Aflevering 26

Gepubliceerd op 1 juli 2021

NTFR 2021/2045 - Start-ups post-COVID; tijd om te investeren

Aflevering 26, gepubliceerd op 01-07-2021 geschreven door mr. B. Jorissen
‘Fourteen of the most successful companies that were started in people’s basements, garages, and bedrooms’, kopt een artikel van de Business Insider.https://www.businessinsider.nl/successful-companies-started-in-basements-garages-bedrooms-2020-4?international=trueenr=US. En voor wie de ‘clickbait’ zelf niet wil ondergaan: het gaat hier om bedrijven als Amazon, Facebook, Google en zelfs Microsoft.

NTFR 2021/2046 - COVID-19: Kamervragen over het bericht 'Grootwinkels staan aan rand afgrond'

Aflevering 26, gepubliceerd op 01-07-2021
Minister Blok van EZK heeft Kamervragen beantwoord over het bericht ‘Grootwinkels staan aan rand afgrond’. Grootwinkelbedrijven ervaren het als onrechtvaardig dat het MKB wél een substantiële tegemoetkoming in de vaste lasten krijgt per winkel en het grootwinkelbedrijf per filiaal slechts een fractie daarvan zal kunnen ontvangen. Daarnaast gaven ze aan dat voor de detailhandel, met name in de sectoren mode, schoenen en sport, de afschrijving op de voorraad groot is. De TVL-regeling wordt als te beperkend ervaren voor deze problematiek. De minister geeft aan dat om het grootbedrijf aanvullend tegemoet te komen het kabinet in januari 2021 heeft besloten om de TVL ook open te stellen voor het niet-MKB en dat de maximale TVL-vergoeding voor het tweede kwartaal van 2021 wordt verhoogd naar € 1,2 miljoen.

NTFR 2021/2047 - COVID-19: Tegemoetkoming eigen bijdrage kinderopvang over tweede sluitingsperiode buitenschoolse opvang

Aflevering 26, gepubliceerd op 01-07-2021
De SVB kan de tegemoetkoming eigen bijdrage kinderopvang uitkeren aan ouders die de eigen bijdrage hebben doorbetaald tijdens de tweede sluitingsperiode van de buitenschoolse opvang (bso). De basis voor de tegemoetkoming was al vastgesteld in de op 2 april 2021 gewijzigde Tijdelijke tegemoetkomingsregeling kinderopvang (TTKO) (zie NTFR 2021/1230). Op grond van de TTKO ontvangen ouders, net als in het voorjaar 2020, een tegemoetkoming in de eigen bijdrage voor de kinderopvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang die zij hebben doorbetaald tijdens de tweede sluitingsperiode van de scholen en de kinderopvang. Bij het opstellen van de TTKO was reeds bekend wanneer de dagopvang en de gastouderopvang weer open zouden gaan, namelijk op 8 februari 2021. Wanneer de bso weer open zou gaan (19 april 2021) was toen nog niet bekend. Minister Koolmees van SZW heeft de TTKO nu aangevuld voor de tegemoetkoming voor de tweede sluitingsperiode van de bso. Ook is geregeld dat ouders die na de peildatum van 21 februari 2021 aan de Belastingdienst/Toeslagen hebben doorgegeven dat hun kind(eren) van dagopvang of gastouderopvang naar bso is/zijn gewisseld, een tegemoetkoming ontvangen.

