Aflevering 50

Gepubliceerd op 21 december 2001

NTFR 2001/1723 - De belastingrechter: deelnemer versus scheidsrechter

Aflevering 50, gepubliceerd op 21-12-2001 geschreven door mr. J. Lamens
Er is te weinig aandacht voor de positie van de belanghebbende op de zitting. De behandeling ter zitting behoort geen formeel ritueel te zijn, maar moet meer recht doen aan de belanghebbende. Nodig is een aanpak die laagdrempelig is, uitleg biedt en actief oplossingen zoekt, waar dat maar even kan.

NTFR 2001/1726 - B/AC wordt per 1 januari 2002 Belastingdienst/Centrum voor ICT

Aflevering 50, gepubliceerd op 21-12-2001
Het Belastingdienst/Automatiseringscentrum (B/AC) in Apeldoorn heet vanaf 1 januari 2002 Belastingdienst/Centrum voor ICT. Deze naamswijziging is het gevolg van de samenvoeging van het B/AC met een aantal andere ICT-gerelateerde onderdelen van de Belastingdienst. Dit zijn zogenoemde Centrale beheereenheden, die eveneens in Apeldoorn zijn gevestigd. Met de samenvoeging ontstaat een nieuwe organisatie met circa 3.200 eigen medewerkers, waarin alle ICT-werkzaamheden van de Belastingdienst zijn gebundeld.

NTFR 2001/1728 - Aanpassing beleidsbesluiten in verband met invoering euro

Aflevering 50, gepubliceerd op 21-12-2001
De staatssecretaris van Financiën heeft opnieuw een aantal beleidsbesluiten aangepast in verband met de vervanging van de gulden door de euro per 1 januari 2002. De besluiten bevatten geen inhoudelijke wijzigingen. Sommige besluiten zijn geactualiseerd. Hieronder geven wij een overzicht van de recentelijk vervangen beleidsbesluiten.

NTFR 2001/1729 - Nieuwe serie vragen en antwoorden over het nieuwe belastingstelsel

Aflevering 50, gepubliceerd op 21-12-2001
De staatssecretaris van Financiën heeft opnieuw een beleidsbesluit uitgebracht waarin vragen worden beantwoord over het nieuwe belastingstelsel. Het gaat dit keer om meer dan 120 vragen en antwoorden. Het besluit sluit qua indeling en nummering aan bij de drie eerdere vragen- en antwoordenbesluiten in deze serie (de Besluiten van 25 augustus 2000, CPP2000/1313M, NTFR 2000/1264, 19 december 2000, CPP2000/2985M, NTFR 2001/31 en 13 februari 2001, CPP2001/3210, NTFR 2001/318). Het nieuwe vraag- en antwoordbesluit heeft evenals zijn voorgangers een deels voorlichtend karakter. Daarnaast bevat het een groot aantal nieuwe beleidsstandpunten en een achttal goedkeuringen.

NTFR 2001/1735 - Vrije vergoeding voor reiskosten

Aflevering 50, gepubliceerd op 21-12-2001
De staatsecretaris van Financiën heeft een besluit afgegeven over de vrije vergoeding voor reiskosten. Hij gaat in de vorm van vragen en antwoorden in op een Belgische openbaar-vervoerverklaring, de waardering van een uitgebreide trajectkaart, het ketenforfait en de vergoeding van de kosten van het vervoer per brom- en motorfiets. Bij niet-regelmatig woon-werkverkeer en zakelijke reizen mogen voor de brom- of de motorfiets de werkelijke kosten vrij worden vergoed. Om praktische redenen is zonder nadere onderbouwing bij een bromfiets per kilometer een vrije vergoeding toegestaan van maximaal € 0,10 (f 0,21), en bij een motorfiets per kilometer maximaal € 0,28 (f 0,60).

