Aflevering 47

Gepubliceerd op 24 november 2005

NTFR 2005/1540 - Hoe zelfstandig is de vaste inrichting?

Aflevering 47, gepubliceerd op 24-11-2005 geschreven door prof. dr. H.W.M. van Kesteren
Deze opinie gaat over de belastbaarheid van kostendoorberekeningen tussen hoofdhuis en vaste inrichting. Bij betalingen tussen ondernemers mag als regel ervan worden uitgegaan dat die betalingen de tegenwaarde voor een (belastbare) prestatie vormen. HR 1 maart 2002, nr. 36.020, NTFR 2002/353, BNB 2002/141. Degene die stelt dat geen sprake is van een prestatie, heeft daarvan de bewijslast. De vraag die gesteld moet worden, is of bij kostendoorberekeningen tussen een hoofdhuis en een vaste inrichting sprake is van prestaties tussen ondernemers. Door de zaak FCE Bank plc, zaak C–210/04 en de reeds door A–G Léger in deze lopende procedure voor het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen (hierna: het HvJ EG) gewezen conclusie van 29 september 2005 staat deze problematiek weer volop in de belangstelling. Kortweg luidt de in deze procedure voorgelegde vraag: hoe zelfstandig is de vaste inrichting? Is deze een van het hoofdhuis afgescheiden, zelfstandige belastingplichtige die aan het hoofdhuis prestaties verricht die aan de BTW zijn onderworpen? A–G Léger meent van niet. De Italiaanse en Portugese regering stellen dat het grensoverschrijdende (diensten) verkeer tussen hoofdhuis en vaste inrichting wel tussen twee zelfstandig opererende belastingplichtigen wordt verricht. Mocht het HvJ EG beslissen dat het verkeer tussen hoofdhuis en vaste inrichting aan BTW is onderworpen, dan heeft dit grote gevolgen voor met name financiële instellingen. Ofschoon ik de mening ben toegedaan dat het verkeer tussen hoofdhuis en vaste inrichting zich afspeelt binnen één belastingplichtige en dus onbelastbaar dient te zijn, is het standpunt van de Italiaanse en Portugese regering wel verklaarbaar.

NTFR 2005/1546 - Waardering van pensioen- en soortgelijke verplichtingen

Aflevering 47, gepubliceerd op 24-11-2005
In dit besluit voegt de staatssecretaris een aantal besluiten samen die betrekking hebben op de waardering van pensioen- en soortgelijke verplichtingen. De inhoud is daarbij tevens geactualiseerd. Daarbij is een nieuw onderwerp (5) opgenomen dat betrekking heeft op de waardering van pensioenverplichtingen die door middel van een kapitaalverzekering gedeeltelijk bij een commerciële verzekeraar zijn ondergebracht.

NTFR 2005/1549 - Nota n.a.v. verslag wetsvoorstel Aanvullend overgangsrecht Wet VPL

Aflevering 47, gepubliceerd op 24-11-2005
De staatssecretaris van Financiën heeft de nota naar aanleiding van het verslag ingediend betreffende het wetvoorstel Aanvullend overgangsrecht fiscale behandeling pensioen (NTFR 2005/1390). De aanleiding voor de indiening was, dat voor 25% van alle werknemers het risico bestaat dat hun pensioenregeling niet tijdig zal zijn aangepast aan de Wet aanpassing fiscale behandeling VUT/prepensioen en introductie levensloopregeling (Wet VPL). In de nota wordt uitgebreid stilgestaan bij vragen vanuit de Tweede Kamer over onder meer de implementatie van het wetsvoorstel, het overgangsrecht voor 2006, de bovenmatigheid van pensioenen en de administratieve lasten als gevolg van het wetsvoorstel.

NTFR 2005/1552 - Nota n.a.v. verslag wijziging van de Awir en enige andere wetten

Aflevering 47, gepubliceerd op 24-11-2005
De staatssecretaris van Financiën heeft de nota naar aanleiding van het verslag inzake het wetsvoorstel ‘Wijziging van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen en enige andere wetten‘ naar de Tweede Kamer gezonden. Tegelijkertijd diende de staatssecretaris een nota van wijziging in. Van het wetsvoorstel maakten wij melding in NTFR 2005/1478. In het wetsvoorstel wordt onder meer geregeld dat ook het buitenlands inkomen waarvoor recht bestaat op aftrek ter voorkoming van dubbele belasting en dat niet in een aanslag is begrepen, via een voor bezwaar vatbare beschikking verzamelinkomen in aanmerking wordt genomen als toetsingsinkomen. Ook regelt het wetsvoorstel dat het niet in Nederland belastbaar inkomen niet door de Belastingdienst/Toeslagen wordt vastgesteld, maar door de inspecteur van de Belastingdienst.

NTFR 2005/1561 - Geen toepassing 'Cruyff-regime' op schenkingen van vóór 1 januari 2006

Aflevering 47, gepubliceerd op 24-11-2005
De staatssecretaris van Financiën heeft vragen beantwoord van het Tweede Kamerlid Nawijn over het betalen van schenkingsrecht door de Johan Cruyff Foundation over schenkingen van voetbalvelden (zie ook NTFR 2005/1405). De staatssecretaris geeft aan dat schenkingen die vóór 1 januari 2006 zijn gedaan aan de Johan Cruyff Foundation zullen worden belast volgens de tot 1 januari 2006 geldende wettelijke regels (tarief in 2005: 8%). Hetzelfde geldt voor andere schenkingen die vóór die datum aan algemeen nut beogende instellingen zijn gedaan. Na 1 januari 2006 zullen schenkingen en erfrechtelijke makingen aan algemeen nut beogende instellingen geheel zijn vrijgesteld van schenkings- en successierecht (zie nota van wijziging op Belastingplan 2006, NTFR 2005/1466).

NTFR 2005/1570 - Intrekking besluiten op internationaal terrein

Aflevering 47, gepubliceerd op 24-11-2005
De staatssecretaris van Financiën heeft besloten om een aanzienlijk aantal besluiten (ruim over de honderd) op het terrein van het internationale belastingrecht en de internationale premieheffing in te trekken. Het gaat hierbij om intussen achterhaald beleid ofwel beleid op intussen achterhaalde wet– of regelgeving; in een enkel geval is wellicht sprake van een intrekking ten overvloede omdat in het verleden niet duidelijk is geweest dat het besluit geen gelding meer had. Ook is intrekking mogelijk van besluiten die een voornamelijk informatief karakter hebben. Dit is bijvoorbeeld het geval bij besluiten waarbij de inwerkingtreding van een belastingverdrag of een wijziging in de regelgeving is bekendgemaakt.