NTFR 2021/2048 - COVID-19: Kamervragen over renteverschil Tozo-leningen en Bbz-krediet

Aflevering 26, gepubliceerd op 01-07-2021
Staatssecretaris Koolmees van SZW heeft Kamervragen beantwoord over het renteverschil tussen een Tozo-lening (2%) en Bbz-krediet (8%). De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) en het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz)-krediet zijn beide voor zelfstandige ondernemers bedoeld, maar hebben een andere doelstelling. De minister is niet bereid het rentepercentage van het Bbz-krediet te verlagen naar het percentage van de Tozo-lening. Bbz-gerechtigden kunnen, indien zij als gevolg van de coronacrisis worden geconfronteerd met een liquiditeitsprobleem, net als andere zelfstandig ondernemers in aanmerking komen voor een lening voor bedrijfskapitaal op grond van de Tozo met een rente van 2%. Gemeenten moeten volgens de minister op Bbz-krediet 8% rente in rekening brengen. De Bbz kent, anders dan de Tozo, wél de mogelijkheid om in een beperkt aantal situaties over te gaan tot de verlening van bijstand in de behoefte aan bedrijfskapitaal als renteloze lening of als bijstand om niet.

NTFR 2021/2050 - COVID-19: Aanvraag definitieve vaststelling TVL Q4 2020 verlengd tot 1 september 2021

Aflevering 26, gepubliceerd op 01-07-2021
Staatssecretaris Keijzer van EZK heeft de datum uitgesteld waarop uiterlijk de aanvraag tot vaststelling van de TVL-subsidie voor het vierde kwartaal van 2020 moet zijn ingediend. De aanvraag moet voor 1 september 2021 zijn ingediend. De datum was oorspronkelijk 1 juli 2021. De reden voor deze wijziging is dat veel subsidieontvangers niet voor 1 juli 2021 het verzoek tot subsidievaststelling zullen kunnen indienen. Met het aanpassen van de datum waarop het verzoek tot vaststelling uiterlijk moet zijn ingediend, wordt voorkomen dat de subsidie ambtshalve moet worden vastgesteld, waardoor de subsidie op basis van de juiste gegevens kan worden vastgesteld.

NTFR 2021/2051 - COVID-19: Tijdelijke subsidieregeling continuïteit bruine vloot

Aflevering 26, gepubliceerd op 01-07-2021
Staatssecretaris Keijzer van EZK heeft de Tijdelijke subsidieregeling continuïteit bruine vloot vastgesteld. Deze tijdelijke subsidieregeling voorziet in een tegemoetkoming van bruinevlootondernemingen, getroffen door de maatregelen ter bestrijding van de verdere verspreiding van COVID-19, in de vaste lasten en variabele lasten. De subsidie kan bij RVO worden aangevraagd van 29 juni 2021 tot en met 24 augustus 2021, 17:00 uur.

NTFR 2021/2054 - Overzicht maatregelen in het pakket Belastingplan 2022

Aflevering 26, gepubliceerd op 01-07-2021
Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst heeft de Tweede Kamer een overzicht gestuurd van de wetsvoorstellen inclusief maatregelen in het pakket Belastingplan 2022. Het overzicht is een bijlage bij zijn brief met antwoorden op vragen van de Tweede Kamer over het streven om fiscale wetgeving in de toekomst meer te spreiden en daarmee voor verlichting van de druk op het najaar te zorgen. Het pakket Belastingplan zal naar verwachting bestaan uit zes wetsvoorstellen:

NTFR 2021/2055 - Beantwoording motie over investeringen, ondernemerschap en innovatie

Aflevering 26, gepubliceerd op 01-07-2021
De staatssecretaris heeft mede namens de minister van EZK een interdepartementale, ambtelijke verkenning aan de Tweede Kamer verzonden. In het rapport staan 53 beleidsopties, waaronder fiscale, die een positieve impact hebben op investeringen, innovatie en ondernemerschap. Daarnaast is een korte appreciatie ervan door de sociale partners bijgevoegd. Een nieuw kabinet gaat uit de opties kiezen.

