Aflevering 43

Gepubliceerd op 23 oktober 2003

NTFR 2003/1746 - Bosal, meer dan een gat in de begroting

Aflevering 43, gepubliceerd op 23-10-2003 geschreven door prof. dr. mr. P.G.H. Albert
Volgens de Miljoenennota 2004 bedraagt de opbrengst van de vennootschapsbelasting in 2003 ruim € 14 mld. Miljoenennota 2004, NTFR 2003/1523, p. 6. Het Bosal–arrestHvJ EG 18 september 2003, C–168/01 (Bosal), NTFR 2003/1594 (met commentaar van Kors). zou volgens het persbericht van het Ministerie van Financiën zonder tegenmaatregelen leiden tot een belastingderving van incidenteel € 1,6 mld en structureel € 0,95 mld. Persbericht minister van Financiën van 19 september 2003, nr. PERS–2003–231, NTFR 2003/1595. Bij lezing van het persbericht moest ik denken aan het besluit van 3 december 1998V–N 1998/58.18.. In dat besluit kondigde de staatssecretaris reparatiewetgeving aan naar aanleiding van het baksteenarrestHR 26 augustus 1998, nr. 33.417, V–N 1998/51.15.. Ook het baksteenarrest zou een aanzienlijke belastingderving tot gevolg hebben, namelijk f 2 tot f 3 mld op kasbasis. Op 13 november 2000 is het wetsvoorstel ter reparatie van het baksteenarrestV–N 1999/43.16. de introductie van art. 9c Wet IB 1964 – weer ingetrokken. NTFR 2000/1689. Mijn indruk is dat de staatskas weinig schade heeft opgelopen door het baksteenarrest. De afschaffing van de kostenaftrekbeperking van art. 13, lid 1, eerste volzin, Wet VPB 1969, zal uiteraard wel tot belastingderving leiden. De door het Ministerie van Financiën genoemde bedragen komen mij echter hoog voor.

NTFR 2003/1748 - Nota van wijziging en nota n.a.v. verslag Technische herstelwet 2003

Aflevering 43, gepubliceerd op 23-10-2003
De staatssecretaris van Financiën heeft bij de Tweede Kamer de nota naar aanleiding van het verslag alsmede een nota van wijziging ingediend ter zake van het wetsvoorstel Technische herstelwet 2003. Dit wetsvoorstel behandelden wij in NTFR 2003/1493. Via de nota van wijziging wordt de titel van het wetsvoorstel veranderd in 'Wijziging van belastingwetten c.a. (Technische herstelwet 2003)'. Hierdoor wordt duidelijk dat het gaat om belastingwetgeving. Verder is de voorgestelde wettekst met betrekking tot de werkruimte aangevuld. Deze aanvulling heeft betrekking op een werknemer die loon geniet van een met hem verbonden persoon (bijvoorbeeld zijn partner) en in het kader van die dienstbetrekking in zijn woning een kwalificerende werkruimte gebruikt en daarvoor een vergoeding ontvangt. Net als bij de aanmerkelijkbelanghouder is het voorstel de vergoeding voor die werkruimte en die werkruimte zelf in de inkomstenbelasting in aanmerking te nemen bij het resultaat uit overige werkzaamheden.

NTFR 2003/1749 - VNO-NCW kritisch over Belastingplan 2004 en kennisgroepen

Aflevering 43, gepubliceerd op 23-10-2003
Ondernemingsorganisatie VNO-NCW heeft een kritisch commentaar geleverd op onderdelen van het Belastingplan 2004. Daarbij heeft VNO-NCW van de gelegenheid gebruik gemaakt om zich – eveneens kritisch – uit te laten over het fiscale vestigingsklimaat en de kennisgroepen binnen de Belastingdienst. Ook gaat men in op de gevolgen van het vervallen van de feestdagenregeling.

NTFR 2003/1754 - Motie verlenging fiscale filmstimulering met één jaar

Aflevering 43, gepubliceerd op 23-10-2003
De Tweede Kamer heeft een motie aanvaard van de leden Bakker en De Grave over een verlenging van de filmstimuleringsmaatregelen. In de motie is gevraagd de bestaande regeling eenmalig effectief te verlengen tot 1 januari 2005. De financiering hiervan geschiedt door gebruik te maken van de in de begroting 2003 voor dit doel gereserveerde gelden. Verder is gevraagd om in overleg met de filmsector te komen tot een nieuwe opzet voor de financiering van Nederlandse films en om de Kamer hierover op Prinsjesdag 2004 te berichten.

NTFR 2003/1758 - Antwoorden op kamervragen over 30%-regeling

Aflevering 43, gepubliceerd op 23-10-2003
In antwoorden op kamervragen geeft staatssecretaris Wijn van Financiën aan dat hij de 30%-regeling handhaaft. De 30%-regeling draagt bij aan de concurrentiepositie van Nederland bij het aantrekken van werknemers met een specifieke deskundigheid die op de Nederlandse arbeidsmarkt niet voldoende aanwezig is en daarmee bij het aantrekken van bedrijven die in Nederland investeren. Daarnaast leidt de regeling tot een vermindering van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven, omdat de werkelijke extraterritoriale kosten niet aannemelijk hoeven te worden gemaakt.