NTFR 2001/1737 - Wijzigingen in de Wet assurantiebemiddelingsbedrijf per 1 april 2002

Aflevering 50, gepubliceerd op 21-12-2001
De minister van Financiën heeft de Tweede Kamer via een brief geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot de wetsvoorstellen tot wijzigingen in de Wet assurantiebemiddelingsbedrijf (Wabb I en Wabb II). Naar aanleiding van een evaluatie van de gevolgen van de op 1 januari 2000 inwerking getreden Wabb-I (afschaffing van het verbod op retourprovisie) wordt bekendgemaakt dat de Wabb-II per 1 april 2002 in kan gaan. In Wabb-II is onder meer geregeld dat de provisie als verplichte beloningsvorm voor assurantietussenpersonen wordt afgeschaft. In verband daarmee wordt per 1 april 2002 in de inkomstenbelasting de beloning voor een tussenpersoon gelijkgesteld met de premie voor een verzekering.

NTFR 2001/1740 - Partnerbegrip voor de (aanvullende) kinderkorting

Aflevering 50, gepubliceerd op 21-12-2001
De wijziging van het partnerbegrip voor de (aanvullende) kinderkorting zoals geregeld in de Veegwet Wet IB 2001 treedt in werking met ingang van 1 januari 2002. Hierdoor wordt met ingang van 2002 bij de toepassing van deze regelingen mede als partner aangemerkt de zogenoemde verbonden personen als bedoeld in art. 3.91 Wet IB 2001. Door deze wijziging, die werd voorgesteld via een amendement op de Veegwet (zie NTFR 2000/1755), wordt voorkomen dat de kinderkorting, in situaties waarin geen sprake is van een partner in de zin van de partnerregeling, dubbel genoten zou kunnen worden.

NTFR 2001/1750 - Duitse inhouding bij bouwwerkzaamheden

Aflevering 50, gepubliceerd op 21-12-2001
De staatssecretaris van Financiën heeft vragen van de kamerleden De Vries en Weekers beantwoord over een nieuwe Duitse inhouding op betalingen voor bouwwerkzaamheden. Het gaat om de invoering van de inhouding van een 15%-belasting op de bruto-aanneemsom die door een Duitse ondernemer/opdrachtgever wordt betaald aan bouwondernemingen die in Duitsland werken uitvoeren. De beantwoording richt zich vooral op de positie van het Nederlandse bedrijfsleven.

NTFR 2001/1757 - Subsidie 'stillegregeling' niet BTW-belast

Aflevering 50, gepubliceerd op 21-12-2001
Het Productschap X heeft een stillegregeling in het leven geroepen, op grond waarvan ondernemers die hun Z-activiteiten staken, onder bepaalde voorwaarden (leeftijd, vernietiging apparatuur, verkoop/verhuur grond, niet-hervattingsbeding) subsidies kunnen aanvragen. De uitvoering ervan ligt bij commissie Z. De subsidies die Z verstrekt leiden niet tot BTW-heffing. Er is geen verbruik door commissie Z of Productschap X.

NTFR 2001/1760 - Stoomcleanen, impregneren, injecteren en voegherstel woningen hoog belast

Aflevering 50, gepubliceerd op 21-12-2001
De staatssecretaris is van mening dat het reinigen (stoomcleanen), impregneren en injecteren van muren van woningen, alsmede het herstellen van de voegen van de muren van die woningen, niet valt onder het verlaagde BTW-tarief voor arbeidsintensieve diensten van het Besluit van 1 februari 2000, nr. VB1999/194M, Infobulletinpublicatie nr. 2000/130. Het is geen 'schilderwerk' of een andere vorm van arbeidsintensieve dienstverlening als bedoeld in dit besluit. Het reinigen kan alleen onder het verlaagde tarief vallen als dit een voorbereiding is op het eigenlijke schilderwerk.

NTFR 2001/1761 - Wijzigingen betreffende beroep in douanezaken

Aflevering 50, gepubliceerd op 21-12-2001
Vanaf 1 januari 2002 wordt de mogelijkheid van beroep in douanezaken bij de Tariefcommissie vervangen door beroep bij de douanekamer van het Gerechtshof te Amsterdam. Vanaf die datum is ook in douanezaken cassatie bij de Hoge Raad mogelijk. Hiertoe zijn de Wet op de rechterlijke organisatie, de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de Douanewet en enige andere wetten aangepast. De Tariefcommissiewet wordt ingetrokken.

