Aflevering 16

Gepubliceerd op 15 april 2004

NTFR 2004/531 - Als de rovers te bang zijn om te roven...

Aflevering 16, gepubliceerd op 15-04-2004 geschreven door prof. dr. A.O. Lubbers
In zijn 'Bescherming, beroving, belasting'F.H.M. Grapperhaus, Bescherming, beroving, belasting, Kluwer, Deventer 2002. schetst Grapperhaus een drietal scenario's met betrekking tot het ontstaan van embryonale belastingen in de prehistorie. Eén van de scenario's speelt zich af tegen de achtergrond van de spanning tussen enerzijds de bewoners van dorpen en anderzijds herders die met grote kudden rondzwierven. GrapperhausA.w. p. 26 e.v. schrijft: 'De rondtrekkende herders, die in de droge vlaktes seizoensmatig van weidegronden moesten wisselen, waren vaak gedwongen strijd te leveren met concurrerende groepen of met gevestigde landbouwers. Die hadden zich in hun dorpen verschanst en hadden het zo begeerde water leren beheersen. Vaak waren zij niet opgewassen tegen de agressieve en geharde herdersvolken, die gewend waren over levende wezens te heersen. Wanneer de herders een dorp overvielen en de landbouwers het onderspit dolven, dan werd het hele dorp leeggeroofd en de dorpelingen vermoord of mogelijk in slavernij weggevoerd. Later kwamen de herders er achter dat het verstandiger was de dorpen intact te laten en er volgend jaar weer terug te keren. Zo werd het dorp een permanent object van roof. De volgende stap was dat de roof door de dorpelingen werd afgekocht met een jaarlijkse oorlogsschatting in de vorm van goederen en diensten (…). Nog weer later vestigden de overvallers zich als heersers permanent in het dorp met de oorspronkelijke bewoners als onderdanen.' Grapperhaus stelt vast dat zolang de overwonnenen schatting moesten betalen zonder er iets voor terug te krijgen sprake is van pure beroving en nog niet van belastingheffing. Wanneer de overwinnaars verdediging naar buiten organiseren en leiding geven aan de samenleving, ook al is de onderliggende partij daar geenszins op gesteld, bieden zij bescherming en is sprake van belastingheffing.

NTFR 2004/532 - Kabinet presenteert overzicht reductie administratieve lasten

Aflevering 16, gepubliceerd op 15-04-2004
Minister Zalm en staatssecretaris Wijn hebben een brief naar de Kamer gestuurd waarin het eerste pakket aan voorstellen tot het terugdringen van administratieve lasten is voorgesteld. Het Ministerie van Financiën levert een bijdrage van € 630 miljoen aan administratieve lastenreductie in de huidige kabinetsperiode. Dit betekent dat ongeveer 15% van de administratieve lasten die Financiën zelf veroorzaakt, wordt geschrapt. Circa € 420 miljoen wordt geschrapt op fiscaal terrein, circa € 210 miljoen op het terrein van financieel toezicht. De reductievoorstellen zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven.

NTFR 2004/540 - Overgangsrecht pc-privé-regeling

Aflevering 16, gepubliceerd op 15-04-2004
De staatssecretaris van Financiën heeft een besluit uitgebracht over de pc-privé-regeling. Hierin keurt hij goed dat de praktijk vooruitloopt op een wetswijziging waarin alsnog overgangsrecht komt voor de pc-privé-regeling.

NTFR 2004/543 - Kapitaalverzekering eigen woning; termijn indiening verzoek aanpassing polis

Aflevering 16, gepubliceerd op 15-04-2004
In zijn besluit van 26 juli 2002, nr. CPP2002/1935M (NTFR 2002/1114, red.), heeft de staatssecretaris van Financiën goedgekeurd dat eenmalig zonder fiscale gevolgen een kapitaalverzekering wordt omgezet in een andere, 'gewone', kapitaalverzekering. Aan een dergelijk verzoek werd in dat besluit onder meer de voorwaarde verbonden dat het verzoek aan de verzekeraar moest worden gedaan vóór indiening van de aangifte over het jaar 2002, maar uiterlijk op 31 december 2003. Ook moest de wijziging van de polis uiterlijk op 31 december 2003 hebben plaatsgevonden.

