Aflevering 39

Gepubliceerd op 25 september 2003

NTFR 2003/1569 - Meestbegunstiging binnen de EU: een distorsie 'in disguise'?

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003 geschreven door mr. E.F. Faase
EG–recht is bij uitstek 'rechtersrecht'. Het in het EG–verdrag neergelegde beginsel dat lidstaten elkaars onderdanen gelijk behandelen (de algemene non–discriminatiebepaling van art. 12 EG) heeft met name vorm gekregen in de specifieke bepalingen inzake het vrije verkeer van personen, diensten en kapitaal (artt. 39, 43, 49 en 56 EG, de 'bijzondere discriminatieverboden'). Het HvJ EG waakt over de uitlegging en toepassing van het EG–verdrag (art. 220 EG). Hij vult de omvang van de verdragsvrijheden in door middel van toetsing van de interne regelgeving van de EU–lidstaten aan de hiervoor genoemde bepalingen. De gerechten van de lidstaten vervullen daarbij een belangrijke functie doordat zij in geval van twijfel over de uitleg van het EG–verdrag prejudiciële vragen aan het HvJ EG kunnen stellen. De hoogste nationale rechter is daartoe gehouden, de lagere rechters hebben daartoe de mogelijkheid (art. 234 EG).

NTFR 2003/1570 - Belastingplan 2004

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003
Zoals wij vorige week al meldden, heeft de staatssecretaris van Financiën op Prinsjesdag het Belastingplan 2004 ingediend. Het Belastingplan 2004 bestaat uit een zestal beleidsmatig min of meer samenhangende onderdelen. Deze bevatten de volgende onderwerpen:

NTFR 2003/1573 - Willekeurige afschrijving binnen gebruiksduur

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003
De staatssecretaris van Financiën beantwoordt door middel van dit besluit een vraag over de toepassing van de willekeurige afschrijving in een geval waarin een bedrijfsmiddel niet meer in gebruik is in de onderneming, maar nog wel in eigendom is van belastingplichtige. Bij gebruik van de faciliteit van willekeurige afschrijving kan weliswaar ook vertraagd worden afgeschreven, maar niet over een langere periode dan tot het moment van buitengebruikstelling van het bedrijfsmiddel.

NTFR 2003/1574 - Vragen en antwoorden betreffende vermogensetikettering

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003
De staatssecretaris heeft een aantal vragen beantwoord over vermogensetikettering. Twee vragen gaan in op het algemene vraagstuk van vermogensetikettering, de andere vragen zien op keuzeherziening onder bijzondere omstandigheden. Daarbij wordt aangegeven dat een lesauto tot het keuzevermogen behoort en de verhuurbaarheid van een splitsbaar pand geen afzonderlijk criterium is voor de etikettering. Ten aanzien van de keuzeherziening in verband met de invoering van de Wet IB 2001 geldt dat ook niet-agrarische woningen voor 80% van de vrije waarde mogen overgaan naar het privé-vermogen. Verder is het huwelijk met de mede-eigenaar van een pand en het overlijden bij toepassing van art. 3.62, geen bijzondere omstandigheid die keuzeherziening rechtvaardigt. Firmanten drijven ieder hun eigen fiscale onderneming en mogen dan ook afzonderlijk beslissen of zij tot keuzeherziening, bijvoorbeeld in verband met de invoering van de Wet IB 2001, overgaan.

NTFR 2003/1578 - Wetsvoorstel Levensloopregeling

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003
De staatssecretaris van Financiën heeft als onderdeel van het fiscale pakket 2004, het wetsvoorstel Levensloopregeling naar de Tweede Kamer gestuurd (zie ook NTFR 2003/1537). De verlofspaarregeling zal vanaf 1 januari 2004 opgaan in de levensloopregeling. Ten opzichte van de verlofspaarregeling worden de volgende wijzigingen aangebracht:

NTFR 2003/1581 - Wetsvoorstel bevordering financiering eigen woning met eigen middelen

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003
Via het wetsvoorstel 'Wijziging van de Wet inkomstenbelasting 2001, ter zake van het bevorderen van de financiering van de eigen woning met eigen middelen' wordt het initiatiefwetsvoorstel Hillen (NTFR 2001/1478) in gewijzigde vorm aan de Tweede Kamer aangeboden. In het voorstel wordt een nieuwe aftrekpost geïntroduceerd: de 'aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld'. Deze aftrekpost wordt ondergebracht in een nieuwe afdeling 3.6a in art. 3.123a.