NTFR 2021/2060 - Box 3-brief naar de Tweede Kamer: geen tegenbewijsregeling voor spaargeld in box 3

Aflevering 26, gepubliceerd op 01-07-2021
De staatssecretaris van Financiën heeft een brief aan de Tweede Kamer gestuurd over de toekomst van box 3. Hij gaat in dat verband in op het door PwC uitgevoerde onderzoek naar de praktische uitvoerbaarheid van een heffing in box 3 op basis van werkelijk rendement, op het advies van juridisch deskundigen over de mogelijkheden om te komen tot een tegenbewijsregeling voor spaarders in box 3 en op de vermogensuitvraag als onderdeel van de Wet aanpassing box 3 die op 1 januari 2021 in werking is getreden. Als bijlagen bij de brief zijn gevoegd het Advies inzake de juridische houdbaarheid van een tegenbewijsregeling in de vermogensrendementsheffing (box 3) voor een afgebakende groep spaarders en het Onderzoek naar de praktische uitvoerbaarheid van een heffing in box 3 op basis van werkelijk rendement.

NTFR 2021/2063 - Verhuurd gebouw in andere lidstaat is geen vaste inrichting (Titanium)

Aflevering 26, gepubliceerd op 01-07-2021 met annotatie van mr. M. Soltysik
Titanium is een vennootschap die statutair is gevestigd op Jersey, waar ook de bedrijfsleiding zich bevindt. Titanium verhuurde een pand in Wenen met btw aan twee Oostenrijkse ondernemers. Voor het uitvoeren van deze handelingen heeft Titanium een Oostenrijkse vastgoedbeheerder gemachtigd om als tussenpersoon op te treden ten aanzien van de dienstverleners en leveranciers, om huursommen en exploitatiekosten in rekening te brengen, om handelsregisters bij te houden en om de btw-aangiften in te dienen. Deze diensten werden door de gemachtigde verricht in andere ruimtes dan die van het gebouw van Titanium. Titanium behield zelf de beslissingsbevoegdheid om overeenkomsten aan te gaan en op te zeggen, de inhoudelijke voorwaarden daarvan vast te stellen, investeringen en reparaties te verrichten en leveranciers (waaronder de vastgoedbeheerder) te selecteren. De verwijzende rechter vraagt zich af of het in Oostenrijk verhuurd onroerend goed een vaste inrichting vormt wanneer de eigenaar van dat onroerend goed niet over eigen personeel beschikt om de verhuurdienst te verrichten. Ten eerste oordeelt het HvJ dat de prejudiciële vraag ontvankelijk is. Het andersluidende betoog van de Republiek Oostenrijk wordt verworpen omdat de vraag algemeen is geformuleerd en ook op een andere manier dan de Republiek Oostenrijk betoogt, kan worden uitgelegd. Het HvJ oordeelt dat geen sprake is van een vaste inrichting. Titanium heeft namelijk geen eigen personeel in Oostenrijk om diensten af te nemen of te verrichten en heeft zich alle belangrijke beslissingen over de verhuur van het gebouw voorbehouden.

NTFR 2021/2064 - Faillissementsprocedure leidt niet tot herziening btw-aftrek (BE, DT)

Aflevering 26, gepubliceerd op 01-07-2021 met annotatie van mr. A. Vroon
DT is vennoot en bestuurder van BE, een vennootschap die een economische activiteit heeft uitgeoefend. Bij vonnis van 10 februari 2015 heeft een Roemeense rechter de inleiding van de faillissementsprocedure tegen BE uitgesproken. Na de faillissementsverklaring is BE onderworpen aan een belastingcontrole en heeft de Roemeense fiscus de door BE toegepaste btw-aftrek herzien. Volgens de fiscus eindigde de economische activiteit van BE zodra zij failliet werd verklaard, zodat zij vanaf dat moment geen recht op aftrek van voorbelasting kon uitoefenen. De verwijzende rechter vraagt zich af of de Btw-richtlijn zich verzet tegen een dergelijke nationale regeling.

