Aflevering 52

Gepubliceerd op 24 december 2003

NTFR 2003/2138 - Legaat van ab-aandelen onder de Wet IB 2001 en het nieuwe erfrecht

Aflevering 52, gepubliceerd op 24-12-2003 geschreven door mr. M.J. Hoogeveen
Via een legaat van aanmerkelijkbelangaandelen kan de erflater ervoor zorgen dat na zijn overlijden een of meerdere met name genoemde personen zijn aanmerkelijkbelangaandelen verkrijgen. De erfgenamen moeten de aandelen aan de legataris leveren. Hierdoor vindt de afgifte van het legaat per definitie later plaats dan het overlijden van de erflater. Dit roept de volgende vragen op:

NTFR 2003/2145 - Vragen en antwoorden over het constante deel van de algemene kosten

Aflevering 52, gepubliceerd op 24-12-2003
Het constante deel van de algemene kosten van voorraden en onderhanden werk mag direct ten laste van het fiscale resultaat worden gebracht. De staatssecretaris heeft een verduidelijking gegeven van het begrip constante deel van de algemene kosten. Hij vindt dat indirecte kosten niet hetzelfde zijn als het constante deel van de algemene kosten omdat er ook algemene indirecte kosten bestaan die wel moeten worden geactiveerd. Als een kostenpost niet als constant en algemeen is bestempeld, dienen alle daarmee gerelateerde kosten ook te worden geactiveerd. Ten slotte geeft hij aan dat de omvang van de onderneming bepalend kan zijn voor de kwalificatie van kosten.

NTFR 2003/2152 - Besluit gedifferentieerde premie WAO, opslagen en kortingen kleine werkgevers 2004

Aflevering 52, gepubliceerd op 24-12-2003
Het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) heeft het Besluit gedifferentieerde premie WAO, opslagen en kortingen kleine werkgevers 2004 vastgesteld. Dit besluit vervangt het recente Besluit gedifferentieerde premie, opslagen en kortingen WAO 2004 (zie NTFR 2003/2010*), welk besluit het Besluit gedifferentieerde premie WAO 2004 (zie NTFR 2003/1204) verving.

NTFR 2003/2153 - Afschaffing WAO-basispremie voor oudere werknemer

Aflevering 52, gepubliceerd op 24-12-2003
Per 1 januari 2004 hoeven werkgevers geen basispremie voor de WAO te betalen voor werknemers van 55 jaar en ouder. Ze hoeven deze premie ook niet te betalen als ze werknemers van 50 jaar en ouder in dienst nemen. Op dit moment krijgen werkgevers al een korting op de WAO-basispremie voor werknemers die 57 jaar of ouder zijn. De Eerste Kamer heeft het gewijzigde Wetsvoorstel werkgeversbijdrage werkloosheidslasten oudere werknemers (zie NTFR 2003/788) aangenomen.

NTFR 2003/2154 - Besluit overgangsrecht bijleenregeling

Aflevering 52, gepubliceerd op 24-12-2003
Een onderdeel van het Belastingplan 2004 (o.m. NTFR 2003/1570) is de bijleenregeling. Via deze bijleenregeling wordt met ingang van 1 januari 2004 bepaald over welk deel van de schuld die is aangegaan voor de eigen woning de rente aftrekbaar is. In dit beleidsbesluit behandelt de staatssecretaris een aantal praktijkvragen over het overgangsrecht voor de bijleenregeling. Het gaat vooral om de vraag of men vóór 1 januari 2004 verplichtingen tot vervreemding of verwerving van een eigen woning is aangegaan. Met name bij nieuwbouw spelen deze vragen. Uit het besluit blijkt dat het van belang is dat er een reële schriftelijke overeenkomst is, die erop gericht moet zijn om een woning binnen afzienbare tijd over te dragen. Bepaalde gebruikelijke ontbindingsclausules staan aan de toepassing van het overgangsrecht niet in de weg.

NTFR 2003/2156 - Vragen en antwoorden box 3

Aflevering 52, gepubliceerd op 24-12-2003
De staatssecretaris van Financiën brengt een besluit met dertig vragen en antwoorden over box 3 uit. Daaronder bevinden zich ook alle eerder gepubliceerde vragen en antwoorden op het terrein van box 3. Vrijwel alle facetten van box 3 komen aan de orde.

NTFR 2003/2164 - Wetsvoorstel belastingrechtspraak in twee feitelijke instanties

Aflevering 52, gepubliceerd op 24-12-2003
De Tweede Kamer heeft het verslag vastgesteld inzake het wetsvoorstel 'Wet belastingrechtspraak in twee feitelijke instanties' (29 251). Het wetsvoorstel behandelden wij in NTFR 2003/1856. Het wetsvoorstel voorziet in de invoering van beroep bij de rechtbank en hoger beroep bij het gerechtshof in belastingzaken. Dit betekent dat er in de belastingrechtspraak een tweede feitelijke instantie wordt ingevoerd. Gestreefd wordt naar inwerkingtreding van het wetsvoorstel per 1 januari 2005.

NTFR 2003/2165 - Tweede evaluatie Invoeringswet bestuurlijke boeten

Aflevering 52, gepubliceerd op 24-12-2003
De staatssecretaris van Financiën heeft een evaluatierapport naar de Tweede Kamer gestuurd waarin de werking van maatregelen van de Invoeringswet bestuurlijke boete in kaart is gebracht. De wet functioneert naar de mening van de staatssecretaris naar tevredenheid. Doel van het rapport was het in kaart brengen van de ervaringen van onder andere belastingadviseurs en gerechtshoven en de Belastingdienst met het opleggen van bestuurlijke boeten. Door een wetswijziging in 1998 zijn er verschillende zogenaamde 'beboetbare gedragingen' bijgekomen en zijn ook de waarborgen bij het opleggen van boeten aangepast.