Aflevering 24

Gepubliceerd op 11 juni 2020

NTFR 2020/1734 - Omdenken

Aflevering 24, gepubliceerd op 11-06-2020 geschreven door dr. A. Rozendal
Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën heeft op 18 mei jl. een brief naar de Tweede Kamer gestuurd met daarin het pakket ‘Bouwstenen voor een beter belastingstelsel’.Brief staatssecretaris van Financiën van 18 mei 2020, nr. 2020-0000094149. Het bouwstenentraject is een ambtelijk traject zonder politieke sturing met als doel om uitgewerkte beleidsopties op te leveren voor het volgende kabinet. De insteek is dat men het belastingstelsel toekomstbestendig wil maken. Voor de aanmerkelijkbelanghouder hebben de ambtenaren van het ministerie diverse beleidsopties in gedachten, die zijn opgenomen in een aparte bijlage bij de brief (hierna: het ab-rapport).Bijlage 5, ‘Belasten van (inkomen uit) aanmerkelijk belang – Bouwstenen voor een beter belastingstelsel’. Een van de beleidsopties die worden voorgesteld is om de doorschuifregeling (DSR) in de inkomstenbelasting en de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) in de Successiewet 1956 te versoberen.Onderdeel 6.4 (DSR) en 7.6 (BOR) van het ab-rapport. In dit kader wordt een specifieke versobering voorgesteld voor vastgoedvennootschappen, namelijk het wettelijk aanmerken van vastgoedexploitatie – verhuur aan derden en ter beschikking stellen aan derden – als beleggingsvermogen. In deze Opinie besteed ik aandacht aan deze naar mijn mening onwenselijke versobering.Volledigheidshalve merk ik op dat ik op Vastgoedjournaal.nl deze versobering ook al kort heb besproken.

NTFR 2020/1735 - COVID-19: COL-faciliteit voor technostarters

Aflevering 24, gepubliceerd op 11-06-2020
In verband met COVID-19 is een beperkt aantal tijdelijke inhoudelijke wijzigingen doorgevoerd in de subsidiemodule Seed capital technostarters. Als direct gevolg van COVID-19 staan de veelbelovende portefeuilledeelnemingen van Seed capital fondsen (de technostartersvennootschappen) momenteel namelijk onder liquiditeitsdruk. De maxima betreffende investeringsruimte is tijdelijk verruimd van € 3.500.000 tot € 5.000.000. Ook zijn knelpunten opgelost over rentepercentages bij samenloop van de Corona Overbruggingslening (COL) en de Seed capital subsidiemodule.

NTFR 2020/1736 - COVID-19: Invoering tijdelijke overbruggingsregeling voor flexibele arbeidskrachten

Aflevering 24, gepubliceerd op 11-06-2020
Minister Koolmees heeft het UWV formeel de opdracht heeft gegeven om over te gaan tot invoering van de tijdelijke overbruggingsregeling voor flexibele arbeidskrachten (TOFA). Het UWV streeft ernaar het aanvraagloket op 22 juni aanstaande te openen en gedurende drie weken open te stellen. Of het loket daadwerkelijk op 22 juni open kan, is pas met zekerheid te zeggen op 19 juni aanstaande.

NTFR 2020/1738 - COVID-19: Nota naar aanleiding van verslag Eerste Kamer Verzamelspoedwet COVID-19

Aflevering 24, gepubliceerd op 11-06-2020 geschreven door mr. J.D. Schouten
In afstemming met de minister van Infrastructuur en Waterstaat wordt deze nota naar aanleiding van het verslag door de staatssecretaris van Financiën aan de Eerste Kamer aangeboden. De reden is dat het onderwerp van deze nota louter op de verlaging van de belasting- en invorderingsrente ziet. Op vragen van de fractie van de ChristenUnie en de reactie van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) wordt nader ingegaan. De aanbeveling van de NOB om een eenvoudig en overzichtelijk systeem voor de belasting- en invorderingsrente, alsmede de betalingskorting neer te zetten, heeft de regering gerealiseerd door reeds in haar brief van 20 mei 2020 kenbaar te maken dat de verlagingen tot 1 oktober 2020 worden verlengd. De mogelijkheid om rentepercentages aan te passen bij algemene maatregel van bestuur in plaats van de wet heeft als reden flexibiliteit.

