Aflevering 44

Gepubliceerd op 30 oktober 2008

NTFR 2008/2074 - De hulpvaardige rechter

Aflevering 44, gepubliceerd op 30-10-2008 geschreven door dr. E.B. Pechler
In de bestuursrechtelijke procedure kan de rechter zich meer of minder actief opstellen. De opstelling die hij kiest werkt in allerlei facetten van zijn werk door.

NTFR 2008/2079 - Vaststelling van het pachtersvoordeel

Aflevering 44, gepubliceerd op 30-10-2008
Belanghebbende heeft tot oktober 1999 een landbouwbedrijf geëxploiteerd. Dit boerenbedrijf en ruim 23 ha grond werd tot eind maart 1999 gepacht. Eind november 1998 is tussen belanghebbende en de verpachter overeenstemming bereikt over de overname door belanghebbende van het gepachte inclusief het melkquotum. De levering vond plaats in maart 1999. In dezelfde maand heeft belanghebbende het melkquotum verkocht. In de periode van juni 1999 tot en met september 1999 verkoopt belanghebbende successievelijk alle percelen grond en ten slotte de boerderij, het erf en de tuin. In geschil is de hoogte van het pachtersvoordeel en of sprake is van winst ter zake van de boerderij/woning.

NTFR 2008/2081 - Voorafgaande opleiding in Nederland verhindert niet toepassing 30%-regeling

ECLI:NL:HR:2008:BD3167, datum uitspraak 24-10-2008, publicatiedatum 24-10-2008
Aflevering 44, gepubliceerd op 30-10-2008 met annotatie van G.J. van Mulbregt
Belanghebbende heeft de Belgische nationaliteit. Zij woonde tot 1996 in België. Vanwege haar opleiding tot psychiater heeft zij van 1996 tot medio 2001 in Nederland gewoond. Daarna is zij weer in België gaan wonen. Van april 2002 tot april 2003 is zij vanwege haar opleiding in dienst geweest bij PTC in Nederland. Op 1 april 2003 is belanghebbende afgestudeerd als psychiater. Met ingang van 15 april 2003 is zij in dienst getreden bij PTC als psychiater. In dat verband verzoekt zij om toepassing van de 30%-regeling. In geschil is of belanghebbende door PTC uit een ander land is aangeworven.

NTFR 2008/2082 - Kabinet ondersteunt voorstellen Taskforce Mobiliteitsmanagement

Aflevering 44, gepubliceerd op 30-10-2008
Het kabinet neemt een aantal voorstellen over van de Taskforce Mobiliteitsmanagement. Dit staat in een brief aan de Tweede kamer. Het betreft onder meer voorstellen op fiscaal terrein. Zo zal op advies van de Taskforce de verhuiskostenregeling worden geoptimaliseerd en zal de regeling voor de onbelaste vaste reiskostenvergoeding worden verruimd. Tevens zal het ter beschikking stellen van een openbaarvervoerkaart aan iemand met een auto van de zaak die ook voor privédoeleinden ter beschikking staat niet langer consequenties hebben voor de fiscale bijtelling.

NTFR 2008/2085 - Verzekerd voor volksverzekeringen omdat buitenlandse arbeid uitsluitend vanwege Nederlandse dienstbetrekking is verricht

ECLI:NL:HR:2008:BG1241, datum uitspraak 24-10-2008, publicatiedatum 24-10-2008
Aflevering 44, gepubliceerd op 30-10-2008 met annotatie van mr. J.C.L.M. Fijen
Belanghebbende was in 2002 woonachtig in Nederland en als kapitein werkzaam in Kazachstan. Hij heeft zowel met de Nederlandse werkgever C bv als met haar Kazachstaanse dochtervennootschap D bv een arbeidsovereenkomst gesloten. Uit de overeenkomst met C bv blijkt dat aan de arbeidsovereenkomst met D bv geen enkele betekenis toekomt en dat dit contract uitsluitend is afgesloten om te voldoen aan de Kazachstaanse voorwaarden voor tewerkstelling in Kazachstan.

NTFR 2008/2086 - Wetsvoorstel 'Premiekorting oudere werknemers'

Aflevering 44, gepubliceerd op 30-10-2008
Het kabinet heeft op Prinsjesdag een wetsvoorstel ingediend in verband met de invoering van een premiekorting voor het in dienst nemen van uitkeringsgerechtigden van 50 jaar en ouder en het in dienst houden van werknemers van 62 jaar en ouder. Recent werden de nota naar aanleiding van het verslag en een nota van wijziging ingediend.