NTFR 2021/2065 - Hoofdelijke aansprakelijkheid btw-schuld derde kan ook gelden voor vertragingsrente (ALTI)

Aflevering 26, gepubliceerd op 01-07-2021 met annotatie van mr. dr. J.B.O. Bijl
ALTI is een Bulgaarse vennootschap. Zij heeft in 2014 van FOTOMAG landbouwmachines gekocht die FOTOMAG had verworven uit het Verenigd Koninkrijk. FOTOMAG heeft hiervoor facturen opgesteld voor ALTI. ALTI heeft de voorbelasting op deze facturen in aftrek gebracht. FOTOMAG heeft de btw op de facturen daarentegen niet afgedragen. Volgens de Bulgaarse autoriteiten is sprake van een door ALTI en FOTOMAG gezamenlijk georganiseerde fraude. Deze autoriteiten hebben ALTI vervolgens aansprakelijk gesteld voor de door FOTOMAG verschuldigde btw en daarover verschuldigde vertragingsrente. De verwijzende rechter vraagt zich af of een dergelijke nationale regeling waarbij de hoofdelijke aansprakelijkheid van de btw wordt uitgebreid tot de vertragingsrente, in strijd is met de Btw-richtlijn en het evenredigheidsbeginsel.

NTFR 2021/2071 - Wet implementatie richtlijnen elektronische handel treedt op 1 juli 2021 in werking

Aflevering 26, gepubliceerd op 01-07-2021 geschreven door prof. mr. dr. R.A. Wolf
De staatssecretaris van Financiën legt uit dat de aanvankelijke datum van inwerkingtreding van de te implementeren richtlijnen 1 januari 2021 was. Bij de indiening van het wetsvoorstel was nog niet duidelijk of de datum van inwerkingtreding van deze richtlijnen zou worden uitgesteld. Daarom is toen gekozen voor een inwerkingtreding op een bij Koninklijk Besluit te bepalen tijdstip. Nadien is een richtlijn tot stand gekomen die de inwerkingtreding van de nieuwe regeling uitstelt tot 1 juli 2021. Als gevolg daarvan wordt in dit inwerkingtredingsbesluit bepaald dat deze wet in werking treedt op 1 juli 2021.

NTFR 2021/2072 - Registratiedrempel (KOR) voor kleine ondernemers

Aflevering 26, gepubliceerd op 01-07-2021 geschreven door mr. drs. W.A.P Nieuwenhuizen
Dit besluit van de staatssecretaris van Financiën bevat een goedkeuring voor ondernemers met een jaaromzet van maximaal € 1.800 om de vrijstelling voor kleine ondernemers toe te passen zonder dat zij hiervan een melding doen (vrijwillige registratiedrempel). Bij gebruikmaking van de goedkeuring geldt dat zij niet gebonden zijn aan een minimale toepassingsduur van de kleineondernemersregeling van drie jaar of aan een wederopzegging.

NTFR 2021/2073 - Btw-heffing bij werkzaamheden van toezichthouders en van leden van diverse commissies

Aflevering 26, gepubliceerd op 01-07-2021
Dit beleidsbesluit van de staatssecretaris van Financiën geeft een invulling aan het begrip ‘zelfstandig’ zoals genoemd in art. 7 Wet OB 1968 met het oog op de btw-behandeling van de werkzaamheden van natuurlijke personen die optreden als toezichthouder of als lid van een bezwaaradviescommissie of van andere daarmee te vergelijken werkzaamheden zoals genoemd in dit besluit. Aanleiding voor dit besluit zijn de arresten HvJ 13 juni 2019, zaak C-420/18 (IO), NTFR 2019/1747 en HR 26 juni 2020, nr. 18/02684, NTFR 2020/2020. Op dit besluit kan een beroep worden gedaan met ingang van 13 juni 2019.