NTFR 2020/1741 - Nota n.a.v. verslag Fiscale Verzamelwet 2021

Aflevering 24, gepubliceerd op 11-06-2020
De staatssecretarissen van Financiën hebben de nota naar aanleiding van het verslag van het wetsvoorstel Fiscale verzamelwet 2021 naar de Tweede Kamer gestuurd. De staatssecretarissen gaan in de nota in op vragen en opmerkingen vanuit de Kamer. Op verzoek van de Kamer reageren de staatssecretarissen ook op het commentaar van de NOB (NTFR 2020/1400) op het wetsvoorstel. Deze reactie vindt zo veel mogelijk plaats waar dat onderwerp in deze nota aan bod komt.

NTFR 2020/1744 - Jaarverslag WBSO 2019

Aflevering 24, gepubliceerd op 11-06-2020
Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat heeft de jaarrapportage WBSO gepubliceerd. In 2019 kende de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), die de WBSO namens het Ministerie van EZK uitvoert, ruim 120.000 RenD-projecten toe.

NTFR 2020/1748 - Internetconsultatie wetsvoorstel Beschikking bij overgang van onderneming

Aflevering 24, gepubliceerd op 11-06-2020
Het wetsvoorstel Beschikking bij overgang van onderneming is in internetconsultatie van 29 mei 2020 tot en met 26 juni 2020. Met dit wetsvoorstel worden werkgevers eerder geïnformeerd over de vaststelling van de overgang van onderneming en komen overgangen van ondernemingen beter in beeld. Als een onderneming of een deel daarvan wordt overgenomen door een of meer andere ondernemingen, dan moet de toerekening van lopende WGA-uitkeringen daarop aangepast worden.

NTFR 2020/1751 - Vijfjaarseis BOR (ondernemingseis) toepassen per afzonderlijke onderneming

ECLI:NL:HR:2020:990, datum uitspraak 29-05-2020, publicatiedatum 29-05-2020
Aflevering 24, gepubliceerd op 11-06-2020 met annotatie van mr. W. Verstijnen
Belanghebbende heeft op 15 januari 2014 een schenking gekregen van zijn ouders, bestaande uit alle aandelen in Beheer bv. De ouders hadden op dat moment de aandelen al meer dan vijf jaar in hun bezit. Beheer bv houdt sinds november 2009 de aandelen in E bv en sinds 2010 de aandelen in F bv. In beide vennootschappen wordt een materiële onderneming gedreven. Rechtbank Zeeland-West-Brabant (30 november 2018, nr. 17/677, NTFR 2019/1744) heeft geoordeeld dat de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) geen toepassing kan vinden op de waarde van de geschonken aandelen voor zover die waarde betrekking heeft op de aandelen in E bv en F bv, omdat niet aan de bezitstermijn van vijf jaar is voldaan. De Hoge Raad onderschrijft dat oordeel. Aan de bezitseis op het niveau van de schenkers is weliswaar voldaan, nu de vader ten tijde van de schenking al meer dan vijf jaar aanmerkelijkbelanghouder was in Beheer bv, maar aan de vijfjaarseis op het niveau van Beheer bv (ondernemingseis) is niet voldaan. Deze eis moet worden toegepast op iedere afzonderlijke onderneming van Beheer bv. De aandelenbelangen van Beheer bv in E bv en F bv zijn aan te merken als twee objectieve ondernemingen. Voor beide ondernemingen voldoet Beheer bv niet aan de vijfjaarseis. Verder faalt ook een beroep op het gelijkheidsbeginsel.