NTFR 2008/2087 - Vergoeding voor privégebruik auto is geen aftrekpost in het jaar van betaling

ECLI:NL:GHAMS:2008:BD9261, datum uitspraak 01-08-2008, publicatiedatum 06-08-2008
Aflevering 44, gepubliceerd op 30-10-2008 met annotatie van mr. H.A. Elbert
In 2004 is een vergoeding vastgesteld die belanghebbende aan de werkgever moet betalen voor een door de werkgever in 2003 ter beschikking gestelde auto, die door belanghebbende in 2003 privé is gebruikt. Rechtbank Haarlem heeft aftrek van deze vergoeding in 2004 niet toegestaan en het beroep ongegrond verklaard. Het hof overweegt dat de vergoeding geen aftrekpost of negatief loonbestanddeel is dat ingevolge het kasstelsel in het jaar van betaling in aanmerking kan worden genomen. Het voordeel dat de werknemer geniet door het privégebruik van de auto van de werkgever wordt alleen belast als de waarde van dat voordeel hoger is dan het bedrag van de vergoeding. Het jaar waarin de vergoeding wordt vastgesteld of betaald, is niet van belang. Dat betekent dat de door de werknemer betaalde vergoeding, betrekking hebbende op het privégebruik in 2003, in 2003 in mindering dient te worden gebracht.

NTFR 2008/2092 - Belastingdienst onderzoekt buitengewone uitgaven

Aflevering 44, gepubliceerd op 30-10-2008
De Belastingdienst is een fraude van meer dan € 65 miljoen met aftrekposten voor de buitengewone uitgaven op het spoor. Op zoek naar mogelijke fraudeurs bleek uit analyse van belastingaangiften over 2007 onder meer dat meer dan 45 belastingplichtigen hebben geprobeerd om een aftrek van € 1 of meer te claimen. Een eerste groep, van in totaal zeshonderd belastingplichtigen, is reeds door de Belastingdienst verzocht om een nadere onderbouwing van de geclaimde aftrek. De komende tijd zullen naar verwachting landelijk nog enkele tienduizenden belastingplichtigen een dergelijke brief ontvangen. Ook hen zal worden gevraagd naar onderbouwing van de aftrek voor onder andere aftrekbare kosten, buitengewone uitgaven, giften, studiekosten en alimentatie.

NTFR 2008/2096 - Anbi’s moeten voor kwijtschelding van schenkingsrecht gelijk behandeld worden als Prins Bernard Cultuurfonds en Nederlandse Rode Kruis

Aflevering 44, gepubliceerd op 30-10-2008
Aan diverse algemeen nut beogende instellingen zijn aanslagen schenkingsrecht opgelegd. In geschil is of de kwijtschelding van schenkingsrecht die aan het Prins Bernhard Cultuurfonds (hierna: PBCF) en het Nederlandse Rode Kruis (hierna: NRK) wordt verleend, op grond van het gelijkheidsbeginsel ook deze belanghebbenden moet toekomen. A-G Niessen meent dat belanghebbenden in beginsel een beroep kunnen doen op het gelijkheidsbeginsel. Het beleid ten aanzien van het NRK en het PCBF, zoals neergelegd in enkele resoluties, houdt een bevoordeling in, omdat de staatssecretaris van zijn hem in art. 67, lid 1, onder 3° of 4°, SW 1956 verleende discretionaire bevoegdheid gebruik heeft gemaakt door te beslissen dat zij geen schenkingsrecht hoeven te betalen terwijl aan andere instellingen een dergelijke faciliteit niet is verleend. Dat het beleid steunt op een bepaling die een discretionaire bevoegdheid verleent, doet volgens de advocaat-generaal niet eraan af dat andere belastingplichtigen die in gelijke omstandigheden verkeren, daarop met toepassing van het gelijkheidsbeginsel als algemeen beginsel van behoorlijk bestuur een beroep kunnen doen. Evenmin is in dit opzicht van belang of het NRK en het PBCF naar hun feitelijke werkzaamheden niet, niet meer of niet (meer) volledig voldoen aan de termen van art. 67, lid 1, onder 3° of 4°, SW 1956, omdat, als dat al zo zou zijn, moet worden aangenomen dat het beleid terug is te voeren op de ruimere bevoegdheid die is neergelegd in art. 63 AWR en in het verleden art. 68 SW 1956. Hier doet zich dan ook niet een situatie voor als in, onder meer, HR 24 juni 2005, nr. 38.183, NTFR 2005/862, BNB 2006/150 (inzake beleid dat berustte op een onjuiste rechtsopvatting). Het betoog van de staatssecretaris dat hij bij de uitvoering van dit beleid niet het oogmerk van begunstiging had, treft geen doel omdat het oogmerkvereiste niet een separate voorwaarde is in gevallen waarin de begunstiging plaatsvindt op basis van gepubliceerd beleid. Voorts stelt de advocaat-generaal vast dat gesteld noch gebleken is dat in de onderhavige zaken zwaarwegende gronden van sociaal-economische en politieke aard zijn om de ongelijke behandeling nog te continueren. Ook het beroep van de staatssecretaris op HR 8 mei 1991, nr. 26.670, BNB 1991/196 (inzake een met een verdrag strijdige wettelijke bepaling die intussen reeds was gewijzigd) slaagt niet, aangezien in casu niet de vraag aan de orde is of de wet in strijd is met het gelijkheidsbeginsel. De vraag of daadwerkelijk sprake is van gelijke gevallen, dient volgens de advocaat-generaal te worden beantwoord door de activiteiten die belanghebbenden verrichten, te vergelijken met die van het NRK en het PBCF, omdat gesteld noch gebleken is dat het (enige) criterium voor het toekennen van de begunstiging neergelegd in de resoluties is dat de aangewezen instelling anbi de zin van artikel 24, lid 4, SW 1956 moet zijn. De advocaat-generaal geeft tot slot een aantal gezichtspunten aan die zijns inziens, mede gelet op HR 10 juni 2005, nr. 38.600, NTFR 2005/774, BNB 2005/290, een rol spelen bij het maken van die vergelijking.