NTFR 2021/2075 - Wet minimum CO2-prijs elektriciteitsopwekking aangenomen door Tweede Kamer

Aflevering 26, gepubliceerd op 01-07-2021
De Tweede Kamer heeft op 22 juni 2021 het wetsvoorstel aangenomen voor wijziging van de Wet belastingen op milieugrondslag (Wbm) en de Wet milieubeheer (Wm) voor de invoering van een minimum-CO2–prijs bij elektriciteitsopwekking (Wet minimum CO2–prijs elektriciteitsopwekking). Door het aangenomen amendement-Grinwis worden de effecten van de wet sneller geëvalueerd: binnen drie jaar in plaats van binnen vijf jaar. De ontwikkelingen in het Europese klimaatbeleid zijn de aanleiding voor het amendement. Het Europees Parlement heeft recent gestemd voor een voorstel voor een in 2023 in te voeren CO2–grensheffing. De Kamer ondersteunt die ontwikkelingen en heeft de motie van de leden Grinwis en Van Weyenberg aangenomen over een snelle invoering van een Europese CO2–grensheffing. De indieners van de motie geven aan dat de snel oplopende ETS-prijs de noodzaak van een CO2–grensheffing met de dag groter maakt om zo Europese bedrijven te beschermen tegen valse concurrentie. Een grensheffing biedt de mogelijkheid te stoppen met het gratis uitdelen van emissierechten. De Kamer verzoekt de regering daarom om zich in Brussel in te zetten voor een zo snel mogelijke invoering van een eerlijke en effectieve Europese CO2–grensheffing en het in combinatie daarmee beëindigen van het gratis uitdelen van emissierechten.

NTFR 2021/2076 - Geen inbreuk op ongestoorde genot van eigendom, maar wel vermindering verhuurderheffing vanwege leegstand (art. 81.1 Wet RO)

ECLI:NL:HR:2021:1017, datum uitspraak 25-06-2021, publicatiedatum 25-06-2021
Aflevering 26, gepubliceerd op 01-07-2021
Belanghebbende was op 1 januari 2015 eigenaar van 20.274 huurwoningen waarvan er 1.027 bestemd waren voor de verkoop. 32 van deze voor de verkoop bestemde woningen stonden op 1 januari 2015 daadwerkelijk leeg. Belanghebbende heeft over 2015 verhuurderheffing voldaan (VHH). Tussen partijen is in geschil of sprake is van een schending van art. 1 EP (bij het EVRM), of de VHH in strijd is met art. 2 en 8 EVRM en of belanghebbende terecht VHH heeft voldaan.

NTFR 2021/2079 - Beantwoording vragen over belastingontwijking Uber

Aflevering 26, gepubliceerd op 01-07-2021 geschreven door dr. H.J. Bresser
Op 25 juni 2021 heeft de staatssecretaris van Financiën en Belastingdienst Vijlbrief de Kamervragen beantwoord die op 29 april 2021 waren gesteld door Alakaya (SP) over (vermeende) belastingontwijking door Uber. Uiteraard worden de vragen die betrekking hebben op Uber niet beantwoord, onder verwijzing naar de geheimhoudingsplicht (art. 67 AWR). Wel gaat de staatssecretaris uitgebreid in op de stappen die door Nederland al zijn en nog worden gezet. Gewezen wordt op de conditionele bronbelasting die is verschuldigd over rente en royalty’s (en vanaf 2024 tevens dividenden) die worden betaald aan entiteiten gevestigd in laagbelastende jurisdicties, de per 2023 gewijzigde verliesverrekening, de voorgenomen aanpassing van het arm’s length-beginsel en de instelling van de adviescommissie doorstroomvennootschappen. Naast de nationale maatregelen wijst de staatssecretaris ook op de initiatieven van de OESO: de wijziging van de belastbare aanwezigheid en winsttoerekening aan landen (Pijler 1) en de wens te komen tot een minimumniveau van belastingheffing (Pijler 2), de meldingsplicht voor potentieel agressieve grensoverschrijdende constructies (DAC6, zie NTFR 2019/1950, met commentaar van Huiskers) en de country-by-country reporting. Wat het effect zal zijn van al deze maatregelen moet worden afgewacht. De staatssecretaris ziet geen aanleiding tot nader onderzoek van de met Uber gesloten ruling, of te stoppen met het afgeven van rulings in het algemeen, nu de Algemene Rekenkamer heeft geconcludeerd dat de gemaakte afspraken in overeenstemming zijn met de wet- en regelgeving (zie NTFR 2021/1404).