NTFR 2003/1582 - Besluit inzake heffingsaspecten motorfiets

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003
De staatssecretaris van Financiën beschrijft in dit beleidsbesluit de fiscale gevolgen van het ter beschikking stellen van een motorfiets en het verstrekken van een vergoeding voor het gebruik van de privé-motorfiets aan een werknemer .Tevens geeft hij de gevolgen aan van gebruik van de motorfiets voor ondernemers en resultaatgenieters. Het besluit geldt ook voor de premieheffing werknemersverzekeringen.

NTFR 2003/1583 - Implementatie spaarrenterichtlijn

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003
Het wetsvoorstel inzake de implementatie van de spaarrenterichtlijn maakt onderdeel uit van het fiscale pakket 2004. De Europese Raad beslist binnenkort waarschijnlijk dat vanaf 2005 de EU-lidstaten ten minste een keer per jaar automatisch onderling gegevens uitwisselen over grensoverschrijdende rentebetalingen. Dit betekent voor Nederland dat het informatie uit andere landen gaat krijgen over rentebetalingen aan Nederlandse ingezetenen (natuurlijke personen). Dat moet leiden tot hogere belastingopbrengsten. In Nederland worden uitbetalende instanties, meestal banken, verplicht gegevens aan de Belastingdienst te verstrekken over de door hen verrichte rentebetalingen aan ingezetenen van een andere EU-lidstaat. De Belastingdienst gaat die gegevens verstrekken aan de autoriteit van de betreffende EU-lidstaat. Met de implementatie wordt de Europese richtlijn 2003/48/EG omgezet in nationale wetgeving.

NTFR 2003/1589 - Verrekening van dividendbelasting als voorheffing

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003
In dit besluit geeft de staatssecretaris van Financiën antwoord op de vraag of de verrekening van ingehouden dividendbelasting wordt beperkt tot de dividendbelasting die is ingehouden ter zake van bestanddelen van het verzamelinkomen. Het antwoord luidt dat de van een binnenlandse belastingplichtige geheven dividendbelasting volledig kan worden verrekend met de verschuldigde inkomstenbelasting.

NTFR 2003/1590 - Natuurschoonwetfaciliteiten voor bloot eigenaar

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003
De staatssecretaris keurt in dit beleidsbesluit goed dat de bloot eigenaar van een landgoed de uit de NSW voortvloeiende faciliteiten met betrekking tot het schenkingsrecht, recht van overgang, overdrachtsbelasting en kapitaalsbelasting kan genieten. De vraag en het antwoord nemen wij hieronder op.

NTFR 2003/1595 - Wetsvoorstel in verband met verloren 'Bosal'-procedure (art. 13 Wet VPB)

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003
De ministerraad heeft ingestemd met maatregelen om de te verwachten negatieve budgettaire gevolgen van de uitspraak van 18 september jl. van het Europese Hof van Justitie over een bepaling in de Nederlandse vennootschapsbelasting, te beperken (de 'Bosal-procedure'). Het gaat daarbij om de niet-aftrekbaarheid van kosten voor buitenlandse dochterondernemingen van Nederlandse moederbedrijven.