NTFR 2008/2098 - Verkrijging aandelen belast met overdrachtsbelasting

Aflevering 44, gepubliceerd op 30-10-2008
Op 31 maart 2001 verkrijgt belanghebbende alle aandelen in E bv. Per overdrachtsdatum stonden onder meer gebouw A, waarde f 3.300.000, en gebouw B, waarde f 6.700.000, op de balans van E bv. Het balanstotaal van E bv bedraagt per overdrachtsdatum f 13.107.851. Gebouw A wordt verhuurd en gebouw B is in maart 2001 gereedgekomen en wordt met ingang van 1 september 2001 verhuurd. De inspecteur heft na over een verkrijging van f 10.000.000. In geschil is of is voldaan aan de exploitatie-eis en het hoofdzakelijkheidscriterium van art. 4, lid 1, onderdeel a, Wet BRV en of bij de bepaling van de maatstaf van heffing alleen zaken behoeven te worden meegeteld die in principe bij individuele overdracht ook in aanmerking zouden komen voor heffing van overdrachtsbelasting.

NTFR 2008/2099 - Bij strafmaat boete rekening houden met omkering van bewijslast

Aflevering 44, gepubliceerd op 30-10-2008 met annotatie van prof. dr. A.J.H van Suilen
Belanghebbende exploiteert een coffeeshop. De inspecteur vindt dat belanghebbende niet aan de administratieverplichting heeft voldaan. Daarom wordt de winst op de verkoop van softdrugs geschat door middel van een theoretische winstberekening. Hof Arnhem heeft met de omkering van de bewijslast de opgelegde aanslag in stand gelaten. De vergrijpboete – opgelegd vanwege het opzettelijk doen van een onjuiste aangifte – wordt verminderd vanwege overschrijding van de redelijke termijn.

NTFR 2008/2100 - Correcte werkwijze inspecteur; geen recht op proceskostenvergoeding

ECLI:NL:HR:2008:BG1259, datum uitspraak 24-10-2008, publicatiedatum 05-04-2013
Aflevering 44, gepubliceerd op 30-10-2008
Belanghebbende heeft in zijn aangifte inkomstenbelasting 2003 betaalde premies voor een lijfrenteverzekering in aftrek gebracht. In het kader van de aanslagregeling verzoekt de inspecteur ter zake om informatie. Op grond van de overgelegde bescheiden is de inspecteur van mening dat sprake is van een kapitaalverzekering waarvan de premies niet meer aftrekbaar zijn. Eerst voor de rechtbank verstrekt de gemachtigde van belanghebbende een polisblad waaruit blijkt dat de verzekering aan de nieuwe voorwaarden voor aftrek voldoet. In hoger beroep is in geschil of belanghebbende recht heeft op vergoeding van zijn proceskosten in de bezwaar- en beroepsfase. Hof Leeuwarden (NTFR 2007/1037) heeft overwogen dat de inspecteur reeds in een vroege fase herhaaldelijk heeft aangegeven waarom de aanwezige bescheiden onvoldoende waren voor het toestaan van de verzochte aftrek. Gesteld noch gebleken is waarom belanghebbende het bewuste polisblad niet eerder had kunnen overleggen. Belanghebbende heeft het mitsdien geheel aan zichzelf te wijten dat niet direct een juiste aanslag is opgelegd. De inspecteur treft geen enkel verwijt. Voor een proceskostenvergoeding is daarom geen plaats.