NTFR 2003/1759 - Deblokkering spaarloon voor lijfrentepremies

Aflevering 43, gepubliceerd op 23-10-2003
De staatssecretaris van Financiën heeft in een besluit aangegeven dat een werkgever bij de beoordeling van een deblokkeringsverzoek voor de betaling van lijfrentepremies, net als vóór 1 januari 2003, niet hoeft te toetsen of sprake is van een pensioentekort. Het besluit geldt ook voor de premieheffing werknemersverzekeringen.

NTFR 2003/1764 - Autodealerbesluit herzien

Aflevering 43, gepubliceerd op 23-10-2003
Het besluit over de toepassing van het autokostenforfait bij autodealers is in verband met het actualiseren van de cijfers opnieuw uitgebracht. In dit besluit wordt onder meer een voorbeeld gegeven hoe de catalogusprijs voor deze medewerkers op praktische wijze kan worden vastgesteld. Dergelijke collectieve afspraken met de Belastingdienst kunnen andere werkgevers onder vergelijkbare omstandigheden ook voor hun werknemers maken. De vorige versie van het besluit (besluit van 5 maart 2002, nr. CPP2001/3082M) namen wij op in NTFR 2002/379.

NTFR 2003/1768 - Aftrek buitengewone uitgaven en partners

Aflevering 43, gepubliceerd op 23-10-2003
De staatssecretaris van Financiën publiceert twee vragen en antwoorden over de toepassing van de aftrek voor buitengewone uitgaven. In de vragen en antwoorden wordt via twee casusposities de wijze van verwerken van de aftrek voor chronisch zieken en de vermenigvuldigingsfactoren behandeld als de ene partner de aftrek heeft opgebouwd en de andere partner de aftrek wenst.

NTFR 2003/1771 - Wetsvoorstel aftrek deelnemingskosten openbaar ('thin capitalisation')

Aflevering 43, gepubliceerd op 23-10-2003 geschreven door prof. dr. J.N. Bouwman
Op 13 oktober 2003 is het wetsvoorstel naar aanleiding van het Europese 'Bosal'-arrest openbaar gemaakt. Uit het arrest van 18 september 2003 werd duidelijk dat een onderdeel van de Nederlandse deelnemingsvrijstelling in strijd is met het Europese recht. Het gaat daarbij om de beperking die wordt opgelegd aan de aftrek van kosten voor buitenlandse deelnemingen ('EU-dochters'). De staatssecretaris had de afgelopen weken in een eerste reactie op het arrest reeds aangekondigd dat hij aftrek van kosten voor zowel buitenlandse als binnenlandse deelnemingen mogelijk wil maken. Ter gedeeltelijke compensatie van de budgettaire gevolgen van een dergelijke tegemoetkoming en van het verlies van de procedure zouden wel twee aanvullende maatregelen worden getroffen. Het wetsvoorstel is nu openbaar en verschijnt als nota van wijziging bij het Belastingplan 2004.

NTFR 2003/1772 - Vraag- en antwoordbesluit over de 'opstapresolutie' dividendbelasting

Aflevering 43, gepubliceerd op 23-10-2003
In art. 3a, lid 1, Wet DB 1965 is een regel opgenomen over storting van aandelen op aandelen. Die regel luidt als volgt: voorzover de storting op aandelen in een vennootschap bestaat uit aandelen in een andere vennootschap wordt slechts als gestort aangemerkt hetgeen op de laatstbedoelde aandelen is gestort. In 1989 is de zogenoemde opstapresolutie voor de dividendbelasting gepubliceerd. Die resolutie biedt goedkeurend beleid ten opzichte van art. 3a, lid 1, Wet DB 1965. De tegemoetkoming ziet er op dat onder voorwaarden een uitzondering wordt gemaakt voor storting van aandelen in een in het buitenland gevestigde vennootschap op aandelen in een binnenlandse vennootschap. Bij dooruitdeling van voorfusiewinst van de ingebrachte vennootschap blijft op verzoek heffing van dividendbelasting achterwege.

NTFR 2003/1784 - Aanslagoplegging inkomstenbelasting bij wijziging belastingplicht

Aflevering 43, gepubliceerd op 23-10-2003
De staatssecretaris van Financiën gaat in op de vraag wat er moet gebeuren als een aanslag inkomstenbelasting is opgelegd naar buitenlandse belastingplicht, terwijl later blijkt dat er sprake is van binnenlandse belastingplicht. In een dergelijk geval kan de naar buitenlandse belastingplicht opgelegde aanslag inkomstenbelasting gewoon in stand blijven. Voorzover de binnenlandse belastingplicht tot een hogere aanslag leidt, behoeft slechts voor het meerdere een navorderingsaanslag te worden opgelegd.

NTFR 2003/1789 - Dividendbelasting: Oostenrijk voldoet aan voorwaarden 10%-eis

Aflevering 43, gepubliceerd op 23-10-2003
In art. 4a van de Wet op de dividendbelasting 1965 zijn voorwaarden opgenomen waaronder heffing van dividendbelasting in EU-situaties achterwege kan blijven. Volgens het derde lid van dat artikel wordt hierbij op basis van wederkerigheid het deelnemingspercentage van 25 van de moeder-dochterrichtlijn verlaagd naar 10%. Aan de wederkerigheidseis wordt, globaal gezegd, voldaan indien ook de lidstaat waarin de moedermaatschappij is gevestigd bij een dergelijk bezitspercentage de richtlijn overeenkomstig toepast.