NTFR 2016/697 - BP Europa: Overbrenging van goederen onder een accijnsschorsingsregeling
Aflevering 8, gepubliceerd op 25-02-2016 met annotatie van mr. J. Sanders jr.In januari 2011 heeft BP Europa per schip 2,4 miljoen liter gasolie van een belastingentrepot in Nederland naar een belastingentrepot in Duitsland verzonden. Het transport vond plaats in het kader van een overbrenging van accijnsgoederen onder schorsing van accijns. Nadat het voor het transport gebruikte motorschip was aangekomen, werd de gasolie in een tank van de Duitse entrepothouder, een gepompt. Na de levering van de gasolie constateerde de entrepothouder dat sprake was van een kleinere hoeveelheid dan in het elektronische administratieve document was vermeld, dat wil zeggen 0,202% minder dan de daarin opgegeven hoeveelheid. Hij heeft de douaneautoriteiten van dit feit in kennis gesteld door er melding van te maken in zijn bericht van ontvangst. Bij besluit van 16 januari 2012 heeft het Hauptzollamt Hamburg-Stadt energiebelasting ten bedrage van € 24,93 geheven over het gedeelte van de ontbrekende hoeveelheid gasolie dat de door de Duitse overheid in het algemeen aanvaarde tolerantiedrempel van 0,2% overschreed. BP Europa stelde beroep in tegen de aanslag, wat werd verworpen door het Finanzgericht Hamburg. Dat een hoeveelheid gasolie ontbrak, was naar oordeel van het Finanzgericht namelijk te wijten aan een onregelmatigheid die geacht wordt te hebben plaatsgevonden in het belastinggebied en die resulteerde in de uitslag tot verbruik van dit product. Het Bundesfinanzhof vroeg zich vervolgens af of deze juridische beoordeling van het geschil voldeed aan de voorschriften van Accijnsrichtlijn 2008, met name aan die welke betrekking hebben op de voorwaarden voor de verschuldigdheid van de accijns en op de criteria voor de vaststelling van de lidstaat die bevoegd is deze accijns te heffen wanneer slechts een gedeelte van de onder de accijnsschorsingsregeling overgebrachte goederen niet op de plaats van bestemming is aangekomen.