NTFR 2008/2102 - Beschikking heffingsrente mag niet worden verhoogd

ECLI:NL:GHAMS:2008:BF7604, datum uitspraak 17-09-2008, publicatiedatum 15-10-2008
Aflevering 44, gepubliceerd op 30-10-2008
Gelijktijdig met het vaststellen van een naheffingsaanslag loonheffing heeft de inspecteur heffingsrente in rekening gebracht. Bij een ambtshalve vermindering van de naheffingsaanslag heeft de inspecteur de beschikking heffingsrente herzien. Bij die herziening heeft hij de heffingsrente verhoogd. Het hof heeft geoordeeld dat de inspecteur niet bevoegd is een eenmaal genomen beschikking heffingsrente te verhogen. Het in rekening brengen van heffingsrente volgt een eigen regime waarbij niet is voorzien in een zelfstandige herzieningsmogelijkheid. De bepalingen uit de AWR inzake naheffing zijn niet van overeenkomstige toepassing verklaard. Om die reden heeft het hof de beschikking heffingsrente verminderd.

NTFR 2008/2104 - Wijzigingsprotocol op nieuw belastingverdrag met Zuid-Afrika; stilzwijgende goedkeuring

Aflevering 44, gepubliceerd op 30-10-2008
Het Protocol tot wijziging van het nieuwe belastingverdrag met Zuid-Afrika is, met toelichtende nota, ter stilzwijgende goedkeuring aan het parlement voorgelegd. Dit nieuwe verdrag is nog niet in werking getreden. Het dient ter vervanging van het bestaande verdrag uit 1971. Belangrijkste wijziging is een vervanging van het oorspronkelijk overeengekomen 0%-tarief voor deelnemingsdividenden door een bronheffing van 5%.

NTFR 2008/2105 - Belastingverdrag met Saudi-Arabië ondertekend

Aflevering 44, gepubliceerd op 30-10-2008
Nederland en Saudi-Arabië hebben op 13 oktober 2008 een belastingverdrag ondertekend. Het verdrag ziet op belastingen naar het inkomen. De Nederlandse en de Engelse tekst van het verdrag zijn als brondocument opgenomen (zoals ontleend aan het nieuwsbericht). In beide landen is nu de goedkeuringsprocedure in gang gezet.

NTFR 2008/2106 - Inwerkingtreding informatie-uitwisselingsverdrag Nederlandse Antillen – Nieuw-Zeeland

Aflevering 44, gepubliceerd op 30-10-2008
Op 1 maart 2007 is tussen de Nederlandse Antillen en Nieuw-Zeeland een verdrag inzake de uitwisseling van inlichtingen met betrekking tot belastingen tot stand gekomen (NTFR 2007/1000). Dit informatie-uitwisselingsverdrag is door de minister van Buitenlandse Zaken op 18 september 2007 ter stilzwijgende goedkeuring aan het parlement voorgelegd (NTFR 2007/1830). In Trb. 2008, nr. 199 wordt nu gemeld dat de bepalingen van het verdrag op 2 oktober 2008 in werking zijn getreden. Volgens art. 12 van het verdrag houdt dit in dat het verdrag vanaf 1 januari 2009 toepassing zal vinden.

NTFR 2008/2111 - Wijziging Leidraad Invordering 2008

Aflevering 44, gepubliceerd op 30-10-2008
De staatssecretaris van Financiën heeft de Leidraad Invordering 2008 (zie eerder NTFR 2008/1349) gewijzigd. De wijzigingen hangen samen met de inwerkingtreding van de douanewet per 1 augustus 2008, de positie van de rijksadvocaat en aanbevelingen van de Nationale Ombudsman en de Landelijke Organisatie van Sociale Raadslieden. Daarbij gaat het onder meer om het volgende. De Belastingdienst zal burgers, die een verzoek om uitstel van betaling hebben ingediend waaruit blijkt dat zij geen of slechts weinig betalingscapaciteit hebben, actief in het kwijtscheldingstraject betrekken. Het uitstelbeleid in verband met bezwaar tegen de aanslag wordt verduidelijkt. Een bezwaarschrift moet niet alleen het bestreden bedrag en een berekening van dat bedrag bevatten, maar ook anderszins gemotiveerd zijn om als verzoek om uitstel van betaling te kwalificeren. In het kwijtscheldingsbeleid wordt verduidelijkt in welke gevallen het ten onrechte verzoeken om een voorlopige teruggaaf niet aan belastingschuldige zal worden toegerekend. Rondom de minnelijke schuldsaneringsregeling is vastgelegd dat een schuldhulpverlener in een zo vroeg mogelijk stadium van de Belastingdienst de ruimte krijgt om een schuldsaneringsregeling te bewerkstelligen. Ook is de periode begrensd waarbinnen Belastingdienst/Toeslagen toeslagen verrekent met terug te betalen toeslagen die buiten invordering zijn gesteld.