NTFR 2003/1599 - Nieuw besluit factoorsovereenkomsten door HvJ EG MKG-arrest

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003
De staatssecretaris heeft in het MKG-arrest (HvJ EG 26 juni 2003, zaak C-305/01) en de uitspraak van Hof Den Haag 31 juli 1996, nr. 95/1799 (V-N 1996/61.25) aanleiding gevonden zijn besluit van 2 augustus 1983, nr. 283-3376, in te trekken en een nieuw besluit uit te vaardigen. Conform het MKG-arrest besluit hij dat een factoorsovereenkomst werkzaamheden omvat die duidelijk meer zijn dat het enkel verlenen van krediet, waardoor deze werkzaamheden niet zijn vrijgesteld op grond van art. 11, lid 1, onderdeel j, Wet OB 1968. Bij een incidentele overname is er overigens geen sprake van een factoorsovereenkomst. Vervolgens geeft de staatssecretaris een uitgebreide beschouwing van de werking van art. 29 Wet OB 1968, de teruggaafmogelijkheid en verschuldigdheid bij een niet-betaling van facturen. In geval een factoorsovereenkomst is gesloten en de schuldenaar uiteindelijk niet betaalt, wordt goedgekeurd dat de teruggaaf op grond van art. 29, lid 1, van de wet door de factoor – namens de crediteur en door hem gemachtigd – wordt ingetrokken. De factoor beschikt immers over de nodige informatie omde oninbaarheid aan te tonen. Voorts wordt een moeilijke verrekening tussen de factoor en de crediteur hiermee voorkomen. Bovenstaande toepassing van art. 29, lid 1, van de wet ten aanzien van de factoor laat onverlet de eventuele toepasselijkheid van het tweede lid van dat artikel bij de afnemer. Anders dan het geval was in de uitspraak van Hof Den Haag 31 juli 1996, waarbij een inkoopcombinatie de schuldvordering aan de crediteur geheel voldeed en dus de situatie van art. 29, lid 2, van de wet, zich niet kon voordoen, wordt bij de overdracht van een schuldvordering aan een factoor die vordering als zodanig nog niet voldaan. Dit houdt in, dat wanneer op een bepaald tijdstip na de overdracht van de schuldvordering aan de factoor komt vast te staan dat de afnemer de schuldvordering geheel of gedeeltelijk niet zal voldoen, de afnemer alsdan de ter zake van die schuldvordering in aftrek gebrachte omzetbelasting verschuldigd wordt op grond van art. 29, lid 2, van de wet.

NTFR 2003/1600 - EHBO/LEH/BHV-cursussen in totaal beroepsopleiding zijn vrijgesteld

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003
In dit besluit geeft de staatssecretaris aan dat EHBO-cursussen, LEH-cursussen en BHV-cursussen kunnen delen in de onderwijsvrijstelling (art. 11, lid 1, onderdeel o, Wet OB 1968), indien zij onderdeel vormen van een door een andere ondernemer verzorgde beroepsopleiding, die op zich is vrijgesteld. Dit is niet in strijd met het besluit van 10 mei 2000, nr. VB2000/732, V-N 2000/30.18, waarin is aangegeven dat (losse) BHV-cursussen niet zijn te beschouwen als vrijgestelde beroepsopleidingen, omdat dat besluit geen betrekking heeft op BHV-cursussen die een onderdeel vormen van een beroepsopleiding.

NTFR 2003/1601 - T'ai Chi Chi'uan- en Zen-training valt niet onder onderwijsvrijstelling

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003
Het verzorgen van trainingen voor personeelsleden van een non-profitinstelling, die voornamelijk bestaan uit het aanleren en uitvoeren van diverse bewegingen die zijn geënt op de Zen-filosofie en de Chinese bewegingsleer T'ai Chi Chi'uan, valt niet onder de onderwijsvrijstelling. Deze training kan niet worden aangemerkt als een beroepsopleiding in de zin van art. 11, lid 1, onderdeel o, 2°, wet OB 1968 jo. art. 8, lid 1, onderdeel a, Uitvoeringsbesluit, omdat de training zich primair richt op het bijbrengen en ontwikkelen van vaardigheden in de persoonlijke levenssfeer. De training is vooral gericht op het leren uitvoeren van T'ai Chi Chi'uan-bewegingen. Er is geen sprake van het leren van een bijzondere bekwaamheid, die vereist is voor de uitoefening van een vak of beroep dan wel het functioneren in een bepaalde werkkring.

