Aflevering 48

Gepubliceerd op 28 november 2002

NTFR 2002/1766 - E-government

Aflevering 48, gepubliceerd op 28-11-2002 geschreven door dr. E.B. Pechler
communicatie – berichtenverkeer – langs elektronische weg heeft in zeer korte tijd ingang gevonden en is, bijvoorbeeld binnen grote(re) organisaties, een normaal verschijnsel geworden. E–mailverkeer is efficiënt en vergt minder fysieke inspanning en kost minder tijd dan briefverkeer. Van "elektronisering" – wat een lelijk woord, of is het onwennigheid? – van het berichtenverkeer tussen bestuursorganen en burgers is in veel mindere mate sprake, in elk geval als het rechtshandelingen betreft. Aanslagen worden alleen "langs papieren weg" verzonden en als de burger bezwaar wil maken tegen een aanslag, doet hij dat langs papieren weg. Waarom gebeurt dat niet langs elektronische weg? De benodigde technologie is er en ik zou niet weten waarom die niet zou worden benut. Een inmiddels in het rechtsverkeer geaccepteerde vorm van elektronisch berichtenverkeer is die per fax. Zo is het mogelijk om per fax bezwaar te maken. Zie onder meer HR 20 december 2000, BNB 2001/72, NTFR 2000/1918. E–government staat echter nog in de kinderschoenen. Er zijn ook allerlei vragen. Is de betrouwbaarheid van elektronisch berichtenverkeer voldoende gegarandeerd? Hoe moet het als een burger niet over een internetaansluiting beschikt? In hoeverre moet de bestaande regelgeving worden aangepast? Op dit vlak zit er schot in de zaak. In april 2001 is het voorontwerp "Wet elektronisch bestuurlijk verkeer" ingediend. Dit voorontwerp is in juli 2002 gevolgd door de indiening van het wetsvoorstel "Wet elektronisch bestuurlijk verkeer", dat ik hierna zal aanduiden als het wetsvoorstel. Kamerstukken II 2001–2002, 28 483, nrs. 1–3. De meeste verwijzingen in mijn stuk hebben betrekking op de memorie van toelichting (MvT) bij het wetsvoorstel.

NTFR 2002/1775 - Vrijwillige voortzetting pensioenregeling na ontslag

Aflevering 48, gepubliceerd op 28-11-2002
De staatssecretaris van Financiën maakt via dit besluit bekend onder welke voorwaarden ex-werknemers direct na beëindiging van een dienstbetrekking hun pensioenregeling voor maximaal drie jaar vrijwillig kunnen voortzetten. Het gaat bijvoorbeeld om werknemers die een eigen onderneming starten. De premies kunnen onder de in het besluit genoemde voorwaarden als negatief loon worden opgenomen in de aangifte inkomstenbelasting van het jaar van betaling.

NTFR 2002/1776 - Afschaffing Pemba voor kleine bedrijven

Aflevering 48, gepubliceerd op 28-11-2002
De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid uit de Tweede Kamer heeft op 29 oktober 2002 een overleg gevoerd met minister De Geus (SZW) over de besluiten tot afschaffing van de Pemba en beperking eigenrisicobedragen voor kleine bedrijven (SOZA-02-670), en de brief van 24 oktober 2002 inzake afschaffing Pemba voor kleine werkgevers (zie NTFR 2002/1644).

NTFR 2002/1779 - Besluit over 'goed-doelinstellingen' en fondswervende instellingen

Aflevering 48, gepubliceerd op 28-11-2002
De staatssecretaris publiceert een vraag- en antwoord-besluit over 'goed-doelinstellingen' en fondswervende instellingen. Daarbij wordt met name ingegaan op de toepassing van de begin 2002 ingevoerde art. 6 en 9, lid 1, onderdelen i en j, van de Wet VPB 1969. Toelichting wordt verstrekt op wettelijke termen als 'algemeen maatschappelijk belang', 'sociaal belang' en '(ernstige) concurrentieverstoring'. Verder wordt ingegaan op een aantal aspecten samenhangend met de herbestedingsreserve als bedoeld in art. 15ba Wet VPB 1969.

NTFR 2002/1780 - Wetsvoorstel inzake art. 13a en 15 SW 1956 aangenomen door TK

Aflevering 48, gepubliceerd op 28-11-2002
De Tweede Kamer is op 21 november 2002 akkoord gegaan met het wetsvoorstel 'Enige wijzigingen van de Successiewet 1956' (wetsvoorstel nr. 28488, NTFR 2002/1088 en 2002/1650). Er zijn geen moties of amendementen door de Tweede Kamer aangenomen. Het wetsvoorstel bevat wijzigingen van art. 13a en art. 15 SW 1956, naar aanleiding van twee arresten van de Hoge Raad.

NTFR 2002/1792 - Protocol belastingverdrag met Oostenrijk; schriftelijk overleg

Aflevering 48, gepubliceerd op 28-11-2002
In het kader van de stilzwijgende goedkeuring van het wijzigingsprotocol bij het belastingverdrag met Oostenrijk (zie NTFR 2002/1590), worden in het verslag van een schriftelijk overleg enige algemene vragen van de VVD-fractie beantwoord door de minister van Buitenlandse Zaken en de staatssecretaris van Financiën. Zo wordt voor een geactualiseerde lijst van ontwerp-verdragen waarover wordt onderhandeld, verwezen naar brieven van 9 september 2002 (Kamerstukken 23 530, nr. 54). Verder wordt kort ingegaan op de doelstellingen van het Nederlandse verdragsbeleid, en worden de onderliggende beleidsstukken genoemd. Ten slotte wordt summier ingegaan op de doelmatigheid van de voorgestelde kleine wijzigingen (in verband met de daarmee gemoeide – overigens beperkte – kosten).

NTFR 2002/1793 - Successieverdrag met Oostenrijk; schriftelijk overleg

Aflevering 48, gepubliceerd op 28-11-2002
In het kader van de stilzwijgende goedkeuring van het nieuwe successieverdrag met Oostenrijk (zie NTFR 2002/1622), worden in het verslag van een schriftelijk overleg enige vragen van de CDA-fractie beantwoord door de minister van Buitenlandse Zaken en de staatssecretaris van Financiën. Als eerste wordt ingegaan op de beweegredenen in zijn algemeenheid voor stilzwijgende of uitdrukkelijke goedkeuring van een verdrag.

NTFR 2002/1795 - Wijziging wet wederzijdse bijstand bij invordering aangenomen door TK

Aflevering 48, gepubliceerd op 28-11-2002
De Tweede Kamer is op 21 november 2002 akkoord gegaan met het wetsvoorstel 'Wijziging van de Wet wederzijdse bijstand bij de invordering van enkele EEG-heffingen, de omzetbelasting en de accijnzen' (28 468, NTFR 2002/1029 en 2002/1673). Er zijn geen moties of amendementen door de Tweede Kamer aangenomen. Dit wetsvoorstel maakt het onder meer mogelijk dat ook wederzijdse bijstand wordt verleend bij de invordering van vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting en de rechten van successie, schenking en overgang.