NTFR 2001/1765 - Circuswoonwagens krijgen ook het vrachtautotarief

Aflevering 50, gepubliceerd op 21-12-2001
In het Besluit van 2 juli 2001, nr. CPP2001/1623, is goedgekeurd dat voor kermiswoonwagens onder bepaalde voorwaarden en beperkingen, de motorrijtuigenbelasting naar het vrachtautotarief kan worden voldaan. Goedgekeurd wordt dat ook een circuswoonwagen onder de in het Besluit van 2 juli 2001 genoemde goedkeuring kan vallen. De daarin genoemde voorwaarden en beperkingen zijn van overeenkomstige toepassing.

NTFR 2001/1766 - Europese Commissie keurt regeling REB-glastuinbouw goed

Aflevering 50, gepubliceerd op 21-12-2001
De Europese Commissie heeft dinsdag 11 december een nieuwe regeling goedgekeurd voor het REB-tarief voor het gasverbruik van glastuinbouwers. Hierdoor is het glastuinbouwtarief in ieder geval tot en met 2007 goedgekeurd. De Europese Commissie staat geen REB-vrijstelling voor de glastuinbouw meer toe. Een speciale regeling wordt echter wel toegestaan waardoor sinds 2000 een verlaagd tarief bestaat.

NTFR 2001/1768 - Antwoord op kamervragen over betekenen dwangbevelen

Aflevering 50, gepubliceerd op 21-12-2001
De staatssecretaris van Financiën heeft mede namens de minister van Justitie vragen beantwoord van de kamerleden Van Dijke en Rouvoet over het betekenen van dwangbevelen. Uit de antwoorden blijkt onder meer dat door de Belastingdienst thans onderzoek wordt gedaan naar mogelijke alternatieven voor de betekening van dwangbevelen zoals die thans plaatsvindt. De bewindslieden hebben echter nog altijd bezwaren tegen het betekenen van dwangbevelen per post. Deze hebben in hoofdzaak betrekking op de gewenste zekerheid dat belastingschuldigen op tijd van het bestaan van de executoriale titel op de hoogte zijn en op het belang van een persoonlijke benadering van belastingplichtigen in de betreffende fase van het invorderingstraject. De vragen waren gesteld naar aanleiding van een bericht in het Limburgs Dagblad van 18 september jl. 'Deurwaarders gepasseerd'. Uit de antwoorden blijkt verder dat geen actuele informatie voorhanden is over het percentage van de gevallen waarin de deurwaarder bij de betekening de belastingschuldige niet thuis treft. In het artikel werd een percentage van 90 genoemd. Bij de behandeling van het wetsvoorstel dat heeft geleid tot de Invorderingswet 1990 werd in dit verband uitgegaan van 60%. De hoofden van de eenheden Particulieren en Ondernemingen van de Belastingdienst zijn bevoegd ambtenaren van de rijksbelastingdienst aan te wijzen als belastingdeurwaarder met de beperkte opdracht tot het betekenen van dwangbevelen. De rijksbelastingdienst maakt voor het betekenen van dwangbevelen geen gebruik van commerciële bureaus.

NTFR 2001/1769 - Beleid betaald successie- en schenkingsrecht bij bedrijfsopvolging

Aflevering 50, gepubliceerd op 21-12-2001
De staatsecretaris heeft naar aanleiding van een uitspraak van Hof Den Haag besloten om het uitstel- en kwijtscheldingsbeleid voor aanslagen in het successie- en schenkingsrecht over het jaar 1997 of later, die zijn betaald op of na 1 januari 1998 aan te passen. Bij dergelijke aanslagen kunnen volgens het tot nu toe geldende beleid de uitstel- en kwijtscheldingsfaciliteiten bij bedrijfsopvolging niet meer worden toegepast aangezien de belastingschuld door betaling tenietgaat.