Aflevering 43

Gepubliceerd op 27 oktober 2005

NTFR 2005/1384 - (On)gerechtigheden

Aflevering 43, gepubliceerd op 27-10-2005 geschreven door mr. J. Lamens
De spanning tussen rechter en wetgever is regelmatig merkbaar in het juridische wereldje. En de fiscale wereld vormt daarop geen uitzondering. Het mooie theoretische onderscheid van de drie gescheiden aspecten van staatsmacht (trias politica) heeft de charme van de eenvoud, maar daarin schuilt ook direct het probleem, namelijk dat de werkelijkheid aanzienlijk rijker is aan schakeringen. Immers, de rechter begeeft zich nogal eens op wetgevend terrein. Het bestuur treedt vaak in alle drie gedaanten op, waardoor wetgever en rechter nogal eens de behoefte bekruipt het bestuur te controleren, of anders, de neiging hebben op de stoel van het bestuur te gaan zitten. De rechter beweegt zich op het terrein van de wetgever door het repareren van de wet en vooral door het oplossen van maatschappelijke problemen, die de politiek maar niet tot een oplossing kan brengen. Donner sprak begin dit jaarToespraak minister Donner op 3 februari 2005 in zaal Concordia te Den Haag bij de opening van het achtste symposium van de Directie Wetgeving. over de drie aspecten van de overheidsmacht: wetgever, bestuur en rechter. Hij merkte daarbij op dat de drie spelers – ter bescherming van de burgerlijke vrijheden – wel in betrekkelijke onafhankelijkheid van elkaar hun werk moeten kunnen doen, maar dat zij slechts in onderlinge samenhang kunnen functioneren en dienstbaar zijn aan de samenleving. Met het optreden van spanningen tussen de drie is niets mis, aldus Donner ‘mits hun onderscheiden functie en de beperkingen daarvan maar scherp over en weer worden erkend‘. De rechter is zich bewust van de beperkingen van de rechtersfunctie. Zo zal hij op grond van art. 11 Wet algemene bepalingen de innerlijke waarde (o.m. redelijkheid en billijkheid) van de formele wet niet beoordelen en hij zal, gelet op art. 120 Grondwet, die wet niet aan de Grondwet toetsen.

NTFR 2005/1389 - Arbeidsverhouding leden van gedeputeerde staten en wethouders

Aflevering 43, gepubliceerd op 27-10-2005
De staatssecretaris van Financiën heeft een besluit uitgebracht over de arbeidsverhouding van leden van gedeputeerde staten en wethouders. Leden van gedeputeerde staten en wethouders hebben sinds de invoering van het duale stelsel (in 2002 en 2003) de status van ambtenaar in de zin van art. 1 Ambtenarenwet. Zij vallen daardoor onder de loonbelasting. Vanaf 1 januari 2006 moet op hun beloning loonbelasting worden ingehouden. Op voorgaande jaren wordt niet teruggekomen.

NTFR 2005/1390 - Wetsvoorstel aanvullend overgangsrecht fiscale behandeling pensioen

Aflevering 43, gepubliceerd op 27-10-2005 geschreven door mr. A.J.E.M. Vollenbroek
De staatssecretaris van Financiën heeft een wetsvoorstel ingediend met aanvullend overgangsrecht voor de fiscale behandeling van pensioenen. De aanleiding voor de indiening is, dat voor 25% van alle werknemers het risico bestaat dat hun pensioenregeling niet tijdig zal zijn aangepast aan de Wet aanpassing fiscale behandeling VUT/prepensioen en introductie levensloopregeling (Wet VPL).

NTFR 2005/1404 - Verzamelbesluit over inkoop aandelen voor werknemersopties

Aflevering 43, gepubliceerd op 27-10-2005
Via één verzamelbesluit wordt een aantal standpunten over het beleid rondom de inkoop van eigen aandelen in verband met werknemersopties gezamenlijk openbaar gemaakt. De standpunten zien zowel op de dividendbelasting als op de vennootschapsbelasting. Inkoop van eigen aandelen met het oog op aandelenplannen wordt op een vergelijkbare manier behandeld als de inkoop met het oog op werknemersopties. Met dit besluit wordt tevens een aantal besluiten ingetrokken.

NTFR 2005/1405 - Geen schenkingsrecht meer voor goede doelen

Aflevering 43, gepubliceerd op 27-10-2005
Staatssecretaris Wijn zal bij de Tweede Kamer een wetswijziging indienen die regelt dat organisaties voor goede doelen geen schenkingsrecht meer verschuldigd zijn over giften die zij ontvangen. Ook zullen organisaties voor goede doelen geen successierecht meer verschuldigd zijn over erfenissen die zij ontvangen. Nu betalen zij nog 8% schenkingsrecht of successierecht.

NTFR 2005/1406 - Antwoorden op kamervragen over bedrijfsopvolgingsfaciliteiten

Aflevering 43, gepubliceerd op 27-10-2005 geschreven door prof. dr. F. Sonneveldt en mr. D. van Beelen
De staatssecretaris heeft Kamervragen beantwoord over de faciliteiten voor bedrijfsopvolging in de SW 1956. De vragen werden gesteld naar aanleiding van de Opinie ‘Bedrijfsopvolgingsfaciliteit: het ene bedrijfspand is het andere niet‘ van mw. M.J. Hoogeveen in NTFR 2005/1045.

NTFR 2005/1416 - Reikwijdte informeel verschoningsrecht

Aflevering 43, gepubliceerd op 27-10-2005
Verzoeker is dga van X BV. De Belastingdienst stelde een boekenonderzoek in bij X BV. Het onderzoek vond deels plaats bij de gemachtigde/adviseur van X BV. De ambtenaren wezen de gemachtigde erop dat eventuele adviezen niet ter inzage behoefden te worden gegeven. Van het vennootschapsbelastingdossier van X BV vermoedden zij dat dit was geschoond en vroegen daarom inzage in de dossiers waarin de stukken mogelijk waren opgeborgen. Toen dit met een beroep op het (afgeleid) informeel verschoningsrecht als bedoeld in de mededeling van 5 januari 1994 van de staatssecretaris van Financiën werd geweigerd, vroegen de ambtenaren om een inhoudsopgaaf van deze dossiers. Aan dat verzoek werd niet tegemoetgekomen. Verzoeker klaagt er onder meer over dat de Belastingdienst zijn bevoegdheid heeft overschreden door een inhoudsopgaaf te vragen van de dossiers ten aanzien waarvan de gemachtigde zich beriep op een verschoningsrecht.

NTFR 2005/1419 - Procesregeling belastingkamers gerechtshoven 2005

Aflevering 43, gepubliceerd op 27-10-2005
In de Staatscourant van 12 oktober is de Procesregeling belastingkamers gerechtshoven 2005 gepubliceerd. De vorige Procesregeling belastingkamers dateert van 2002. De aanleiding voor de huidige update wordt gevormd door de introductie van twee feitelijke instanties in belastingzaken per 1 januari 2005. Daardoor zijn de belastingkamers van de gerechtshoven als hogerberoepsinstantie gaan fungeren. De belangrijkste wijzigingen en aanvullingen luiden als volgt.