NTFR 2003/1602 - Ter beschikking stellen personeel is geen onderwijs

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003
Een ondernemer heeft met een onderwijsinstelling een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het aanbieden van beroepsbegeleidende leerwegen (hierna: BBL) aan zijn personeelsleden. Via het volgen van BBL kunnen de personeelsleden landelijk erkende kwalificaties behalen voor onder andere de detailhandel en de horeca. De onderwijsinstelling dient bij het aanbieden van BBL te voldoen aan de Wet Educatie en Beroepsonderwijs. BBL zijn aan te merken als een beroepsopleiding in de zin van art. 11, lid 1, onderdeel o, 2°, Wet OB 1968 jo art. 8, lid 1, onderdeel a, Uitvoeringsbesluit. De onderwijsinstelling is blijkens de samenwerkingsovereenkomst verantwoordelijk voor de uitvoering en de kwaliteit van het onderwijs. Voor het verzorgen van het onderwijs aan de personeelsleden dient de onderwijsinstelling volgens de gesloten overeenkomst gebruik te maken van docenten en leslokalen waarover de ondernemer beschikt. De docenten zijn bij de betrokken ondernemer in loondienst en hebben functies die niet zijn gerelateerd aan onderwijsactiviteiten. De onderwijsinstelling vergoedt aan de ondernemer de hieraan verbonden kosten.

NTFR 2003/1603 - EHBO-Lotus prestaties niet vrijgesteld van BTW

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003
Lotus-verenigingen, aangesloten bij het Oranje Kruis, zijn werkzaam op het gebied van het uitbeelden van slachtoffers. De leden, vrijwilligers, treden op als slachtoffer bij cursussen die worden verzorgd door onder meer EHBO-verenigingen, Rode-Kruisorganisaties, bedrijfshulpverleningorganisaties en bedrijven.

NTFR 2003/1604 - Berging bij auto-incidenten geschiedt jegens eigenaar motorvoertuig

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003
Voor de BTW-heffing staat in deze aangelegenheid centraal de vraag of de auto173bergers presteren jegens de wegbeheerder dan wel de eigenaar van het motor173voertuig dat bij een incident is betrokken. Ik ben van mening dat de eigenaar van het motorvoertuig de afnemer is van de dienst van de autoberger. Dit houdt in dat deze eigenaar, mits ook aan de overige voorwaarden wordt voldaan, de BTW op de autoberging op zijn BTW-aangifte in aftrek kan brengen.

NTFR 2003/1605 - Reikwijdte niet belast structureel uitlenen personeel bij arbeidsmobiliteit

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003
Een gemeente heeft met een andere gemeente een overeenkomst gesloten voor het uitlenen van een personeelslid voor een periode van twaalf maanden. De partijen sluiten vervolgens een nieuwe overeenkomst af, waarbij het betrokken personeelslid onder dezelfde voorwaarden opnieuw voor een periode van een jaar wordt gedetacheerd. De detachering vindt plaats ter bevordering van de loopbaan van de werknemer en heeft ten doel de positie van de werknemer op de arbeidsmarkt te versterken, teneinde de aanwezige loopbaankansen optimaal te kunnen benutten. De staatssecretaris is van mening dat alleen op de eerste periode van detachering omzetbelastingheffing achterwege kan blijven op grond van § 7.2 van mededeling 36, niet op de tweede periode omdat de goedkeuring slechts geldt voor een maximale periode van twaalf maanden.

NTFR 2003/1606 - Compensatie BTW-heffing OV-contracten was al geregeld

Aflevering 39, gepubliceerd op 25-09-2003
De compensatie van decentrale overheden voor BTW-heffing op openbaar vervoersconcessies is reeds geregeld ten tijde van de voorbereidingen op de Wet personenvervoer 2000. De compensatie vindt plaats via de begroting van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat of via het BTW-compensatiefonds. Hiermee leidt BTW-heffing over de vervoerscontracten dus niet tot aantasting van het voorzieningenniveau. Staatssecretaris Wijn van Financiën schrijft dit in antwoord op Kamervragen.