministerie van Financiën. Omdat de publieke belangstelling voor dit onderwerp zeer groot is, vond de staatssecretaris het noodzakelijk hierop te reageren. Hij ziet zijn website als middel bij uitstek om mensen zo actueel mogelijk informatie te bieden over onderwerpen die zijn portefeuille betreffen en mensen bezighoudt. Op de website was te lezen dat het wetsvoorstel Belastingplan 2002 III Natuur, milieu en vervoer met algemene stemmen was aangenomen, terwijl op bepaalde onderdelen door de fracties van de vragenstellers was tegengestemd. De staatssecretaris zal bij toekomstige website-teksten zijn formuleringen aanpassen om geen ruimte te bieden voor dit soort misverstanden.

NTFR 2002/553 - Besluit over juridische fusie met energielichaam

Aflevering 16, gepubliceerd op 18-04-2002
In dit besluit wordt aandacht besteed aan juridische fusies waarbij de verkrijgende en/of de verdwijnende rechtspersoon een energiebedrijf is waarvoor de overgangsregeling ingevolge art. X van de Wet van 17 december 1997 geldt. Die overgangsregeling houdt beknopt samengevat in dat een zogenoemd art. X-energielichaam gedurende een overgangsfase wordt belast naar een overgangstarief (ad nihil). Die overgangsperiode hing samen met het onderwerpen van energiebedrijven aan de vennootschapsbelasting met ingang van 1998.

NTFR 2002/554 - Naheffing dividendbelasting bij dividendstripping

Aflevering 16, gepubliceerd op 18-04-2002
De Eerste Kamer heeft momenteel wetsvoorstel 27 896 in behandeling. In dit wetsvoorstel zijn bepalingen opgenomen om dividendstripping tegen te gaan en daarnaast wordt een regeling voorgesteld voor het verlenen van optierechten aan werknemers. De maatregelen tegen dividendstripping krijgen, indien het voorstel wordt aanvaard, terugwerkende kracht tot en met 27 april 2001. Eén van de gevolgen is dat een inhoudingsplichtige kan worden geconfronteerd met naheffingsaanslagen dividendbelasting over dividenduitkeringen sinds die datum, voorzover volgens het wetsvoorstel sprake is van dividendstripping. In dit besluit wordt door de staatssecretaris aangegeven dat hij in een aantal gevallen in ieder geval zal afzien van het opleggen van naheffingsaanslagen aan inhoudingsplichtigen. Dat is kort samengevat het geval indien de inhoudingsplichtige beschikt over een verklaring van de ontvangers van het dividend dat deze 'uiteindelijk gerechtigd' zijn tot de inkomsten uit de effecten. Daarnaast moet de inhoudingsplichtige te goeder trouw zijn.