NTFR 2020/1752 - Vijfjaarseis BOR (ondernemingseis) niet toepassen op gedeelte van onderneming

ECLI:NL:HR:2020:867, datum uitspraak 29-05-2020, publicatiedatum 29-05-2020
Aflevering 24, gepubliceerd op 11-06-2020 met annotatie van mr. W. Verstijnen
Belanghebbende heeft in 2014 een schenking gekregen van zijn vader, bestaande uit 20% van de certificaten van aandelen in Holding bv. Deze certificaten behoorden tot het aanmerkelijk belang van vader. Holding bv houdt middellijk aandelen in F bv. Daarin wordt een onderneming gedreven, onder meer met alle activa en passiva die in 2013 zijn gekocht van G bv. Rechtbank Noord-Holland (19 februari 2019, nr. 17/4392, NTFR 2019/2796) heeft geoordeeld dat de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) geen toepassing kan vinden op de waarde van de geschonken certificaten voor zover die waarde betrekking heeft op de activa en passiva van G bv, omdat daarvoor niet aan de bezitstermijn van vijf jaar is voldaan. De Hoge Raad vernietigt dat oordeel. Aan de vijfjaarseis op het niveau van Holding bv (ondernemingseis) is voldaan. Ingeval een gehele onderneming wordt verkregen (of (certificaten van) aandelen in een vennootschap die een onderneming drijft), hoeft niet te worden onderzocht of daarin nog zelfstandige gedeelten van een onderneming zijn te onderscheiden. Aan toepassing van de BOR staat dus niet in de weg dat een deel van het vermogen van die onderneming is verkregen in de vijf jaar voorafgaand aan de schenking en toen nog een zelfstandige onderneming was. In dit geval zijn de activa en passiva van G bv na aankoop niet meer als afzonderlijke onderneming te identificeren. Dan is dus niet van belang of deze activa en passiva als een gedeelte van een onderneming kunnen worden aangemerkt en of daarvoor aan de vijfjaarseis is voldaan.

NTFR 2020/1758 - Onjuiste tariefinformatie in parkeerapp van gemeente Tilburg kan parkeerder niet worden tegengeworpen; naheffingsaanslag vernietigd

ECLI:NL:HR:2020:1014, datum uitspraak 05-06-2020, publicatiedatum 05-06-2020
Aflevering 24, gepubliceerd op 11-06-2020 met annotatie van mr. P.L. Cheung
Aan belanghebbende is door de gemeente Tilburg een naheffingsaanslag parkeerbelasting opgelegd. In plaats van het verplichte dagticket van € 16,50 te kopen, heeft belanghebbende via een parkeerapp € 2,20 aan parkeerbelasting voor een uur voldaan. De parkeerapp gaf onjuiste tariefinformatie door een fout in de informatie-uitwisseling tussen de gemeente Tilburg en het door haar ingeschakelde bedrijf.

NTFR 2020/1760 - Niet overleggen van kopie uitspraak op bezwaar leidt niet tot niet-ontvankelijkheid van beroep

ECLI:NL:HR:2020:974, datum uitspraak 29-05-2020, publicatiedatum 29-05-2020
Aflevering 24, gepubliceerd op 11-06-2020 met annotatie van mr. J.M. van der Vegt
Belanghebbende heeft beroep ingesteld. Bij zijn beroepschrift heeft hij geen kopie van de uitspraak op bezwaar gevoegd. De rechtbank heeft belanghebbende verzocht alsnog binnen vier weken een kopie toe te sturen. Belanghebbende heeft dat niet gedaan. De rechtbank heeft het beroep vervolgens niet-ontvankelijk verklaard. De Hoge Raad vernietigt deze uitspraak. Aanleiding daarvoor is i) dat de verplichting tot overlegging van een kopie van het bestreden besluit niet absoluut is, maar art. 6:5 Awb slechts eist dat ‘zo mogelijk’ een afschrift wordt overgelegd, ii) dat art. 6:6 Awb een ‘kan’-bepaling is en niet dwingt tot niet-ontvankelijkverklaring, en iii) dat er geen termijn speelt die van openbare orde is. Als uit het beroepschrift voldoende blijkt welk bestuursorgaan in de procedure moet worden betrokken en tegen welk besluit het beroep is gericht, dan is geen belang gediend bij niet-ontvankelijkverklaring.