NTFR 2004/545 - Niet aflossen lening aan pensioenstichting staat gelijk aan afkoop pensioen

ECLI:NL:HR:2004:AO7672, datum uitspraak 26-03-2004, publicatiedatum 04-04-2013
Aflevering 16, gepubliceerd op 15-04-2004
Belanghebbende is directeur en enig aandeelhouder van X Beheer bv. Deze bv hield een pensioenregeling in eigen beheer voor belanghebbende. In 1993 heeft de bv de pensioenregeling overgedragen aan Stichting Pensioenfonds X. Belanghebbende is ook een van de drie bestuursleden van de stichting en bevoegd om alleen/zelfstandig namens de stichting op te treden. De stichting heeft leningen verstrekt aan de bv, waarvan vaststond dat de betaling niet zou leiden tot enige terugbetaling door de bv en de vorderingen zijn bij de stichting direct als oninbaar afgeboekt. Het hof overweegt dat de stichting al een negatief eigen vermogen had, wat nog werd verergerd door het verstrekken van de leningen. Het hof komt tot het oordeel dat aldus in wezen een deel van het pensioenrecht is afgekocht, het is immers uiterst onwaarschijnlijk geworden dat de stichting de op grond van haar pensioenverplichtingen verschuldigde uitkeringen in de toekomst geheel zal kunnen voldoen. De afkoop is belast op grond van art. 22 Wet IB 1964. Belanghebbende komt tegen het hofoordeel in cassatie, maar tevergeefs.

NTFR 2004/555 - Antwoorden op kamervragen over de opstapmethode

Aflevering 16, gepubliceerd op 15-04-2004
De staatssecretaris van Financiën heeft vragen beantwoord van het kamerlid Dezentjé Hamming (VVD) over de zogenoemde opstapmethode voor de dividendbelasting. De vragen werden onder andere gesteld naar aanleiding van het vraag- en antwoordbesluit daarover van 9 oktober 2003 (NTFR 2003/1772). De staatssecretaris merkt onder meer op dat hij bereid is om te bezien of de toepassing van de Opstapresolutie bij vervreemding van een buitenlandse dochtervennootschap kansen biedt om het vestigingsklimaat in Nederland te verbeteren, zonder dat daarmee nieuwe en onbedoelde vormen van uitholling van belastinggrondslagen in binnen- of buitenland worden geïntroduceerd.

NTFR 2004/566 - Nederland behoudt heffingsrecht KLM bij fusie met Air France

Aflevering 16, gepubliceerd op 15-04-2004
Nederland en Frankrijk hebben op 7 april 2004 een protocol tot wijziging van hun belastingverdrag getekend. Door de wijziging behoudt Nederland na de fusie van de KLM met Air France het exclusieve recht om van de KLM belasting te heffen over de winsten, vermogenswinsten en vermogensbestanddelen die verband houden met de exploitatie van luchtvaartuigen in internationaal verkeer. Zonder de wijziging zou Nederland, zelfs als de luchtvaartactiviteiten van de KLM geen enkele wijziging zouden ondergaan, in de toekomst het recht kunnen verliezen om van de KLM belasting te heffen in het geval dat de werkelijke leiding van de KLM als gevolg van een herstructurering van de (activiteiten van de) KLM en Air France naar Frankrijk zou worden verplaatst. In het belastingverdrag van voor de wijziging komt het heffingsrecht over alle in internationaal verkeer behaalde scheep- en luchtvaartwinst namelijk toe aan de staat waar zich de werkelijke leiding van de onderneming bevindt.