NTFR 2020/1761 - Hoorplicht bezwaarfase geschonden ondanks geclausuleerd verzoek om te horen

ECLI:NL:HR:2020:1011, datum uitspraak 05-06-2020, publicatiedatum 05-06-2020
Aflevering 24, gepubliceerd op 11-06-2020 met annotatie van mr. N. Kolste
Belanghebbende heeft bezwaar gemaakt tegen een naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting en een boete. De inspecteur heeft belanghebbende in de gelegenheid gesteld om hem te laten weten of zij gebruik wil maken van het recht te worden gehoord. In reactie daarop schrijft belanghebbende dat zij zich uitdrukkelijk het recht voorbehoudt om, na ontvangst van de opgevraagde onderliggende stukken, voor zover noodzakelijk gehoord te worden. Volgens Hof Amsterdam heeft belanghebbende niet een expliciet verzoek gedaan om te worden gehoord, zodat de hoorplicht niet is geschonden. De Hoge Raad vernietigt de hofuitspraak. Door de manier waarop in art. 7:4, lid 2, Awb het recht op inzage in de stukken is gekoppeld aan het horen, moet de mededeling van belanghebbende worden opgevat als een verklaring dat zij gebruik wil maken van haar hoorrecht. Daaraan doet niet af dat belanghebbende haar verzoek heeft geclausuleerd met de woorden ‘voor zover noodzakelijk’. Aan de schending van de hoorplicht kan op grond van art. 6:22 Awb worden voorbijgegaan als de belanghebbende daardoor niet is benadeeld. Dat is hier niet het geval, nu partijen van mening verschilden over de van belang zijnde feiten. De Hoge Raad doet de zaak zelf af door de uitspraak op bezwaar te vernietigen wegens schending van de hoorplicht en te bepalen dat de rechtsgevolgen van die uitspraak in stand blijven.

NTFR 2020/1766 - Inspecteur heeft bepaalde 'zorgplicht' ten aanzien van belastingplichtigen zonder fiscale kennis

ECLI:NL:PHR:2020:486, datum uitspraak 15-05-2020, publicatiedatum 29-05-2020
Aflevering 24, gepubliceerd op 11-06-2020 met annotatie van mr. P.G.M. Jansen
Belanghebbende laat tijdens de kredietcrisis van een aantal jaren geleden zijn bij een verzekeraar opgebouwde pensioenkapitaal overbrengen naar zijn bv en wil door het geld van de bv te lenen de crisis doorkomen zonder in de bijstand te geraken. Daarna wil hij het kapitaal weer aanzuiveren. De inspecteur heft belasting wegens het prijsgeven van de aanspraak op pensioen.

NTFR 2020/1767 - Implementatiewet wijziging vierde anti-witwasrichtlijn door Eerste Kamer aangenomen en publicatie Implementatieregeling in Staatscourant

Aflevering 24, gepubliceerd op 11-06-2020 geschreven door mr. dr. E.A.M. Huiskers
Op 21 april 2020 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel ter implementatie van de wijziging van de vierde anti-witwasrichtlijn aangenomen (Kamerstukken I, 2019-2020, 35 245, nr. 25, item 15). De wet is op 20 mei 2020 in het Staatsblad gepubliceerd (Stb. 2020, 146) en zal bij Koninklijk Besluit op een nader bekend te maken tijdstip in werking treden. Het moment van inwerkingtreden kan voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan afwijken. Art. I, onderdeel H, onderdeel 2 zal wat betreft de wijziging van het vierde lid in ieder geval op 10 juli 2020 in werking treden (Stb. 2020, 148).

NTFR 2020/1768 - Invoering van de betalingsvordering

Aflevering 24, gepubliceerd op 11-06-2020 geschreven door mr. J.D. Schouten
De staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst reageert op de motie-Van Nispen (Kamerstukken II, 2019-2020, 35 225, nr. 14) en het verzoek van de vaste commissie voor Financiën betreffende het Ontwerpbesluit tot inwerkingtreding van artikel XXII van de Overige fiscale maatregelen 2018 (Kamerstukken II, 2019-2020, 31 066, nr. 631 – invoering van de betalingsvordering).